Gå til innhold

Rygget i bakfanger - Hvor mye må jeg betale?


Gjest Slettet+9813241234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9813241234

Jeg var så heldig at jeg klarte og rygge ut på park plass og traff bakfangeren på bilen ved siden av, jeg la igjen nr og dro derfra, det jeg lurer på er hvis jeg har ansvar forsikring hvor mye må jeg betale for bilen hennes? :S er student og har ikke råd på å fikse den bilen, bilen jeg kjørte på er ikke noe ferrari men en dyr toyota avensis stasjonvogn 2003-2007 modell, skaden jeg påførte er kosmetisk det er ikke noe hull eller bulk i fangeren bare riper på lakken, jeg har ringt min forsikring og meldt om skade hva er konsekvensene nå? noen som har erfaring med sånt?

 

setter stor pris på alle svar.

Endret av Slettet+9813241234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9813241234

Med ansvarsforsikring er det ingen egenandel, men du vil miste bonus og dermed få dyrere forsikring etterpå. Du må regne om det er billigere om du betaler for skaden og ikke bruker forsikringen. :)

jeg har nylig startet med forsikring har bare 20% hva mister jeg?

Lenke til kommentar

Så lenge du velger å bruke forsikringen så får betaler du jo ikke noe, men får bonus-tap og dyrere forsikring de neste årene. - Du mister de 20% du har og muligens kan du få -10% avhengig av selskap.

 

Du vil antagelig få tilbud om å betale istedet for å bruke forsikringen, og det kan lønne seg hvis det ikke blir for dyrt. - Det det koster deg å bruke forsikringen er det du må betale ekstra før du kommer opp på samme bonusnivå, + det du må betale mer enn du hadde gjort uten bonustap hvert år frem til du har 80% bonus. - Så sitter du med en bil med veldig dyr kasko om 5 år så vil det lønne seg å legge ut 10k på skaden nå ;)

 

Fant en grei forklaring med utregning her; http://www.smartepenger.no/faktabank/skadeforsikring/573-bonussystemet-i-bilforsikring

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

 

 

traff bak fangeren på bilen ved siden av

Gjør vel ingenting hvis du traff bak fangeren. Mye værre å treffe på fangeren.

 

Grammatikk politi var det siste jeg trengte.....

Lenke til kommentar

Veldig dumt at du ikke kontaktet eier av bilen du kjørte på med en gang. Lønner seg stort sett alltid å informere om hva som har skjedd. Sist jeg rygget på en bil sporet jeg opp eier og informerte om hva jeg hadde gjort. Eier var så glad for at jeg hadde tatt kontakt at hun ikke ville lage noen problemer ut av saken og bad meg glemme hele saken. Var, som i ditt tilfelle kun en kosmetisk skade som eier ikke brydde seg om!  :)

Det KAN jo hende at du har like mye flaks.. Er skaden kun minimal lønner det seg sikkert å betale for reparasjon istedet for å benytte forsikringen men dette er jo avhengig av taksten på skaden, noe du ikke har opplyst om (eller vet enda).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

Veldig dumt at du ikke kontaktet eier av bilen du kjørte på med en gang. Lønner seg stort sett alltid å informere om hva som har skjedd. Sist jeg rygget på en bil sporet jeg opp eier og informerte om hva jeg hadde gjort. Eier var så glad for at jeg hadde tatt kontakt at hun ikke ville lage noen problemer ut av saken og bad meg glemme hele saken. Var, som i ditt tilfelle kun en kosmetisk skade som eier ikke brydde seg om!  :)

Det KAN jo hende at du har like mye flaks.. Er skaden kun minimal lønner det seg sikkert å betale for reparasjon istedet for å benytte forsikringen men dette er jo avhengig av taksten på skaden, noe du ikke har opplyst om (eller vet enda).

Jeg la tlf nr mitt på ruta :)

Lenke til kommentar

DET var i alle fall realt gjort, men det betyr jo bare at du må vente til eier tar kontakt... Og eier har da tid til å vurdere skaden (og kanskje UTNYTTE saken!) og du må jo bare vente på evt en reaksjon derfra... Hadde du tatt kontakt (eller notert nummeret på bilen?) så hadde dere kunne blitt enige uten at saken eventuelt får for store følger...

Håper selvsagt på at den du kjørte på eies av en fornuftig person! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

DET var i alle fall realt gjort, men det betyr jo bare at du må vente til eier tar kontakt... Og eier har da tid til å vurdere skaden (og kanskje UTNYTTE saken!) og du må jo bare vente på evt en reaksjon derfra... Hadde du tatt kontakt (eller notert nummeret på bilen?) så hadde dere kunne blitt enige uten at saken eventuelt får for store følger...

Håper selvsagt på at den du kjørte på eies av en fornuftig person! 

Vi tok kontakt og snakket, hun ville at et merke verksted skal lakkere hele fangeren og var ikke interessert i spotpaint, ser ut som hun vil utnytte dette, hun ville få sjekket det hos verksted, trur neppe hun fisker det og bare beholder cash nesten 80% sikker ut i fra samtalen vi hadde.

