Gå til innhold

Har du aldri hurtigladet elbilen din?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Borettslagene må begynne å finne ut hvordan de kan legge til rette for lading nå. Ene og alene fordi utviklingen er uunngåelig og det vil bli et krav fra alle som kjøper leiligheter i borettslag at de skal kunne "tanke" bilen om natta.

Lenke til kommentar

Kun Tesla eiere hurtiglader ofte. Fordi det er gratis. 

 

For alle andre elbileiere koster det omtrent det samme(ofte mer) å lade bilen på hurtiglader pr kilomenter enn hva det koster å kjøre diesel eller bensinbil. Så klart ingen orker kaste penger ut ruta.

Teslas superladere er ikke gratis, de er forhåndsbetalt. Du skal kjøre en del før det blir like billig som vanlig hurtiglading.

 

Dessuten er Teslas superladere mye kraftigere enn 'hurtigladerne'. Et kvarters lading av en Tesla tilsvarer 40-50 minutters lading med en Leaf, samt at du kommer et godt stykke lenger før ladebehovet melder seg. Skjønner godt at leaf-eiere da heller velger en annen bil til langturene sine og som resultat ev dette ikke hurtiglader så ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BKK fra artikklen: "Hver hurtiglader koster BKK en halv million kroner å etablere. Ved å selge effekt til 2,50 kroner i minuttet tar det litt tid før disse nedbetales."

 

Dessverre har BKK, i motsetning til GK og Fortum, en prismodell som oppfordrer til unødig lang lading. Dette er lite gunstig på lokasjoner som kun har en lader.

 

Det er ønske blant brukere at man skal ha flere ladere på ett sted bl.a. for å unngå kø. Men som Grønnkontakt skriver: "Dog er det ikke alle steder hvor det hverken er plass eller strøm nok (til en fornuftig pris) til 2 ladere."

 

Kø problematikken blir bare større og større, også steder med 2 hurtigladere. Vi kan ikke forvente at aktører skal kunne bygge ut for rushtrafikken. Effektprising og kapitalbinding i ladere blir for stor. Vi trenger derfor å komme til et system som støtter effektdeling.

 

Effektdeling vil bl.a. medføre:

* Lavere kostnad for aktørene

* man kan "stå i kø tilkoblet"

* større gjennomstrøm per lokasjon

* mindre kapasitet-reduksjon om vinteren

 

Vi har et problem, prismodell.. I Norge, i motsetning til våre naboland, er det ulovlig å ta betalt per kWt. En mulig løsning rundt dette er at man får redusert minuttpris når enn blir redusert. F.eks. 50kW= 2,50kr/min, 30kW = 1,50kr/min og 20kW = 1kr/min.

 

Det finnes allerede ladere ladere i Norge som støtter effektsplitting på likestrøms-lading (CHAdeMO og CCS), men dette gikk Teknisk ukeblad hus forbi da den ble installert. De var mere opptatt av PR stuntet til aktøren, som hadde installer dobbelt opp med likerettere enn det som er levert som standard.

Lenke til kommentar

Kun Tesla eiere hurtiglader ofte. Fordi det er gratis. 

 

For alle andre elbileiere koster det omtrent det samme(ofte mer) å lade bilen på hurtiglader pr kilomenter enn hva det koster å kjøre diesel eller bensinbil. Så klart ingen orker kaste penger ut ruta. 

 

Jeg har Tesla men hurtiglader sjelden (1-2 ganger pr. måned) og når jeg gjør det er det nesten alltid på CHAdeMO-hurtiglader som koster penger. Men det spiller ingen rolle at hver kWh på en hurtigladestasjon koster meg mellom 3,50 og 4 kroner, siden den delen av strekningen som kjøres på hurtigladestrøm utgjør en mindre andel av totalen. Kjører jeg f.eks 600km har jeg kjørt 400km på billig strøm hjemmefra og 200km på strøm fra hurtiglader. Altså blir det alikevel svært mye billigere pr. kilometer enn en bensin/dieselbil.

