Gå til innhold

Valg av kjøling til i7 5820k for overklokking


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg holder på med å kjøpe deler til en PC jeg bygger for video grading og fotoredigering. Spill er optional.

 

Jeg vurdere nå om jeg skulle gå for en Noctua kjøler til CPUen eller slå til på en Corsair H110i GT som er på tilbud nå. Tanken min er å ha mulighet for å overklokke.

 

Jeg har bestilt i7 5820K samt MSI Raider X99A hovedkort pga tilbud.

 

Har googlet mye og det er en del uavklarte spørsmål.

 

Vil en slik AIO bråke mye mer enn luft til luft vifte. Jeg ønsker å bygge en PC som er så stille som mulig (kabinett jeg vurder er Be Quiet 800 eller Fractal Define R5)

 

Er det stor sannsynlighet for lekkasje/pumpefeil? Lest om mange som har fått problemer?

 

Jeg tenker ikke på overklokke slik at det går utover CPU. 4 GHz ville vært ønskelig.

Vil en da måtte ha vannkjøling?

 

På forhånd takk

Endret av Epp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En AIO er stillere enn luftkjøling i samme prisklasse. Lekkasje er veldig usannsynlig. Så lenge du behandler det riktig (ikke bøyer for mye på rørene osv.) så vil det ikke lekke. Hvis du vil ha en så stille PC som mulig så sørg for å gå for en psu med en stille vifte/uten vifte i det hele tatt. Blir litt teit å bruke tusener på å få det stille og så bråker psu som en jumbojet.

Lenke til kommentar

Jeg har H100i GT selv og den kjøler meget bra. Stock hastighet på CPU og viftene på 500RPM så ligger den i underkant av 60 grader når bruken er 90%+ mens jeg rendrer. Meeeen, den er så absolutt ikke lydløs... Viftene er noe av det mest bråkete jeg har opplevd selv på 500RPM. Et stort + er programvaren til Corsair for å stille hastigheter på viftene og se temperaturer, veldig enkelt og greit program.

 

Kjøp et par gode Nocuta vifter som du setter på istedenfor de som følger med så får du bra kjøling og lydnivå :)

Lenke til kommentar

En AIO er stillere enn luftkjøling i samme prisklasse. Lekkasje er veldig usannsynlig. Så lenge du behandler det riktig (ikke bøyer for mye på rørene osv.) så vil det ikke lekke. Hvis du vil ha en så stille PC som mulig så sørg for å gå for en psu med en stille vifte/uten vifte i det hele tatt. Blir litt teit å bruke tusener på å få det stille og så bråker psu som en jumbojet.

 

Regner med at du mener ved overklokking/last? Jeg har lest en del som har fått problemmer med at pumpa feiler. Er det også lite sannynsynlig eller mer vanlig?

 

Angående PSU. Vurdere at jeg tenger en 1000W PSU, GPU er MSI GTX 770 Nvidia per nå.

 

Vurderer: Be Quiet Dark Power Pro 11 1000W

Lenke til kommentar

Jeg har H100i GT selv og den kjøler meget bra. Stock hastighet på CPU og viftene på 500RPM så ligger den i underkant av 60 grader når bruken er 90%+ mens jeg rendrer. Meeeen, den er så absolutt ikke lydløs... Viftene er noe av det mest bråkete jeg har opplevd selv på 500RPM. Et stort + er programvaren til Corsair for å stille hastigheter på viftene og se temperaturer, veldig enkelt og greit program.

 

Kjøp et par gode Nocuta vifter som du setter på istedenfor de som følger med så får du bra kjøling og lydnivå :)

 

Jeg leste om H110i GT at man ikke skulle bruke Corsair LINK for da bråket viftene. Ja det er et alternativ.

 

Apropos vannkjøling, det virker på meg som at Fractal Design Define R5 er noe trangt om en skal ha vannkjøling. Stemmer det?

