Gå til innhold

Er Nordmenn for "gode" for de "dårlige" jobbene?


Anbefalte innlegg

Har i det siste jobbet litt i felt og har bemerket noe jeg finner ganske sykt.

 

I avisene leser vi hver dag hvordan arbeidsledigheten øker, hvordan "ingen" får nye jobber og at det ikke finnes arbeidsplasser. Men etter å ha trasket på ett Norskt verft de siste ukene er jeg sjokkert over hvor mye utenlandsarbeidskraft som blir brukt for tiden, det er så og si ingen som snakker Norsk foruten om ingeniører og ett fåtall elektrikere/mekanikere. Jeg har jo ikke noe konkret tall men 90% er nok en understatement. 

 

Jeg har ikke reagert så mye på dette før under de gode tidene, men nå som "alle" går på nav er dette virkelig sjokkerende.

 

Så, er vi blitt for gode for de dårlige jobbene? Eller blir vi "presset" ut av markedet pga pris? Personlig tror jeg det er en blanding av begge to med hovedvekt på den første... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror heller hovedvekten ligger på det siste. Det er ikke bare på grunn av lønn man jobber heller. Tilhørighet er viktig. Jobbene blir "dårlige" når man ser for seg en arbeidsplass full av utlendinger med hjemlengsel. Dessverre er det, som du påpeker, et faktum i mange bransjer. Vi snakker om at Norge bør være selvhjulpne med mat, men hva med å bli selvhjulpne med arbeidskraft? Neste gang det blir krig sitter vi fint i det når alle håndverkerne drar hjem til Polen, for å si det litt flåsete.

En annen ting er jo at mange grunnskolelærere ser på det som sin oppgave å "redde" ungene fra de "dårlige" jobbene. Ikke rart folk ikke tør annet enn å ta master med den bagasjen.

Selv skulle jeg gjerne tatt yrkesfag, men den aller viktigste grunnen til at jeg ikke gjorde det, var at jeg tror jeg hadde blitt spist levende på den skolen. Alle pøblene søkte yrkesfag, alle vennene mine gikk for allmenn. I virkeligheten så jeg ikke på det som et reelt valg. Synd, for jeg tror jeg kunne blitt en jævlig god mekaniker.

Endret av Isbilen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå har det jo blitt slik at Nav sponser lønna for mange firmaer om de ansetter utlendinger eller vanskligstilte. På den måten presses normale folk ut av arbeidslivet. Se bare på Kiwi og XXL, hvor de på jobb stort sett er på tiltak gjennom Nav. XXL slipper lønnskostnadene og skummer overskuddet.

 

Sosial dumping i offentlig regi.

 

Bergen engasjerte elektrikerfirma fra Bulgaria til å ta jobben på den offenltige skolen eller barnehagen. Det var vel ingen annen grunn en pris som spilte inn her. Men når offentlige organer velger å gå for utenlandsk arbeidskraft er noe veldig galt. Har vært omtalt i media flere ganger.

Endret av 2Tetrix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessante poenger her.

 

Vil også påpeke at dette med at nordmenn er blitt for late/bortskjemte/kravstore etc etc når det gjelder jobb, virker for min del å være et typisk mantra som enkelte arbeidsgivere liker å bruke for å rettferdiggjøre at de ansetter kun svensker, latviere, polske og slovenere i mange stillinger, med ytterst varierende betingelser, arbeidsvilkår og rettigheter. Dette med å bruke mantraer som dette gjelder kanskje spesielt for arbeidsgivere innen hotell, resturant, renhold, lager og butikker. For ikke å snakke om byggebransjen, denne er jo et kapittel for seg selv.

 

Er nok helt klart noen som er for "fine" til å bli skitne på hendene, men tror helt ærlig at dette gjelder kun en viss andel av oss nordmenn. Det er bare å se på hvor mange ungdommer som ønsker seg en jobb i nevnte bransjer, men som ikke får det. Samme gjelder ansettelser i sommerjobber i nevnte bransjer også. Mange norske ungdommer som vil jobbe, men som av ulike årsaker ikke får noen jobber. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eit anna moment er at det fort blir ein ond sirkel som gjer det vanskelig å bryte systemet.

 

Tenker berre på alt som peiker imot at f.eks. ung gut på 20 år skal søke seg jobb som reinholdar.

For det fyrste er det ansett som eit kvinneyrke, ofte er det ein lavstatusjobb, og kanskje er det ikkje sørlig betre betalt enn den stønaden som vedkommande kunne fått frå NAV utan å jobbe.

 

I tillegg består så er ikkje arbeidsmiljøet nødvendigvis så veldig inkluderande. Dersom miljøet består av godt voksne asiatiske damer som helst vil småprate på sitt eige språk i pausene, så er det ikkje akkurat lett for ein ung gut som nettopp er ferdig med vidaregåande å gli inn i fellesskapet.

