Gå til innhold

– Til neste år vil mobilen din være kraftigere enn PS4 og Xbox One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med en følelse at Xbox One og PlayStation 4 fort er den siste generasjonen av denne formen for konsoller. Innen de skal få en arvtager om en 4-5 år så har nok markedet utviklet seg og forandret seg voldsomt og jeg tror ikke utsiktene for slike konsoller ser så alt for lyst ut selv om både Xbox One og PlayStation 4 har solgt veldig bra.

De er nok i full gang med utvikling av ny konsoll, så en neste generasjoner nok uungåelig uansett om markedet styrer mot det. Samtidig så selger jo ps4 like bra eller bedre enn ps2, så de har nok mye å gå på.

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje det blir slutt på konsoll med det første. Dei blir kanskje i større grad mediesenter, men eg ser ikkje at denne artikkelen skal vise at konsollane er på vei vekk. Me kjem ikkje til å spele TV-spel frå telefonen med det første. PC-markedet er gått meir over i laptop, netbooks og netbrett, dvs. stasjonære ikkje er like vanleg lengre. Skal ein då spele noko så er ein konsoll førstevalget for mange.

 

Finnes det nokre konkurrentar til PS4, X1 og Wii i dag forutan Steambox og PC?

Lenke til kommentar

Telefoner spiser på ingen måte av konsollmarkedet, sa spilltypene og opplevelsene er fullstendig forskjellige. PCer spiser heller ikke av konsollmarkedet da de aller fleste forbrukerene lar seg lokke av den lavere investeringskostnaden av konsoller, selv om det finnes mange argumenter for at PC ikke er betydelig dyrere over tid. For mange er det også et pluss at de er enklere i bruk, selv om PC har forbedret seg på dette området over de siste årene.

 

Mobiler spiser derimot av håndholdmarkedet, men fremdeles er det slik at touchkontroller ikke er akseptabelt for noen form for presis eller komplisert spilling. Tror ikke det kommer til å endre seg før vi får touchskjermer med mye fysisk feedback, ved for eksempel å kunne etterligne hvordan fysiske knapper føles. Det kan derimot hende blir mulig om ikke så alt for lenge.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Til PC er GTX 960 anbefalt for fullHD 60 fps. Eller et R9 380. De er perfekt til det. Konsoll har R7 270/GTX 750. Det er ikke vanskelig å se at konsoll ikke er egnet for FullHD i 60 fps. Det at du kan spille på dem med grei framrate er jo grunnet at utviklere holder igjen slik at det skal gå an. Får å få fullHD 60 fps? Da måtte de holdt mye igjen på grafikken, som hadde skadet PC-versjonene. Utviklere tenker ikke bare på konsoll, de tenker og på PC. Konsoll holder allerede igjen PC, jeg ser ingen grunn til at de skal forverre det ytterligere?

 

For vet du hva? Om du er ute etter fullHD og 60 fps, så kjøper du en PC. Folk som er ute etter det og klager på at konsoll ikke har det, har kjøpt feil. Folk som selv vil velge å ta ned kvalitet for å få økt framrate har også en PC. Resten er på konsoll og liker spill som ser bra ut. Hvorfor skulle utviklere fokusere så mye på disse tingene, når de er så lett tilgjengelige bare ved å kjøpe en PC? For hvis du bryr deg om god framerate så kjøper du helt ærlig ikke konsoll. Så enkelt er det. Det har alltid vært slik og.

 

Både XO og PS4 kunne fint kjørt alle spilla i 1080/60. Spilla ville ikkje blitt like oppsminka som PC-utgaven har mulighet til, om man sitter på sterk nok hardware, men ville holdt i massevis.

 

Godt å sjå at konsoller er egna til 1080/60 om utvikler gidder å gå for dette. Heldigvis er det mange spill til PS4 som kjører i 1080/60 og di spilla syns eg det er verdt å støtte opp om.

Lenke til kommentar

Du kan alltid klare 1080p@60 fps selvfølgelig. Som andre har nevnt så klarer Wii U også det. Mobiler klarer det og.

