Gå til innhold

Microsoft pakket Windows 10-reklame i ny sikkerthetsoppdatering


Anbefalte innlegg

Har også hørt at folk med Windows 7 har fått tvangsinstallert Windows 10 uten at de har bedt om det.

 

Har også hørt at folk klikker på hva som helst for å bli kvitt vinduer som dukker opp på skjermen.

 

Ingenting blir tvangsinstallert dersom man ikke godtar lisensbetingelsene, og det er mange anledninger til å svare NEI til installering av Windows 10 før man kommer så langt.

 

Men er det noen IE11-brukere her som har sett noe til denne fæle Windows 10-reklamen som Microsoft har sluppet løs på verden? Når jeg åpner en ny fane får jeg opp en side som minner om det jeg får i Chrome og Firefox, bortsett fra at de to sistnevnte har et søkfelt øverst. Når jeg åpner et nytt vindu får jeg en blank side, I tråd med slik jeg har satt det i Internet Options. (Kjører Win7.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting blir tvangsinstallert dersom man ikke godtar lisensbetingelsene, og det er mange anledninger til å svare NEI til installering av Windows 10 før man kommer så langt.

Jeg startet i hvert fall PCen og fikk beskjed om at windows hadde planlagt nedgradering til Windows 10 samme natt, og det å finne ut ab hvordan man kansellerte det var ikke trivielt. Kan godt se for meg at en mindre erfaren bruker med mindre is i blodet vil oppleve det som tvang. Jeg tror jeg har klart å avinstallere win 10-nagwaren, får se om den dukker opp igjen.
Lenke til kommentar
Jeg startet i hvert fall PCen og fikk beskjed om at windows hadde planlagt nedgradering til Windows 10 samme natt, og det å finne ut ab hvordan man kansellerte det var ikke trivielt.

 

"Click here to change upgrade schedule or cancel scheduled upgrade" , står det nederst i et vindu som har dukket opp hos flere personer. Da kan man klikke på den linken - og kansellere upgrade'n. Høres ganske trivielt ut, men jeg har ikke gått denne løypa videre selv, så jeg vet ikke hva som skjer etter det.

 

Mer om disse sakene her: http://www.zdnet.com/article/how-existing-windows-users-can-refuse-microsofts-windows-10-update/

(Inkl. hvordan man kan forhindre upgrade.)

(Og GWX Control Panel finnes vel fortsatt.)

Lenke til kommentar

 

Kan godt se for meg at en mindre erfaren bruker med mindre is i blodet vil oppleve det som tvang.

 

Ja, det er nok mulig å bli forvirret (og skremt) av flere av disse meldingene, men på den annen side tror jeg nettopp det er mindre erfarne brukere som har mest å hente på en oppgradering til Windows 10. Som mindre erfarne brukere verger de seg mer enn gjennomsnittet for å starte oppgraderingen, men det er neppe noen fullgod grunn til å "dytte dem utfor ovarennet", selv om 99.99% av dem vil stå (for å fortsette metaforen).

Lenke til kommentar

"Click here to change upgrade schedule or cancel scheduled upgrade" , står det nederst i et vindu som har dukket opp hos flere personer. Da kan man klikke på den linken - og kansellere upgrade'n. Høres ganske trivielt ut, men jeg har ikke gått denne løypa videre selv, så jeg vet ikke hva som skjer etter det.

Tror de har endret på det siden den artikkelen ble publisert. Jeg knotet meg litt gjennom menyen i øvre venstre hjørne, men kan selvsagt være at jeg overså den enkle løsningen.
Lenke til kommentar

 

Har også hørt at folk med Windows 7 har fått tvangsinstallert Windows 10 uten at de har bedt om det.

 

Har også hørt at folk klikker på hva som helst for å bli kvitt vinduer som dukker opp på skjermen.

 

Ingenting blir tvangsinstallert dersom man ikke godtar lisensbetingelsene, og det er mange anledninger til å svare NEI til installering av Windows 10 før man kommer så langt.

 

Men er det noen IE11-brukere her som har sett noe til denne fæle Windows 10-reklamen som Microsoft har sluppet løs på verden? Når jeg åpner en ny fane får jeg opp en side som minner om det jeg får i Chrome og Firefox, bortsett fra at de to sistnevnte har et søkfelt øverst. Når jeg åpner et nytt vindu får jeg en blank side, I tråd med slik jeg har satt det i Internet Options. (Kjører Win7.)

