Gå til innhold

Audi: Hybridbiler blir danket ut av helelektriske om ti år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er liten tvil om at mange i dag mener ladetid og rekkevidde er ankepunkter ved de rene elbilene. Det kommer nok til å forbedre seg, men løsningene blir ikke kjempebillige og ikke særlig lette. Småbilsegmentet vil altså fortsatt ha behov for rekkeviddeforlengelse om 10 år. Større biler vil nok komme i utgaver med ulik batterikapasitet på grunn av pris og tilvalg av fossilmotor på modellene med minst batterikapasitet. Fossilmotorer er billige i produksjon og over levetiden en billig måte i kr og kg å øke maks rekkevidde.

 

Hybridene har allerede hatt en tendens til økende batterikapasitet og økende andel med plugin-mulighet. Jeg tror de ikke ladbare kommer til å fases ut ganske snart. De ladbare vil få økt batterikapasitet og redusert fossilmotor-effekt. Fossilmotoren vil endre oppgave fra å være primærmotor til å bli en motor som bare lader batteriet når batterikapasiteten blir lav. Det er ikke store konstante motoreffekten som skal til for å kunne vedlikeholde ladingen på et batteri selv om det tidvis tas ut høy toppeffekt for ved akselerasjon. Høy akselerasjon er jo aldri vedvarende. Ved lav og konstant motoreffekt bør det være mulig å optimere turbo og motor for et bestemt turtall slik at det utnytter drivstoffet vesentlig mer effektivt enn dagens hybridbiler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er einig i Simen1 sin argumentering.

 

Dog er det slik at el bilen enno ikkje heilt er konstruert, det er meir en bensinbil med el drift fortsatt. Se Tesla, batteri under gulvet, helt forkastlig spør du meg.

 

Den autonome flåtebilen som øker eksisterendes infrastruktur kapasitet med over 5 gangeren vil komme, og i kombinasjon med hurtige intercittytog. Lav vekt blir et must, og med dette batteribyte og skånsom lading.

Da kan mykje av forutsetningene for videre utvikling vere lagdt.

 

At flåtebilen skal inn i næringsbygg og boligblokker kan det ikke vere tvil om. Den vil kunne levere en standerpalle når den ikkje frakter pasasjerer, ta imot søppel og levere post. Og dekk og understellsvaskemaskina ved ingangspartiet vil komme.

 

Mykje penger å tjene og tid å spare fra A til B. Og vil danne delvise prinsipper for hvordan den den privateigde MPV skal vere, + 6 meters bilen.

Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at mange i dag mener ladetid og rekkevidde er ankepunkter ved de rene elbilene. Det kommer nok til å forbedre seg, men løsningene blir ikke kjempebillige og ikke særlig lette. Småbilsegmentet vil altså fortsatt ha behov for rekkeviddeforlengelse om 10 år. Større biler vil nok komme i utgaver med ulik batterikapasitet på grunn av pris og tilvalg av fossilmotor på modellene med minst batterikapasitet. Fossilmotorer er billige i produksjon og over levetiden en billig måte i kr og kg å øke maks rekkevidde.

Om ti år tviler jeg på at det er behov for rekkeviddeforlengere. Det er ikke billig å ha to drivlinjer, og når man snakker om marginalkostnad for økning i batterikapasiteten havner man ikke langt unna kun cellekostnaden. Om ti år kan kanskje cellekostnaden være nede på $75/kWh, og om man da antar marginalkostnaden for økning i batterikapasiteten havner på $100/kWh totalt, og en rekkeviddeforlenger koster $2000, da kan man velge mellom 20 kWh ekstra eller rekkeviddeforlenger. Jeg tror da de fleste vil velge batteriene.