Og sjølv om det ikkje er slik alle plassar, så er nok frykta og antagelsane om at det er slik nok til at norske ungdommar ikkje søker slike jobbar.

 

Tilsvarande vil det sikkert være på eit verft med nesten kun polske håndtverkarar som kanskje ikkje kan engelsk eingong. Det er ikkje akkurat eit arbeidsmiljø som stimulerer norske ungdommar til å bli værande i jobben.

Lenke til kommentar

Jeg har en DVD-boks med Filmavisen. Der er det stadig reportasjer fra vanlige arbeidsplasser med "dårlige" jobber. Bare å se på dem gjør en mer åpen for at dette er noe å drive med. I dagens mediebilde er de vanlige jobbene fullstendig uglesett. Det gjør dem fremmede og skumle. Når journaliststanden driter i disse bransjene blir det underforstått at vi vet jo hvordan det er, vi trenger ikke å bli det fortalt, og det er verken pent, interessant eller gøy. Kim Kardashians siste puppetriks er derimot ubegrenset spennende. Halvparten av sekstenåringene skal bli "noe innen media". En får lyst til å dele ut ørefiker, men det er jo ikke deres skyld. De har blitt godt opplært.

 

De eneste jeg kan huske fra min klasse som hadde uttalte ambisjoner om å bli renholder var de som hadde foreldre som selv var renholdere. Kan det ha noe med å gjøre at yrket faktisk ikke er så ille, men at disse barna var de eneste som fikk vite det, gjennom sine foreldre? Jeg har vært renholder på deltid, det er mye jeg synes er verre å drive med. Hadde utsiktene for brukbar lønn og godt sosialt miljø vært tilstede kunne jeg godt gjort det i noen år.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har det jo blitt slik at Nav sponser lønna for mange firmaer om de ansetter utlendinger eller vanskligstilte. På den måten presses normale folk ut av arbeidslivet. Se bare på Kiwi og XXL, hvor de på jobb stort sett er på tiltak gjennom Nav. XXL slipper lønnskostnadene og skummer overskuddet.

Dette er akkurat like åpent for "normale folk" som for "utlendinger og vanskeligstilte".
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Verftene hyrer ikke norsk arbeidskraft fordi de har avtaler med folk og bedrifter i utlandet som sender billige arbeidere opp hit.

 

Disse polakkene du ser godtar kanskje under halvparten av lønna en nordmann i samme jobben ville godtatt. Så det er neppe viljen vår det står på.

Heller motvilje fra verftene til å ansette dyr arbeidskraft. I de fleste tilfeller lyses ikke jobbene ut i Norge engang, de bare sender beskjed til polakkene at nå trenger vi 20 mann midlertidig, verftet ordner kost og losji så kommer det en gjeng oppover.

 

Nordmenn er gjerne organiserte og lager masse "trøbbel".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

"Alle" går selvfølgelig ikke på NAV om dagen, det har blitt borte noen tusen årsverk. Og en stor del av de som har mistet jobben de siste to årene er dessuten utenlandske statsborgere.

 

En arbeidsledig norsk statsborger går heller ikke foran en utenlandsk. En arbeidsgiver leier naturligvis inn uorganiserte utlendinger gjennom et bemanningsbyrå i den grad de kan.  

Lenke til kommentar

 

Nå har det jo blitt slik at Nav sponser lønna for mange firmaer om de ansetter utlendinger eller vanskligstilte. På den måten presses normale folk ut av arbeidslivet. Se bare på Kiwi og XXL, hvor de på jobb stort sett er på tiltak gjennom Nav. XXL slipper lønnskostnadene og skummer overskuddet.

Dette er akkurat like åpent for "normale folk" som for "utlendinger og vanskeligstilte".

 

 

Det er liten tvil om at enkelte bedrifter "ansetter" gjennom Nav. De slipper lønn og alt annet, det eneste de trenger betale for arbeidskraften er forsikring!

 

Moralsk forkastelig spør du meg!

Lenke til kommentar

Kebab/burgersjapper blir også finansiert av NAV i stor grad. Det er derfor nesten alle kebab/burgersjapper er eid av pakistanere eller indere. De får arbeidstiltakpenger hvis de har det som business og NAV lønner dem, og hyrer kompiser eller familie stort sett.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

Nordmenn er gjerne organiserte og lager masse "trøbbel".

 

Det er vell her løsningen ligger, altså at man organiserer seg og jobber for at alle skal ha likelønn. Dvs de utlandske skal ha betalt det samme som "oss", da blir jo valget lettere for arbeidsgivere. 

 

Noe må iallefall gjøres, slik det er i dag går ett lass av mennesker på NAV og de utenlandske tar med seg lønningene hjem. Jeg gremmes over hvordan det er på jobb om dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...