 

Poenget er jo at XBO og PS4 er konsoller som liksom skal være kraftige og ha god grafikk. Og de er ikke så ille, spill ser ganske ok på XBO og PS4. Problemet er at de da ikke klarer 1080p@60 fps målet lengre. Konsoller har mange spillserier der grafikk er en del av det. God grafikk gjør spillopplevelsen bedre. Wii U og mobil har andre type spill. Og til den type spill så klarer ikke konsoll seg. Jeg vet at folk på forum sier at gameplay er alt som teller, og de bør ikke fokusere på grafikk osv. Vel, det er ganske åpenbart at folk ikke tenker slik. Det er en grunn til at alle tripple-A titler kommer i 30 fps. Hvis de hadde solgt mer med dårligere grafikk og høyere framrate hadde de nok gjort det. Kan vi og snakke om hvor utrolig mange som spiller CoD på konsoll? Folk spiller på PC og, men CoD er helt klart mest konsoll, på PC er CS:GO stort. CS:GO har ikke bra grafikk, CS:GO har veldig god. Og hvilket spill selger i bøtter og spann? CoD. Er det pga gameplayet? Kan love deg at det ikke er.

 

Jeg tror og de fleste som er opptatt av å kunne spille spill de vil, spille på god framerate osv for lenge siden har skaffet seg en PC. Muligens så kjøper de en PS4 ved siden av for noen spill. Jeg mener, det kan umulig være folk igjen som noengang tror at konsoll vil ha god framerate. Jeg synes det er lite vits i å klage over lav framerate på konsoll. Folk har gjort det i 10 år allerede, og denne generasjons konsoller gjorde det klart at de satset på low end fra starten av. De har ikke prøvd å få til 1080p@60 fps engang. Ingenting kommer til å endre seg. De selger godt med konsoller, og 30 fps spill selger mest av alle. Og CoD er kongen på haugen. Det er konsoll.

 

Jeg liker ikke 30 fps, så da kjøper jeg PC enkelt og greit. Virker som om det er flere her som har problemer med hvordan ting gjøres på konsoll. Vel, det er jo ganske enkelt det. Dropp det og kjøp noe annet. Det finnes jo tom mobil spill med grafikk-settings. Likevel har konsoll ingen. F.eks så har jo GeForce Experience en glider du kan dra mot ytelse eller kvalitet og den setter innstillinger etter det. Det er det konsoll skulle vært. Du har noen som allerede har testet opp mot din HW og vet hvordan det fungerer. Så kan du selv velge om du vil ha kvalitet eller ytelse. Problemet blir jo likevel ofte at konsoll kjører på den laveste settingen de har.....

Lenke til kommentar

 

 

Nå er ikke konsollene så alt for superkraftige, men jeg tror ikke på dette før jeg ser et PS4-spill portet til en mobil platform med samme bildekvalitet og framerate.

Nå var det og mange som meinte (og fortsatt gjør) at både Xbox One og Playstation 4 var altfor svake da de kom, begge konsollene sliter med full HD, og ikke sjans at de kan snuse på 4K gaming (som begynner å bli bra på PC)

 

 

 

Det kommer jo helt an på hvor man legger lista fra praktiske effekter og grafikkdetaljer osv.. Det å kjøre noe i UHD-oppløsning er jo noe som i seg selv slettes ikke er en umulighet selv for dagens mobiltelefoner. Men det å klare å pushe grafikkmotorer med "fotorealistisk" grafikk og UHD på denne konsollgenerasjonen, eller på mobiltelefoner blir jo noe helt annet.

 

Men å kjøre et spill som eksempelvis Firewatch med veldig stylized grafikk i UHD er jo slettes ikke umulig. Alt avhenger jo av hvor man legger lista. En Nintendo Wii:U har svakere maskinvare, men kjører de fleste titler i 1080P@60FPS, men det skyldes jo først og fremst at grafikken i spillene er av en helt annen natur som gjør det langt enklere å pushe oppløsning og bildeflyt ettersom det er langt færre ting som må renderes på skjermen osv..

