Gå til innhold

Her er Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror alle skjønner at forbrenningsmotoren ikke kommer til å spille en rolle i bilmarkedet i fremtiden.

 

 

Jeg tenker allerede at det kommer til å bli vanskelig å forklare barnebarn hva en bensinmotor er, og hva giring er. Og oldebarn vil kanskje se på 2000-tallet som det ville vesten når de hører at man fikk lov til å styre bilene selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Reservert! Bilprodusentene som ikke går all in på batterielektriske biler nå kommer til å gå dukken.

Neppe. Det kommer til å bli en gradvis overgang. Forbrenningsmotoren forsvinner ikke med det første.

 

 

 

Selvsagt ikke, men det nytter ikke å starte med utvikling av alternative løsninger når markedet en dag er borte.

Konkurrentene har da kanskje 20-30 års erfaring.

 

Jeg er overbevist om at samtlige bilprodusenter med ambisjoner om å fortsette å være en bilprodusent er inderlig klar over dette og har overført klekkelig med midler til FoU på elektriske drivlinjer. 

Lenke til kommentar

Tåpelige miljøargumenter ute og går.

 

Jo, ditt forslag er nok blant dem. :-(

Det meste tyder på at det både teknisk og økonomisk blir mulig å fase ut fossil energi, samtidig med en rimelig god levestandard for hele verdens befolkning.

 

Eksempel: 1-2% av arealet i Sahara (10 mill km^2) dekket med solpaneler vil produsere samme energi som hele verdens El-produksjon idag (Kull, Olje, Gass, Atom, Vann, med mer).

Tilsvarende for vindkraft er 5-10%, og det samme for beste bioenergi-løsning (Etanol).

Spesielt de to siste løsningene må selvfølgelig plasseres helt andre steder på kloden.

 

Økonomien er det for tidlig å si noe sikkert om, men prognoser for solenergi indikerer 2-5 cent per KWt i 2050.

Lenke til kommentar

De som hater elbiler fortsetter sikkert rallinga si, men det er jo ingen som bryr seg om dem.

 

 

;-)

 

*Hvorfor ser du så lett splinten i din brors øye, men bjelken i ditt eget ser du ikke.*

 

Her,  etter en artikkel om batteri-el, er det altså ingen negative kommentarer fra folk som (også) er åpen for hydrogen-elektrisk.

 

Her:

http://www.tu.no/artikler/slik-blir-den-forste-uno-x-hydrogenstasjonen/345979

 

Kan du se hvordan  "De som hater Hydrogen" bedriver sin ralling.

Lenke til kommentar

Kan du se hvordan "De som hater Hydrogen" bedriver sin ralling.

 

Du må klare å skilje mellom ralling og sakleg faktabaserte argumentasjon. Mange av dei same argumenta som gjeld mot forbrenningsmotoren (verknadsgrad) er like gyldige mot hydrogen. Ja, dei er negative, men kva ventar du deg når nokon tykkjer det er ein god idé å skifte ut batteri-elektriske bilar med ein teknologi som berre har 1/3 av verknadsgrada, eller til og med subsidiere slik sløsing med energi? Du kan då ikkje vente at folk skal vere positive til det, når det finst mykje betre og billigare alternativ?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg er så fornøyd med å ha bestilt!

 

Jeg og 115000 andre FØR vi visste hva som kom, og så kom mer enn hva jeg hadde håpet på. Hva i alle dager skal de tradisjonelle bilfabrikantene nå svare med?

 

Tilhengerfeste :-D

Kommer etterhvert på flere el-biler, vil jeg tro. Tesla X kan dra 1500 kg tung henger. Mange av bensinbilene stopper ved 1250 kg. Nesten bare diesel og noen svære beist med heftig motor som drar mer enn dette.

 

Ellers ser det mer og mer ut som folk heller kjøper campingbiler fremfor campingvogner, eller baserer seg på leie av hytte eller hotellrom. Så da er det stort sett frakt av småsøppel, hageavfall, flyttelass, samt båten som av og til må slepes, og da er det kanskje mer fornuftig å leie en egnet bil de få gangene. Eller om båten er stor nok, få den fraktet på planet av en lastebil eller semi-trailer.

 

PS! Kjøper jeg meg bil som går på bensin eller diesel, så er slepekrok tilnærmet påkrevd, eller ettermontering skal være inkludert i kjøpsprisen. Men går jeg for el-bil som Tesla 3 eller Opel Ampera-E så er jeg inneforstått med at jeg må leie bil med krok eller varebil de gangene jeg ellers ville leid henger. Men får Tesla 3 støtte for krok, så skal jeg ha på min.

 

:-)

Lenke til kommentar

Jeg er så fornøyd med å ha bestilt!

 

Jeg og 115000 andre FØR vi visste hva som kom, og så kom mer enn hva jeg hadde håpet på. Hva i alle dager skal de tradisjonelle bilfabrikantene nå svare med?

 

2017 kommer mva, engangsavgift og fordelen med bompenger forsvinner. - 95% avbestiller bilen igjen.

Lenke til kommentar

 

Jeg er så fornøyd med å ha bestilt!

