Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

22 hours ago, Dr.Peedee said:

Jeg synes Crystal og light begge har grei FOV. Får ikke dykkermaskefølelsen som med min Quest 3. Crystal super frister litt stadig, kjenner jeg. Man får større fartsfølelse også med såpass FOV. 

Tok en rask test med Q3 og fikk 104 horisontalt og 86 vertikalt, men vertikalt var litt tricky da jeg fikk 72 "oppover" og 100 "nedover". Stereo overlap målt til 68%. Får se hva får med CL til uka..

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt grundigste Crystal Super test til nå, tldr mura er et problem men mest teoretisk og "you're gonna need a faster computer".

Og sammenligning Light / Super:

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (På 10.4.2025 den 21.06):

Ikke på lager nå men hva ble totalpris med mva og shipping? Slo til på en CL så får se om jeg klarer meg med over-ear til å begynne med. 

Totalprisen ble vel rundt 2000 kroner... Men jeg gikk fra G2 til CL med medfølgende lyd og kan ikke si at jeg ble imponert 😅 DMAS løftet det. Men om det er verdt 2k for alle kan jeg ikke si noe om.

EDIT: DMAS er også over-ear.

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, ExcaliBuR said:

Totalprisen ble vel rundt 2000 kroner... Men jeg gikk fra G2 til CL med medfølgende lyd og kan ikke si at jeg ble imponert 😅 DMAS løftet det. Men om det er verdt 2k for alle kan jeg ikke si noe om.

EDIT: DMAS er også over-ear.

Joda, har fremdeles min gamle G2 liggende her, synd man ikke kan gjenbruke lyden da hele greia nå er verdt ca 2000 etter at microsoft fjernet hele wmr..

Lenke til kommentar

Testet MSFS2024. Bare noe kort testing for preformance.

Jeg satt mer satt mer eller mindre alt på ultra, samt dro i de spakene for ground and object resolution eller hva det nå heter. 

Testa litt over Skien  med TAA får jeg 24fps. Men det rare er at med DLSS 4 på quality får jeg 27-28. Så marginal forskjell.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (8 timer siden):

Jeg satt mer satt mer eller mindre alt på ultra, samt dro i de spakene for ground and object resolution eller hva det nå heter. 

Testa litt over Skien  med TAA får jeg 24fps. Men det rare er at med DLSS 4 på quality får jeg 27-28. Så marginal forskjell.

Tyder på at du er ganske CPU begrenset i dette spillet (som de fleste andre).

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (10 timer siden):

Det der er nok ganske urealistiske settings for MSFS 2024. Selv med RTX5090 :)  Men er jo artig å se hva som kreves og hva man får av fps med alt på full pupp. 

I MSFS 2024 i VR trengs ikke så høye settings for at det skal se veldig bra ut, synes jeg da.

Jeg testa såvidt med DLSS4 i MSFS 2024 i VR for noe tid siden. Jeg fant at Performance ga vel så bra visuals som den gamle Dlss i Quality + at det da ga et løft i FPS. Men, smak og behag. 

Har du skrudd av wild life fauna eller hva det heter? Leste at det stjal en del fps selv om det ikke var så mye dyr å se der man er. Testa ikke det selv, så vet ikke om det stemmer. Eller kanskje det er patchet allerede.

Quadviews er på vei til MSFS 2024. Er i en beta visstnok, men kanskje det er den du tester? Det krever jo mer av CPU da, men det kjenner du fra DCS. VR Flight sim guy testa det, men syntes ikke han fikk det store løftet som vi håper og kjenner fra DCS. Men får håpe de jobber mer med både det og andre måter å løfte VR på i MSFS 2024. 

Min RTX 5090 + AMD 9950X3D PC lar vente på seg. Blir nok ingen levering før etter påske. 

Lenke til kommentar

Da kom min Crystal Light i dag, men fikk litt dårlig start da uansett hvordan jeg setter den på plass får jeg et fantastisk lite areal i fokus og verre er at dette er i området ca 20-30% fra topp og altså ikke i nærheten av senter (50%). Gjelder begge øyne. Har jeg misforstått plassering på hodet (kan ikke helt så hvordan jeg får til dette) eller er begge linser ute av posisjon? Noen som har erfaringer / tips?

Edit: fant ut av det, klovnene har klart å sette fokuspunkt til 1 meter i stedet for uendelig som for meg krever lesebriller. Hva i all verden har de tenkt her..
Med tynne plastbriller på plass (grei plass til disse) fikk jeg testet litt og førsteinntrykket ellers er relativt godt. Detaljgraden er sjokkerende sammenlignet med q3 og jeg syns også sortnivå kontrast er overraskende bra uten noen spor av mura. Litt colorfringing utenfor senter er definitivt til stede men tror ikke det skal være plagsomt. God konvergens på linsene (med korreksjon) så har nok vært heldig med eksemplaret.

Litt skuffende fov, sammenlignet med min q3
HFOV: 100 / 104
VFOV: 92 / 86
Stereo: 73 / 68

Q3 vinner altså overraskende på hfov.

Testet litt spill og mest imponerende var gode, gamle Elite Dangerous som aldri har sett bedre ut (hos meg). Dyp sort kontra utvasket grå som man får med q3 (gav helt opp å spille der). I tillegg kjører man fint med native resolution selv på 5080. 
FS2024 krevde en god del tweaking for å få det rimelige stabile, endte med framelock 45 i very high og tidvis ultra med native resolution dlss quality med quad views. Gikk overraskende bra bortsett fra alt for lite minne på 5080. Lekker og lettleste instrumenter. Hvis man skal teste quad views må man slå av hdr i windows ellers drar den hele pcen ned..

