Gå til innhold

er jeg Nordmann?


lawiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge UDI:

"Barn som blir født i Norge, men har to foreldre som er utenlandske statsborgere, blir ikke norske statsborgere når de blir født."

 

Uansett hvordan dette stiller seg for deg, hvis du formelt har blitt statsborger etter fødsel og har (eller er berettiget til) norsk pass, så vil jeg tro du kan kalle deg nordmann eller norsk hvis det er din opplevde identitet, eller også norsk-japaner. Her er litt kulturelle og sosiale faktorer osv. inne i bildet. Det viktigste for deg er gjerne å ha visshet om din egen opplevde identitet, uansett hvilket statsborgerskap du har.

Hvordan føler du deg selv?

Lenke til kommentar

Det er vel delvis sant at man er norsk/ nordmann når man er født i Norge. Jeg føler at man bør ta med integrering i likningen. Er man kun i et lukket miljø som kun har verdier fra det landet miljøet stammer fra så kan man ikke kalle seg en verdig nordmann. Samfunnsverdier spiller en stor rolle.

 

Jeg vil si at man kan kalle seg en nordmann selv om man ikke er født her. Det er mange som kommer hit fra utlandet og slår seg ned som er mer verdige tittelen nordmann en mange etnisk norske.

 

Angående fakta så er vel nordmann en tittel eller slangord på en person som kommer fra norge som vi bruker her hjemme. "Jeg er norsk" og "jeg er nordmann" er på mange måter det samme. Når man er i utlandet så sier man ikke "I'm a norwegianman" :p

 

Jeg lurer dog på hvordan svensker ser det, de sier jo "norrbagge". Sier de det om alle som er født her til lands?

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bryr meg ikke så mye om hva jeg føler. Tenker mer på fakta. Hvis man er født i Norge så er mann norsk, det husker jeg at klassen lærte i barneskolen

Det kommer an på når fødselen fant sted, og hvor mange av foreldrene som er norsk statsborger. (0, mor, far, begge), det har vært endringer i lovene der. Men det er ikke slik i Norge som i USA. Der er man statsborger hvis man er født i USA, såkalt fødselsrett til statsborgerskap, uansett foreldrenes status. (14. grunnlovstillegg)

Vi har ikke en lik lov i Norge, man blir ikke automatisk norsk statsborger av å være født her når foreldrene ikke er norsk. Man blir det hvis foreldrene er norsk. For detaljer, se UDI sine nettsider eller hør med en advokat.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

 

Bryr meg ikke så mye om hva jeg føler. Tenker mer på fakta. Hvis man er født i Norge så er mann norsk, det husker jeg at klassen lærte i barneskolen

Hvis man har norsk statsborgerskap er man per definisjon norsk.

 

Er enig og uenig med dette utsagent. Statsborgerskap er noe man kan få tildelt altfor lett etter min mening, og folk får det gjerne tildelt i gammel alder etter å ha vært i landet i noen år, uten å være særlig tilknyttet norsk kultur, og ha norske verdier.

Om jeg reiser til Kina og får statsborgerskap der, er jeg da blitt kineser?

Det er mer praktisk om "norsk" regnes etnisk nordmann, og ikke hvem som helst som har statsborgerskap. Jeg vil heller kalle trådstarter norsk-japaner enn bare norsk.

Lenke til kommentar

Er enig og uenig med dette utsagent. Statsborgerskap er noe man kan få tildelt altfor lett etter min mening, og folk får det gjerne tildelt i gammel alder etter å ha vært i landet i noen år, uten å være særlig tilknyttet norsk kultur, og ha norske verdier.

 

 

Om jeg reiser til Kina og får statsborgerskap der, er jeg da blitt kineser?

Det er mer praktisk om "norsk" regnes etnisk nordmann, og ikke hvem som helst som har statsborgerskap. Jeg vil heller kalle trådstarter norsk-japaner enn bare norsk.

 

Hva du mener har praktisk talt ingen betydning. For det første er det ikke et utsagn. Lov om norsk statsborgerskap tilsier at en person med norsk statsborgerskap er å regne som norsk.

 

Hvorvidt du er uenig eller enig i "utsagnet" mitt er derfor verken interessant eller relevant.

Lenke til kommentar

 

Er enig og uenig med dette utsagent. Statsborgerskap er noe man kan få tildelt altfor lett etter min mening, og folk får det gjerne tildelt i gammel alder etter å ha vært i landet i noen år, uten å være særlig tilknyttet norsk kultur, og ha norske verdier.

 

 

Om jeg reiser til Kina og får statsborgerskap der, er jeg da blitt kineser?

Det er mer praktisk om "norsk" regnes etnisk nordmann, og ikke hvem som helst som har statsborgerskap. Jeg vil heller kalle trådstarter norsk-japaner enn bare norsk.

Hva du mener har praktisk talt ingen betydning. For det første er det ikke et utsagn. Lov om norsk statsborgerskap tilsier at en person med norsk statsborgerskap er å regne som norsk.

 

Hvorvidt du er uenig eller enig i "utsagnet" mitt er derfor verken interessant eller relevant.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Moving_the_goalposts

Spørsmålet i oppgaven er når man blir "nordmann". Det begreper er ikke brukt i statsborgerloven.

Lenke til kommentar

 

Lov om norsk statsborgerskap tilsier at en person med norsk statsborgerskap er å regne som norsk.

 

Kun i lovens øyne.

 

OP hvis du blir oransj om sommeren, setter deg i ledig dobbeltsete i bussen og spiser hjemmelaget kjøttkake på søndag så begynner det kanskje å ligne noe.

 

 

Kanskje jeg bare er halvt norsk.. :ohmy: - Er enten kritthvit eller rosa om sommeren, vet ikke hva dobbeltsete på bussen vil si, og har ikke lagd kjøttkaker siden heimkunnskapen på ungdomskolen.        

 

:wee:  :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...