Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

6 hours ago, Gunfreak said:

En Index 2 er kanskje snart klar for avsløring. 

 

 

Ja eller eventuelt et Standalone headset. Akkurat nå er informasjonen som kommer ut all over the place.

Tyler McVicker sier blant annet at Ars Technica har misforstått. Men Ars hevder igjen at de har sikre kilder på det de skriver om en Steam Pal håndholdt konsoll. Begge deler kan godt stemme og som  McVicker sier så er det flere ulike produkter her.

Uansett spennende. Valve ser ut til å ha mye greier på gang nå. Kanskje vi får vite noe mer frem mot E3?

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Just now, Enceladus said:

Ja eller eventuelt et Standalone headset. Akkurat nå er informasjonen som kommer ut all over the place.

Tyler McVicker sier blant annet at Ars Technica har misforstått. Men Ars hevder igjen at de har sikre kilder på det de skriver om en Steam Pal håndholdt konsoll. Begge deler kan godt stemme og som  McVicker sier så er det flere ulike produkter her.

Uansett spennende. Valve ser ut til å ha mye greier på gang nå. Kanskje vi får vite noe mer frem mot E3?

I så få vil det være første E3 jeg bryr meg om siden Oblivon sine dager.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med å fange video i assetto corsa med G2?

Ingen av måtene jeg bruker på flight sims funker.

I shadowplay er skjermen struket og stygg. Og i OBS studio er også skjermen struket og stygg og det hakket også noe jævlig,  selve spillet kjørte flott.  Men opptaket var helt jævlig. 

Lenke til kommentar

Sett et video review av kommende Vive Pro 2. Ser ikke bra ut :( EDIT: Les også under hva jeg fant etter å ha sjekket han litt..

 

Vel vel. 

EDIT: Ok, han duden der er way way off med sine tall på FOV på Reverb G2 vs Quest 2, så det kan godt være at han surrer med målingene her på Vive Pro 2 også. Jeg har jo G2 og Q2, så de kan jeg si sikkert at han ikke har peil på. Vive Pro 2 har jeg jo ikke, men.. skeptisk til han nå. I tillegg er det masse på Reddit om testmetoden hans, som sier det samme at han ikke måler FOV riktig. OG - han greier ikke kjøre headsettet i sine native oppløsning en gang fordi da kræsjer maskinen hans.. duh. Han burde ikke teste det i lavere enn native oppløsning. Det gir ikke riktig inntrykk. Så. folkens - vi får vente på flere reviews..

 

 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 20.5.2021 den 10.52):

Tror det skal veldig mye til å bli skuffet om man går for Quest 2 som første VR headset. Og selv om jeg ikke er noe fan av exclusives, om man først har en quest 2. Kan man spille spill som tales from thr galaxy edge og snart VR remaster av Resident Evil 4. De spillene får man bare på Quest 1/2.

 

I går rota jeg rundt med F16 i DCS. 

Mye rot med knapper og styr. Og spillet fungerer ikke optimalt.  Så i dag må jeg inn på div Windows systemer og rote. Spiller begynner å hakke etter en liten stund og hakker da selv på menyen ute av selve spillet.

Her er en kort video av min første kill, aner ikke hva jeg holder på med. Men det skilte i maven.

 

 

F16 sim i VR er bare en våt drøm som har gått i oppfyllelse for meg. Hele grunnen til at jeg kjøpte min første datamaskin var nettopp for å fly flysimlator! Det var tilbake i 1982, jeg fikk testet Psion Flight simulator på ZX Spectrum i kjellern hos noen venner av familien. Og jeg var hooked. Da ble det hjemmedata på meg også etter masse mas på muttern. Etter det har jeg brukt snart like mye penger på hjemmedata, PC hardware og gaming kontrollere som en F16 koster... nesten da. Men seriøst mye. Og jeg husker da de første Falcon F16 simulatorene kom. Og senere hvordan jeg brukte opp studielånet for å bygge PC til Falcon 3 i 1993... Hvordan jeg overtalte min daværende samboer til at vi trengte doble ISDN linjer slik at jeg kunne spille Falcon 4 online i 1998... Jepp, ingen ADSL eller bredbånd fantes, i hvert fall ikke der jeg bodde. Osv... osv...  Høydepunkt var da jeg fikk fly forsvarets egen F16 simulator i en time på Rygge flystasjon, mannen til en jobbkollega var F16 pilot og han fikk meg "inn døra". Det var rått!   