 

Jeg og 115000 andre FØR vi visste hva som kom, og så kom mer enn hva jeg hadde håpet på. Hva i alle dager skal de tradisjonelle bilfabrikantene nå svare med?

2017 kommer mva, engangsavgift og fordelen med bompenger forsvinner. - 95% avbestiller bilen igjen.

 

 

Tja ja det kommer avgifter, men langt i fra de avgiftene en må ut med for en bensin/diesel bil. Tror du bommer latterlig mye. Men tiden vill vise, det er latterlig mye bil til en latterlig lav pris. Plutselig har kronen styrket seg også(ikke det at jeg ser den komme, men hvem vet).

 

I tillegg er ikke alle bestillingene gjort i norge... 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 les  kommentarene til Hydrogedrift etter denne artikkelen på Tu, så ser du at det er elbil-eiere som  står for hetsing & hat?

 

Litt usikker på hvorfor elbileiere har ansvaret for hva en eller annen idiot sier. Og hvorfor vi egentlig snakker om sånt i en tråd om Model 3. 

 

Driver og teller på knappene om jeg skal legge inn en reservasjon - har allerede (min andre) Model S men ser at det kan bli behov for en bil nummer to rundt den tida den leveres. 

 

 

"Litt usikker på hvorfor elbileiere har ansvaret for hva en eller annen idiot sier. Og hvorfor vi egentlig snakker om sånt i en tråd om Model 3."

 

?    Var det ikke nettopp du som tok det opp?

Lenke til kommentar

 

Tåpelige miljøargumenter ute og går. Omtrent like fornuftig som å foreslå å erstatte 90% av verdens beforlkning med roboter fordi mennesker utånder CO2.

 

På ingen måte. Du sammenligner det med å bytte ut biler med å bytte ut mennesker. Det er en tåpelig tanke i seg selv.

Men det du også overser er at mennesker bare ånder ut CO2 de allerede har åndet inn. Biler slipper derimot ut ny CO2 i atmosfæren - CO2 man har hentet ut fra bakken og så tilfører atmosfæren.

 

Mennesker produserer CO2, vi er ikke klimanøytrale. Det er jo faktisk og et reelt problem med for mange mennesker på jorden. Selv om akkurat Co2 produksjonen vår ikke er så veldig problematisk i seg selv. Det går fint an å påvirke klimabalansen på jorden uten å ta opp olje ol fra bakken. Det blir ikke mye, og ikke farlig alene, så problemet er jo når dette kommer i tillegg selvfølgelig. Sett at jorden var frodig og fylt av grønt derimot? Da hadde drivhuseffekten vært mindre enn den er i dag, selv om man tar ut alt utslipp fra fossil fra regnskapet.

 

Ikke så veldig mye pga vårt CO2 utslipp, men av andre årsaker hadde det å bytte ut mennesker (altså redusere totale mengden mennesker) med roboter være et bedre klimatiltak en elbiler. Men veldig sammenlignbart er det ikke, det er jeg enig i. Det er et tiltak og en politikk på en helt annen skala, en helt annen kategori, men mer effektivt er det helt klart. En av de største klimautfordreren fremover blir nok India.  Økning i befolkning, og økning i industri og økonomi. Samtidig har ingen ønsker i det hele tatt om å kutte noe som helst av økonomiske årsaker. For å si det sånn, forverring av klima pga dette er et av Indias mindre problemer. De har jo ikke autoritet i hele landet engang.

 

 

Samtidig, Kina brukte mer penger på fornybar energi enn Europa og USA sammenlagt. Kina, India og Brasil sto i fjor for halvparten av ny fornybar energi, der Kina har 1/3 alene. Kina har jo og effektiv befolkningskontroll. De har og rimelig bra kontroll på landet. Det kommer f.eks ofte inspektører og sjekker fabrikker fra sentralt hold, da provinsielle styrer lett kan dekke over at fabrikker ikke følger regler for kullkvalitet, utslipp og lignende. Hvis en ser på luftforurensning i seg selv så er jo alt bare samlet rundt byene i India. På tross av bildene så er gjennomsnittlig luftkvalitet i Beijing ganske grei. De har skilt befolkning og mennesker mye mer, og spredt det mer utover. I Kina går jo fabrikker mer mot robotisert, og også renere fabrikker. Samtidig som planen er å rette seg mer mot internt forbruk og tjenesterettede yrker. Noe som fører til økning i økonomi, samtidig som det ikke blir mer industri og industrien blir renere. På grunn av disse tiltakene alene i Kina så gikk verdens utslipp i fjor en liten anelse ned. Hadde befolkningskontrollen i Kina vært slik som den er i India ville vi hatt økning i både befolkning og utslipp i Kina.

 

 

Bilprodusentene som ikke går all in på batterielektriske biler nå kommer til å gå dukken.

Nei.

 

Ville også sagt klart nei for et år siden. Nå er jeg ikke sikker.