 

 

Wii U kjører knapt nokon spill i 1080/60(List gjerne opp di spilla du meiner kjører 1080/60 og som faktisk greier 60fps). Di fleste spilla kjører i 720/30 eller 720/60, så den ideen din om at Wii U kjører di fleste titler i 1080/60 må du ha drømt. Sjølv med minimalt sminke i spilla og gjerne bruk av snever fargepalett kjører Wii U rundt det man fekk med PS360.

Lenke til kommentar

Du kan alltid klare 1080p@60 fps selvfølgelig. Som andre har nevnt så klarer Wii U også det. Mobiler klarer det og.

 

Poenget er jo at XBO og PS4 er konsoller som liksom skal være kraftige og ha god grafikk.

Vel, slik jeg ser det så er 60fps = god grafikk. God grafikk er en kombinasjon av bildekvalitet og bildehastighet. Reduksjon av bildekvalitet til fordel for bildefrekvens gjør ikke grafikken dårligere, bare bildekvaliteten dårligere.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan alltid klare 1080p@60 fps selvfølgelig. Som andre har nevnt så klarer Wii U også det. Mobiler klarer det og.

 

Poenget er jo at XBO og PS4 er konsoller som liksom skal være kraftige og ha god grafikk. Og de er ikke så ille, spill ser ganske ok på XBO og PS4. Problemet er at de da ikke klarer 1080p@60 fps målet lengre. Konsoller har mange spillserier der grafikk er en del av det. God grafikk gjør spillopplevelsen bedre. Wii U og mobil har andre type spill. Og til den type spill så klarer ikke konsoll seg. Jeg vet at folk på forum sier at gameplay er alt som teller, og de bør ikke fokusere på grafikk osv. Vel, det er ganske åpenbart at folk ikke tenker slik. Det er en grunn til at alle tripple-A titler kommer i 30 fps. Hvis de hadde solgt mer med dårligere grafikk og høyere framrate hadde de nok gjort det. Kan vi og snakke om hvor utrolig mange som spiller CoD på konsoll? Folk spiller på PC og, men CoD er helt klart mest konsoll, på PC er CS:GO stort. CS:GO har ikke bra grafikk, CS:GO har veldig god. Og hvilket spill selger i bøtter og spann? CoD. Er det pga gameplayet? Kan love deg at det ikke er.

 

Jeg tror og de fleste som er opptatt av å kunne spille spill de vil, spille på god framerate osv for lenge siden har skaffet seg en PC. Muligens så kjøper de en PS4 ved siden av for noen spill. Jeg mener, det kan umulig være folk igjen som noengang tror at konsoll vil ha god framerate. Jeg synes det er lite vits i å klage over lav framerate på konsoll. Folk har gjort det i 10 år allerede, og denne generasjons konsoller gjorde det klart at de satset på low end fra starten av. De har ikke prøvd å få til 1080p@60 fps engang. Ingenting kommer til å endre seg. De selger godt med konsoller, og 30 fps spill selger mest av alle. Og CoD er kongen på haugen. Det er konsoll.

 

Jeg liker ikke 30 fps, så da kjøper jeg PC enkelt og greit. Virker som om det er flere her som har problemer med hvordan ting gjøres på konsoll. Vel, det er jo ganske enkelt det. Dropp det og kjøp noe annet. Det finnes jo tom mobil spill med grafikk-settings. Likevel har konsoll ingen. F.eks så har jo GeForce Experience en glider du kan dra mot ytelse eller kvalitet og den setter innstillinger etter det. Det er det konsoll skulle vært. Du har noen som allerede har testet opp mot din HW og vet hvordan det fungerer. Så kan du selv velge om du vil ha kvalitet eller ytelse. Problemet blir jo likevel ofte at konsoll kjører på den laveste settingen de har.....

 

Det at Wii U kjører spill i 1080/60 er feil.

 

Både XO og PS4 er kraftige nok til å gje oss 1080/60, men det blir ikkje prioritert pga fokus på spill-sminke som dermed gjere forskjellen på konsoll/PC mindre synlig for di som ikkje fatter forskjellen på 30/60. Synd at det gir mest penger i kassa å sminke grisen.