 

Både ja og nei. Etter å ha blitt mast på utallige ganger om å laste ned Windows 10, klarte jeg å trykke feil én gang. Ettersom det kun var å laste ned, og MS lovte at ingenting ville bli installert før jeg godtok det, så tenkte jeg at det ikke var så farlig så jeg gadd ikke å avbryte noe som allerede var godt i gang. I tillegg var det noe snakk om at man måtte gjøre dette innen en viss tid, ellers forsvant gratistilbudet.

 

Deretter får man valget om å installere Windows eller utsette installeringen (i maks to døgn). Hvis man ikke svarer på denne innen en viss tid, så installeres Windows 10 automatisk. Så en dag jeg ikke satt ved datamaskinen når dette valget kom opp, så var Windows 10 ferdig installert når jeg kom tilbake til maskinen.

 

Det er mange småting som til sammen gjør at jeg absolutt ikke trives med Windows 10. Så etter jeg etter et par uheldige hendelser fikk nok, så formaterte jeg hele skiten ut av maskinen, og installerte clean installasjon av Windows 7. Før jeg gjorde det, sjekket jeg litt på nettet, og fikk samtidig blokkert oppdateringen som implementerer den infernalske masingen om å oppdatere til Windows 10.

 

Så nå er jeg lykkelig igjen, sammen med Windows 7, uten av MS plager vettet av meg med popups hver eneste dag om at jeg MÅ oppdatere til Windows 10 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har også hørt at folk med Windows 7 har fått tvangsinstallert Windows 10 uten at de har bedt om det.

 

Har også hørt at folk klikker på hva som helst for å bli kvitt vinduer som dukker opp på skjermen.

 

Ingenting blir tvangsinstallert dersom man ikke godtar lisensbetingelsene, og det er mange anledninger til å svare NEI til installering av Windows 10 før man kommer så langt.

Oppdateringen som gir ikonet i system tray og veiviseren for oppgradering kan (og vil normalt) installeres automatisk.

 

Denne åpner automatisk en veiviser.

 

Selve veiviseren åpner med et steg der man ikke kan svare nei. Man må komme på å trykke på det røde krysset i hjørnet. Dette er ikke bra nok.

 

Edit: Nå startet jeg en PC med Windows 7 for å sjekke. Det var ikke noe "Click here to change upgrade schedule or cancel scheduled upgrade". Kun en stor knapp med "Upgrade" og 5 slides med positiv informasjon om Windows 10. Hamburgermenyen lot meg veksle mellom de 5 slidsene, reservere min oppgradering, sjekke min pc, og få hjelp.

Edit 2: Nå fant jeg forresten en annen slide med to knapper "upgrade now" og "start download, upgrade later".

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg startet i hvert fall PCen og fikk beskjed om at windows hadde planlagt nedgradering til Windows 10 samme natt, og det å finne ut ab hvordan man kansellerte det var ikke trivielt.

 

"Click here to change upgrade schedule or cancel scheduled upgrade" , står det nederst i et vindu som har dukket opp hos flere personer. Da kan man klikke på den linken - og kansellere upgrade'n. Høres ganske trivielt ut, men jeg har ikke gått denne løypa videre selv, så jeg vet ikke hva som skjer etter det.

 

Mer om disse sakene her: http://www.zdnet.com/article/how-existing-windows-users-can-refuse-microsofts-windows-10-update/

(Inkl. hvordan man kan forhindre upgrade.)

(Og GWX Control Panel finnes vel fortsatt.)

 

Det motsatte av det du sier står jo i tråden du linker til:

If users receive this notification and do nothing, they only have 60 minutes' grace period. In other words, if you don't hit reschedule/cancel or OK, the Windows 10 update process just kicks off. Update: A point of clarification: The initial notification pops up three to four days in advance, alerting users about the scheduled upgrade time, and then another reminder pops up 60 minutes in advance when the time comes. So users actually have two chances to postpone/cancel the Windows 10 update, I've heard.

