Gå til innhold

Svidd av 64K på spill?


Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig. Ref. den saken som nylig var i media hvor en ung gutt hadde kjøpt kort for mange tusen.

 

En del av meg mener jo at en butikk ikke skal stille noen spørsmål, men...det er et stort men her.

 

Den saken du tenker på gjaldt et barn, en person som ikke var myndig. At en butikk eller hvilketsomhelst sted skal nekte/ sette spørsmålstegn ved en voksen persons valg av hvordan penger brukes er latterlig. Snakker om NSA, skal vi heve myndighetsgrensen til 30 også :lol:

 

TS; Denne personen har tydeligvis et problem, men det er ingenting du får gjort. Blir som en alkoholiker eller spillegal person (pun intended), de klarer ikke å ta imot hjelp før de har trillet ned hele nedoverbakken. Du kan forsøke å snakke med personen og håpe noe går inn. Det eneste alternativet du har som muligens kan "stoppe" dette er å ta kontakt med spillselskapet og forklare situasjonen, du må da ha e-post etc så du kan identifisere ham. De har selvfølgelig oversikt over forbruk etc og ingen selskaper med respekt for seg selv vil la andre mennesker gå til grunne pga noe slik. Problemet da er at det er ganske mange forskjellige steder man kan bruke penger på "pay to win" eller "sminke" og personen kan bare lage nye kontoer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg er helt enig. Ref. den saken som nylig var i media hvor en ung gutt hadde kjøpt kort for mange tusen.

 

En del av meg mener jo at en butikk ikke skal stille noen spørsmål, men...det er et stort men her.

 

Den saken du tenker på gjaldt et barn, en person som ikke var myndig. At en butikk eller hvilketsomhelst sted skal nekte/ sette spørsmålstegn ved en voksen persons valg av hvordan penger brukes er latterlig. Snakker om NSA, skal vi heve myndighetsgrensen til 30 også :lol:

 

TS; Denne personen har tydeligvis et problem, men det er ingenting du får gjort. Blir som en alkoholiker eller spillegal person (pun intended), de klarer ikke å ta imot hjelp før de har trillet ned hele nedoverbakken. Du kan forsøke å snakke med personen og håpe noe går inn. Det eneste alternativet du har som muligens kan "stoppe" dette er å ta kontakt med spillselskapet og forklare situasjonen, du må da ha e-post etc så du kan identifisere ham. De har selvfølgelig oversikt over forbruk etc og ingen selskaper med respekt for seg selv vil la andre mennesker gå til grunne pga noe slik. Problemet da er at det er ganske mange forskjellige steder man kan bruke penger på "pay to win" eller "sminke" og personen kan bare lage nye kontoer.

 

 

Du er jo ikke helt enig med deg selv her da, ett "spill selskap" kan kanskje gjøre noe, men ikke kiosken/butikken som selger kortene?

Lenke til kommentar

Tusen tusen takk alle dere som har svart. Dere har gitt meg masse informasjon som skal sjekkes videre, og det kommer til å bli tatt noen telefoner i morgen. 

 

Bare en tanke, er det slik at hvis vedkommende er i en guild/gruppe/team, så kan kjøpte items brukes til nytte for hele gruppen?

Lenke til kommentar

Bare en tanke, er det slik at hvis vedkommende er i en guild/gruppe/team, så kan kjøpte items brukes til nytte for hele gruppen?

Han over meg svarte ganske bra, men for å utfylle litt er det mange ting å bruke penger på i noen spill. Noen spill selger nye karakterer, kostymer og så videre, og disse kan som regel bare brukes av spilleren selv. Noen spill selger ting spillere kan lagre utstyr osv i, og disse kan ofte brukes av en hel gruppe (guild).

