Gå til innhold

Rygget i bakfanger - Hvor mye må jeg betale?


Gjest Slettet+9813241234

Anbefalte innlegg

Nå er faktisk en muntlig avtale like bindende som en skriftlig avtale og siden du har fått utlevert bilen fra eier OG fikset skaden kan du selvsagt bare vise til inngått avtale.

Dette er et typisk eksempel på teori og praksis. En muntlig avtale er bindene, men hvordan har du tenkt å bevise at en sånn avtale ble inngått i første omgang? Med mindre avtalen ble tatt opp på et vis (video osv) skal det godt gjøres å unngå at det blir ord mot ord. Er lite jeg kan si om denne saken som ikke allerede er sagt, men for ettertid er det best å lage en skriflig kontrakt med eieren om hva som er skjedd, hvor mye det vil koste å rette opp skaden (legg med kopi av kvittering fra mekaniker) og la begge parter skrive under. Er i tvil om at forsikringsselskapet vil like at dere inngår en sånn avtale, men ingen av partene har noe å tjene på å blande inn forsikringsselskapene. Med en sånn kontrakt har du fysisk bevis på at du har gjort din del, og saken bør være ute av verden en gang for alle.

 

Eventuelt er det bare å blande inn forsikringsselskapet helt fra starten. Ja, du vil miste bonus på det, men du vil da også slippe stress i etterkant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er, som jeg påpekte i mitt innlegg veldig greit "å bevise" en inngått avtale når motpart har stilt opp med bilen og fått utbedret skaden FØR h*n nå ønsker å bryte avtalen. Vår trådstarter kan da dokumentere at skaden er utbedret ved å vise til kvittering og motparts bil.

Som sagt er første rettsinnstans forliksrådet og det skal rettsapparatet ha her i landet; de er tross alt rettferdige. Har selv hatt et par saker i forliksrådet og jeg har full tiltro til rettsvesenet i en sånn sak.

 

Men det er som du skriver utvilsomt en stor fordel å ha sånne avtaler skriftlig, enten digitalt i form av mail, sms, face og andre eller på et godt gammeldags papir! :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eventuelt er det bare å blande inn forsikringsselskapet helt fra starten. Ja, du vil miste bonus på det, men du vil da også slippe stress i etterkant.

Litt vel kategorisk. Selv om man har skyld for skaden man melder inn mister man ikke bonus hvis man betaler inn hele erstatningsbeløpet.

Selv ville jeg gått via forsikringsselskap uansett for å unngå slike situasjoner. Har hatt et par tilfeller der motpart hadde skyld og først ville gjøre opp direkte. Når de fikk høre hva skaden faktisk kom på var det imidlertid ikke like interessant, og det ble masse styr for å ordne opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er et typisk eksempel på teori og praksis. En muntlig avtale er bindene, men hvordan har du tenkt å bevise at en sånn avtale ble inngått i første omgang? 

 

Hvis du hadde lest hele tråden, ville du fått med deg at TS faktisk har hatt hånd om bilen, og at skaden alt er reparert. Det bør vel telle som en rimelig bindende avtale, eller...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9813241234

Jepp vi klarte og ordne oppi det selv uten forsikring :) men dere vil ikke tro hva som skjedde med meg idag :/ noen kjørte inni meg bak mens bilen stod og jeg fant ikke noe tlf nr i ruta :( tenkte og anmelde men er jo ikke vits hvis det ikke er kamera osv på parkeringsplassen, (parkeringsplass ved blokk hvor jeg bor ca 30 biler). Triste greier med tanke på at bilen ble lagt ut for salg 4 dager siden :(

Endret av Slettet+9813241234
Lenke til kommentar

Jepp vi klarte og ordne oppi det selv uten forsikring :) men dere vil ikke tro hva som skjedde med meg idag :/ noen kjørte inni meg bak mens bilen stod og jeg fant ikke noe tlf nr i ruta :( tenkte og anmelde men er jo ikke vits hvis det ikke er kamera osv på parkeringsplassen, (parkeringsplass ved blokk hvor jeg bor ca 30 biler). Triste greier med tanke på at bilen ble lagt ut for salg 4 dager siden :(

Du får ta en runde og se om det er skader på de andre bilene som står på plassen som kan passe med skaden på din bil. Siden det høres ut som dette er en parkeringsplass i forbindelse med boliger kan det hende du finner synderen blant de som pleier stå der.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...