Gå til innhold

Norges ferie i bil - Hva med østlandet?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er i planleggingsfasen på en full Norgestur med bil fra Oslo. Jeg har til nå tenkt at en slik tur kan ta opp til 3 uker (som er min smertegrense med tanke på jobb). 

 

Jeg tenker å reise rundt Sørlandet, opp Vestlandet via turistveier, langs kysten nordover til Bodø, Lofoten til Tromsø, og ender sikkert på Kirkenes. Herfra kan jeg ta raskeste vei tilbake mot Østlandet (via Finnland og Sverige). Men er det noe som er verdt å se sør for Trondheim på østsiden? Jeg går evt glipp av Rondane og Valdresflye turistvei. Er det andre ting som jeg bør prioritere som dere tenker på?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig hadde jeg snudd ved Tromsø og heller brukt de timene du sparer på det til å få med deg fjellene i Sør-Norge.

 

Bruk god tid på Helgelandskysten og Lofoten, få med deg Atlanterhavsveien og ta en tur ut på Senja (herfra går det jo båt videre mot Kvaløya/Tromsø)

 

Hva er ønskene for turen? Natur? Kultur? Uteliv? Inneliv? Fotografering? Stillhet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig hadde jeg snudd ved Tromsø og heller brukt de timene du sparer på det til å få med deg fjellene i Sør-Norge.

 

Bruk god tid på Helgelandskysten og Lofoten, få med deg Atlanterhavsveien og ta en tur ut på Senja (herfra går det jo båt videre mot Kvaløya/Tromsø)

 

Hva er ønskene for turen? Natur? Kultur? Uteliv? Inneliv? Fotografering? Stillhet?

 

Hvilke fjell på Østlandet tenker du på da? Jotunheimen eller andre ruter?

 

Jeg hadde allerede de turistveiene i tankene. Har du reist langs helgelandskysten selv? Hvor lang tid bør man beregne?

 

Ønskene er utsikt, fjellturer, landskap, opplevelser som moskussafari, hvalsafari etc., og fotografering ja.

 

Jeg er enig. Fra Tromsø til Kirkenes er det egentlig en ørken. Det blir litt bedre langs kysten, men da tar det jo en uke.

Er dere fra disse områdene? Er det ørken for dere mens for meg så er det flott, stille, yrende dyreliv etc?:)

Lenke til kommentar

Jeg er født helgelending (Mosjøen), bor nå i Tromsø, og har også bodd i Vadsø, Sør-Varanger (Pasvik) og Stavanger og Oslo.

 

Helgelandskysten er flott nok til å bruke tre-fire dager på hvis du skal kjøre fv17 hele veien fra Trøndelag til Saltstraumen. Selvsagt litt avhengig av om du skal bare se den flotte naturen fra bilvinduet, eller om du skal inn i Torghatthølet, prestegården til Petter Dass, finne ei øde strand å campe på på Sandhornøy, fiske eller bli med på rib-tur i Saltstraumen etc.

 

Hvis man først kommer seg til Troms og aldri har vært i Finnmark, så ville jeg kjørt fortest mulig gjennom Troms. Ja, Senja eller for den saks skyld øyene nord for Tromsø og byen Tromsø har mye å by på. Men egentlig ikke så mye som er unikt hvis man nettopp har vært i Nordland, og kanskje attpåtil har vært innom Møre og Romsdal på samme tur. Finnmark ørken? Tja, litt karrig er det noen steder, men det er blant det som gjør Finnmark spesielt, og vel verdt å besøke når man aldri har vært der før. Jeg ville prioritert Finnmark framfor å  kjøre sideveier i Troms. Selv om man bare kjører E6 fra Troms/Finnmark-grensa til Kirkenes er det verdt opplevelsen, med midnattssol kan man ta natta til hjelp, og man kjører lett turen under et halvt døgn. Lovlig. En hele-Norge-tur blir mye mer komplett om den ender i Pasvik, Grense Jakobselv, Vardø eller Hamningberg enn om den ender i Tromsø...

