Gå til innhold

Selger angrer på tilbud etter kjøpet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte et tillbud på www.voga.no for et par uker siden. Det var den dagen et avslag på 700 kr på et møbel. 
Jeg har nå mottatt en epost fra www.voga.no at tilbuddet den dag var feil, og avslaget var kun på 350 kr. Hvis man fortsatt ønskede varen, skulle man derfor innbetale resterende beløp til vedlagt konto nr.. Hvis man ikke gør dette innen 10 dager vil ordren bli annullert. 

 

Spørsmålet mitt er om Voga kan gjøre dette? Er de ikke forpliktet til å levere produktet til den pris som de tilbød den dagen. Dessuten er det vel litt sent når de angrer 2 uker etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du www.voga.com/no? Ikke at det er så farlig.

 

Som en klar hovedregel: Nei, det kan de ikke gjøre. Et unntak følger av avtaleloven § 32:

Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse.

Om du burde skjønt at prisen var feil så kan du ikke kreve å gjøre avtalen gjeldende. Om det er tilfelle i denne saken vet jeg ikke, det kommer an på flere forhold. Opprinnelig pris er vel det vikktigste, sammen med innholdet i annonsen hvor de reklamerer for tilbudet.
Skrevet

I utgangspunktet nei, men jeg fant dette i Vogas kjøpsbetingelser. Se sitat.

 

 

 

  • 4.5. Den totale prisen du skal betale for varene vil bli vist i handlekurven, ekskludert MVA. Leverandøren har rett til å justere prisen det er reklamert med hensyn til økninger i våre leverandørers priser, ileggelse av eventuelle nye skatter og avgifter, typografiske feil eller feil i prisinformasjon fra Leverandører. Dersom Leverandør har grunn til å justere prisen, vil du bli tilbudt muligheten til å kansellere bestillingen før utsendelsen av varene.

 

Sjekket, og forbrukerkjøpsloven sier strengt tatt ingen ting om din situasjon, kanskje med unntak av §45 hvor det står at Selger ikke kan heve kjøpet etter at hele kjøpesummen er betalt. Men, voga er så vidt jeg ser ikke basert i Norge, så det kommer vel litt an på hvor de er basert og hvilket lovverk de forholder seg til vil jeg tro. Uansett tror jeg ikke det er så mye du kan gjøre med dette, annet enn å enten heve kjøpet som du har fått tilbud om, eller godta de endrede betingelsene.

Skrevet

Jeg ser at voga underlegger avtalen engelsk rett, og er et engelsk selskap. Hva som er riktig løsning da vet jeg ikke, men jeg er 100% sikker på at det ikke er verd å ta kampen.

Skrevet (endret)

Kommer an på om du har kontrakt eller ikke på salget. fant jeg ut etter litt googling av engelske forbrukerrettigheter.

Endret av bigggan
Skrevet

Denne nettsiden må selge kopier, er vel ikke mulig å selge mange av disse varene til denne rabatten. Egget til 10 k for eksempel? En stol som gjerne selges brukt til 4-5-6 ganger den prisen.

Skrevet (endret)

Da det er norsk nettside, så retter de seg mot det norske folk. må derfor følge norske regler.

Ikke nødvendigvis. Man har i utgangspunktet avtalefrihet når det gjelder livvaktlovvalg. Endret av Herr Brun
Skrevet

Denne nettsiden må selge kopier, er vel ikke mulig å selge mange av disse varene til denne rabatten. Egget til 10 k for eksempel? En stol som gjerne selges brukt til 4-5-6 ganger den prisen.

Det står "Inspirert av Arne Jacobsen", ikke "designet av Arne Jacobsen". Jeg tolker det derfor som kopier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...