Lenke til kommentar

Kjører 5820k med Corsair H110i GTX, og den funker utmerket til overklokking. Kan lett få 4.3 på lav volt og høyere dersom jeg stiller volten høyt nok. Eneste minuset med Corsair er stock viftene som er litt bråkete, men om du bytter de ut med enten Noctua eller Corsair Silent Edition så er det en drøm.

I tillegg er 5820k en såpass dyr prosessor og plattform så ser ikke helt vitsen med å spare penger på kjøler. Ikke gå for Corsair H60 iværtfall, anbefaler heller å gå sterkt ut. Tørr påstå at Corsair H110i GTX er noe av det bedre du kan få om du ikke er villig til å gå for custom loop. Flesk til med noe alla h110i GTX sier nå jeg, så får du tynet mest ut av prosessoren ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at du mener ved overklokking/last? Jeg har lest en del som har fått problemmer med at pumpa feiler. Er det også lite sannynsynlig eller mer vanlig?

 

Pumpa feilet oftere på de eldre generasjonene har jeg lest, var visst et kjent problem på den de brukte. Skal jo sies at det er veldig populære kjølere så % andelen pumper som tar kvelden er nok veldig lav. Man merker også veldig raskt om pumpa tar kvelden, PC slår seg av eller ser det hvis man følger med på tempen, og det er noen års garanti så det er det jeg er aller minst redd for i forhold til at min maskin tar kvelden. Det skal ekstremt mye til for at en CPU blir ødelagt av varme i dag med autoshutdown som alle HK har.

 

PS: Aldri hatt noe problem med pumpa på H110i, og at den bråker mer med Corsair LINK stemmer ikke. Da har isåfall vedkommende brukt programvaren helt feil.

 

Hvordan klarer man å bruke Corsair LINK feil? Eneste man gjør er jo å sette hastighet på viftene.

Lenke til kommentar

Edit: @93MiChr

Sant sant, men det blir nesten det samme som å ikke klare å forandre tekststørrelse i Word, blir så dumt at jeg ikke engang vurderer slike muligheter :)

 

Viftene som følger med bråker jo ekstremt på 500RPM også så jeg tør ikke tenke på performance mode engang. Det er latterlig av Corsair å prestere å selge Hydro'en med så dårlige vifter, jeg ble rett og slett flau på deres vegne når jeg fikk startet den. Er ganske kjipt å måtte bruke 4-500,- på vifter ved siden av for å få det oppsettet man vil, litt av meningen med væskekjøling er jo å få lavere støynivå når man kjører ting på stock.

 

Når jeg skriver bråker ekstremt så er det selvfølgelig i forhold til andre vifter på samme turtall.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Kjører 5820k med Corsair H110i GTX, og den funker utmerket til overklokking. Kan lett få 4.3 på lav volt og høyere dersom jeg stiller volten høyt nok. Eneste minuset med Corsair er stock viftene som er litt bråkete, men om du bytter de ut med enten Noctua eller Corsair Silent Edition så er det en drøm.

I tillegg er 5820k en såpass dyr prosessor og plattform så ser ikke helt vitsen med å spare penger på kjøler. Ikke gå for Corsair H60 iværtfall, anbefaler heller å gå sterkt ut. Tørr påstå at Corsair H110i GTX er noe av det bedre du kan få om du ikke er villig til å gå for custom loop. Flesk til med noe alla h110i GTX sier nå jeg, så får du tynet mest ut av prosessoren ;)

 

Nei, spare penger på kjølingen er ikke det jeg ser etter :)  Det er å unngå noe som bråker mye. Det jeg har lest er at GTX er dårligere enn GT og folk går tilbake til GT.

 

PS: Aldri hatt noe problem med pumpa på H110i, og at den bråker mer med Corsair LINK stemmer ikke. Da har isåfall vedkommende brukt programvaren helt feil.