 

Tilsvarende blir det med andre elbiler. Jeg kjørte ofte Leaf til Oslo tidligere. Det gikk fint uten hurtiglading i 9-10 måneder av året, de kaldeste månedene stoppet jeg i 7-8 minutter for hurtiglading underveis. Den summen som hurtigladingen kostet gjorde liten forskjell på drivstoffbesparelsen i forhold til dieselbilen. Det kostet fortsatt godt under halve prisen pr. kilometer i drivstoff. Egentlig ennå mindre siden jeg ikke betalte noe for å lade opp igjen på jobben før turen hjem, som alltid gikk greit uten hurtiglading pga. at jeg parkerte i oppvarmet P-hus og bilen derfor hadde gjennomvarm kupe og batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mange betalingsløsninger på hurtigladerne. Har vært utsatt for tilfeller hvor jeg ikke fikk ladet pga feil med en eller annen "App" eller jeg manglet broker på ett eller annet nettsted. Fryktelig frustrerende.

 

De to største aktørene Grønn Kontakt og Fortum kan man bruke felles ladebrikke for. Ladebrikken fungerer selv om det er feil på kommunikasjonen. Jeg anbefaler derfor at man anskaffer ladebrikke som passer de stasjonene man normalt vil bruke, isteden for å basere seg på SMS og apper.

 

På vestlandet er det dog vanskelig, hverken BKKs eller Lyses ladere kan aktiveres med RFID-brikke. I tillegg tas det oppstartskostnad for ladingen, noe som gjør det attraktivt å stå lengre enn nødvendig på laderen. Dårlig løsning.

 

På Fortums ladere (som er de jeg bruker) har jeg aldri opplevd å ikke fått ladet når jeg bruker brikke. Dønn stabil løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes ingen hurtigladere i nærheten av der jeg bor, nord for Trondheim.

 

Det finnes dog mange hurtigladere nord for Trondheim. Men der man bor har man sjelden bruk for en hurtiglader. Jeg har en Tesla-hurtiglader 18km fra hjemmeadressen min, den bruker jeg aldri. Hurtigladere har jeg typisk bruk for 10-20-30 mil hjemmefra eller mer, i nærområdet kjører jeg jo på strøm ladet hjemme i garasjen Hurtiglading er for langturer.

Lenke til kommentar

Borettslagene må begynne å finne ut hvordan de kan legge til rette for lading nå. Ene og alene fordi utviklingen er uunngåelig og det vil bli et krav fra alle som kjøper leiligheter i borettslag at de skal kunne "tanke" bilen om natta.

 

Jepp, skal man selge en leilighet risikerer man å tape store penger om borettslaget nekter lading. Færre potensielle kjøpere = lavere salgssum pga. færre budgivere. Allerede har vi et eksempel fra Trondheim da en kjøper trakk seg fra budrunde når det kom fram at borettslaget nektet å legge til rette for lading i garasjene. Kjøperen som trakk seg hadde budsjett på 300.000,- mer enn det leiligheten til slutt gikk for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Borettslagene må begynne å finne ut hvordan de kan legge til rette for lading nå. Ene og alene fordi utviklingen er uunngåelig og det vil bli et krav fra alle som kjøper leiligheter i borettslag at de skal kunne "tanke" bilen om natta.

Jepp, skal man selge en leilighet risikerer man å tape store penger om borettslaget nekter lading. Færre potensielle kjøpere = lavere salgssum pga. færre budgivere. Allerede har vi et eksempel fra Trondheim da en kjøper trakk seg fra budrunde når det kom fram at borettslaget nektet å legge til rette for lading i garasjene. Kjøperen som trakk seg hadde budsjett på 300.000,- mer enn det leiligheten til slutt gikk for.

 

 

Det er direkte pinlig hvordan borettslag og andre byggherrer oppfører seg om dagen. De leser artikler i VG og tar beslutninger ut i fra der. Det er på tide det kommer tydelige retningslinjer fra rette instanser slik at det ikke foreligger noen tvil lengre.

 

På jobb får jeg ikke lade i garasjen pga "det unnviker fra brann reglene" eller noe slikt, men hvor i alle dager tar de dette fra? 