 

Man kan se for seg at en elbil med 20 kWh (~140 km) batteri koster $25.000, en elbil med 40 kWh (~280 km) batteri koster $27.000 og en elbil med 60 kWh (~400 km) batteri koster $29.000. Spørsmålet er hvor mange som vil velge en elbil med 20 kWh (~140 km) og rekkeviddeforlenger til $27.000, når man for kun $2000 ekstra kan få en elbil med ~400 km rekkevidde. Velger man den rene elbilen slipper man utgifter til drivstoff, olje, diverse filter, tennplugger, registerreim, osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, altså, helelektriske biler har i teorien uendelig lang rekkevidde. Det finnes konseptbiler som bruker atomkraft.

 

Det viktigste er å digitalisere bilen. Det skjer ved å gå fra fossil og mekanisk til elektromekanisk. I teorien kan motorer bli veldig små i fremtiden noe som frigjør kreativitet i design av forskjellige type transportmidler. Elektrisk er vanskelig i luften, men såvidt jeg har forstått er energipotensialet til hydrogen langt høyere enn bensin.

 

Såvidt jeg skjønner fungerer vel også hydrogen litt som solceller. Det tar tid å utvikle en optimalisert teknologi.

 

Det finnes massevis av grunner til at Audi har rett i utsagnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Audi sjefen er antagelig bare godt orientert om hvor raskt bedre og billigere batterier vil komme på markedet.

Hvis LG Chem og Samsung faktisk gjør det de har uttalt, vil neste generasjon batterier bli produsert allerede i 2017 med doblet rekkevidde for samme volum/vekt.

Kanskje disse vil bli levert i 2018 modell Elbiler?

Om ti år vil antagelig batteriene ha femdoblet rekkevidde. Antagelig er det dette han forbereder seg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dog er det slik at el bilen enno ikkje heilt er konstruert, det er meir en bensinbil med el drift fortsatt. Se Tesla, batteri under gulvet, helt forkastlig spør du meg.

 

Hvorfor er dette forkastelig?

Du spør.

Det litt ekstra høgde, noe som gir ekstra luftmotstand. Å plasere batteriene der mellomaksel og eksosanlegg på en bensinbil har treng å vere er ikkje betre.

 

Det er jo nytteverdien/funksjon man klarer å få ut av et begrenset Volum x CV som teller på en bil, drivverkets plasering er underordnet. Og ta ikkje den at batteribiler er sports biler !

Lenke til kommentar

Det virkelige paradigme skiftet til BC/hydrogen eldrift skjer i det øyeblikk en mer effektiv metode å lagre hydrogen på enn som HT gass er utviklet. Intet fremdriftssystem kan måle seg med en 50 kg BC på 120 KW sammen med en helelektronisk gir, en 300 KW elmotor på størrelse med en bøtte, rekkevidde på mer enn 1000 km. og en virkningsgrad på kanskje 50 % fra hydrogen til full fart. Dette både ser og skjønner Audi-sjefen, og historien kommer til å gi han rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Dog er det slik at el bilen enno ikkje heilt er konstruert, det er meir en bensinbil med el drift fortsatt. Se Tesla, batteri under gulvet, helt forkastlig spør du meg.

Hvorfor er dette forkastelig?

Du spør.

Det litt ekstra høgde, noe som gir ekstra luftmotstand. Å plasere batteriene der mellomaksel og eksosanlegg på en bensinbil har treng å vere er ikkje betre.

 

Det er jo nytteverdien/funksjon man klarer å få ut av et begrenset Volum x CV som teller på en bil, drivverkets plasering er underordnet. Og ta ikkje den at batteribiler er sports biler !

 

Hvorfor skal jeg ta den at batteribiler er sportsbiler? Hvor mye høyere er en tesla i forhold til andre biler i samme klasse? Kanskje kjøreegenskapene som oppnås ved et lavere tyngdepunkt veier opp for bittelitt høyere luftmotstand. Selv om det ikke er en sportsbil, så er det kjekt med et lavt tyngdepunkt. Mindre rulling i svingene er kjekt.

Endret av Pseudopod
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Audi sjefen er antagelig bare godt orientert om hvor raskt bedre og billigere batterier vil komme på markedet.