DCS F16 er knall i VR. Det er MYE å sette seg inn i hvis man skal gjøre det "riktig". Men finn ut hva som er riktig for deg, og hva du kan forenkle i oppsettet ditt. Jeg spiller med Reverb G2, I9 9900K, RTX 3090, Thrustmaster Warthog Hotas (hvor stikka på Warthogen og F16 er like faktisk i virkeligheten også, dog jeg har min sentermontert mens F16 har den jo på høyre side), og Elite Rudder Pedals (som er fantastiske -og fantastisk dyre også dessverre) . Jeg kan ikke si jeg sliter spesielt med ytelsen, men tror game engine ikke utnytte rmer enn en par kjerner på CPU, så er jo rom for forbedringer ja. Men, for håpe de kommer med en seriøs oppdatering av game engine med årene.

Mitt cockpit oppsett for DCS i VR. :D

 

cockpit.jpeg

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Holy shit!

Jeg sitter samnenklemt mellom PC bordert og et stort hundebur. 

Selv har jeg dratt helt tilbake til flykrigenes unge dager. 

Det er deep discount på IL-2 Stormvoik. Selve spillet koster bare 50kr. Og jeg kjøpte Flying Circus vol 1. 

Jeg tok en rask kamp, som endte opp som en "episk" 23 minutter dog flight.

Jeg har aldri kasta hode mitt rundt så mye i VR, og jeg måtte kjempe for å holde flyet fra å deise i bakken. Var helt svett etter duellen. 

 

Stormvoik er nok nærmere mitt nivå i simulator verden, fremdles simulator,  men litt minste overveldene enn DCS. Det kjører knirke frit med nesten alt på max i VR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gunfreak said:

Holy shit!

Jeg sitter samnenklemt mellom PC bordert og et stort hundebur. 

Selv har jeg dratt helt tilbake til flykrigenes unge dager. 

Det er deep discount på IL-2 Stormvoik. Selve spillet koster bare 50kr. Og jeg kjøpte Flying Circus vol 1. 

Jeg tok en rask kamp, som endte opp som en "episk" 23 minutter dog flight.

Jeg har aldri kasta hode mitt rundt så mye i VR, og jeg måtte kjempe for å holde flyet fra å deise i bakken. Var helt svett etter duellen. 

 

Stormvoik er nok nærmere mitt nivå i simulator verden, fremdles simulator,  men litt minste overveldene enn DCS. Det kjører knirke frit med nesten alt på max i VR.

Nice! Takk for tipset! Da skal jeg ut å fly i dag! 😃

Lenke til kommentar
17 hours ago, Dr.Peedee said:

Sett et video review av kommende Vive Pro 2. Ser ikke bra ut :( EDIT: Les også under hva jeg fant etter å ha sjekket han litt..

 

Vel vel. 

EDIT: Ok, han duden der er way way off med sine tall på FOV på Reverb G2 vs Quest 2, så det kan godt være at han surrer med målingene her på Vive Pro 2 også. Jeg har jo G2 og Q2, så de kan jeg si sikkert at han ikke har peil på. Vive Pro 2 har jeg jo ikke, men.. skeptisk til han nå. I tillegg er det masse på Reddit om testmetoden hans, som sier det samme at han ikke måler FOV riktig. OG - han greier ikke kjøre headsettet i sine native oppløsning en gang fordi da kræsjer maskinen hans.. duh. Han burde ikke teste det i lavere enn native oppløsning. Det gir ikke riktig inntrykk. Så. folkens - vi får vente på flere reviews..

