Gå til innhold

Svidd av 64K på spill?


Anbefalte innlegg

Først, jeg er ikke forelder eller foresatt, men en bekymret voksen.

 

Jeg kjenner en myndig ung voksen som den siste måneden har brukt 64K på paysafecard. Alt brukt på Global Collect Services B.V. / G2A.COM Limited

 

Hva i alle dager bruker en ungdom så mye penger på i spill?? 

Endret av zellica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skins / items tenker jeg.

 

https://www.g2a.com/in-game-items

 

Takk for svar. :-) Kunne du forklare litt nærmere? Er det et spesielt spill disse skins/items greiene kjøpes til? Litt som WoW?

Ring lege,politi og prest for det og bruke 64.000 kroner på spill uansett form og farge i løpet av en måned er ikke lenger en hobby men en lidelse. Jeg trur ikke jeg selv har brukt 60.000 kroner på mine 400+ spill med DLC/Skins/items osv i løpet av ca 10 år med aktiv spilling.

Ja det vil bli gjort tiltak nå, men det er et problem at ungdommen er voksen. 

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å sette opp en liste over alle spillene jeg kjøper dette siste året, og de tre første månedene har det ligget på kr kr 3000 i mars og kr 3700 i februar. Januar var ca 3200. Selv det synes jeg er i meste laget. Er ikke uten grunn mars er den billigste måneden så langt. :) Da tar jeg med en manual til kr 270,- (retrospill, btw) og en figur i Marvel Heroes til ca kr 160, begge kjøpt i mars. Å betale mer enn 5000kr pr måned på spill synes jeg er utrolig mye, og mer enn ti ganger så mye er sykelig.

 

Det minner meg om da vi hadde de der nattsendingene på TV der folk kunne sende inn meldinger som vises i en chat på skjermen. Enkelte klagde over å ha blitt helt hektet, og fått en telefonregning på mange tusen pr måned på grunn av det. Selv de sa det var fordi de var helt sykelig avhengig. Jeg ville gitt fyren som brukte kr 64.000 på én måned en time hos psykolog. Så stort forbruk kan umulig være sunt på noen som helst måte. At han er voksen har ingenting å si. Det er om mulig enda verre, da han er nødt til å skaffe penger selv ganske snart.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har begynt å sette opp en liste over alle spillene jeg kjøper dette siste året, og de tre første månedene har det ligget på kr kr 3000 i mars og kr 3700 i februar. Januar var ca 3200. Selv det synes jeg er i meste laget. Er ikke uten grunn mars er den billigste måneden så langt. :) Da tar jeg med en manual til kr 270,- (retrospill, btw) og en figur i Marvel Heroes til ca kr 160, begge kjøpt i mars. Å betale mer enn 5000kr pr måned på spill synes jeg er utrolig mye, og mer enn ti ganger så mye er sykelig.

 

Det minner meg om da vi hadde de der nattsendingene på TV der folk kunne sende inn meldinger som vises i en chat på skjermen. Enkelte klagde over å ha blitt helt hektet, og fått en telefonregning på mange tusen pr måned på grunn av det. Selv de sa det var fordi de var helt sykelig avhengig. Jeg ville gitt fyren som brukte kr 64.000 på én måned en time hos psykolog. Så stort forbruk kan umulig være sunt på noen som helst måte. At han er voksen har ingenting å si. Det er om mulig enda verre, da han er nødt til å skaffe penger selv ganske snart.

Takk for svar. :-) Dessverre er det lite mulighet for "tvangsbruk" når den unge voksne er myndig. Det man evnt kan gjøre er å prøve økonomisk umyndiggjøring, men dette er veldig vanskelig å få til. Men jeg forstår jo på dere at dette er spilling som er langt forbi selv de mest garvede gamingnerder. 

Lenke til kommentar

Siden du vet hvor mye han har brukt og hva de er brukt på. Kan du ikke bare spørre han hva han kjøper det for?

Om han eier pengene, og er en myndig person er det vel strengt tatt hans valg hva han vil bruke disse på, selv om jeg kan tenke meg uendelig mange andre ting jeg heller ville brukt de på en dette personlig.

Lenke til kommentar

Takk for svar. :-) Dessverre er det lite mulighet for "tvangsbruk" når den unge voksne er myndig. Det man evnt kan gjøre er å prøve økonomisk umyndiggjøring, men dette er veldig vanskelig å få til. Men jeg forstår jo på dere at dette er spilling som er langt forbi selv de mest garvede gamingnerder. 

Det jeg mener er at dette forbruker neppe har noe særlig med spill å gjøre. Jeg vil heller anbefale å prøve å få ham til en psykolog, fordi det nesten garantert er noe annet som ligger bak. En ting er at han kanskje ikke skjønner hvor mye penger egentlig er verdt, men det kan være andre ting bak også. Jeg kan selvsagt ikke uttale meg om noe siden jeg ikke aner noe om fyren, men å bruke så mye penger er ikke normalt på noe vis. Spesielt ikke hvis dette bare er arv osv, så ikke penger han har måtte tjene selv.

