Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Boundish: 1978 Datsun 810 stv.


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg kunne lage en tråd på denne bilen .

 

Bilen kom til norge som flyttelass i 78 når den var ny og var hos samme eier til jeg tok over.

 

Fikk tips om bilen i november i fjor , da var status at billen hadde stått siden 2004 i garasje med gåen blokk (rust pga vann i sylinder nr.3  pga def. topp-pakning) . De som hadde den syns det var for ille å kaste bilen, men de hadde ikke tid eller ork til å gjøre noe med bilen ,men hadde veldig lyst at den skulle komme på veien igjen.  Så jeg tok å henta bilen å fikk den inn i garasjen.

 

Her er et par bilder av bilen slik den var når jeg hentet den.
IMG_20151208_151730.jpg

IMG_20151208_151742.jpg

IMG_20151208_151805.jpg

 

Vurdererte først og borre opp blokka , men fant fort ut at jeg heller ville finne en donor motor som jeg kunne bruke blokka fra.

 

 

Fikk tak i donor motor i starten av januar. Den "nye" motoren var en forgasser motor fra en 80 mod laurel , men jeg trengte ikke toppen på denne ta jeg skulle bruke toppen som hører til min bil da den har innsprøytning.

 

Sånn så den ut . Den hadde stått lagret inne siden 1996 , men den gikk rundt.

IMG_20160117_151335.jpg

Tettet åpninger å dynka den i surfex HD 1:3 og steamet den på 130c og 140bar , det hjalp lite..

IMG_20160117_160310.jpg

Demonterte ventildekslet i spenning på hva som kom til å møte meg under der:

IMG_20160117_163526.jpg

Så heldigvis bra ut inder der så det lovet godt.

 

Toppen av straks klart for puss og lakk

 

IMG_20160123_141109.thumb.jpg.780afd7698

 

 

Topp og bunnpanne ble lakkert

IMG_20160202_195724.jpg

 

Så gikk jeg løs på ventildekslet som så ganske trist ut.

IMG_20160206_134306.jpg

Her brukte jeg stålbørste på rettsliper for å få vekk det ytterste laget med irret aluminium. Slik ble det noen gode runder :

IMG_20160215_151152.jpg

 

og slik ble det etter en god runde med våtslip etterflugt av autosol , monterte også toppen :

 

IMG_20160218_151559.jpg

 

 

Motoren nærmer seg snart komplett og jeg har hentet bilen og begynt å gjøre klart for å ta ut den gamle motoren.

 

Bilen var støvete og fikk en del salt på seg under veis til der jeg holder på, så jeg tok å spylte over bilen før jeg tok den inn. Slik så den ut rett før jeg spylte den. (litt tung i ræva pga en haug med deler i bagasjerommet)

IMG_20160301_113851.jpg

 

Tok av panseret når jeg fikk bilen inn for at det ikke skal være i veien under motorbytte.  Som man kan se så trenger bilen en grundig vask og "detail".

IMG_20160301_133830.jpg

 

Gikk fort over med støvsugeren inni bilen. Skiftet også girpose og girkule siden jeg hadde nytt liggende.

 

IMG_20160301_134100.jpg

 

IMG_20160301_142959.jpg

Interiøret trenger en god vask og en runde med mimoen , men heldigvis er det ingen store hakk eller riper så det burde bli bra etter en rens .

 

Her er motoren igjen , den mangler jo starter , dynamo og servopumpe osv. Det skal jeg plukke av motoren som sitter i bilen .

IMG_20160301_133926.jpg

 

På dette stadiet var det litt stillstand ,men i starten av forrige uke så byttet jeg motor ,tok ikke noen bilder når jeg tok ut den gamle og satt i den nye motoren , men den startet rett opp etter og ha koblet til alt . Satt på grill og panser og den gikk som ei klokke etter litt justeringer :-)

 

IMG_20160309_174551.jpg

 

IMG_20160309_184723.jpg

 

IMG_20160309_184440.jpg

 

 

 

Så var det klart for en liten shine :-)  vasket bilen godt for å være sikker på at det ikke satt noe i lakken som kunne løsne å bli med rundt på puta på polermaskinen.

 

Turte ikke å kjøre altfor hard på så noen riper måtte stå igjen .

 

Ble litt oppstykket med bilder under poleringa ,ble rett og slett litt for ivrig så det ble noen hopp her og der.

Starter med et par bilder av den generelle tilstanden.

 

IMG_20160314_103707.jpg

 

IMG_20160314_125240_1.jpg

 

IMG_20160314_162933_1.jpg

 

Som man kan se bærer lakken preg av at langt liv ,en god del swirls og diverse rds rundt om.

 

Så testet jeg litt komboer på panseret og kom frem til at Scholl S3 og 3M blå superfine på 3m grønn og blå pad gjorde susen .

 

Her er resultatet etter å ha gått over panseret med den komboen .Det som ser ut som kjørespor er refleksjon av taket over bilen som er bølgemetall , ble lurt flere ganger selv underveis og man ser igjen denne refleksjonen på flere bilder  default_tongue.png

2016-03-14_18.00.33.jpg

IMG_20160314_123623_1.jpg

IMG_20160314_111909.jpg

rota S3 på dekslet mellom panser og frontruta da jeg overdreiv mengden på padden på første pass ,spruta over alt ...  Det er forskjell på å barbere seg å skjære av seg huet som det så fint heter.

