Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Dømt til 3 måneders fengsel i Sverige. Unngår jeg dette i Norge?


Nicke1234

Anbefalte innlegg

Hei. Om noen uker skal jeg avtjene et 3 måneders fengselsstraff i Sverige. Jeg bor i Sverige siden noen år tilbake, men er ikke svensk medborger. Jeg er norsk medborger.

 

Det jeg lurer på er hva som skjer dersom jeg drar hjem til Norge før jeg skal i fengsel i Sverige? Har hørt at Norge ikke gir ut sine medborgere til andre lender dersom straffet understiger 1 år.

 

Må jeg da avtjene straffet i Norge istedenfor i Sverige? Eller går jeg fri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du mener statsborger, ikke medborger. 

 

Det gjelder overlevering til et nordisk land, noe som reguleres av arrestordreloven  (jf. § 1). Etter § 17 kan man overleveres for nesten hva som helst innen Norden. Det er noen spesielle unntak, men jeg tviler på at noen gjelder her. Det beste du kunne håpe på er å få sone i Norge etter § 12 andre ledd jf. § 19 første ledd. Jeg vet ikke hva som er praksis der. 

 

Edit: Når det gjelder utleveringsloven § 2, se arrestordreloven § 10 første ledd: "Reglane om overlevering gjeld også for arrestordrar som gjeld norske borgarar."

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

§ 10 av arrestordreloven er ikke i kraft.

 

§ 10.Norske statsborgarar

 

Reglane om overlevering gjeld også for arrestordrar som gjeld norske borgarar.

Dersom ein nordisk-europeisk arrestordre som gjeld ein norsk statsborgar, er ferda ut av ein stat som ikkje overleverer eigne statsborgarar til Noreg, kan han likevel avslåast. I slike tilfelle skal saka sendast via riksadvokaten til departementet for avgjerd.

 

Ikkje ikr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utleveringsloven § 2 ser ganske absolutt ut:

§ 2. Norsk statsborger kan ikke utleveres.

Men altså, du unndrar deg fengsling i Sverige. Jeg er ikke kjent med svenske foreldelsesregler, men du risikerer å ikke kunne reise utenlands på mange år. Er det virkelig verd det?

 

Unndrar meg ikke helt, hadde tenkt å instille meg til fengslet i Sverige til høsten. Har fått flere svar her i tråden som citerer grunnloven, men jeg er fortsatt usikker på hva som gjelder da straffet bare er 3 måneder...

 

I Sverige soner man forresten bare 2/3 av straffet ved god oppførsel, og jeg er ingen bråkmaker så egentlig blir det bare 2 måneder jeg skal sone.

Endret av Nicke1234
Lenke til kommentar

Ståle: Det er riktig at arrestordreloven er ikraft for nordisk arrestordre. Men § 10 er fortsatt ikke i kraft, og den gjelder uansett kun for nordisk-europeisk arrestordre (og ikke nordiske arrestordre). Du tenker sikkert på § 22 som er i kraft, og som gjelder nordiske arrestordre: "Vilkår for overlevering av norske borgarar og personar busette her".

Brun: Utleveringsloven § 2 ser ganske absolutt ut, men den litt bortgjemte § 27 sier at store deler av loven ikke gjelder i norden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ståle: Det er riktig at arrestordreloven er ikraft for nordisk arrestordre. Men § 10 er fortsatt ikke i kraft ...

[Den kongelige resolusjonen] jeg lenket til over sier at "[arrestordreloven] § 1 til § 42 trer i kraft 16. oktober 2012 for nordiske arrestordrar". Paragraf 10 er innenfor "§ 1 til § 42" og er i kraft "for nordiske arrestordrar".

 

, og den gjelder uansett kun for nordisk-europeisk arrestordre (og ikke nordiske arrestordre).

Det er et bedre poeng. Det er nok mer ryddig å bruke § 17, i kapittel 4 om "[v]ilkår for overlevering på grunnlag av ein nordisk arrestordre", der man åpner for overlevering uten å nevne statsborgerskap.