 

Har ingen problem med å sjå fordelane med PC og at man kan velge sjølv det meste der. Har sjølv gaming-PC som fint kjører meir enn 1080/60, men er fornøgd med 1080/60 på PC og. Satte sjølv ei grense for kva eg ville støtte opp om ved di nye konsollane og enn så lenge er det bare PS4 som innfrir med nok spill i 1080/60 som gjere det verdt å støtte opp om konsollen.

 

Liker heller ikkje 30fps og holder meg stort sett langt unna. Men konsoller kunne fint fått spilla med valgmuligheter som 720/900/1080 og 30/60 slik at di fleste fekk oppleve spilla slik di likte best. Ein glider som hadde gitt desse valgmulighetene på konsoll hadde vore gull verdt. Det hadde blitt ei positiv utvikling for konsoller og enkelt nok til at di fleste greidde å prøve ut forskjellane. Fatter ikkje at valgmulighetane ikkje er innført for lenge sia eller at spillerane stiller krav om at konsoller må innfri fleire muligheter for spillinga framfor alskens anna dill dall.

Lenke til kommentar

 

Du kan alltid klare 1080p@60 fps selvfølgelig. Som andre har nevnt så klarer Wii U også det. Mobiler klarer det og.

 

Poenget er jo at XBO og PS4 er konsoller som liksom skal være kraftige og ha god grafikk. Og de er ikke så ille, spill ser ganske ok på XBO og PS4. Problemet er at de da ikke klarer 1080p@60 fps målet lengre. Konsoller har mange spillserier der grafikk er en del av det. God grafikk gjør spillopplevelsen bedre. Wii U og mobil har andre type spill. Og til den type spill så klarer ikke konsoll seg. Jeg vet at folk på forum sier at gameplay er alt som teller, og de bør ikke fokusere på grafikk osv. Vel, det er ganske åpenbart at folk ikke tenker slik. Det er en grunn til at alle tripple-A titler kommer i 30 fps. Hvis de hadde solgt mer med dårligere grafikk og høyere framrate hadde de nok gjort det. Kan vi og snakke om hvor utrolig mange som spiller CoD på konsoll? Folk spiller på PC og, men CoD er helt klart mest konsoll, på PC er CS:GO stort. CS:GO har ikke bra grafikk, CS:GO har veldig god. Og hvilket spill selger i bøtter og spann? CoD. Er det pga gameplayet? Kan love deg at det ikke er.

 

Jeg tror og de fleste som er opptatt av å kunne spille spill de vil, spille på god framerate osv for lenge siden har skaffet seg en PC. Muligens så kjøper de en PS4 ved siden av for noen spill. Jeg mener, det kan umulig være folk igjen som noengang tror at konsoll vil ha god framerate. Jeg synes det er lite vits i å klage over lav framerate på konsoll. Folk har gjort det i 10 år allerede, og denne generasjons konsoller gjorde det klart at de satset på low end fra starten av. De har ikke prøvd å få til 1080p@60 fps engang. Ingenting kommer til å endre seg. De selger godt med konsoller, og 30 fps spill selger mest av alle. Og CoD er kongen på haugen. Det er konsoll.

 

Jeg liker ikke 30 fps, så da kjøper jeg PC enkelt og greit. Virker som om det er flere her som har problemer med hvordan ting gjøres på konsoll. Vel, det er jo ganske enkelt det. Dropp det og kjøp noe annet. Det finnes jo tom mobil spill med grafikk-settings. Likevel har konsoll ingen. F.eks så har jo GeForce Experience en glider du kan dra mot ytelse eller kvalitet og den setter innstillinger etter det. Det er det konsoll skulle vært. Du har noen som allerede har testet opp mot din HW og vet hvordan det fungerer. Så kan du selv velge om du vil ha kvalitet eller ytelse. Problemet blir jo likevel ofte at konsoll kjører på den laveste settingen de har.....

Det at Wii U kjører spill i 1080/60 er feil.