 

Men det er også mange spill som selger svært midlertidige ting som gir større angrepsstyrke, man tåler litt mer, og så videre. Personlig synes jeg dette helt klart er noe av det "farligste" man kan bruke penger på. Hver for seg koster de ikke stort, men de varer bare en kort stund. Har sett sånne som bare varer et kvarter. Problemet er at nettopp fordi de varer så kort tid og koster så lite er det veldig lett å kjøpe "bare en til" når den første er brukt opp. Hvis man i tillegg kan kjøpre flere til redusert pris (ti til prisen for ni, tyve til prisen for femten osv), og spesielt hvis det er mange forskjellige som gjør forskjellige ting, kan det fort være lett å kjøpe mange av disse. Men det verste er at ulikt nye karakterer, nye våpen, nye kostymer osv sitter man ikke igjen med noe etter at disse tingene er brukt opp Det er også derfor spill som selger sånt ofte regnes som Pay 2 Win, eller på godt norsk at man betaler for å vinne. Ekstra ille er det at slike spill er gratis i utgangspunktet, så det koster lite å bare teste det en liten stund. Men blir man hektet har utgiverne fort tjent inn kostnadene og langt mer på folk som blir avhengige. For å si det sånn er det mange spill som er gratis, men de klarer seg fordi at selv om 90% av spillerne aldri betaler en eneste krone, betaler de resterende 10% av spillerne for alle sammen, og vel så det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne fått en rimelig bra gaming PC for den prisen.

 

Drøye 2000 blanke kroner i snitt per dag. Det er jo veldig tydelig at han ikke har jobbet og slitt for pengene selv når han kaster de bort på den måten.

 

Gaming PC? Du kan få en fullt fungerende bil for den prisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er dessverre ikke noen overraskelse eller nyhet. Denne type saker blir mer og mer vanlig. Det er veldig lett å si at denne personen har alt ansvar. Personlig mener jeg også spillselskaper burde gjøre noe med dette. 

 

Spill kommer vanligvis i 2 kategorier

 

- Free to play (f2p)

- Pay to play (p2p)

 

I f2p er det nå helt vanlig å ta seg betalt for kosmetiske ting, eller spilletid som gir deg ekstra XP (brukes som verdi i framgang på din karakter). Her er det lett å glemme hvor mye penger man bruker, da summene er som regel veldig små. Dette skjer også i p2p, men er som oftest ikke like fremtredende. Hvor mye er ofte avhengig av sjanger. 

 

I dag er CS: GO og League of Legends (LoL) kanskje blant de mest fremtredende på disse områdene. I CS betaler du for nøkler som du åpner opp kasser med. Og her gambles det på nettet for utseende på våpen. I LoL er det utseende på karakterer som det blir brukt mest på..

 

Spillselskaper definerer vennen din som en hval. Definisjonen kommer i at han er den som bruker mye penger på et spill. Hvaler står for hovedandelen av inntektene selskapene har. 

 

Han er ikke alene og i Norge har det blitt opprettet en nettside for dette som du kan ta i bruk. De vil helt sikkert gi deg bedre anbefalinger på hva du skal gjøre.

 

http://www.spillavhengighet.no

Endret av TCi
Lenke til kommentar

 

Kunne fått en rimelig bra gaming PC for den prisen.

 

Drøye 2000 blanke kroner i snitt per dag. Det er jo veldig tydelig at han ikke har jobbet og slitt for pengene selv når han kaster de bort på den måten.

 

Gaming PC? Du kan få en fullt fungerende bil for den prisen. 

 

 

Hehe mine 3 første biler kostet mindre tilsammen :p

 

Må bare spørre, er dette den saken som det har stått om i avisen i det siste? Hmm... nei tror det var snakk om ca 30 000 og en yngre gutt.

 

I mine 20 år som aktiv spiller så tviler jeg på at jeg har brukt så mye penge på spill til sammen! Håper jeg hehe. Siste årene kjøper jeg vel bare 4-5 spill i snitt. Bruker ALDRI penger på inngame items. Jeg kan bare drømme om den rå pc'n med tilbehør jeg kunne kjøpt for den summen.

Lenke til kommentar

 

Jeg overdrev selvfølgelig det med en "Gaming PC". Han kunne kjøpt seg en rimelig bra gaming PC i uka for de pengene.

 

For å sette det helt på spissen, han kunne snorta kokain hver dag, og fortsatt hatt råd til å kjøpe seg en gaming-pc.

 

Pengebruken hans er hinsides all fornuft, men her tror jeg problemet er mer alvorlig enn at han har brukt for mye penger på noe unødvendig. Han bør hjelpes, ikke dømmes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...