Gå til innhold

Nå er Samsungs to nye toppmodeller lansert


Anbefalte innlegg

Pris: Rundt 8300 kroner

Pris: Rundt 7300 kroner

Å sinnsykt! :roll: Greit å vite hva jeg i hvert fall ikke skal vite.

 

Dermed skulle behovet for utskiftbart batteri være noe mindre, og de fleste av oss bruker uansett eksterne batterier til å lade telefonene våre på farten.

Kødder du? Er dette en praksis "de fleste" driver med?

 

Kamera: 12 megapiksler, dual pixel, hybrid autofokus ved fasedeteksjon og kontrast, optisk bildestabilisering, videoopptak i 4K, f/1.7, frontkamera: 5 MP, f/1.7

Høres greit ut så langt. Da trenger vi bare å se om sensoren er passe stor og bildekvaliteten deretter. Stabiliseringen og fps i videomodus er også ganske avgjørende. Det skal bli spennende å lese om dual pixel teknologien er noe de har kjøpt fra Canon eller om det er noe annet. Skuffende at de ikke fant plass til et dobbelt kamera på baksiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert gode telefoner, men synd at Samsung ikke oppdaterer Android så ofte. Android 7 ser vi sikkert til denne neste år, men 8 kommer vel aldri.

Samsung oppdaterer vel aldri Android så vidt jeg vet. Av det jeg har erfart er det stort sett google som gjør det. Som @mandela skriver så er det du skisserer opp her bare urealistisk. Du vet heller ikke hvilke versjonnummer Google kommer til å bruke. Kan godt være Android 8 kommer om 4 år for den del.

 

Flott evolusjon av Galaxy S6 / S6 Edge dette. Litt synd at Samsung ser ut til å bremse USB Type-C toget nå som de fleste andre beveger seg videre. I og med at Samsung er en såpass stor aktør som de er så vil jo dette bremse ting en hel del.

Hvem er "de fleste andre" ? Etter det jeg vet er det veldig få USB type-C produkter på markedet. Det er sannsynligvis veldig mange som kommer med USB type C i løpet av året, men jeg er uenig i at det er mange nå. De fleste som har det nå er early adopter selskap, som stort sett er kinesiske. 

 

Men jeg er enig i at de burde hatt det mtp at denne telefonen skal være toppmodell i et helt år, og konkurrere med andre ikke enda lanserte produkter.

 

Stusser litt på vekten: S7 Edge har større batteri og større skjerm, men veier bare 5 gram mer enn S7.

Den har blitt mindre i høyde og bredde, og blitt tykkere. De har nok og spart plass og vekt på andre områder. Bare se på Samsung sine mobiler i forhold til andre. De bruker mye tid på å lage dem så små og lette som mulig og har vanligvis mer raffinert innvendig design enn de fleste andre. Dermed oppnår de lav vekt selv om de har akkurat like deler som andre produsenter.

 

Hvilken les/skriv hastighet må minnekortet ha ved 4k opptak?

Spørs hvordan SW fungerer. Hvis du mellomlagrer 4K i RAM/internminne først så trenger du ikke nødvendigvis raskt minnekort. Åpenbart brukes jo mellomlagring, men jeg vet ikke i hvor stor grad og hvordan det fungerer. Men du kan jo alltids ta et 1 min opptak i 4K. Se på størrelsen og dele på 60. Så finner du ut hvor mange mb/s 4K opptaket er på.

Lenke til kommentar

Flott evolusjon av Galaxy S6 / S6 Edge dette. Litt synd at Samsung ser ut til å bremse USB Type-C toget nå som de fleste andre beveger seg videre. I og med at Samsung er en såpass stor aktør som de er så vil jo dette bremse ting en hel del.

 

Hvem er "de fleste andre" ? Etter det jeg vet er det veldig få USB type-C produkter på markedet. Det er sannsynligvis veldig mange som kommer med USB type C i løpet av året, men jeg er uenig i at det er mange nå. De fleste som har det nå er early adopter selskap, som stort sett er kinesiske. 

 

Men jeg er enig i at de burde hatt det mtp at denne telefonen skal være toppmodell i et helt år, og konkurrere med andre ikke enda lanserte produkter.

 

 

Sammenligner naturligvis Samsung sine kommende / nye toppmodeller med øvrige selskaper sine kommende / nye toppmodeller. LG G5 er allerede lansert og har USB Type-C, den nylig lanserte HP Elite x3 har USB Type-C, alt tyder på at kommende HTC One M10 vil ha USB Type-C osv osv.. Og de toppmodellene som kom på tampen av fjoråret som Lumia 950, 950 XL, Nexus 5X og 6P har alle USB Type-C.