 

Fortsatte på venstre framskjerm, stygge riper ved markerings lyset.

IMG_20160314_123631_1.jpg

 

50/50

IMG_20160314_130558_1.jpg

 

Skjermen ferdig , belegget man kan se helt nede foran gikk ikke vekk samme hva jeg prøvde under vask , mistenker at det er noen som har vært i overkant rause med tectylen en gang i tiden.

IMG_20160314_141006_1.jpg

IMG_20160314_143953_1.jpg

 

Døra ferdig, skade på bakdøra som må fikses IMG_20160314_174156.jpg

 

Jobbet meg bakover , bakskjerm ferdig.

IMG_20160314_165908.jpg

 

Noen riper som ikke ville gi slipp ved emblemet.

IMG_20160314_165918.jpg

 

På dette tidspunktet begynte det å blir lengre mellom bildene, så neste bilde er 50/50 på passasjerdøra.

IMG_20160315_100148.jpg

 

Detalj av ferdig dør

IMG_20160315_102501.jpg

 

Lykte innsatstene hadde fortsatt beskyttelse belegget fra fabrikk og det satt godt ,men fikk det vekk tilslutt.

IMG_20160315_172534.jpg

 

IMG_20160315_174152.jpg

en slags 50/50

IMG_20160315_171713.jpg

 

Det var det av korrigeringsbilderdefault_wacko.png , la et lag svissvax shield voks på bilen som fikk ligge å godgjøre seg mens jeg gikk i gang med interiøret.

IMG_20160315_123522.jpg

 

Startet med å ta ut og rense setene foran med mimo for at de skulle få god tid til å tørke før de skulle inn igjen.

 

IMG_20160315_130057.jpg

 

Ca halve sittepute på førerstol tatt.

IMG_20160315_131448.jpg

 

Førerstol ferdig, de mørke områdene er fukt.

IMG_20160315_132250.jpg

 

Slik så det ut inni bilen , tok vekk midkonsollen for bedre tilgang.

IMG_20160315_134857.jpg

 

Ferdig støvsuget.

Teppet var et mareritt å støvsuge, sanden ville ikke slippe taket. Teppet er litt misfarget av sola, spesielt på tunellen bak.

IMG_20160315_143245.jpg

Fotbrønn på passasjerside ferdig

IMG_20160315_150504.jpg

Ferdig bak.

IMG_20160315_150544.jpg

 

Plast og vinyl fikk svissvax protection matt plast og vinyl fornyer/conditioner

IMG_20160315_163328.jpg

IMG_20160315_165330.jpg

På rattet og armlenet på konsollen har nissan tatt en snarvei og lakkert plasten istedet for å støpe hele i en farge slik at det er slitt vekk og ser mindre pent ut på kanten til skittent, så driver å funderer litt på hva jeg skal gjøre med det.. 

 

Ferdig interiør

IMG_20160316_094249.jpg

IMG_20160316_094556.jpg

IMG_20160316_094545.jpg

 

Dekksider og gummi på fanger fikk et lag med gummi shine

IMG_20160316_173306.jpg

 

Noen bilder av ferdig polert bil

 

.

IMG_20160316_143731.jpg

IMG_20160316_173251.jpg

IMG_20160316_150731.jpg

 

 

Det var det som var gjort med bilen fra januar og frem til onsdag :-)

 

 

Så til dagens jobb .

 

Tok å laget til de originale US markeringlysene på bilen , det er jo visstnok lov nå i år så da måtte det selvfølgelig fikses!

 

IMG_20160318_184923.jpg

 

Det var noen pærer her og der som var gåen i instrumentene og kontrollene til varme apparatet , så jeg bestemte meg for å bytte ut alle med led pærer når jeg først demonterte det.

 

Det er grønne "hetter" over pærene, så slik så det ut før jeg skiftet pærer.

Et svakt grønnsjær.

IMG_20160318_150220.jpg

 

Intstrument panelet var var ute etter å ha tatt ut 6 skruer + rattet( kjekt med gamle biler ;-) )

IMG_20160318_152939.jpg

 

Instrument husene var ganske støvte og fæle så jeg vasket over de og polerte glasset

 

Før:

IMG_20160318_154731.jpg

IMG_20160318_161858.jpg

 

Etter:

IMG_20160318_160639.jpg

 

Glemte seff etter bilde av speedo og turteller , men ble samme resultet som de andre målerne.

 

Her er et bilde med led pærene på plass. Dimmeren står på maks her, men i virkeligheten er lyset en del hvitere med mer grønnskjær og ikke så blått som bildet.

IMG_20160318_192916.jpg

 

 

 

Takk for titten så langt ! :-)  Stay tuned ..

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nydelig! L28-motor?

 

Takk :-) . Det er en L24E , elektronisk innsprøytning . Er vel ca 143 hk i den hvis  man tenker utifra at det står 154hk SAE net . 

 

Bilen går egenlig godt med tanke på alderen og motoren går veldig fint . Grom lyd også.

 

Her er en reklame for bilen :-)

ad_datsun_810_pair_silver_1977.jpg

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Ser ut som et kremeksemplar du har fått deg! Bare å nyte sommeren :)

Gleder meg som en unge til sommeren . Jeg vil tro(uten å påstå noe :p) at dette er den eneste i landet.

Det ble kun produsert 25000 av stasjonsvogn utgaven også . Veldig gøy å ha noe som får folk til å klø seg litt i hodet :-)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...