 

Og etter en sånn langtur, vil du føle at en egen tur for å dekke det du ikke så på Østlandet, f.eks. Oslo - Gudbrandsdalen - Valdresflya - Randsfjorden - Oslo er en lett helgetur i løpet av høsten. Eller en treningstur i pinsen før du skal ut på den laaange Norgesturen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mye å se på Østlandet. Spesielt i Hedmark og Oppland, men som Svinks sier kan du spare dette til en helgetur på høsten. Ta det på sparket en helg det er fint vær i september. Da er høstfargene på plass i Rondane og Jotunheimen og det er kanskje snø på de høyeste fjellene så du får en del kontraster. Kjør gjerne Valdresflya oppover, så til Hjerkinn, ned til Folldal og tilbake gjennom Rondane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er født helgelending (Mosjøen), bor nå i Tromsø, og har også bodd i Vadsø, Sør-Varanger (Pasvik) og Stavanger og Oslo.

 

Helgelandskysten er flott nok til å bruke tre-fire dager på hvis du skal kjøre fv17 hele veien fra Trøndelag til Saltstraumen. Selvsagt litt avhengig av om du skal bare se den flotte naturen fra bilvinduet, eller om du skal inn i Torghatthølet, prestegården til Petter Dass, finne ei øde strand å campe på på Sandhornøy, fiske eller bli med på rib-tur i Saltstraumen etc.

 

Hvis man først kommer seg til Troms og aldri har vært i Finnmark, så ville jeg kjørt fortest mulig gjennom Troms. Ja, Senja eller for den saks skyld øyene nord for Tromsø og byen Tromsø har mye å by på. Men egentlig ikke så mye som er unikt hvis man nettopp har vært i Nordland, og kanskje attpåtil har vært innom Møre og Romsdal på samme tur. Finnmark ørken? Tja, litt karrig er det noen steder, men det er blant det som gjør Finnmark spesielt, og vel verdt å besøke når man aldri har vært der før. Jeg ville prioritert Finnmark framfor å  kjøre sideveier i Troms. Selv om man bare kjører E6 fra Troms/Finnmark-grensa til Kirkenes er det verdt opplevelsen, med midnattssol kan man ta natta til hjelp, og man kjører lett turen under et halvt døgn. Lovlig. En hele-Norge-tur blir mye mer komplett om den ender i Pasvik, Grense Jakobselv, Vardø eller Hamningberg enn om den ender i Tromsø...

 

Og etter en sånn langtur, vil du føle at en egen tur for å dekke det du ikke så på Østlandet, f.eks. Oslo - Gudbrandsdalen - Valdresflya - Randsfjorden - Oslo er en lett helgetur i løpet av høsten. Eller en treningstur i pinsen før du skal ut på den laaange Norgesturen.

Takk for utfyllende svar, og tips til steder:) Helgelandskysten tenkte jeg, og ikke bare kjøre forbi alt sammen. Jeg kommer til å undersøke kajakk muligheter, fuglefjell områder, hvalsafari osv. Rib i saltstraumen har jeg vært på før, så det er ikke så viktig denne gangen. 

 

Jeg kommer til å splitte det opp i to turer pga tid. En sør for Trondheim og nord for Trondheim (om det er en god inndeling). Du vil altså skippe tromskysten (Andenes og Senja nasjonale turistveier) og heller prioritere Finnmark? Jeg kan jo skjønne at det blir mye likt når man reiser hele landet, selv oppstykket slik jeg vil gjøre det. 

 

Det er mye å se på Østlandet. Spesielt i Hedmark og Oppland, men som Svinks sier kan du spare dette til en helgetur på høsten. Ta det på sparket en helg det er fint vær i september. Da er høstfargene på plass i Rondane og Jotunheimen og det er kanskje snø på de høyeste fjellene så du får en del kontraster. Kjør gjerne Valdresflya oppover, så til Hjerkinn, ned til Folldal og tilbake gjennom Rondane.

Ja, det er en god ide. Det tar mye tid å kjøre helt opp til nord i seg selv, så kan spare en del å bare suse ned raskeste vei.

 

Takk for tips:)

Lenke til kommentar

Husk at du også kan ta en tredje tur til Nord-Norge og leie en bil f.eks. i Tromsø for å spare tid. Du har resten av livet til å se hele Norge, vet du :)

Ja, koster litt det også. Avis er dyr, Hertz ca halve prisen (3500), budget opp mot avis sin pris, for en uke fra og til samme sted (Tromsø lufthavn) for den billigste drittbilen... Men, sparer to dager i reisetid. Må vurderes

Lenke til kommentar

Jeg er fra Kirkenes, ja. Selvsagt er det ting å se der, men absolutt ikke nok til å bruke to dager på kjøreturen.

 

 

Jeg er født helgelending (Mosjøen), bor nå i Tromsø, og har også bodd i Vadsø, Sør-Varanger (Pasvik) og Stavanger og Oslo.