 

Og:

 

 

Ingenting blir tvangsinstallert dersom man ikke godtar lisensbetingelsene,

 

The EULA is presented to users at the completion of the update process.
Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det er mulig å ikke oppgradere, men det er for drøyt sånn det er lagt opp. Man får kanskje det ovennevnte valget med reschedule/cancel senere i prosessen. Men da er det litt sent. Det er sikkert nok av folk som ikke stoler på å avbryte en oppgradering midt inni.

 

Edit: Der fant jeg et screenshot av en som ligner på min, bare at jeg har "start download, upgrade later" på den høyre knappen:

Screenshot-2015-12-16-at-12.53.29-1200x7

 

Jeg trykket bare på krysset.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Men du har jo sagt flere ganger at liker at produsentene tar avgjørelser for deg. Eller gjelder bare det for apple? ;)

Så lenge det er gode avgjørelser og jeg får velge om jeg kjøper eller ikke er det fint om noen tar valg for meg. Dette er noe helt annet - MS som går inn og lurer brukerne til å oppgradere. Poenget ditt kunne vært morsomt om det ikke var så elendig. Hadde MS trodd folk ville ha Windows 10 kunne de jo bare spurt, ikke drevet med sånt tull som dette.

 

Men som jeg sa tidligere, Microsoft har aldri hatt noen respekt for brukerne. Før hadde de iallfall respekt for systemadministratorne og utviklerne, men nå har de ikke det heller.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Men du har jo sagt flere ganger at liker at produsentene tar avgjørelser for deg. Eller gjelder bare det for apple? ;)

Så lenge det er gode avgjørelser og jeg får velge om jeg kjøper eller ikke er det fint om noen tar valg for meg. Dette er noe helt annet - MS som går inn og lurer brukerne til å oppgradere. Poenget ditt kunne vært morsomt om det ikke var så elendig. Hadde MS trodd folk ville ha Windows 10 kunne de jo bare spurt, ikke drevet med sånt tull som dette.

 

Men som jeg sa tidligere, Microsoft har aldri hatt noen respekt for brukerne. Før hadde de iallfall respekt for systemadministratorne og utviklerne, men nå har de ikke det heller.

"Lure brukere til å oppgradere"? Hvis de hadde tatt penger for dette kunne jeg vært enig med deg. Men de tar ikke penger for dette, og de ønsker å få over brukere gratis på en ny plattform mens de fremdeles har dette gratise oppgraderingstilbudet. Mange selskaper gjør jo tilsvarende med sine produkter/apper bare at der kan det godt stoppe å fungere. Mener du at alle brukere skulle fått valg om alt av oppdateringer på alle system? Tenk deg de sikkerhetshullene som da hadde fantes! DDOS nirvana! Ikke-IT kyndige personer velger jo nesten alltid og ikke installere oppdateringer hvis de kan da dette er "farlig". Jeg syns for det meste dette er grei skuring av MS - få brukere gratis over på en nyere og sikrere plattform som de kommer til å støtte i mange år fremover. Hvis ikke skal du ikke se bort ifra at mange brukere hadde skreket ut at de ikke hadde fått gratis oppgradering den dagen Win 7 supporten er borte, eller at banker/etc ikke tillater så gamle OS.

Jeg ser egentlig ingen grunn for "normale" privatpersoner til og ikke oppgradere Windows, og med Windows 10 så blir OS'et å tenke på som en tjeneste som oppgraderer seg forløpende. Flott for MS og forbrukerne.

Mac kommer sikkert med noe tilsvarende om noe år og da er det sikkert "det smarteste de noen gang har gjort" ;)

Lenke til kommentar

Der fikk iallefall jeg gleden av at Windows 10 installerte seg selv på en laptop uten forvarsel. Bare slo på maskinen og der var den igang.

 

Oppdateringen gjorde selvsagt at HDMI porten ikke lenger fungerte til å sende annet enn skurring til projektoren en time før den skulle brukes av en skoleklasse som kom på besøk. Artig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men du har jo sagt flere ganger at liker at produsentene tar avgjørelser for deg. Eller gjelder bare det for apple? ;)

Så lenge det er gode avgjørelser og jeg får velge om jeg kjøper eller ikke er det fint om noen tar valg for meg. Dette er noe helt annet - MS som går inn og lurer brukerne til å oppgradere. Poenget ditt kunne vært morsomt om det ikke var så elendig. Hadde MS trodd folk ville ha Windows 10 kunne de jo bare spurt, ikke drevet med sånt tull som dette.Men som jeg sa tidligere, Microsoft har aldri hatt noen respekt for brukerne. Før hadde de iallfall respekt for systemadministratorne og utviklerne, men nå har de ikke det heller.