Lenke til kommentar

Siden du vet hvor mye han har brukt og hva de er brukt på. Kan du ikke bare spørre han hva han kjøper det for?

Om han eier pengene, og er en myndig person er det vel strengt tatt hans valg hva han vil bruke disse på, selv om jeg kan tenke meg uendelig mange andre ting jeg heller ville brukt de på en dette personlig.

Ungdommen nekter å gi informasjon om hva paysafecardene går til. 

 

At sparepengene går til he..., er en ting, men bekymringen går på at ungdommen kan komme til å opparbeide gjeld pga denne spillegalskapen, noe som jo er svært uheldig såpass ung. :-( 

Lenke til kommentar

Selvsagt er det uheldig å opparbeide seg gjeld. Men fyren er myndig og således fri til å gjøre hva han vil, og også måtte stå til ansvar for valgene han tar. Synes bare det var rart at han tydeligvis sier til deg hvor mye han har brukt, og hvor han har brukt de. Men ikke hvorfor han gjør det. Kanskje ser vi han på luksusfellen om noen år, eller så er dette noe som han stopper med i tide. Er desverre lite man kan gjøre om en myndig person bruker opp sparepengene sine på ting vi andre ikke vil eller kan forstå.

Lenke til kommentar

At sparepengene går til he..., er en ting, men bekymringen går på at ungdommen kan komme til å opparbeide gjeld pga denne spillegalskapen, noe som jo er svært uheldig såpass ung. :-( 

Er nettopp dette som bekymrer meg. Hvis dette bare er en måned er det jo ille nok, men hvis det fortsetter sånn snakker vi fort mange penger. Det blir en hel årslønn på tre, fire måneder. Hvis vi snakker spillegalskap kan det kureres, men da må det profesjonelle til. Er usikker på om han kan tvangsinnlegges for det, men ser ikke bort fra at det er mulig. Spesielt hvis han er under 18.

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt den kommentaren "Litt som WoW?" Dette er mest sannsynlig ikke WoW, men type League of Legends eller CS:GO,

hvor det er relativt lett å bruke 64K på en måned hvis man har mista all form for styring og kontroll. Og det er tilfelle, hvis det er brukt 64K på kosmetiske ting i spill.

 

Skaff fyren hjelp, som du selv sier, en ting er å bruke opp sparepenger og arv, men når det er tomt vil det lett gå over på kreditt hvis ikke noe gjøres. Dette er i samme gate hvor unger har klart å bruke 30K på diverse "coins" i mobilspill.

 

Ikke at jeg har noe med det, men hvorfor paysafecards? Har han ikke disse pengene på konto, eller lettere tilgjengelig cash?

Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt den kommentaren "Litt som WoW?" Dette er mest sannsynlig ikke WoW, men type League of Legends eller CS:GO,

hvor det er relativt lett å bruke 64K på en måned hvis man har mista all form for styring og kontroll. Og det er tilfelle, hvis det er brukt 64K på kosmetiske ting i spill.

 

Skaff fyren hjelp, som du selv sier, en ting er å bruke opp sparepenger og arv, men når det er tomt vil det lett gå over på kreditt hvis ikke noe gjøres. Dette er i samme gate hvor unger har klart å bruke 30K på diverse "coins" i mobilspill.

 

Ikke at jeg har noe med det, men hvorfor paysafecards? Har han ikke disse pengene på konto, eller lettere tilgjengelig cash?

Takk for forslag på spill. :-) Det hjelper mye å få en viss forståelse hvordan det er mulig å bruke så mye penger på et spill, for dette er utenfor min kompetanse. Jeg kjenner til WoW via ungene, det er det hele. ;-) 

 

Jeg vet ikke hvorfor ungdommen bruker paysafecards, men jeg synes det er betenkelig at en ung person kan få kjøpt kort for slike summer på et sted. 

Edit: Ungdommen har ikke visa. 

Endret av zellica
Lenke til kommentar

 

Skjønte ikke helt den kommentaren "Litt som WoW?" Dette er mest sannsynlig ikke WoW, men type League of Legends eller CS:GO,

hvor det er relativt lett å bruke 64K på en måned hvis man har mista all form for styring og kontroll. Og det er tilfelle, hvis det er brukt 64K på kosmetiske ting i spill.

 

Skaff fyren hjelp, som du selv sier, en ting er å bruke opp sparepenger og arv, men når det er tomt vil det lett gå over på kreditt hvis ikke noe gjøres. Dette er i samme gate hvor unger har klart å bruke 30K på diverse "coins" i mobilspill.

 

Ikke at jeg har noe med det, men hvorfor paysafecards? Har han ikke disse pengene på konto, eller lettere tilgjengelig cash?