Hvis LG Chem og Samsung faktisk gjør det de har uttalt, vil neste generasjon batterier bli produsert allerede i 2017 med doblet rekkevidde for samme volum/vekt.

Kanskje disse vil bli levert i 2018 modell Elbiler?

Om ti år vil antagelig batteriene ha femdoblet rekkevidde. Antagelig er det dette han forbereder seg på.

 

Tja, hovedproblemet med elektriske biler idag er nemlig energilagring og lithium batterier. Vi trenger en helt ny og mye bedre energilagringsteknologi før elbiler kan ta av. Bokstavelig talt også kanskje.

 

Lithium batterier er ikke bare altfor dårlige for elbiler, de er også relativt tunge, noe som ikke er en fordel for en bil.

 

Tett energilagring, på lette enheter som er så små som mulige. Det er fremtiden til elbilen. Frem til det må vi ta til takke med dagens batteriteknologi.

 

Lithium batteriteknologien er rimelig optimaliser og har nærmest nådd sitt fulle potensiale. Vi trenger noe langt bedre eller en grunnleggende endring av lithium teknologien for selv å kunne oppnå femdoblet rekkevidde, selv om vi gjør bilene langt mer energieffektive enn de er idag.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Det virkelige paradigme skiftet til BC/hydrogen eldrift skjer i det øyeblikk en mer effektiv metode å lagre hydrogen på enn som HT gass er utviklet. Intet fremdriftssystem kan måle seg med en 50 kg BC på 120 KW sammen med en helelektronisk gir, en 300 KW elmotor på størrelse med en bøtte, rekkevidde på mer enn 1000 km. og en virkningsgrad på kanskje 50 % fra hydrogen til full fart. Dette både ser og skjønner Audi-sjefen, og historien kommer til å gi han rett.

 

Han får vel rett, og det får vel mange andre også. Tendensen er jo mange frelste, noen på iPhone eller Linux, Andersen liker Tesla, Og noen sverger til lightning, phono og USBmicro3.

Man har snart et nytt alternativ. Sykle eller lese bruksanvisninger, eller ta sin daglige bøn med styrkning av pannebrasken mot betongen, og en liten belønning når bakdelen treff helen.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Det er liten tvil om at mange i dag mener ladetid og rekkevidde er ankepunkter ved de rene elbilene. Det kommer nok til å forbedre seg, men løsningene blir ikke kjempebillige og ikke særlig lette. Småbilsegmentet vil altså fortsatt ha behov for rekkeviddeforlengelse om 10 år. Større biler vil nok komme i utgaver med ulik batterikapasitet på grunn av pris og tilvalg av fossilmotor på modellene med minst batterikapasitet. Fossilmotorer er billige i produksjon og over levetiden en billig måte i kr og kg å øke maks rekkevidde.

Om ti år tviler jeg på at det er behov for rekkeviddeforlengere. Det er ikke billig å ha to drivlinjer, og når man snakker om marginalkostnad for økning i batterikapasiteten havner man ikke langt unna kun cellekostnaden. Om ti år kan kanskje cellekostnaden være nede på $75/kWh, og om man da antar marginalkostnaden for økning i batterikapasiteten havner på $100/kWh totalt, og en rekkeviddeforlenger koster $2000, da kan man velge mellom 20 kWh ekstra eller rekkeviddeforlenger. Jeg tror da de fleste vil velge batteriene.

 

Man kan se for seg at en elbil med 20 kWh (~140 km) batteri koster $25.000, en elbil med 40 kWh (~280 km) batteri koster $27.000 og en elbil med 60 kWh (~400 km) batteri koster $29.000. Spørsmålet er hvor mange som vil velge en elbil med 20 kWh (~140 km) og rekkeviddeforlenger til $27.000, når man for kun $2000 ekstra kan få en elbil med ~400 km rekkevidde. Velger man den rene elbilen slipper man utgifter til drivstoff, olje, diverse filter, tennplugger, registerreim, osv.

