Gå til innhold

Tidenes kleineste jobbsituasjon


Anbefalte innlegg

En kompis jobbet hos en lokal bedrift som selger strømavtaler for en annen bedrift, han anbefalte meg og sa det var supert og jeg tenkte jeg skulle prøve siden han syntes det var så bra. Jeg håpte ikke å få ett saøg første dagen, men jeg fikk ingenting, ALLE la på så snart jeg sa hvorfor jeg ringte. Gruet meg til hver eneste telefonsamtale etterhvert og var dødssliten, hsdde vært på skolen fra 08:15 - 15:20,så jobbet jeg fra 15:30 - 21:00 og jeg er mildt dagt kjørt og KUNNE IKKE vært mer demotivert. Jeg har kun provisjonslønn og ettersom hva jeg skjønner så kan jeg slutte på dagen om jeg vil, og jeg vil så sinnsykt, men føler det er uforskammelig. Jeg er virkelig ikke typen som kan utnytte noens uvitenhet, har rett og slett for mye samvittighet. Vet virklig ikke hva jeg skal gjøre. Det er vel rett og slett for tragisk å gi seg etter en dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sluttet på dagen etter 1.5 uke som dørselger, de siste dagene vandret jeg rundt overalt fra 15 - 21 og ringte ikke på en eneste dør.

Man bør vel helst gå inn i salgsjobb med en visjon om å bli en god selger i det lange løp, nytter ikke å tro at man skal klare å leve på flaks og gratis salg uten måneder med pitchtrening osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Klart du ikke skal gi deg etter en dag, les deg litt opp på tips rundt slike salg. Du gjør åpenbart noe feil, det finnes nok mange triks for å holde samtalen gående i det minste :)

 

Lykke til!

 

(Men ps, søk en tryggere jobb.)

Å være for lenge i en jobb med kun provisjonslønn når en ikke er en selger person, kan være økonomisk ruinerende. Snakker fra erfaring. Jeg endte i praksis å jobbe en måned uten lønn på slutten ettersom de få salgene jeg fikk i lavssesongen dekket ikke kostnaddene med jobben. Det hele endte med at sosialhjelpen måtte dekke inn den tapte inntekten og jeg havnet langt bakpå økonomisk. Ifølge behandlerer var jeg vistnok langt fra den eneste i kun provisjonlønn jobber som var i samme situasjon.

 

Nei hopp heller rett inn i et bemanningsbyråd. Det reddet meg. Gikk Plutselig til å ha 20 000 utbetalt i måneden etter mange måneder hvor lønna såvidt dekket husleien og utgiftene som hopet seg opp fra måneden før

 

+ telefonselgere som ikke tar et nei for et nei er ekstremt irriterende. Du skal ikke måtte være i en jobb hvor en føler en lurer kunden/presser frem salg. Det er ikke feil å ha litt samvittighet.

Lenke til kommentar

Jeg var i nøyaktig samme situasjon som deg. Ble dytta inn på et callsenter gjennom Manpower (måtte bare ta det jeg kunne få), vi hadde 2 ukers opplæring og da var det greit, men når vi gikk "live" falt jeg helt ut, hater jo telefonselgere selv, så jeg hadde ikke akkurat tiltro til "strøm fra Shell" som jeg skulle pushe på intetandende folk midt i middagstida (vi jobba fra 16-22)

 

Jeg ble helt paralysert og tok nesten ingen samtaler i systemet. Når jeg måtte ble jeg bare sittende og stotre og hørtes ikke akkurat overbevisende ut. Jeg gikk nesten en uke uten ett eneste salg, så gikk jeg rundt i lokalet en dag og så på de andre, så gikk jeg til sjefen og sa at dette klarer jeg bare ikke. Det var full forståelse for det. Han sa på opplæringen at de var vant med at 1/3 faller fra de første par ukene, og det gikk ikke negativt ut over "karrieren" i vikarbyrået. Telefonsalg er for svært spesielle folk. Det var en av oss som var superflink og solgte på hver eneste samtale.

 

Jeg møtte en av de andre en mnd etter tilfeldig, hun sa 10 andre hadde sluttet rett etter meg.

 

Kom deg heller inn på et vikarbyrå, lever CV og ta intervjuet der, så sender de deg forslag på jobber de får etterhvert. Du kan ikke bare sitte og si nei til alt, såklart.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gode råd! Skal til Australia for å studere neste år og tenkte å tjene opp litt penger før jeg dro dit, ved siden av skolen. Men merker at dette virkelig ikke er veien å gå. Tror jeg heller hadde tatt hvilken som helst timesbetalt jobb framfor dette. Får manne meg opp og si det ikke er noe for meg. 