 

(Men hovedregelen er at "det er selve lovteksten som er utgangspunktet for tolkningen", jf. Andenæs' Rettskildelære s. 20. Overskriften kan hjelpe til med tolkningen, men er ikke nødvendigvis avgjørende. Så det er ikke selvsagt at § 10 første ledd ikke gjelder for nordiske arrestordrer. Man kan for eksempel påpeke at mange andre steder i kapittelet brukes uttrykket "nordisk-europeisk arrestordre", mens i § 10 første, men ikke andre, ledd brukes bare det mer generelle "arrestordrar". Edit: Som motargument: Definisjonen på "arrestordre" i § 4 sier at ordet brukes som fellesbetegnelse i "kapittel 1, 6, 7 og 8". Tolker vi det antitetisk er det altså ikke en fellesbetegnelse i kapittel 2. )

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Forskriften jeg lenket til over sier at "[arrestordreloven] § 1 til § 42 trer i kraft 16. oktober 2012 for nordiske arrestordrar". Paragraf 10 er innenfor "§ 1 til § 42" og er i kraft "for nordiske arrestordrar".

Under §10 står det "ikke ikr.", mens det under de andre paragrafene (1-5, og fra 16 og utover) som er trådt delvis i kraft står "Ikr. 16 okt 2012 for nordiske arrestordrar, etter res. 21 sep 2012 nr. 895" -det er nok her uklarheten stammer fra.

(Hva som er rett vet ikke jeg.)

Lenke til kommentar

 

Forskriften jeg lenket til over sier at "[arrestordreloven] § 1 til § 42 trer i kraft 16. oktober 2012 for nordiske arrestordrar". Paragraf 10 er innenfor "§ 1 til § 42" og er i kraft "for nordiske arrestordrar".

Under §10 står det "ikke ikr.", mens det under de andre paragrafene (1-5, og fra 16 og utover) som er trådt delvis i kraft står "Ikr. 16 okt 2012 for nordiske arrestordrar, etter res. 21 sep 2012 nr. 895" -det er nok her uklarheten stammer fra.

(Hva som er rett vet ikke jeg.)

 

 

(Dette spiller sannsyligvis overhodet ingen rolle i praksis.)

 

Som what_no2000 påpekte er § 10 i kapittelet for "nordisk-europeiske arrestordrar", og loven er ikke i kraft for "nordisk-europeiske arrestordrar". Men formelt er loven i kraft for "§ 1 til § 42" "for nordiske arrestordrar", så teknisk sett er § 10 delvis ikraftsatt. Derfor tror jeg ikke det er helt korrekt av Lovdata å sette "Ikkje ikr." under § 10. 

 

Man kan jo også nevne at § 22, som lovdata sier er "Ikr." uten forbehold, henviser til § 10.

Lenke til kommentar

Hei. Om noen uker skal jeg avtjene et 3 måneders fengselsstraff i Sverige. Jeg bor i Sverige siden noen år tilbake, men er ikke svensk medborger. Jeg er norsk medborger.

 

Det jeg lurer på er hva som skjer dersom jeg drar hjem til Norge før jeg skal i fengsel i Sverige? Har hørt at Norge ikke gir ut sine medborgere til andre lender dersom straffet understiger 1 år.

 

Må jeg da avtjene straffet i Norge istedenfor i Sverige? Eller går jeg fri?

Da hadde jeg flyttet hjem igjen til Norge... dersom det er mulig at du går fri... 

Endret av heartlife
Lenke til kommentar

[hijack]

§ 2. Norsk statsborger kan ikke utleveres.

betyr dette om jeg begår drap i Canada og reiser hjem igjen, så kan jeg ikke under noen omstendighet utleveres til Canada for rettsak/dom? Jeg kan vel dog fortsatt bli dømt for drapet her hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...