Det er jo rimelig mange antagelser du her bruker som fasit

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er liten tvil om at mange i dag mener ladetid og rekkevidde er ankepunkter ved de rene elbilene. Det kommer nok til å forbedre seg, men løsningene blir ikke kjempebillige og ikke særlig lette. Småbilsegmentet vil altså fortsatt ha behov for rekkeviddeforlengelse om 10 år. Større biler vil nok komme i utgaver med ulik batterikapasitet på grunn av pris og tilvalg av fossilmotor på modellene med minst batterikapasitet. Fossilmotorer er billige i produksjon og over levetiden en billig måte i kr og kg å øke maks rekkevidde.

Om ti år tviler jeg på at det er behov for rekkeviddeforlengere. Det er ikke billig å ha to drivlinjer, og når man snakker om marginalkostnad for økning i batterikapasiteten havner man ikke langt unna kun cellekostnaden. Om ti år kan kanskje cellekostnaden være nede på $75/kWh, og om man da antar marginalkostnaden for økning i batterikapasiteten havner på $100/kWh totalt, og en rekkeviddeforlenger koster $2000, da kan man velge mellom 20 kWh ekstra eller rekkeviddeforlenger. Jeg tror da de fleste vil velge batteriene.

 

Man kan se for seg at en elbil med 20 kWh (~140 km) batteri koster $25.000, en elbil med 40 kWh (~280 km) batteri koster $27.000 og en elbil med 60 kWh (~400 km) batteri koster $29.000. Spørsmålet er hvor mange som vil velge en elbil med 20 kWh (~140 km) og rekkeviddeforlenger til $27.000, når man for kun $2000 ekstra kan få en elbil med ~400 km rekkevidde. Velger man den rene elbilen slipper man utgifter til drivstoff, olje, diverse filter, tennplugger, registerreim, osv.

Det er jo rimelig mange antagelser du her bruker som fasit

Om man leser litt om rakett teknologi vil man få en dypere forståelse for rekkevidde ved bruk av energibæreren batteri.

Men det er tørr anvendt fysikk, og ikke noe for den flate jord.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Det er jo rimelig mange antagelser du her bruker som fasit

Skal man prøve å si noe meningsfullt om fremtiden må antagelsene sitte løst.

 

Og nei, jeg har ikke fasiten. Men tallene jeg bruker viser hva som kan skje om de trendene vi kan observere i dag fortsetter 10 år frem i tid.

Da får man flere ladeprotokoller og støpsel. Vertfall ikke batteribyte. Og togmonopoler

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Ren batteridrift kommer til å være regelen for alle nye personbiler om ti år. Med den datakraften som vi besitter i dag så er det bare et tidsspørsmål før vi har betydelig bedre kjemi i batteriene. Tesla regner 5% økning i kapasitet årlig. Ta den øvelsen 10 år fremover og fortell meg hvorfor i alle dager vi skal ha rekkeviddeforelenger.

Lenke til kommentar

Ren batteridrift kommer til å være regelen for alle nye personbiler om ti år. Med den datakraften som vi besitter i dag så er det bare et tidsspørsmål før vi har betydelig bedre kjemi i batteriene. Tesla regner 5% økning i kapasitet årlig. Ta den øvelsen 10 år fremover og fortell meg hvorfor i alle dager vi skal ha rekkeviddeforelenger.

 

Japan med sin energikrise og kultur er komt langt, bare se på patenteringer, dei liker dingser. http://www.tu.no/brandstory/onsagers/brandstory-bilindustrien-i-forersete-pa-selvkjorende-biler/276792

Honda er komt stygglangt på dei fleste områder innen befraktning, og om Eu og Us ikke tar et krafttak vil dette vedvare og utgjøre en betydlig økonomisk risiko. At Musken nu gjer litt er seint og alt for lite http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3966421.ece

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...