 

 

Trenger vel ikke å være spesielt oppegånde for å se trenden med at nesten samtlige aktører nå beveger seg fra Micro-USB over til Type-C med sine nye modeller. Samsung ser dessverre ut til å bli det store unntaket, og det vil naturligvis ødelegge mye i og med at de selger flest Android toppmodeller og det med god margin.

 

 

Det er vel bare Sony som er eneste selskapet igjen som vi ikke vet om vil kjøre Type-C på sine kommende toppmodeller.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

blir jo 1000 kr dyrere hvert år jo!

Prisen i mai i fjor var 6500 kr. Da var det 7.3 kr for en dollar. Nå er det 8.5 kr for en dollar. Det betyr at den med dagens kronekurs ville kostet 7500 kr i mai i fjor. Nå koster den 7300 kr. Er ikke det 200 kr billigere? I fjor var jo Galaxy også priset likt som iPhone. Det er den nå også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken les/skriv hastighet må minnekortet ha ved 4k opptak?

Spørs hvordan SW fungerer. Hvis du mellomlagrer 4K i RAM/internminne først så trenger du ikke nødvendigvis raskt minnekort. Åpenbart brukes jo mellomlagring, men jeg vet ikke i hvor stor grad og hvordan det fungerer. Men du kan jo alltids ta et 1 min opptak i 4K. Se på størrelsen og dele på 60. Så finner du ut hvor mange mb/s 4K opptaket er på.

 

 

 

Tviler på at det mellomlagres / caches i RAM, vet jo aldri hvor mye tilgjengelig minnet man skulle ha på det aktuelle tidspunktet og Samsung har jo fått litt pepper for minnehåndteringen på Galaxy S6 og S6 Edge så de vil vel helst unngå situasjoner som kan skape krøll for brukere.

 

At det kan mellomlagres på internminnet er nok meget mulig, men det vil jo fort variere hvor mye ledig folk har. Så det tryggeste er vel å gå for minnekort man vet at har god nok skrivehastighet for at 4K videoopptak kan skrives direkte til minnekortet.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

 

Sikkert gode telefoner, men synd at Samsung ikke oppdaterer Android så ofte. Android 7 ser vi sikkert til denne neste år, men 8 kommer vel aldri.

Hvordan regner du deg til denne prognosen? De siste tomodellene har mottatt 2 OS oppgraderinger i løpet av sine sykluser.

S4 startet på 4.2.2 og har fått 2 OS oppdateringer per i dag (1), S5 er på vei til å få sin andre OS oppgradering (2).

 

 

1. http://www.sammobile.com/firmwares/database/GT-I9505/NEE/

2. http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G900F/NEE/

 

 

S4 fikk Lollipop 10/11-15. Android Lollipop ble lansert den 3/11-14. Det tok Samsung et år å oppdatere S4 til denne nye versjonen. 

S5 fikk Lollipop 5/3-15. Det var 4 måneder etter lansering.

 

Ingen av de har forøvrig marshmallow som ble lansert 4-5 måneder siden, den 5 oktober 2015...

 

Og du synes det er bra? Du dokumenterer egentlig bare synspunktet til den posten du svarte på. Android har et veldig dårlig system for oppdatering av software. Og for mange telefoner tar det veldig lang tid, om det i det hele tatt kommer. En strak motsetning til Apple og oppdateringer av apple produkter. Som er et svært effektivt og samkjørt system.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

 

Det er vel bare Sony som er eneste selskapet igjen som vi ikke vet om vil kjøre Type-C på sine kommende toppmodeller.

 

For å være ærlig så har det mer å si hvor mange telefoner Huawei putter USB type-C i enn LG, Sony, MS, HTC tilsammen. Tror Huawei + Samsung er 40% tilsammen. Og nærme 50% hvis en bare tenker på Android.

 

USB Type-C har jo vært tilgjengelig lenge, så det kan umulig har vært mangel på tid som er problemet. Det eneste jeg kan tenke meg som er spesifikt for Samsung som kan påvirke det da må være maskinvarestøtte. Altså Exynos 8890 som ikke er lagd for å støtte USB Type-C. De har nok fokusert på å konkurrere med Snapdragon på CPU/modem og muligens ikke prioritert USB Type-C. Mulig det er grunnen. Sannsynligvis kunne da SD 820 modellene hatt Type-C, men da ville de jo vært forskjellige.

 

Uansett grunn så er det jo ganske skuffende, og ser egentlig ikke at de har noen forklaring som kan være god nok. De andre har/kommer til å få det. Da burde Samsung og ha det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

S4 fikk Lollipop 10/11-15. Android Lollipop ble lansert den 3/11-14. Det tok Samsung et år å oppdatere S4 til denne nye versjonen. 