Lenke til kommentar

Jeg sa jeg ikke villr ha jobben allikevel. Han sa at jeg må jobbe 2 uker før jeg kan slutte. I kontrakten står det at oppsigelsestiden er på 1 dag. Ble jeg lurt der? Og nummer to: dersom han løy gidder jeg ikke vise respekten ved å møte opp i person engang, er det mulig eller lov å si opp uten personlig frammøte?

 

Har særdeles lite lyst til å jobbe der mer.

Endret av mrdalesen
Lenke til kommentar

Helt vanlig at folk slutter etter et par dager i de jobbene der. De er ikke for alle.

Du er vel under prøvetid nå. Da er vanlig oppsigelsestid, hvis ikke annet er spesifisert, 14 dager. Men hvis det står i kontrakten at oppsigelsestiden er en dag, så er den en dag. Arbeidsgiver har i så fall lurt seg selv ved å skrive under på den. Han mener kanskje at deres oppsigelsestid er en dag, mens din er to uker, men det er ikke lov.

 

Du trenger ikke møte opp personlig, men du må gi beskjed. Å bare slutte å komme på jobb kalles å fantegå, og det vil du ikke ha på deg at du har gjort.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Kontrakten er et dokument som inneholder avtalen du har gjort med arbeidsgiver, så ja. Det er den som gjelder. Sjefen kan ikke si at avtalen egentlig er noe annet og at de har lurt deg til to uker.

 

EDIT: Jeg sa tidligere at du ikke trenger å møte personlig for å si opp. Det er sant, men du må jobbe ut oppsigelsestiden likevel. Så hvis den er en dag, har du en dag igjen å jobbe. Hvis du er satt opp til å jobbe den dagen, da.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
mrdalesen:

Det er kontrakten som gjelder, så du har en dags oppsigelsestid og ikke to uker dersom det er det den sier.

Oppsigelse skal leveres skriftlig, du kan f.eks sende en E-Post til sjefen/bedriften.

 

Dersom du hypotetisk hadde lengre oppsigelsestid ville det med 99% sannsynlighet ikke fått konsekvenser av at du ikke møtte opp, hadde en som gjorde det hos oss faktisk. Blir jo ikke gode referanseår av det, men det er nå så

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selgeryrket er beinhardt, det er kun for de som tåler mye motgang. Selgeryrket kan derimot lære deg veldig mye, blant annet hvordan man skal prate til forskjellige folk, man blir også en person som bryr seg mindre om hva andre tenker om deg, fordi man får mye dritt slengt etter seg som selger. Det er helt i starten det er vanskeligst, da er du jo i læringsprosessen, og man blir jo bedre jo hardere man jobber med det. 

Tiden min som selger ga meg veldig mye, det var tøft, men når jeg ser tilbake på det så var det verdt det.

Det som også er veldig viktig er å selge noe som man selv har tro på, det nytter ikke å selge noe som man selv vet er dårlig. 

 

Det å gi seg etter en dag er greit hvis du vet du kommer til å hate jobben, det nytter aldri å jobbe i en jobb man hater, spesielt ikke som selger med provisjon hvor du er nødt til å prestere. 

 

Det at en arbeidsgiver sier til en som sier de ønsker å slutte, at de må fortsette i to uker, er for meg veldig rart hvis det står i kontrakten at det bare er en dag. Skjønner heller ikke hvorfor man må fortsette å jobbe i to uker i en jobb som selger, når pengene firmaet tjener kommer an på hvor mye selgerne selger. En selger som vet han skal slutte, men at han MÅ jobbe, presterer selvfølgelig ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mrdalesen:

Det er kontrakten som gjelder, så du har en dags oppsigelsestid og ikke to uker dersom det er det den sier.

Oppsigelse skal leveres skriftlig, du kan f.eks sende en E-Post til sjefen/bedriften.

 

Dersom du hypotetisk hadde lengre oppsigelsestid ville det med 99% sannsynlighet ikke fått konsekvenser av at du ikke møtte opp, hadde en som gjorde det hos oss faktisk. Blir jo ikke gode referanseår av det, men det er nå så

Det er vel begrenset hva slags nytte man har av en attest og en referanse i fra en jobb man hadde i en dag, eventuelt to uker.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det står i arbeidskontrakten 1 dag hadde jeg bare gitt faen i å møte opp. Referanse og attest er vel heller ikke nødvendig når du jobbet der i en dag. Jeg hadde forsåvidt aldri tatt en slik jobb i utgangspunktet, men det er nå en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant ut at han løy til meg da han sa det var to uker. Han sa såklart det for å holde meg lenger, mistet all respekten for fyren. Leverte inn oppsigelse dagen etter og har ikke hørt noe, har heller ikke møtt opp på jobb på x-antall dager, er ikke bare jeg som framstår som useriøs 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...