Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, rent hype-train med pengefolk som har dratt med seg en tekniker for å prøve

 

 

Ellers:

"We are not just taking out the ADs (advertisments), we are substituting it with other programming you normally wouldnt otherwise see"

 

Jaha? Og har vært en "big thing" ift. innsalg hos investorer? Da skurrer det litt og høres ikke akkurat betryggende ut. Missforstå meg rett, jeg ønsker ikke at produkter skal bombardere meg med reklamer som avbryter det jeg driver med (klassisk TV og Radio) men det er hakket værre å bli bombardert og påvirket uten å legge merke til det.

 

Det siste jeg vil være en del av er å strappe en markedsføringmaskin til hodet, på millioner av mennesker, der man har funnet nye og mer effektive måter å drive "subtle marketing" for å påvirke forbruk. Jeg hadde litt samme følelsen når Facebook kjøpte Oculus men her virker det mer som utgangspunktet for hele teknologien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror jeg har glemt å poste om disse her. Det er ikke AR eller VR men smartbriller med en HUD? Uansett det forklares under.

 

 

At its core, Vaunt is simply a system for displaying a small heads-up style display in your peripheral vision. It can show you simple messages like directions or notifications. It works over Bluetooth with either an Android phone or an iPhone much in the same way your smartwatch does, taking commands from an app that runs in the background to control it.

 

Og

 

 

On the right stem of the glasses sits a suite of electronics designed to power a very low-powered laser (technically a VCSEL). That laser shines a red, monochrome image somewhere in the neighborhood of 400 x 150 pixels onto a holographic reflector on the glasses’ right lens. The image is then reflected into the back of your eyeball, directly onto the retina. The left stem also houses electronics, so the glasses are equally weighted on both sides.

 

 

Så med skikkelig software støtte hadde jeg lett betalt for noen slike briller som var så diskré at jeg kunne hatt de på meg ute uten at noen la merke til at dette er noe mer en vanlige briller. De kan gjerne ha mikrofon og kamera også så lenge disse er så godt skjult og umulig for andre å se. (Diskusjonen om sosiale konvensjoner og tasting på mobil under middagsbordet til sides)

 

Og det bringer meg litt tilbake til Magic Leap. Hva skal jeg egentlig med et produkt som Magic Leap? Hjemme har jeg VR som kan gi meg en altoppslukende opplevelse, ta meg til andre verdener uten at omgivelsene forstyrrer og gi meg en herlig virkelighetslukt og underholdnings opplevelse. Hvordan VR ser ut på utsiden spiller ingen rolle.

 

Og ellers når jeg ikke er i VR så har jeg et sett med briller som ser ut som vanlige briller men som gir meg informasjon og andre muligheter som frigjør hendene mine til andre ting. At de er såpass diskré er et kjempe pluss og gjør at jeg lett kan ha de på meg ute blant folk eller når jeg er blant familie og venner. 

 

Magic Leap kan per nå gjøre mye mer enn disse smartbrillene men at de ser ut som de gjør holder de tilbake i mine øyne. Et sett med diskré briller som gir meg litt muligheter er i grunn godt nok inntil skikkelig AR kan ta over i den samme passformen 10-15 år senere.

 

 

Men... for det er et men her. Magic Leap kan for noen ta over den underholdningsbiten som jeg per i dag bruker VR til. De ser ut til å fokusere på at dette er noe man har på seg hjemme og ikke ute blant folk åpenbart. Så å utelukke de helt vil jeg ikke hvis de kan fylle det samme rommet som VR, eventuelt legge til noe nytt eller mer.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

 

Synes denne godt oppsummerte både utfordringene med dagens VR men samtidig også sier litt om potensialet som ligger i teknologien.

 

Man må nok være litt dedikert for å holde interessen oppe. Jeg er definitivt en av de som greier det. Jeg har dog en tendens til å spamme enkelte spill og så glemme andre gode spill. Minecraft er vanskelig å legge fra seg i VR  :blush: og det går litt på bekosting av andre spill jeg burde ha spilt. Det har også blitt mindre roomscale på meg og mer å spille sittende med Gamepad etter at jeg flyttet og det har gjort noe med VR vanene mine. Det hjelper definitivt å ha et dedikert sted til roomscale VR. Når jeg flytter igjen og kjøper mitt eget sted er jeg forhåpentligvis tilbake med all den plassen jeg måtte ønske og da blir det også mer tid på andre spill som krever mer plass.

 

 

Jeg er heller ikke bekymret så lenge Facebook fortsetter å spytte inn penger til utvikling og nye spill og det samme med Valve. Jeg er fortsatt irritert til tider over veien Facebook valgte å gå med ekslusiver men jeg ser også at det kan være helt nødvendig i lengden. Uten Facebook ville vi nok aldri vært hvor vi er i dag med et dedikert miljø av entusiaster, utvikling av spill og stadig forbedring av teknologien. 

 

Av ny teknologi fremover ser jeg frem til Pimax8k, Knuckles og Oculus sin Santa Cruiz. Noen vil også sikkert si Vive Pro, selv hopper jeg over den pga Odyssey og Pimax.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Du prøvde Fallout 4 VR? Hvordan var det?

Har spilt en del Fallout 4 ja, men har bestemt meg for å vente med å spille mer til jeg har bedre grafikkkort. Det irriterer meg for mye at jeg ikke kan få det til å se penere ut samtidig som det er stabilt. Med mye supersampling ser spillet veldig bra ut, uten blir det bare grøt, spesielt i horisonten.

Lenke til kommentar

Hva slags grafikkort har du nå? Kan 1080Ti gjøre jobben?

Har et 1080Ti som sikkert er mer enn godt nok for de aller fleste. Et 1070 er sikkert godt nok for de aller fleste. Spillet er i hvert fall stabilt med disse kortene hvis man ikke øker SS utover 1.0 

 

Jeg leser også at flere ikke legger merke til eller bryr seg om reprojection når de supersampler. Jeg takler ikke det. Når våpenet flimrer tar det meg helt ut av opplevelsen.

 

Men tror jeg er litt kresen når det kommer til grafikk og stabilitet i VR. Hvis det ikke ser ut slik jeg er vant fra skjerm (minus screendoor effect selvfølgelig) så blir jeg bare sittende å justere på grafikkinnstillinger og ini filer i det uendelige uten å bli fornøyd. Bedre da at jeg venter.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...