S5 fikk Lollipop 5/3-15. Det var 4 måneder etter lansering.

 

Ingen av de har forøvrig marshmallow som ble lansert 4-5 måneder siden, den 5 oktober 2015...

 

Og du synes det er bra? Du dokumenterer egentlig bare synspunktet til den posten du svarte på. Android har et veldig dårlig system for oppdatering av software. Og for mange telefoner tar det veldig lang tid, om det i det hele tatt kommer. En strak motsetning til Apple og oppdateringer av apple produkter. Som er et svært effektivt og samkjørt system.

 

Det er forskjell på hastighet og om den får eller ikke.

 

Det er og utrolig at folk enda ikke har klart å forstå at SW oppdateringer ikke må være en ny Android versjon. Når folk sier at det ikke kommer oppdateringer og viser til at den ikke har fått Android 5.2 f.eks blir det jo bare dumt. Android 5.2 ble laget for å fikse ting i 5.1. Det er lite poeng for produsenter som Samsung å oppdatere til det, da de fikser alle eventuelle feil med ToouchWiz oppdateringer. Det er det raske oppdateringer trengs for, fikse feil og sikkerhet, og det får du også. Ta f.eks Android 6.0. Utrolig mye i den oppdateringen er allerede i TouchWiz. Det finnes og endringer i Android 6 som Samsung ikke bruker. Ta f.eks ikke forstyrr-systemet til google. Det brukte aldri Samsung, de kjørte bare det vanlige, fordi de ikke likte endringen. (er det noen som synes den endringen var bra i det hele tatt?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på hastighet og om den får eller ikke.

 

Det er og utrolig at folk enda ikke har klart å forstå at SW oppdateringer ikke må være en ny Android versjon. Når folk sier at det ikke kommer oppdateringer og viser til at den ikke har fått Android 5.2 f.eks blir det jo bare dumt. Android 5.2 ble laget for å fikse ting i 5.1. Det er lite poeng for produsenter som Samsung å oppdatere til det, da de fikser alle eventuelle feil med ToouchWiz oppdateringer. Det er det raske oppdateringer trengs for, fikse feil og sikkerhet, og det får du også. Ta f.eks Android 6.0. Utrolig mye i den oppdateringen er allerede i TouchWiz. Det finnes og endringer i Android 6 som Samsung ikke bruker. Ta f.eks ikke forstyrr-systemet til google. Det brukte aldri Samsung, de kjørte bare det vanlige, fordi de ikke likte endringen. (er det noen som synes den endringen var bra i det hele tatt?).

 

 

Jo, men nå gikk jo posten til Betroz ut på hastigheten til SW oppdateringene da. Resten av innlegget ditt er helt urelevant om det er et svar på mitt innlegg også. Siden ingen av de forklaringene gjelder for den informasjonen jeg presenterte der.

Lenke til kommentar

Syns det er ganske skuffende av Samsung, mye av de nye funksjonene til edge'en kommer til s6 edge i marshmellow, har en s6 edge og dene er veldig glatt og vanskelig å holde i pga av de tynne kantene. Syns LG g5 virker mer innovativ

De skal ha gjort endringer slik at den nye er bedre å holde, men selvfølgelig Edge vil alltid være dårligere å holde enn en vanlig telefon.

 

Ellers enig med deg angående LG G5. Virker som om LG har kommet med mer enn Samsung har. Begge har satset tungt på VR og utstyr hvertfall. Merkelig at FB samarbeider med Samsung om Gear VR siden de allerede eier Oculus... LG sin telefon er jo den beste for VR og, da skjermen er skarpere. Og ganske spent på den nye skjermen. Hvis den er på nivå med Samsung sine SUHD TVer når det kommer til farge så kommer det til å være en god konkurrent mot OLED. Som sannsynligvis vil komme i flere telefoner. Litt beskymret for always on på LCD kontra OLED for Samsung sin always on, sammen med at LGen faktisk har mindre batteri og litt større skjerm. Blir og gøy å se hvordan de to kameraløsningene er. Virker som om begge har satset mye på mer differansieriserende kamerateknologi. Bare et standard bra kamera er åpenbart ikke godt nok lengre i Android-verden.

Lenke til kommentar

 

Jo, men nå gikk jo posten til Betroz ut på hastigheten til SW oppdateringene da. Resten av innlegget ditt er helt urelevant om det er et svar på mitt innlegg også. Siden ingen av de forklaringene gjelder for den informasjonen jeg presenterte der.

 

Nei, han påsto at S7 ikke vil få Android 7 neste år og aldri Android 8. Det er ikke hastighet, det er hvor lenge den får Android oppdateringer.