 

 

Ikke noe å bytte ut Index min med i hvert fall. Eneste trekkplasteret her er oppløsningen (og oppløsning har for meg aldri vært det viktigste uansett i VR) ellers er alt på Index hakket bedre. Og ikke støtter den 120hz eller full oppløsning på trådløst heller som jo var det jeg hadde håpet på og som kunne gjort den tiltalende for meg.

Så ser ut til at jeg må vente et år til eller noe før jeg kjøper noe nytt. Håper Valve kommer med ny VR avsløring mot slutten av året, tipper vi får noe lekket i løpet av sommeren. Blir vel til at jeg må kjøpe noe igjen uten garanti fra Sverige :(

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Gunfreak said:

Flying circus koster vel 250 eller noe hele 66% tillbud. Kjøpte spitfire også siden den var på tilbud. 

Kjøpte bare standard utgaven til 64kr ned fra 429kr. Tenker det er mer en nok i første omgang.

https://store.steampowered.com/app/307960/IL2_Sturmovik_Battle_of_Stalingrad/

Er det noe tank action også her eller? Ser litt slik ut på bildene, hvordan funker det i VR?

Ellers var det det du sa om god ytelse som ga mye uttelling for at jeg kjøpte det. Men glemte å spørre, tror du det er mulig å spille dette stabilt i 90hz? Jeg liker virkelig ikke hvis det er motion reprojection og andre slike kjipe triks i VR som jeg har inntrykk av at sim entusiaster er avhengige av for stabil framerate.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
2 hours ago, Enceladus said:

Kjøpte bare standard utgaven til 64kr ned fra 429kr. Tenker det er mer en nok i første omgang.

https://store.steampowered.com/app/307960/IL2_Sturmovik_Battle_of_Stalingrad/

Er det noe tank action også her eller? Ser litt slik ut på bildene, hvordan funker det i VR?

Ellers var det det du sa om god ytelse som ga mye uttelling for at jeg kjøpte det. Men glemte å spørre, tror du det er mulig å spille dette stabilt i 90hz? Jeg liker virkelig ikke hvis det er motion reprojection og andre slike kjipe triks i VR som jeg har inntrykk av at sim entusiaster er avhengige av for stabil framerate.

Aner ikke, men dette spillet har vel større sjanse enn andre. Jeg kjører nå alt på max, med full 100% 4k, og jeg merker ikke noe problem med ytelsen,  men jeg har på motion projection. Så personlig er jeg ikke så opptatt av faktisk fps og slikt så lenge jeg personlig ikke oppfatter noen ubehag eller opplagt lagg og hakking.  Du kan jo prøve å se om du får det i 90hz, eventuelt hvor mye du må skalere ned grafikk før det går. 

 

Ja, de har en tank DLC som lar deg styre tanks. Aner ikke om det i det heletatt funker i VR.

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (4 timer siden):

Ikke noe å bytte ut Index min med i hvert fall. Eneste trekkplasteret her er oppløsningen (og oppløsning har for meg aldri vært det viktigste uansett i VR) ellers er alt på Index hakket bedre. Og ikke støtter den 120hz eller full oppløsning på trådløst heller som jo var det jeg hadde håpet på og som kunne gjort den tiltalende for meg.

Så ser ut til at jeg må vente et år til eller noe før jeg kjøper noe nytt. Håper Valve kommer med ny VR avsløring mot slutten av året, tipper vi får noe lekket i løpet av sommeren. Blir vel til at jeg må kjøpe noe igjen uten garanti fra Sverige :(

Vel, sammenlignet med index har har jo Vive pro langt bedre oppløsning, faktisk bedre horisontal FOV, 120hz, bedre farger, mindre glare/god rays, omtrent samme sweet spot... Gode grunner for en del andre til å gå for Vive pro. Dessverre har det middels lyd bare (hodetelefoner kan riktignok fjernes og man bruke sine egen lydløsning), og elendig mikrofon.