Av bilspill fikk jeg kun Automobilista 2 stabilt, som ser lekkert ut men har grusom fysikk. Men skal jobbe videre med de andre. Trenger definitivt en 5090 ser jeg.

Heller mot å beholde denne, men litt skuffet over spesielt fov og idiotisk fokuspunkt.

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Prøvde å fly passasjer fly for første gang siden MSFS2002.

Det var ingen overlevende.

Flight model virker jævlig off. 

Flyet tar av på type 150 meter og half power. Og føles som en Spitfire is lufta. Som et papir fly. Og utrolig følsom på stikka/joke. 

Selv på ildle fikk jeg overspeed på vei ned. Og jeg tror vingene ble dratt av når "auto piloten " rykka til oppover.

Alt som skjer er jo at det står "you crashed" så bare forsetter det fra der du døde. Og det var rett over Bergen. Så jeg prøvde å lande. Men som sagt. Dingsen mister jo aldri fart.

Hjelper ikke at ATC snakker i feet, mens Airbus er i meter.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (På 6.2.2025 den 9.17):

Veldig bra headsett. Kos deg :)

Her litt ekstrautstyr som jeg synes er verdt det. https://www.kiwidesign.com/

Jeg har selv k4 boost battery strap. Mye bedre komfort og lengre batterilevetid enn den medfølgende standard stroppen.

Leveres fra utlandet med DHL, jeg plukket opp min på en av deres service points; en bensinstasjon.

Er det beste kjøpe til nå….. 😊😊Meta quest 3 å resident evil 4 vr …. Er på slutten vudere exspert vanskelig grad da hm usikker er på normal vanskelig grad  nå er lett nå…..❤️❤️❤️ null angst til nå skjønner ikke en jevla dritt på ps5 å psvr2 er helvete er løs 100% 😢

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fått meg et beist av en PC i dag. AMD 9950X3D + RTX 5090, 64Gb 6000Mhz RAM, 4Tb NVMe disk... MEN  ikke tid til å teste DCS og MSFS2020/2024 i VR på mange dager ennå... buhuuu. Har kjørt en del benchmarks og alt ser ut til å virke som det skal.

Og takk til Komplett som faktisk har oppdatert hovedkort Bios til siste versjon og installert siste versjon av Chipset driverne også før den ble klar for meg. Og faktisk var siste versjon av nVidia driverne installert også. Dog, ikke siste per nå i dag fordi PCn var klar for henting før de kom online. Uansett, det gjorde jobben å komme i gang litt lettere. 

Vel vel, i verste fall blir det ikke VR flyging før neste uke. Yuck. Håper på litt forbedringer... :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dr.Peedee said:

Vel vel, i verste fall blir det ikke VR flyging før neste uke. Yuck. Håper på litt forbedringer... :D 

Jeg tar nok en usa tur i mellomtiden. 5080 er helt i grenseland med crystal light så er nok lett misunnelig på din 5090 :D 

Endret av ps5
Lenke til kommentar
ps5 skrev (15 minutter siden):

Jeg tar nok en usa tur i mellomtiden. 5080 er helt i grenseland med crystal light så er nok lett misunnelig på din 5090 :D 

Ser jo veldig fint ut! Men... Hva mener du med RTX 5080 er helt i grenseland med Crystal Light? Min RTX 4090 drar jo Crystal helt greit synes jeg. Men klart, i simulatorer har CPU også mye å si. 

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (12 minutter siden):

Ser ut til at TES Oblivion funker i VR! Masse folk som tester og forsøker å finne optimale settings nå: https://discord.com/channels/747967102895390741/1361794273707561050

Frister veldig å gi det et forsøk!

Spilt Oblivion main story ferdig en par ganger, sist gang ferdig tidligere i vinter. Men... kjøpte Remasteren som kom i dag :)  Må jo testes i VR også med etterhvert!

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Dr.Peedee said:

Ser jo veldig fint ut! Men... Hva mener du med RTX 5080 er helt i grenseland med Crystal Light? Min RTX 4090 drar jo Crystal helt greit synes jeg. Men klart, i simulatorer har CPU også mye å si. 

16gb er for lite rett og slett. 5090 er perfekt match. Tok en kjapp lavtflyvning over nye san fran og det var flott i 45fps lock på ultra med dlss4 quality og quad views. 

Endret av ps5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr.Peedee said:

Fått meg et beist av en PC i dag. AMD 9950X3D + RTX 5090, 64Gb 6000Mhz RAM, 4Tb NVMe disk... MEN  ikke tid til å teste DCS og MSFS2020/2024 i VR på mange dager ennå... buhuuu. Har kjørt en del benchmarks og alt ser ut til å virke som det skal.

Og takk til Komplett som faktisk har oppdatert hovedkort Bios til siste versjon og installert siste versjon av Chipset driverne også før den ble klar for meg. Og faktisk var siste versjon av nVidia driverne installert også. Dog, ikke siste per nå i dag fordi PCn var klar for henting før de kom online. Uansett, det gjorde jobben å komme i gang litt lettere. 

Gratulerer med ny rig! 😃👍

Jeg gikk også for en ferdig komplett-pc for noen uker siden, da det virket umulig å få tak i et 5090.

På min fulgte det med litt deler men ingen forklaring på hva alt var. 

Fant ut at det fulgte med støtte til skjermkortet, som jeg måtte skru på selv. Kortet er langt og tungt, så denne hjelper til så kortet ikke siger ned. Har du fått med deg det, ellers var dette et lite tips. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...