 

Hva "Samsung oppdaterer ikke Android ofte" betyr er vanskelig å si. Slik det står så er det egentlig ganske meningsløst. Hvis du mener det handler om hastighet er det noe du tolker, fordi slik det står så står det ingenting om hastighet. Og det jeg skrev ellers er relevant for hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje ha skrevet det annerledes. Sier ikke at Samsung og de andre skal gi ut nye Android builds rett etter at Google har gitt ut kildekoden. Vet det tar tid å tilpasse ting til ulike modeller og slikt. Greia er at Samsung vil at folk skal kjøpe nye mobiler hele tiden, og hvorfor skulle dem da bruke ressursjer på å oppdatere mobiler som er 3-4 år gamle er nok tankegangen... Som en annen her sa, Apple har en bedre løsning her da. Kanskje Google burde designe og produsere sine egne mobiler, og dermed bedre konkurere med Apple?

Lenke til kommentar

Apple støtter helt klart mobilene sine lengre ja, og det er vanlig med 3-4 år for en iPhone. Selv om de blir trege mot slutten, men det er ikke lett å unngå akkurat.

 

Ellers så har jo allerede Google Nexus telefonene, så jeg vet ikke helt hva du vil frem til her. Ikke at Google støtter telefonene sine i 3-4 år heller. Nexus er ikke en telefon du kjøper for å ha den støttet lengre heller akkurat. Sannsynligvis er det beste å kjøpe 2 mid-end telefoner for prisen av en high end. Da har du noe nytt i alle de 4 årene.

Lenke til kommentar

 

Syns det er ganske skuffende av Samsung, mye av de nye funksjonene til edge'en kommer til s6 edge i marshmellow, har en s6 edge og dene er veldig glatt og vanskelig å holde i pga av de tynne kantene. Syns LG g5 virker mer innovativ

De skal ha gjort endringer slik at den nye er bedre å holde, men selvfølgelig Edge vil alltid være dårligere å holde enn en vanlig telefon.

 

Ellers enig med deg angående LG G5. Virker som om LG har kommet med mer enn Samsung har. Begge har satset tungt på VR og utstyr hvertfall. Merkelig at FB samarbeider med Samsung om Gear VR siden de allerede eier Oculus... LG sin telefon er jo den beste for VR og, da skjermen er skarpere. Og ganske spent på den nye skjermen. Hvis den er på nivå med Samsung sine SUHD TVer når det kommer til farge så kommer det til å være en god konkurrent mot OLED. Som sannsynligvis vil komme i flere telefoner. Litt beskymret for always on på LCD kontra OLED for Samsung sin always on, sammen med at LGen faktisk har mindre batteri og litt større skjerm. Blir og gøy å se hvordan de to kameraløsningene er. Virker som om begge har satset mye på mer differansieriserende kamerateknologi. Bare et standard bra kamera er åpenbart ikke godt nok lengre i Android-verden.

Gear VR er "powered by Oculus" da, så har kanskje noe med det å gjøre :)

Lenke til kommentar

 

Det er vel bare Sony som er eneste selskapet igjen som vi ikke vet om vil kjøre Type-C på sine kommende toppmodeller.

USB Type-C har jo vært tilgjengelig lenge, så det kan umulig har vært mangel på tid som er problemet. Det eneste jeg kan tenke meg som er spesifikt for Samsung som kan påvirke det da må være maskinvarestøtte. Altså Exynos 8890 som ikke er lagd for å støtte USB Type-C. De har nok fokusert på å konkurrere med Snapdragon på CPU/modem og muligens ikke prioritert USB Type-C. Mulig det er grunnen. Sannsynligvis kunne da SD 820 modellene hatt Type-C, men da ville de jo vært forskjellige.

 

Det er ingenting som sier at type-C trenger noen ny maskinvarestøtte. Det er i prinsippet kun en ny kontakt, og man kan fint bruke f.eks. USB2.0 over den, som allerede gjøres av andre produsenter. Jeg vil tippe at det enten er snakk om kostnader og/eller tilgjengelighet av deler. Kvaliteten må jo også være bra nok. En annen ting som forøvrig er en fordel er at alle Quick Charge-ladere hittil har brukt micro-USB, så det tillater bruk av dem uten å bytte til ny lader. QC 3.0 vil jo være noe bedre, men.

Lenke til kommentar

Bare jeg som føler det er litt smålig å bruke så mye tid og fokus i fremvisning til å sammenligne direkte med iPhone 6S? Liker den lille teksten på alle sammenligningsbilder som sier at det er simulerte bilder.

 

Er vell bare naturlig å sammenligne med konkurrenten som selger mest. Om du tar på deg lesebriller vil du se at det ikke stod noe om simulerte bilder, men at bildene var tatt under samme forhold på begge enheter.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...