Mulig jeg vurderer vive pro 2 på nytt. Det første reviewet jeg linket til var jo Fubar Dessverre. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Dr.Peedee said:

Vel, sammenlignet med index har har jo Vive pro langt bedre oppløsning, faktisk bedre horisontal FOV, 120hz, bedre farger, mindre glare/god rays, omtrent samme sweet spot... Gode grunner for en del andre til å gå for Vive pro. Dessverre har det middels lyd bare (hodetelefoner kan riktignok fjernes og man bruke sine egen lydløsning), og elendig mikrofon.

Mulig jeg vurderer vive pro 2 på nytt. Det første reviewet jeg linket til var jo Fubar Dessverre. 

Index har først og fremst tydelig merkbar høy vertikal FOV i forhold til alle andre VR sett jeg har eid men også mer horisontal enn det som er vanlig på de aller fleste VR sett. https://risa2000.github.io/hmdgdb/ Men ifølge Sebastian Ang fra MRTV så ser det ut til at Vive Pro 2 tar en knapp ledelse på FOV? https://www.patreon.com/posts/51745864 I hvert fall en vertikal ledelse, Index ser ut til å ha mer horisontal FOV ;) Men Sebastian Ang legger ikke skjul på at Vive Pro tar en ledelse:

Quote

I watched another reviewers video and I could not quite believe what I saw, honestly speaking. I can just tell you that the Pro 2 is a very solid visual upgrade to the Index. It is not without its flaws, but overall it is a really good headset. Also the FOV is without a doubt better than that of Index and G2. 

Ellers har Index 144hz ;)

Og det er nettopp den komboen med 144hz og stor FOV jeg elsker på Index :)

 

Lenke til kommentar

I følge denne listen over FOV på mange VR sett: https://risa2000.github.io/hmdgdb/ så ligger Vive og Vive Pro temmelig høyt oppe på listen. Nesten like høyt som på Index. det kan jeg ikke forstå. Min opplevelse av FOV på både Vive og Vive Pro er at FOV er temmelig liten i forhold til Index, selv hvis jeg bytter ut masken med en tynnere variant. Når jeg har sammenlignet Index og Vive FOV side om side er det stor forskjell. Rart..

Edit:

Og ja vet at både Vive og Index sine linser kan justeres innover så klart. Men Index kommer merkbart tettere opptil øynene. Så mye at jeg må skru den to hakk tilbake for at den ikke skal dytte borti pupillene :p

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
5 hours ago, Gunfreak said:

Aner ikke, men dette spillet har vel større sjanse enn andre. Jeg kjører nå alt på max, med full 100% 4k, og jeg merker ikke noe problem med ytelsen,  men jeg har på motion projection. Så personlig er jeg ikke så opptatt av faktisk fps og slikt så lenge jeg personlig ikke oppfatter noen ubehag eller opplagt lagg og hakking.  Du kan jo prøve å se om du får det i 90hz, eventuelt hvor mye du må skalere ned grafikk før det går. 

 

Ja, de har en tank DLC som lar deg styre tanks. Aner ikke om det i det heletatt funker i VR.

Kan rapportere at spillet kjører stabilt i 90fps med helt greie innstillinger på grafikken :)

 

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Enceladus said:

Kan rapportere at spillet kjører stabilt i 90fps med helt greie innstillinger på grafikken :)

 

 

Litt utrolig i grunn, ja grafikken er ikke helt på høyde med MSFS eller SCS3, men den er ganske bra, mye bedre proporsjonalt i forhold til hva det yter egentlig. 

Jeg fullførte første mission i ww1 kampanjen.  Denne startet som community kampanje,  men har blitt en offisiell del av DLCen.