 

Både XO og PS4 er kraftige nok til å gje oss 1080/60, men det blir ikkje prioritert pga fokus på spill-sminke som dermed gjere forskjellen på konsoll/PC mindre synlig for di som ikkje fatter forskjellen på 30/60. Synd at det gir mest penger i kassa å sminke grisen.

 

Har ingen problem med å sjå fordelane med PC og at man kan velge sjølv det meste der. Har sjølv gaming-PC som fint kjører meir enn 1080/60, men er fornøgd med 1080/60 på PC og. Satte sjølv ei grense for kva eg ville støtte opp om ved di nye konsollane og enn så lenge er det bare PS4 som innfrir med nok spill i 1080/60 som gjere det verdt å støtte opp om konsollen.

 

Liker heller ikkje 30fps og holder meg stort sett langt unna. Men konsoller kunne fint fått spilla med valgmuligheter som 720/900/1080 og 30/60 slik at di fleste fekk oppleve spilla slik di likte best. Ein glider som hadde gitt desse valgmulighetene på konsoll hadde vore gull verdt. Det hadde blitt ei positiv utvikling for konsoller og enkelt nok til at di fleste greidde å prøve ut forskjellane. Fatter ikkje at valgmulighetane ikkje er innført for lenge sia eller at spillerane stiller krav om at konsoller må innfri fleire muligheter for spillinga framfor alskens anna dill dall.

Det var ikke det han sa. Wii U kan kjøre 60 fps. Alt som kjører spill kan kjøre 60 fps om man prioriterer det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Du kan alltid klare 1080p@60 fps selvfølgelig. Som andre har nevnt så klarer Wii U også det. Mobiler klarer det og.

 

Poenget er jo at XBO og PS4 er konsoller som liksom skal være kraftige og ha god grafikk. Og de er ikke så ille, spill ser ganske ok på XBO og PS4. Problemet er at de da ikke klarer 1080p@60 fps målet lengre. Konsoller har mange spillserier der grafikk er en del av det. God grafikk gjør spillopplevelsen bedre. Wii U og mobil har andre type spill. Og til den type spill så klarer ikke konsoll seg. Jeg vet at folk på forum sier at gameplay er alt som teller, og de bør ikke fokusere på grafikk osv. Vel, det er ganske åpenbart at folk ikke tenker slik. Det er en grunn til at alle tripple-A titler kommer i 30 fps. Hvis de hadde solgt mer med dårligere grafikk og høyere framrate hadde de nok gjort det. Kan vi og snakke om hvor utrolig mange som spiller CoD på konsoll? Folk spiller på PC og, men CoD er helt klart mest konsoll, på PC er CS:GO stort. CS:GO har ikke bra grafikk, CS:GO har veldig god. Og hvilket spill selger i bøtter og spann? CoD. Er det pga gameplayet? Kan love deg at det ikke er.

 

Jeg tror og de fleste som er opptatt av å kunne spille spill de vil, spille på god framerate osv for lenge siden har skaffet seg en PC. Muligens så kjøper de en PS4 ved siden av for noen spill. Jeg mener, det kan umulig være folk igjen som noengang tror at konsoll vil ha god framerate. Jeg synes det er lite vits i å klage over lav framerate på konsoll. Folk har gjort det i 10 år allerede, og denne generasjons konsoller gjorde det klart at de satset på low end fra starten av. De har ikke prøvd å få til 1080p@60 fps engang. Ingenting kommer til å endre seg. De selger godt med konsoller, og 30 fps spill selger mest av alle. Og CoD er kongen på haugen. Det er konsoll.

 

Jeg liker ikke 30 fps, så da kjøper jeg PC enkelt og greit. Virker som om det er flere her som har problemer med hvordan ting gjøres på konsoll. Vel, det er jo ganske enkelt det. Dropp det og kjøp noe annet. Det finnes jo tom mobil spill med grafikk-settings. Likevel har konsoll ingen. F.eks så har jo GeForce Experience en glider du kan dra mot ytelse eller kvalitet og den setter innstillinger etter det. Det er det konsoll skulle vært. Du har noen som allerede har testet opp mot din HW og vet hvordan det fungerer. Så kan du selv velge om du vil ha kvalitet eller ytelse. Problemet blir jo likevel ofte at konsoll kjører på den laveste settingen de har.....