Lenke til kommentar

 

 

Borettslagene må begynne å finne ut hvordan de kan legge til rette for lading nå. Ene og alene fordi utviklingen er uunngåelig og det vil bli et krav fra alle som kjøper leiligheter i borettslag at de skal kunne "tanke" bilen om natta.

 

Jepp, skal man selge en leilighet risikerer man å tape store penger om borettslaget nekter lading. Færre potensielle kjøpere = lavere salgssum pga. færre budgivere. Allerede har vi et eksempel fra Trondheim da en kjøper trakk seg fra budrunde når det kom fram at borettslaget nektet å legge til rette for lading i garasjene. Kjøperen som trakk seg hadde budsjett på 300.000,- mer enn det leiligheten til slutt gikk for.

 

Det er direkte pinlig hvordan borettslag og andre byggherrer oppfører seg om dagen. De leser artikler i VG og tar beslutninger ut i fra der. Det er på tide det kommer tydelige retningslinjer fra rette instanser slik at det ikke foreligger noen tvil lengre.

På jobb får jeg ikke lade i garasjen pga "det unnviker fra brann reglene" eller noe slikt, men hvor i alle dager tar de dette fra?

Litt avhengig av hva som menes med "legge til rette for" så er det snakk om potensielt store kostnader og arbeider elektroteknisk sett. Skal borettslaget sørge for nok ledig kapasitet samt kursavganger (med jordfeilbryter type B) til samtlige leietakere? 10-15/16A kurs per stk. I blokker med flere etasjer blir det også en utfordring dersom det skal måles på hver forbruker, da nye krav krever at måler står i samme etasje som den enkelte leilighet. Da blir det potensielt lange strekk som igjen øker kostnad.

 

Det er jo absolutt ikke umulig, men hva er god nok tilrettelegging, for hvem og betalt av hvem?

Lenke til kommentar

Elbilpolitikken i Norge er et hån mot et stort flertall av folket. Bar noen få prosent av befolkningen har råd til en ekstra bil pga at nesten alle enslige eller familier også må ha en bil de kommer seg trygt frem med over alt. Noe få steder der det er store penger å tjene på å slippe spesielt bomavgifter er det de velsituerte som har økonomi nok til å dra fordeler ut av bomfritaket og dermed også flere gavepakker til rikfolk og velsituerte fra verden dummeste politikkere. Faktisk kan man si at elbiler er et leketøy for rikfolk og enslige med gode lønninger. Her jeg bor har ingen innbyggere bomfordeler ved å kjøpe elbil, derfor ser man heller ikke eneste elbil ute på veiene. Kommunen og elselskapet har sponset 3 hurtigladere med en samlet pris til over 1,5 millioner kroner, men som ingen bruker. Altså elbiler er noe de velsituerte kjøper får å tjene penger, miljøet gir de blanke blaffen i. Det samme ser man med sponsingen av elsykler i Oslo, det er rikfolket som første suger skattepengene ut av de med dårlig råd. Merker meg også at snart ingen ønsker å kjøpe brukte elbiler. Alt tyder på at hele elbilhysteriet kollapser når de rike og velsituerte igjen må betale for seg i samfunnet. Selv vil jeg aldri kjøpe elbil pga at den er livsfarlig i bruk om vinteren med min avstander div tjenester. ikke så fryktelig langt fra meg finner man landets største tetthet av elbiler pga eb dyr undersjøisk tunnel. Etter oljekollapsen ser man at mange følte seg presset til å kjøpe elbiler men som egentlig ikke hadde råd til det. Nå sitter mange av disse arbeidsledige og får ikke selge elbilen og må gå på kne til banken for å refinansiere lånene sine, mens noen får tvangssalg.

Lenke til kommentar

 

Borettslagene må begynne å finne ut hvordan de kan legge til rette for lading nå. Ene og alene fordi utviklingen er uunngåelig og det vil bli et krav fra alle som kjøper leiligheter i borettslag at de skal kunne "tanke" bilen om natta.