 

Helgelandskysten er flott nok til å bruke tre-fire dager på hvis du skal kjøre fv17 hele veien fra Trøndelag til Saltstraumen. Selvsagt litt avhengig av om du skal bare se den flotte naturen fra bilvinduet, eller om du skal inn i Torghatthølet, prestegården til Petter Dass, finne ei øde strand å campe på på Sandhornøy, fiske eller bli med på rib-tur i Saltstraumen etc.

 

Hvis man først kommer seg til Troms og aldri har vært i Finnmark, så ville jeg kjørt fortest mulig gjennom Troms. Ja, Senja eller for den saks skyld øyene nord for Tromsø og byen Tromsø har mye å by på. Men egentlig ikke så mye som er unikt hvis man nettopp har vært i Nordland, og kanskje attpåtil har vært innom Møre og Romsdal på samme tur. Finnmark ørken? Tja, litt karrig er det noen steder, men det er blant det som gjør Finnmark spesielt, og vel verdt å besøke når man aldri har vært der før. Jeg ville prioritert Finnmark framfor å  kjøre sideveier i Troms. Selv om man bare kjører E6 fra Troms/Finnmark-grensa til Kirkenes er det verdt opplevelsen, med midnattssol kan man ta natta til hjelp, og man kjører lett turen under et halvt døgn. Lovlig. En hele-Norge-tur blir mye mer komplett om den ender i Pasvik, Grense Jakobselv, Vardø eller Hamningberg enn om den ender i Tromsø...

 

Og etter en sånn langtur, vil du føle at en egen tur for å dekke det du ikke så på Østlandet, f.eks. Oslo - Gudbrandsdalen - Valdresflya - Randsfjorden - Oslo er en lett helgetur i løpet av høsten. Eller en treningstur i pinsen før du skal ut på den laaange Norgesturen.

 

Hvilken tid av året kan dere anbefale å besøke fra Lofoten og nordover? Noen ønsker: nordlys, men ikke veldig viktig, ingen stengte veier, eller kolonnekjøring (i den grad det er det der oppe). Og hvis jeg skal kunne ta fergene langskysten så kjører vel de bare i sommersesongen? Tenker da på Andenes og senja. 

Lenke til kommentar

Du vil altså skippe tromskysten (Andenes og Senja nasjonale turistveier) og heller prioritere Finnmark? Jeg kan jo skjønne at det blir mye likt når man reiser hele landet, selv oppstykket slik jeg vil gjøre det. 

 

Tja, jeg har aldri vært på Andøya (i Nordland, faktisk), og mistenker at den er vel verdt et besøk. Og er man først der er det ikke dumt å ta ferja til Senja. Deretter spørs det om du vil se halve Senja og kjøre i land over brua i Finnsnes, eller "hele" Senja og komme til Brensholmen på Kvaløya utenfor Tromsø - det er mer spektakulert på yttersida enn i indre Troms, så hvis du gjerne vil se Tromsø er det ingen dum i de å ankomme via Brensholmen. Men både Andenes og Tromsø er litt i enden av "blindveier" og fristende å hoppe over for å spare tid om man vil komme seg til øst-Finnmark. Kanskje er man også mett på kyst med bratte fjell langs etter Lofoten og Vesterålen?

 

Ellers kommer det mye an på hva slags type du er: Liker du improvisasjon, eller liker du storslåtte planer og holde deg til dem? Selv liker jeg det noen ganger fleksibelt - veien blir til mens man går, man velger alternativ når man nærmer seg et veikryss. Andre ganger kan jeg like å følge forhåndsbestemte planer, som å kjøre ei forhåndsvalgt rute etter en bestemt timeplan.

 

Og skal du kjøre alene, eller skal du ha med noen som kanskje du må ta hensyn til?

Lenke til kommentar

 

Du vil altså skippe tromskysten (Andenes og Senja nasjonale turistveier) og heller prioritere Finnmark? Jeg kan jo skjønne at det blir mye likt når man reiser hele landet, selv oppstykket slik jeg vil gjøre det. 

 

Tja, jeg har aldri vært på Andøya (i Nordland, faktisk), og mistenker at den er vel verdt et besøk. Og er man først der er det ikke dumt å ta ferja til Senja. Deretter spørs det om du vil se halve Senja og kjøre i land over brua i Finnsnes, eller "hele" Senja og komme til Brensholmen på Kvaløya utenfor Tromsø - det er mer spektakulert på yttersida enn i indre Troms, så hvis du gjerne vil se Tromsø er det ingen dum i de å ankomme via Brensholmen. Men både Andenes og Tromsø er litt i enden av "blindveier" og fristende å hoppe over for å spare tid om man vil komme seg til øst-Finnmark. Kanskje er man også mett på kyst med bratte fjell langs etter Lofoten og Vesterålen?

