Gå til innhold

Sigmas nye telezoom er enestående


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hadde kjøpt 50-100mm på dagen om den var laget for fullformat.

Da kunne du nok fort økt vekten med i hvert fall 50%. Og den er jo allerede tyngre enn flere av 70-200 f/2,8-objektivene på markedet.

Må bruke pytonslangene mine til noe. :p

 

Selv om en fullformatsversjon hadde blitt f/2 eller f/2.8, så hadde jeg likevel kjøpt.

Lenke til kommentar

Nå er vel Nikon sitt 70-200mm nede mot 135mm til tider så denne har faktisk større zoom faktor

Jeg vet Tony Northrup påstår den faller ned mot 135mm, men når DPReview testet den, så fikk de et utsnitt tilsvarende ca. 160 mm ved minimum fokusavstand på 1,4 m.

 

Så selv om du tar hensyn til Nikonens ganske markante focus breathing (finnes det et bra norsk uttrykk?), så har den fremdeles større zoomområde. Og siden Sigmaen også har intern zoom, så er det ikke utenkelig at den også har focus breathing.

Lenke til kommentar

 

Nå er vel Nikon sitt 70-200mm nede mot 135mm til tider så denne har faktisk større zoom faktor

Jeg vet Tony Northrup påstår den faller ned mot 135mm, men når DPReview testet den, så fikk de et utsnitt tilsvarende ca. 160 mm ved minimum fokusavstand på 1,4 m.

 

Så selv om du tar hensyn til Nikonens ganske markante focus breathing (finnes det et bra norsk uttrykk?), så har den fremdeles større zoomområde. Og siden Sigmaen også har intern zoom, så er det ikke utenkelig at den også har focus breathing.

Ken påstår det samme, da må det vel være sant !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må dere ikke glemme at f/1.8 på crop gir ca. det samme som f/2.8 på fullformat mtp. både total lyssamling og dybdeskarphet. Man vil altså oppnå cirka like resultater på en 50-100/1.8 på APS-C, som en 70-200/2.8 på fullformat. Se bort fra focus breathing, og/eller at to objektiver har omtrent lik focus breathing, så vil faktisk en 70-200/2.8 på fullformat være bedre enn en 50-100/1.8 på crop.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå må dere ikke glemme at f/1.8 på crop gir ca. det samme som f/2.8 på fullformat mtp. både total lyssamling og dybdeskarphet. Man vil altså oppnå cirka like resultater på en 50-100/1.8 på APS-C, som en 70-200/2.8 på fullformat. Se bort fra focus breathing, og/eller at to objektiver har omtrent lik focus breathing, så vil faktisk en 70-200/2.8 på fullformat være bedre enn en 50-100/1.8 på crop.

 

Hva mener du med lyssamling ?

 

Har kjørt FF og 2 x Crop parallelt i over 1 år og f.4 var f.4 på begge under samme lysforhold og eksponerig, dybdeskarpheten er dobbel yes.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at med så kort brennvidde er den ganske tung.

 

En fullformat 70-200mm f/2.8 samler like mye lys (fordi den har større bildesirkel-areal), mye mer tele, bildestabilisering, men veier det samme...

 

Nå må produsentene innsé at DX handler om mindre størrelse og vekt.

Hvis DX objektiv veier det samme, er like store og koster like mye som FX, så har man ikke noe incentiv for å gå ned i sensorstørrelse.

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå må dere ikke glemme at f/1.8 på crop gir ca. det samme som f/2.8 på fullformat mtp. både total lyssamling og dybdeskarphet. Man vil altså oppnå cirka like resultater på en 50-100/1.8 på APS-C, som en 70-200/2.8 på fullformat. Se bort fra focus breathing, og/eller at to objektiver har omtrent lik focus breathing, så vil faktisk en 70-200/2.8 på fullformat være bedre enn en 50-100/1.8 på crop.

Hva mener du med lyssamling ?

 

Har kjørt FF og 2 x Crop parallelt i over 1 år og f.4 var f.4 på begge under samme lysforhold og eksponerig, dybdeskarpheten er dobbel yes.

 

 

Med lyssamling mener jeg totalt samlet lys - antallet fotoner som treffer sensoren. En 1,5x-sensor har et areal som er 1/1,5^2 av arealet til full frame. Dvs. at en full frame-sensor blir truffet av 2,25 ganger så mye lys som en med 1,5x cropfaktor. For å slippe inn 2,25 ganger så mye lys på crop (for å oppnå samme mengde fotoner) må man altså ca. 1 1/3 f-stop opp på blenderen, omtrent tilsvarende forskjellen mellom f/2,8 og f/1,8.

 

Bildestøy er knyttet til forholdet mellom signal og støy (SNR) lineært, slik at man ved å slippe inn mer lys vil oppnå mindre støy. Med andre ord vil en crop-sensor måtte ta imot 2,25 ganger så mye lys per areal for å få samme totale lysmengde og dermed samme støyresultat.

 

Et 50-100/1,8-objektiv vil med andre ord gi samme resultat på 1,5x crop som et 75-150/2,8-objektiv på full frame, ikke bare når det gjelder dybdeskarphet, men også når det gjelder støy. Jeg ser da bort fra t-stop, som kanskje kan være noe dårligere på crop-objektiver.

 

Med andre ord: Dette objektivet gjør at crop-folket endelig har fått sin "70-200", men den er på ingen måte bedre enn en 70-200 på full frame. Den er kanskje omtrent like god. Men så mangler den stabilisering.

 

Poenget mitt er vel at altfor mange ser seg blinde på blender 1,8. Alle vet at man må gange brennvidden med cropfaktoren, men altfor mange er ikke klar over at blenderen må ganges med cropfaktoren ^2.

 

Edit: Hvis du har kjørt 2x crop, f.eks. m43, så har du erfart at blender 2,8 gir samme dybdeskarphet som 5,6 på full frame.

Endret av eha
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med Ozone her. Med såpass lite zoom begynner poenget med zoom å forsvinne. Kanskje like greit å gå for et fastobjektiv i stedet for og bruke fotzoomen eller beskjære litt om nødvendig. Jeg forskjellen på nesten 3x zoom og 2x zoom er ganske merkbar.

 

I tillegg vil nok et 70-200 objektiv på FF gi bedre detaljrikdom enn dette 50-100 objektivet på APS-C. En rekke testsider som måler linjepar per millimeter eller percieved megapixels viser at sensorstørrelse og detaljnivå har en sammenheng, når man sammenligner med samme enten objektiv på ulike formater eller lignende objektiver i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...