Oppdraget var å fly fra en flyplass til en nærmere fronten, men på veien ta en patrulje over no mans land. Ganske snålt å fly over flote jordbruks områder,  for å så se denne breie flekken med død. Jeg så det foregikk kamper der nede.

Jeg overlevde både å ta av og lande (såvidt) fikk flydd i litt tette formasjoner også. 

 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (3 timer siden):

Index har først og fremst tydelig merkbar høy vertikal FOV i forhold til alle andre VR sett jeg har eid men også mer horisontal enn det som er vanlig på de aller fleste VR sett. https://risa2000.github.io/hmdgdb/ Men ifølge Sebastian Ang fra MRTV så ser det ut til at Vive Pro 2 tar en knapp ledelse på FOV? https://www.patreon.com/posts/51745864 I hvert fall en vertikal ledelse, Index ser ut til å ha mer horisontal FOV ;) Men Sebastian Ang legger ikke skjul på at Vive Pro tar en ledelse:

Ellers har Index 144hz ;)

Og det er nettopp den komboen med 144hz og stor FOV jeg elsker på Index :)

 

Hehe...  144hz vs 120hz... vet du - men såpass mye større oppløsning Vive Preo skal du være bra gal for å velge de stakkars 24hz mere på index som årsak til kjøp. Da må det være andre grunner til at man velger index.

Men, min greie er fortsatt linsene, kvaliteten på de. Og der ser jeg at det blir mye subjektivt. Så... jeg må kanskje si at jeg ikke vet sikker før jeg tester selv. men da må jeg bestille light houses x2 pluss kontrollere også. blir dyrt

 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (3 timer siden):

I følge denne listen over FOV på mange VR sett: https://risa2000.github.io/hmdgdb/ så ligger Vive og Vive Pro temmelig høyt oppe på listen. Nesten like høyt som på Index. det kan jeg ikke forstå. Min opplevelse av FOV på både Vive og Vive Pro er at FOV er temmelig liten i forhold til Index, selv hvis jeg bytter ut masken med en tynnere variant. Når jeg har sammenlignet Index og Vive FOV side om side er det stor forskjell. Rart..

Edit:

Og ja vet at både Vive og Index sine linser kan justeres innover så klart. Men Index kommer merkbart tettere opptil øynene. Så mye at jeg må skru den to hakk tilbake for at den ikke skal dytte borti pupillene :p

Merkelig liste. Mine Reverb G2 har tydelig bedre FOV enn min Quest 2. Likevel står Quest 2 på den listen med ganske større FOV. Så.. Bullshit! Listen er feil

Lenke til kommentar
9 hours ago, Dr.Peedee said:

Hehe...  144hz vs 120hz... vet du - men såpass mye større oppløsning Vive Preo skal du være bra gal for å velge de stakkars 24hz mere på index som årsak til kjøp. Da må det være andre grunner til at man velger index.

Men, min greie er fortsatt linsene, kvaliteten på de. Og der ser jeg at det blir mye subjektivt. Så... jeg må kanskje si at jeg ikke vet sikker før jeg tester selv. men da må jeg bestille light houses x2 pluss kontrollere også. blir dyrt

 

Jeg kan banne på at de 24hz er merkbart i visse spill! 😛Men jo med Index så er det jo totalpakka da som trekker opp for meg ;) 

Oppløsning har jeg også alltid nedprioritert i forhold til andre kvaliteter med et headset. Men jeg er ikke noen sim entusiast heller da så.

9 hours ago, Dr.Peedee said:

Merkelig liste. Mine Reverb G2 har tydelig bedre FOV enn min Quest 2. Likevel står Quest 2 på den listen med ganske større FOV. Så.. Bullshit! Listen er feil

Aha! Ja det var noe snodig der. Var han MRTV fyren som henviste til den listen.

Hans fulle omtale av Vive Pro 2 er forresten ute nå: https://mrtv.co/2021/05/vive-pro-2-review/

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...