Jepp, skal man selge en leilighet risikerer man å tape store penger om borettslaget nekter lading. Færre potensielle kjøpere = lavere salgssum pga. færre budgivere. Allerede har vi et eksempel fra Trondheim da en kjøper trakk seg fra budrunde når det kom fram at borettslaget nektet å legge til rette for lading i garasjene. Kjøperen som trakk seg hadde budsjett på 300.000,- mer enn det leiligheten til slutt gikk for.

 

 

Kan godt skjønne at borettslag ikke legger til rette for lading. Hvorfor skal jeg betale for at andre skal få mulighet til å lade (selv om de har måler og betaler for forbruket).

 

Men hvis de nekter at folk selv kan legge opp til elbillading så blir det galt.

 

-Har elbil selv, og spurte bare borettslaget om det var greit jeg monterte ladestasjon på en garasje, samt eieren av den garasjen. Altså null kost for borettslaget.

 

-Har en kunde på jobben som hadde fått lagt opp egen ladestasjon i fra sin leilighet, og overdimensjonert sin løsning. Alt var gjort 100% etter loven, og borettslaget klaget at ting ikke var gjort skikkelig. Her har selv borettslaget gått ut å fått inn prising for å tilrettelegge for lading. Hvor det da vil koste hver beboer store summer selv om de ikke skal ha lading selv.

 

-I mitt forrige borettslag så hadde vi stikk for bilvarmer i alle garasjene, hvor en av beboerne hadde tatt seg til rette og benyttet denne som elbil lading uten å spørre. Hadde da ladet med for mye ladestrøm, og påfølgende fare for brann. Fikk beskjed om å begrense laderen til 10A frem til beboeren fikk lagt opp eget opplegg for dette.

Lenke til kommentar

Elbilpolitikken i Norge er et hån mot et stort flertall av folket. Bar noen få prosent av befolkningen har råd til en ekstra bil pga at nesten alle enslige eller familier også må ha en bil de kommer seg trygt frem med over alt.

 

Er enig i mye av det du sier, men husk også selv å legg vekk "fordommen" om at elbil kun er bil nr.2. Det er veldig mange som ikke har behov for annet enn det en standard Leaf, eGolf ect kan levere. Ikke alle som MÅ på langturer, eller har hytte langt unna.

 

Hvis man skal på en langtur, så kan det fortsatt lønne seg å ha elbil, og leie en vanlig bil når man må på langtur.

Har en kompis som kjørte på høsten fra Oslo til Olden med eGolfen sin. Gikk greit selv om det var småkaldt i bilen. (Ikke optimalt, men det gikk) (Brukte 9-10 timer hvis jeg ikke husker feil, inkludert stopp for hurtiglading.)

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

 

Litt avhengig av hva som menes med "legge til rette for" så er det snakk om potensielt store kostnader og arbeider elektroteknisk sett. Skal borettslaget sørge for nok ledig kapasitet samt kursavganger (med jordfeilbryter type B) til samtlige leietakere? 10-15/16A kurs per stk. I blokker med flere etasjer blir det også en utfordring dersom det skal måles på hver forbruker, da nye krav krever at måler står i samme etasje som den enkelte leilighet. Da blir det potensielt lange strekk som igjen øker kostnad.

 

Det er jo absolutt ikke umulig, men hva er god nok tilrettelegging, for hvem og betalt av hvem?

 

 

For min del handler det ikke om hvem som skal betale, men at en faktisk får lov. Pr i dag er det mange som nekter pga de har lest i avisen at det er farlig.. 

Lenke til kommentar

*snip*

Noe få steder der det er store penger å tjene på å slippe spesielt bomavgifter er det de velsituerte som har økonomi nok til å dra fordeler ut av bomfritaket og dermed også flere gavepakker til rikfolk og velsituerte fra verden dummeste politikkere.

*snip*

Hvordan påvirker lønn og formue regnestykket for om du kan spare penger på å kjøpe og benytte en elbil?

 

Hvis Røkke kan spare penger på å kjøre elbil til jobb kan vel Jørgen Hattemaker gjøre det samme?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...