Det at Wii U kjører spill i 1080/60 er feil.

 

Både XO og PS4 er kraftige nok til å gje oss 1080/60, men det blir ikkje prioritert pga fokus på spill-sminke som dermed gjere forskjellen på konsoll/PC mindre synlig for di som ikkje fatter forskjellen på 30/60. Synd at det gir mest penger i kassa å sminke grisen.

 

Har ingen problem med å sjå fordelane med PC og at man kan velge sjølv det meste der. Har sjølv gaming-PC som fint kjører meir enn 1080/60, men er fornøgd med 1080/60 på PC og. Satte sjølv ei grense for kva eg ville støtte opp om ved di nye konsollane og enn så lenge er det bare PS4 som innfrir med nok spill i 1080/60 som gjere det verdt å støtte opp om konsollen.

 

Liker heller ikkje 30fps og holder meg stort sett langt unna. Men konsoller kunne fint fått spilla med valgmuligheter som 720/900/1080 og 30/60 slik at di fleste fekk oppleve spilla slik di likte best. Ein glider som hadde gitt desse valgmulighetene på konsoll hadde vore gull verdt. Det hadde blitt ei positiv utvikling for konsoller og enkelt nok til at di fleste greidde å prøve ut forskjellane. Fatter ikkje at valgmulighetane ikkje er innført for lenge sia eller at spillerane stiller krav om at konsoller må innfri fleire muligheter for spillinga framfor alskens anna dill dall.

Det var ikke det han sa. Wii U kan kjøre 60 fps. Alt som kjører spill kan kjøre 60 fps om man prioriterer det.

 

AtW

 

 

:wallbash:

Lenke til kommentar

Det AtW skriver er akkurat det jeg mente. Ser ingen grunn til å smelle hodet i veggen av det svaret. Selv Gameboy Advanced hadde massevis av titler i 60 fps.

 

Så når folk skriver: PS4/XBO kan klare 1080p@60, det er bare utviklerne sin feil. Vel, da vil det jo egentlig alltid være utviklerne sin feil. Det er jo og merkelig at disse spillene alltid fungerer i 60 fps på PC selv om det er samme utvikler :)

 

Det er jo og et problem med muligheter. Med dagens maskinvare kan du lage ting i spill som du ikke kunne for 10 år siden. Husker muligens Skyrim på PS3 som fungerte elendig etterhvert fordi du flyttet på ting? På PS4 kan du flytte på alt du vil i Skyrim uten problemer.

 

AI er et perfekt eksempel på noe som holdes igjen av maskinvare. Skal du lage skikkelig god AI trenger du også mye CPU. Det hjelper ikke å prøve å være like smart som et menneske når alt du har er et par puslete AMD kjerner med ekstremt lav ytelse. Hvis alle hadde hatt Intel core i7 kunne en jo laget AI i alle spill bedre. Jeg har sett på Hitman. Gameplayet hadde vært 10x bedre om AIen hadde oppført seg som skikkelige mennesker. I alle strategispill så jukser AIen om du prøver å gjøre det litt vanskelig. De kan ikke lage den bedre pga CPU. Hvis du ikke tror meg prøv å spill Civilization 5. Kom til lategame med rundt 8 civs. Se hvor lang en runde tar å fullføre selv med kraftig CPU. De kunne nok lagd AIen i Civ 5 bedre. Det kunne og tatt 30 minutter fra du trykte end turn til du kunne gjøre noe.