 

jaja shit happens gjort er gjort sånt skjer.

Lenke til kommentar

Jepp, sånn går det som regel når eier får tid til å vurdere og tenke... Uansett har iallefall du oppført deg helt eksemplarisk og har ingenting å skamme deg over i denne saken. De tipsene du har fått over her bør du uansett følge. Finn ut hva jobben blir taksert til og vurder enten å betale beløpet eller ta det på forsikringa!

Som du sier 'shit happens' og det er jo derfor vi har banker og forsikringsselskaper. Bilverksteder skal jo også ha jobb og leve.. 

Bare så jækelig surt at det går ut over akkurat deg!  :)

Ta det med et smil og sett det på erfaringkontoen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan det er å utnytte saken å bruke merkeverksted på en nyere bil? Når man ikke er skyld i skaden selv så har man jo ingen grunn til å spare penger, og det viktigste er så klart at arbeidet blir gjort så godt som mulig uavhengig av pris.

 

Jeg vil kanskje ikke kalle det utnyttelse, men jeg lagde en ripe på et element på en bil som var verd kanskje rundt 90 000, la igjen nummer, og fyren fikset det på merkeversted til 12k inkludert å bytte ut hele elementet, lett fiksbart på et lakkversted, og antakelig det han hadde gjort selv om det kom fra egen lommebok. Det er ikke akkurat direkte utnyttelse, men når folk suger så mye de kan ut av ærlige sjeler, så kommer det til å bli flere som ergrer seg over rasshølet som ripte opp bilen og stakk.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om bileigaren vil foreta ei kostbar utbetring så vil det nesten alltid lønne seg å ta det på forsikringa.

Då betalar du berre eigenandel pluss verdien av bonustapet. Så får forsikringsselskapet ta kampen om kor store utbetringar dei er villige til å betale for.

 

Slike folk som begynder å snakke om å skifte ut og omlakkere alt med ein gong vil ofte også være truande til å foreslå eit kontantoppgjer, for deretter å komme med nytt krav etter at du har betalt fyrste gongen. Så om det er ein slik luring du har rygga på så er det lettare å la forsikringsselskapet ta den kampen.

 

 

Men når det er sagt så treng ikkje utgifter til å f.eks. bytte ut støtfangaren å være unødige utgifter. Sjølv om du kun ser riper i lakken så kan støtfangaren være inntrykt slik at den ikkje lenger kan absorbere like store kollisjonskrefter ved ei seinare ulykke. Så sjølv om det kun er små synlege skadar, så kan ein risikere at det er større skadar som ikkje vises på utsida.

Dette kan det være verdt å tenke over dersom det er du som blir påkjøyrt ved ei seinare anledning. Det kan være fristande å kreve 1000 kroner kontant, men då står ein svakt dersom det viser seg å være større skadar enn fyrst antatt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9813241234

Jeg fikk takstert skaden 3000-3500 kr og det er ikke vits for meg og gå i 30% minus bonus og havne på -10% dette vil koste meg ca 9000kr før jeg får opp samme bonus som jeg hadde før skaden, jeg snakka med eieren og vi ble enige om at jeg kunne fikse bilen uten kvittering ho en erfaren lakkerer som lakkerer biler til godt over 200000kr, han sa han kan ordne jobben for 1500kr og vi betalte og ga bilen til lakkering, 4 timer senere ringer eieren og sier han vil ta dette på forsikring siden hans bror sier at skaden er verdt ca 20000kr etter at bilen er lakkert og satt på tørk.

 

Jeg merker jeg blir forbannet og det koker over her fordi jeg prøver og fikse opp i skaden men de møter meg med dette etter at alt ble avtalt.

 

jeg sa til eieren av bilen dette, "Hva hadde du gjort om jeg hadde stukket av? som sagt bilen er lakkert og blir like bra som før skaden. Du og jeg ble med på dette."

 

Hvis jeg prøver og ordne oppi alt hvorfor gjør de slikt mot meg? jeg begynner og angre på at jeg ikke kjørte fra stedet. 

Endret av Slettet+9813241234
Lenke til kommentar

 

 

1. bruk forsikringen

2. hvis du vil betale selv så gjør du det til forsikringsselskapet.

 

Bilen er jo allerede reparert og betalt for?

 

hvis bilen er reparert.. betal i.flg takst

 

 

Nå er faktisk en muntlig avtale like bindende som en skriftlig avtale og siden du har fått utlevert bilen fra eier OG fikset skaden kan du selvsagt bare vise til inngått avtale.

Din motpart får virkelig et forklaringproblem ved en eventuell tvistesak da du har fått utlevert bilen og kan vise til kvittering for utført arbeid / utbedret skade. Hadde dette vært meg så hadde jeg bare bedt vedkommende eventuelt ta dette med forliksrådet. (Koster for tiden kr 860,- som de må betale)..

Du vil selvsagt vinne en sak der med ditt bevisgrunnlag selv om motpart vil prøve å nekte! Som sagt er en inngått muntlig avtale god som gull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...