 

Ellers kommer det mye an på hva slags type du er: Liker du improvisasjon, eller liker du storslåtte planer og holde deg til dem? Selv liker jeg det noen ganger fleksibelt - veien blir til mens man går, man velger alternativ når man nærmer seg et veikryss. Andre ganger kan jeg like å følge forhåndsbestemte planer, som å kjøre ei forhåndsvalgt rute etter en bestemt timeplan.

 

Og skal du kjøre alene, eller skal du ha med noen som kanskje du må ta hensyn til?

 

Planen er Senja med båt til Andøya, gjør ikke noe halvveis;) hehe... 

Men kjøre fra Tromsø via Senja og Andøya ut hele Lofoten, og vanlig rute tilbake, så er det jo fare for at mye av tiden har gått. Det er jo lange strekninger fra Tromsø og innover til Finnmark, så mulig jeg skipper hele Finnmark med det første... 

 

Jeg liker planer og å planlegge ting, spesielt hvor jeg skal inno, hvilke fjell jeg ønsker å gå opp. Men tiden vil sette begrensninger, så det går fint om jeg ikke får til alt, og må nok stå over noe for å få til andre ting. 

 

Jeg kjører alene for å slippe unna å ta hensyn til andre:) 

Lenke til kommentar

Jeg hadde en gang en jobb der jeg ble kjørende en del rundt i Telemark, og det er et fantastisk område å kjøre i! Blir kanskje litt vanskelig for deg å svinge innom midt i landet, men tenkte jeg skulle nevne det.

 

Omgivelser som på bildet her, f.eks:

 

 

Hardangervidda-nasjonalparkrute_lightbox

 

 

 

 

816863357.jpg?chk=DE026D

 

 

 

Inspirasjon: http://www.hardangervidda.com/Bilferie/Hardangervidda-nasjonalparkrute

 

Bildene er fra Totak (Vinje, bilde 1) og Tinnsjøveien (Tinn, bilde 2).

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler en tur innom Vega på Helgelandskysten. UNESCO verdensarvområde, fantastiske muligheter for kajakkturer i et øyrike som er unikt i Norge.

 

http://www.vegaopplevelsesferie.no/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1&lang=nb har overnatting, kajakker og båter. I tillegg er Sverre Nilsen (eieren av Vega Opplevelsesferie) en virkelig trivelig person. Ja, jeg har bodd på Vega - og RV17 har jeg kjørt mange ganger og syklet en gang.

 

Anbefaler også hele "Helgelandskysten" fra Namsos og nordover, kjør gjerne fylkesvei 769 til Kolvereid/Rørvik og så 771/802 til Heilhornet (Bindal).

 

Lovund og Trena er interessante avstikkere. Sandhornøy er alt anbefalt.

Lenke til kommentar

Helgelandskysten virker veldig spennende, og det er imponerende å se hvor mange av øyene som er bebodd. Du har de større øyene utenfor kysten, også har du mindre øyer utenfor der igjen og nesten alle steder bor det folk. Skulle gjerne ha besøkt alle disse små øysamfunnene, men å se hele Norge blir så komplisert og dyrt at det nesten får bli et livstidsprosjekt. Vega er ganske greit å få med seg da, siden man uansett må ta to ferger på akkurat den strekningen.

Lenke til kommentar

Østlandet har også mye fint å se, Jutulhøgget er et heftig sted, Femundsmarka er et annet.

 

Mye her avgjøres av om du vil tilbringe hele ferien i bil, eller om du vil ut på tur for å oppleve noe utenfor bilen også.

På Femunden går det rutebåt.

Skibladner har vi på Mjøsa.

I området rundt Lillehammer har vi Norsk Vegmuseum og Olympiaanleggene.

Elverum har skogbruksmuseet.

Lenger sør har vi Lensemuseet i Fetsund som omhandler en svært viktig del av norsk historie gjennom tømmerfløtingen som foregikk i Glommavassdraget.

 

Det er tusenvis av attraksjoner rundt om kring på østlandet også, hva du bør få med deg avhenger av hva du ønsker å oppleve..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...