 

Jeg tror ikke det er noe bilprodusenter må gjøre nå. Hvis en ser på Norge, og det skulle representert verdensmarkedet så ville jeg sagt at de burde. Ser en på verden derimot, så er det ikke slik at jeg vil si det er nødvendig enda. Det kommer nok til å bli derimot, og hvis du begynner når markedsandelene begynner å bli høye, er det sannsynligvis litt sent. Når de begynner å lage masse el-biler i Kina så tror jeg en bør begynne som siste frist.

 

Samtidig er det jo ikke til å nekte for at Tesla er store nå, og blir bare større. De har jo helt klart fordel allerede av at de begynte så tidlig å lage skikkelig gode el-biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er så fornøyd med å ha bestilt!

 

Jeg og 115000 andre FØR vi visste hva som kom, og så kom mer enn hva jeg hadde håpet på. Hva i alle dager skal de tradisjonelle bilfabrikantene nå svare med?

2017 kommer mva, engangsavgift og fordelen med bompenger forsvinner. - 95% avbestiller bilen igjen.

 

 

Tja ja det kommer avgifter, men langt i fra de avgiftene en må ut med for en bensin/diesel bil. Tror du bommer latterlig mye. Men tiden vill vise, det er latterlig mye bil til en latterlig lav pris. Plutselig har kronen styrket seg også(ikke det at jeg ser den komme, men hvem vet).

 

I tillegg er ikke alle bestillingene gjort i norge... 

Latterlig mye bil? Tesla er jo mer som Apple, lager mye støy og leverer lite. Seff avbestiller man bare i Norge pga at avgiftsfritak forsvinner samt fordeler også.

Lenke til kommentar

 

 

Latterlig mye bil? Tesla er jo mer som Apple, lager mye støy og leverer lite. Seff avbestiller man bare i Norge pga at avgiftsfritak forsvinner samt fordeler også.

 

 

Ja det er latterlig mye bil til 35 000$. Det finnes ingen som klarer å levere samme performance og teknologi til samme pris, men siden du er uenig så¨må du gjerne komme med eksempler. 

 

Leverer lite? Har du Tesla, kjører du Tesla? Eller har du bare sitt en og gjort opp din mening sånn uten videre? 

 

Ett par titusen kroner i avgift kommer ikke til å få meg til å avbestille, nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2017 kommer mva, engangsavgift og fordelen med bompenger forsvinner. - 95% avbestiller bilen igjen.

 

Nei, frå 2017 kjem ingenting av dette, men kommunar som ynskjer det kan innføre parkeringsavgift for elbilar. Samstundes kjem det krav om lading på alle nye parkeringsplassar. Frå 2018 kjem halv årsavgift. Eingongsavgift er det fritak for til minst 2020. Frå 2018 *kan* mva-fritaket erstattast med eit tilskot som tilsvarer verdien av dagens mva-fritak. Dvs ingen prisauke. Tilskotet kan reduserast gradvis dersom dei nasjonale måla for reduksjon av klimagassutslepp til 2020 og 2030 vert nådd (ha ha).
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tåpelige miljøargumenter ute og går.

 

Jo, ditt forslag er nok blant dem. :-(

Det meste tyder på at det både teknisk og økonomisk blir mulig å fase ut fossil energi, samtidig med en rimelig god levestandard for hele verdens befolkning.

 

Eksempel: 1-2% av arealet i Sahara (10 mill km^2) dekket med solpaneler vil produsere samme energi som hele verdens El-produksjon idag (Kull, Olje, Gass, Atom, Vann, med mer).

Tilsvarende for vindkraft er 5-10%, og det samme for beste bioenergi-løsning (Etanol).

Spesielt de to siste løsningene må selvfølgelig plasseres helt andre steder på kloden.

 

Økonomien er det for tidlig å si noe sikkert om, men prognoser for solenergi indikerer 2-5 cent per KWt i 2050.

Du burde vel i den sammenheng ta med Geotermisk energi også. Der regnes et relativt safe potensiale som 3500 ganger dagens samlede Elproduksjon. Noe som skulle tale for at Elproduksjon ved forbrenning nok er på hell. Og ikke det jeg vil satse mine penger på fremover.

Lenke til kommentar

 

 

Latterlig mye bil? Tesla er jo mer som Apple, lager mye støy og leverer lite. Seff avbestiller man bare i Norge pga at avgiftsfritak forsvinner samt fordeler også.

 

 

Ja det er latterlig mye bil til 35 000$. Det finnes ingen som klarer å levere samme performance og teknologi til samme pris, men siden du er uenig så¨må du gjerne komme med eksempler. 

 

Leverer lite? Har du Tesla, kjører du Tesla? Eller har du bare sitt en og gjort opp din mening sånn uten videre? 

 

Ett par titusen kroner i avgift kommer ikke til å få meg til å avbestille, nei. 

 

Hvis absolutt alt av subsidier kuttes, så blir det mer enn et par titusen. Se på prisen i USD på denne og sammenlign det med priser på bensinbiler i Texas sin pris. Da er ikke Tesla plutselig veldig bra bil for pengene. Den er ikke dårlig heller, men subsidiene/mangelen på avgifter betyr veldig mye for pris i Norge. Hvorfor tror du vi kjøper så utrolig mye Tesla og andre elbiler her? Det er jo pga pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...