Apple gir deg ikke noe valg heller på osx hvis du vil all programvare skal fungere. Oppgrader eller så funker det ikke. På Windows funker jo alt selv om du sitter på en eldre versjon.

Lenke til kommentar

 

 

Men du har jo sagt flere ganger at liker at produsentene tar avgjørelser for deg. Eller gjelder bare det for apple? ;)

Så lenge det er gode avgjørelser og jeg får velge om jeg kjøper eller ikke er det fint om noen tar valg for meg. Dette er noe helt annet - MS som går inn og lurer brukerne til å oppgradere. Poenget ditt kunne vært morsomt om det ikke var så elendig. Hadde MS trodd folk ville ha Windows 10 kunne de jo bare spurt, ikke drevet med sånt tull som dette.

 

Men som jeg sa tidligere, Microsoft har aldri hatt noen respekt for brukerne. Før hadde de iallfall respekt for systemadministratorne og utviklerne, men nå har de ikke det heller.

 

"Lure brukere til å oppgradere"? Hvis de hadde tatt penger for dette kunne jeg vært enig med deg. Men de tar ikke penger for dette, og de ønsker å få over brukere gratis på en ny plattform mens de fremdeles har dette gratise oppgraderingstilbudet. Mange selskaper gjør jo tilsvarende med sine produkter/apper bare at der kan det godt stoppe å fungere. Mener du at alle brukere skulle fått valg om alt av oppdateringer på alle system? Tenk deg de sikkerhetshullene som da hadde fantes! DDOS nirvana! Ikke-IT kyndige personer velger jo nesten alltid og ikke installere oppdateringer hvis de kan da dette er "farlig". Jeg syns for det meste dette er grei skuring av MS - få brukere gratis over på en nyere og sikrere plattform som de kommer til å støtte i mange år fremover. Hvis ikke skal du ikke se bort ifra at mange brukere hadde skreket ut at de ikke hadde fått gratis oppgradering den dagen Win 7 supporten er borte, eller at banker/etc ikke tillater så gamle OS.

Jeg ser egentlig ingen grunn for "normale" privatpersoner til og ikke oppgradere Windows, og med Windows 10 så blir OS'et å tenke på som en tjeneste som oppgraderer seg forløpende. Flott for MS og forbrukerne.

Mac kommer sikkert med noe tilsvarende om noe år og da er det sikkert "det smarteste de noen gang har gjort" ;)

 

 

Apple støtter sju-åtte år gamle OS med kritiske sikkerhetsoppdateringer, fire-fem med generelle oppdateringer og har aldri tvunget noen til å oppgradere en enhet, men det er enkelt og gratis om man vil. 

 

Dette her er ikke vanskelig å få til, Microsoft også har klart det til nå. Man lar brukeren velge. Også om valget ikke er ideelt for selskapet. 

 

Det at Windows fra og med nå er en tjeneste og at de som har Windows 10 må være med på løpet er helt uproblematisk, det er den ufrivillige porteringen til Windows 10 som er problemet. Hva om maskinen primært brukes til ting som ikke støttes på Windows 10? Skal MS få bestemme at maskinen da ikke lener skal virke for brukeren? Eller hva om det oppstår problemer? Apple fikk masse kjeft da de disablet telefoner som hadde problemer med touchid etter dårlige reparasjoner - dette her er i mine øyne mye verre.

 

Apple gir deg ikke noe valg heller på osx hvis du vil all programvare skal fungere. Oppgrader eller så funker det ikke. På Windows funker jo alt selv om du sitter på en eldre versjon.

Aner ikke hva du snakker om her - OSX har bytta plattform én gang og da måtte programmer porteres i løpet av tre-fire år. Bortsett fra det er bakoverkompabiliteten helt fin. Har brukt OSX siden dagen det kom og aldri opplevd problemer med dette. Det er ikke like ekstremt som på Windows der alt fra siste 30 år virker, men det er heller ikke noe ideal synes jeg. 10 år gammel software funker stort sett helt fint, og det holder for meg.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...