Takk for forslag på spill. :-) Det hjelper mye å få en viss forståelse hvordan det er mulig å bruke så mye penger på et spill, for dette er utenfor min kompetanse. Jeg kjenner til WoW via ungene, det er det hele. ;-) 

 

Jeg vet ikke hvorfor ungdommen bruker paysafecards, men jeg synes det er betenkelig at en ung person kan få kjøpt kort for slike summer på et sted. 

Edit: Ungdommen har ikke visa. 

 

 

Jeg er helt enig. Ref. den saken som nylig var i media hvor en ung gutt hadde kjøpt kort for mange tusen.

 

En del av meg mener jo at en butikk ikke skal stille noen spørsmål, men...det er et stort men her.

 

Vanskelig problemstilling dette.

 

Så det er snakk om fysiske kort kjøpt i butikk, vet du det helt sikkert?

Lenke til kommentar

 

 

Skjønte ikke helt den kommentaren "Litt som WoW?" Dette er mest sannsynlig ikke WoW, men type League of Legends eller CS:GO,

hvor det er relativt lett å bruke 64K på en måned hvis man har mista all form for styring og kontroll. Og det er tilfelle, hvis det er brukt 64K på kosmetiske ting i spill.

 

Skaff fyren hjelp, som du selv sier, en ting er å bruke opp sparepenger og arv, men når det er tomt vil det lett gå over på kreditt hvis ikke noe gjøres. Dette er i samme gate hvor unger har klart å bruke 30K på diverse "coins" i mobilspill.

 

Ikke at jeg har noe med det, men hvorfor paysafecards? Har han ikke disse pengene på konto, eller lettere tilgjengelig cash?

Takk for forslag på spill. :-) Det hjelper mye å få en viss forståelse hvordan det er mulig å bruke så mye penger på et spill, for dette er utenfor min kompetanse. Jeg kjenner til WoW via ungene, det er det hele. ;-) 

 

Jeg vet ikke hvorfor ungdommen bruker paysafecards, men jeg synes det er betenkelig at en ung person kan få kjøpt kort for slike summer på et sted. 

Edit: Ungdommen har ikke visa. 

 

 

Jeg er helt enig. Ref. den saken som nylig var i media hvor en ung gutt hadde kjøpt kort for mange tusen.

 

En del av meg mener jo at en butikk ikke skal stille noen spørsmål, men...det er et stort men her.

 

Vanskelig problemstilling dette.

 

Så det er snakk om fysiske kort kjøpt i butikk, vet du det helt sikkert?

 

Ja det er helt sikkert. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Skjønte ikke helt den kommentaren "Litt som WoW?" Dette er mest sannsynlig ikke WoW, men type League of Legends eller CS:GO,

hvor det er relativt lett å bruke 64K på en måned hvis man har mista all form for styring og kontroll. Og det er tilfelle, hvis det er brukt 64K på kosmetiske ting i spill.

 

Skaff fyren hjelp, som du selv sier, en ting er å bruke opp sparepenger og arv, men når det er tomt vil det lett gå over på kreditt hvis ikke noe gjøres. Dette er i samme gate hvor unger har klart å bruke 30K på diverse "coins" i mobilspill.

 

Ikke at jeg har noe med det, men hvorfor paysafecards? Har han ikke disse pengene på konto, eller lettere tilgjengelig cash?

Takk for forslag på spill. :-) Det hjelper mye å få en viss forståelse hvordan det er mulig å bruke så mye penger på et spill, for dette er utenfor min kompetanse. Jeg kjenner til WoW via ungene, det er det hele. ;-) 

 

Jeg vet ikke hvorfor ungdommen bruker paysafecards, men jeg synes det er betenkelig at en ung person kan få kjøpt kort for slike summer på et sted. 

Edit: Ungdommen har ikke visa. 

 

 

Jeg er helt enig. Ref. den saken som nylig var i media hvor en ung gutt hadde kjøpt kort for mange tusen.

 

En del av meg mener jo at en butikk ikke skal stille noen spørsmål, men...det er et stort men her.

 

Vanskelig problemstilling dette.

 

Så det er snakk om fysiske kort kjøpt i butikk, vet du det helt sikkert?

 

Ja det er helt sikkert. 

 

 

Håper du/dere finner ut av det. Er ikke mye hjelp du kan få her bortsett fra at det mest sannsynlig er snakk om kosmetiske endringer i spill, skins til champions, skins til våpen eller noe i den gata der. Og det er fullt mulig å bruke såpass mye på en måned uansett hvor sjukt det er. (sier ikke at det sjukt å bruke ekte penger på kosmetiske endringer, jeg er i starten av 30 åra og har brukt ca. 1000 kroner på League of Legends skins, men har råd til det)

 

Og dette kunne liksågodt skjedd med nettpoker o.l.

 

Lykke til, virkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...