 

Jeg leste det i reviewen her: http://www.guru3d.com/articles_pages/corsair_h110i_gt_review,13.html

 

Admittedly, we have been pleasantly surprised by the Corsair H110i GT, the cooling performance is really nice and on par with high-end cooling. It is a silent product as well. That said, once you change variables with Corsair LINK to even, say, balanced mode, it will become a noisy product though. The 240mm radiator with the two high performing fans makes a difference, cooling capacity is definitely impressive for even a proper overclock.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke en 1000w psu hvis du bare skal ha ett grafikkort. Jeg kjører en overklokka 2600k og en 780ti som også er overklokka uten noe problemer på en 650w psu. Viftene på min h100 bråker ikke, jeg har den satt på den laveste hastigheten.

 

To grunner til at jeg ønsker 1000W, muligheten til å sette inn et kort til i fremtiden, evt bytte ut det jeg har med noe som krever mer. Per i dag så støtter ikke Davinci Resolve Lite mer enn et GPU kort. Dvs dersom man kjøper Davinci Resolve så kan man bruke mer enn ett kort, men ikke gratisversjonen. Dersom det endrer seg evt jeg kjøper fullversjon en gang så er det greit å kunne sette inn et ekstra kort for å kverne :)

 

Andre grunnen er at jeg ikke ønsker å gi stor belastning på svakere PSU. Muligens 850W er nok, men den koster så og si det samme som 1000W.

Lenke til kommentar

Epp mente at viftene ble mer bråkete med Corsair LINK. Vet at performance mode på Corsair LINK kan bråke noe innmari, med feil bruk tenker jeg på folk som ikke skjønner at de må skru av performance mode for at det ikke skal bråke.

 

Er det nødvendig å bruke softwaren? Jeg spør for jeg bruker også Linux og regner med at Corsair ikke har linux programvare.

Lenke til kommentar

Gode PSU'er har ingen problemer med å ligge på ca max belastning hele tiden. Bedre med en 700W av god kvalitet enn en 1000W av ymse kvalitet.

 

OK, tar gjerne imot tips. Har ikke lest at Be Quiet'n er av ymse kvalitet dog. Dog selvom PSUen klarer det så er det ikke så interessant om den ligger på 50+ dB ...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Programvaren er bare en viftestyring, trenger ikke koble viftene til koblingene som er på kjøleren engang.

 

PSU? Sjekk her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444 velger du en av de der så er du trygg :)

 

Edit; Jeg har ikke lest om Be Quiet PSU'en så jeg siktet ikke til den, var på generellt grunnlag.

 

Jeg har kikket på den :) Be Quiet'n er det dvs forrige versjon som ikke er i salg, men regner med at lista ikke er oppdatert :)

 

På generalt grunnlag er jeg selvsagt enig.

Lenke til kommentar

 

Du trenger ikke en 1000w psu hvis du bare skal ha ett grafikkort. Jeg kjører en overklokka 2600k og en 780ti som også er overklokka uten noe problemer på en 650w psu. Viftene på min h100 bråker ikke, jeg har den satt på den laveste hastigheten.

 

To grunner til at jeg ønsker 1000W, muligheten til å sette inn et kort til i fremtiden, evt bytte ut det jeg har med noe som krever mer. 

 

Andre grunnen er at jeg ikke ønsker å gi stor belastning på svakere PSU. Muligens 850W er nok, men den koster så og si det samme som 1000W.

 

 

https://www.komplett.no/product/839800/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-supernova-1000-g2-1000w-psu

 

https://www.komplett.no/product/836181/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-h110i-gt-hydro-series-cpu-kjoeler bytte ut viftene med noen andre 140mm, noctua kanskje?

 

Selv synes jeg Noctua sine nf f12 vifter var støyete, men det kan bare være det er jeg som er var for støy. Når det er sagt vil vel min 212 evo som jeg har i maskinen støye mindre enn f.eks H110 GT i Fractal R5

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...