Gå til innhold

3 brytere på en lampe


Anbefalte innlegg

hei, trenger litt hjelp, har fagprøve, og på ett bad skal lyset styres av 3 forskjellige brytere, en bryter som er på badet, en bryter som er rett utenfor, og en bryter til som er lengre unna i gangen

(sikkert nyttig)

 

det letteste hadde vel vært å brukt et pulsrele i skapet, men her må jeg bruke 3 forskjellige brytere som skal gi ett topolt brudd, som en endevender.

 

noen som vet hva jeg kan bruke? har aldri vært borti noe lignende

 

takker for svar :=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 polte endevendere finnes og jeg har koblet opp et sånt arrangemang 2 ganger mens 2 polt mellomvender har jeg ikke sett og tviler på at det finnes og for å få til det må du ha en bryter med 8 koblingsterminaler på.

BTW. sier oppgaven noe om hvilken type belysning det dreier seg om?

12V belysning trenger ikke 2 polt brudd så lenge "sikkerhetsstrømforsyningen" står utenfor badet, som betyr at om det er f.eks. spotter i taket med drivere over tak så er det ikke krav til 2 polt bryting.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

oppgaveteksten sier at det skal være et lyspunkt på ett bad, som skal styres fra 3 forskjellige brytere (da går jeg utifra at det er topolt brudd såklart)

 

bra det ikke bare er jeg som ikke finner noe som funker (A) mulig jeg bare må ha opp vanlig enpolt kryss/endevender bare for å ha gjort noe, om ikke jeg finner noe impulsrele som gjør jobben

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg elektriker, men jeg jobber en del med styringer. Slik jeg ser det, så må du bruke brytere som kan operere uavhengig av hva slags posisjon de andre bryterne er i. Da tenker jeg på vippebryter med to impulsbrytere(en av og en på), slik at alle kan slå av og på et rele eller en kontaktor som bryter begge ledere.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

2 polte endevendere finnes og jeg har koblet opp et sånt arrangemang 2 ganger mens 2 polt mellomvender har jeg ikke sett og tviler på at det finnes og for å få til det må du ha en bryter med 8 koblingsterminaler på.

BTW. sier oppgaven noe om hvilken type belysning det dreier seg om?

12V belysning trenger ikke 2 polt brudd så lenge "sikkerhetsstrømforsyningen" står utenfor badet, som betyr at om det er f.eks. spotter i taket med drivere over tak så er det ikke krav til 2 polt bryting.

 

nei det står faktisk ikke noe om det, det står ''monter ett lyspunkt'' har ikke sett noe 12volts utstyr på prøvestasjonen da, men ingen dum tanke det der!

 

tror kanskje løsningen blir å ha opp 3stk 2polte impulsbrytere som alle går til skapet og ett rele som går videre til lampa

Endret av skrujern123
Lenke til kommentar

Du trenger vel bare et impulsrele/skrittrele? Den skifter stilling ved hver puls, så da skal du ha fjærer på bryterne. Hver puls (trykk på en bryter) endrer stilling på releet. Det kan enten styre en kontaktor om du store laster, eller kobles direkte om det er vanlig lys.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...