 

Vi har fått en ny gen konsoller som hever minimum for spill utrolig mye. Da vil jo naturlig utviklerne lage de spillene de har lyst til. Gjøre ting de aldri kunne med forrige gen som hindret fremgang. Som utviklere, også de som lager eksklusive titler, så bruker de jo PC hver dag. De er jo veldig klar over hvor mye kraftigere de kan bli (det er jo tross alt PC de bruker til alle demoene for å vise hvor bra alt ser ut). Og hvor mye mer valg. Det er jo og slik at en PC ikke koster mer enn konsoll. Selv om du kjøper den fra komplett med Windows så er nok prisen etter online + spillkostnader lavere for PCen etter 3 år enn for konsoll. 

 

For 6100 kr kan du jo få en PC med GTX 960, i3, 8 GB dual channel RAM, 250 GB SSD. For 1000 ekstra har du verdens største spillbibliotek og bakoverkompatibilitet med Windows. GTX + Intel core i3 er en kombo som kjører de aller fleste spill på høy kvalitet og i 1080p@60. Sammen med SSDen vil det jo være et lynrask system til at du gjør.

 

Jeg tror utviklerne er klar over dette. PS4 og XBO er faktisk low-end om en ser på ekvivalente PCer. Da er det åpenbart at opplevelsen for spill som kommer på begge plattformer vil være lavere på svake enheter. De lager ikke spillene for svake enheter. Det er jo det som er poenget med noe som er billig. Det er svakere, du får en dårligere opplevelse, men du kan fortsatt spille spillene. Folk som kjøper konsoll er jo åpenbart ikke ute etter den beste spillopplevelsen uansett. Det er jo slik at hvis du lister opp forbedringer med PS4. Som mulighet til å styre grafikk osv. Hva får du da? Du får PC!

 

Og konsoll handler jo bare om å lure folk. Det virker billig i begynnelsen. Prisene på spill derimot er veldig høye. Så kommer masse ekstrakostnader. Du må betale for online, og du har premiumstjenester. De forrige spillene dine fungerer ikke, men du kan muligens kjøpe dem igjen i butikken for en stor sum. Det er bare latterlig når PS Vita har PS2 spill som koster 200 kr(!). Jeg har kjøpt spill som Kerbal Space program og Cities Skyline for den prisen når de var veldig nye. Og de skal ha 200 kr for en PS2 port? Ingen hemmelighet at Sony tjener masse penger. Og det er åpenbart at når et selskap tjener masse penger på noe, så betaler også folk ekstra mye for det. Alt med spill-demoer osv. eksklusive titler er bare en fortsettelse. Eksklusive titler er forbrukerfiende #1 i spillindustrien med Nintendo og Sony som superkriminelle. Det blir bare gjort for å tvinge folk til å kjøpe deres systemer. Selv om PS4 egentlig bare er en PC med et custom OS.

 

Konsoll er en markedsstrategi jeg aldri kan støtte. Den er så til de grader designet for å utnytte folk og tvinge dem til å gjøre det produsent vil. Sony får inn store inntekter for noe en enten ikke betaler for på PC eller som er halve prisen på PC. Den dagen konsoller dør er en gledesdag for spillindustrien og spesielt forbrukere. Alle vil kunne spille alt. Utviklere vil ikke være begrenset av konsoll-syklusen. Prisene vil være lavere. Du kan altså kjøpe mer spill. Til den dag i dag er kineserne de eneste som har forstått dette og bannlyst konsoller. Lovlig nå, men ingen går fra PC til konsoll. Konsoll har sånn sett mange likhetstrekk med mobilspill. De er og lagd på en måte for å utnytte og lure folk til å betale store summer. Candy Crush Saga er vel det spillet i verden som er "gratis" som tjener mest penger. Mer enn Riot sitt League of Legends. Da vet du noe er feil.

 

Så jeg ser ingen grunn til å klage over utviklere og dårlig framerates osv på konsoll. Det er sånn konsoll er. Det er dårlig, det er et dårlig system og lagd utelukkende med tanke på penger uten noen tanke på forbrukerne. Konsoll er håpløst, bare å gi opp. Dette er en modell Sony tjener masse på og de kommer ikke til å stoppe. MS er noe annet derimot. Kan godt være de svitsjer alt over til programmer i Windows. Altså Xbox blir en del av Windows økosystemet. Japanerne derimot kommer neppe til å gi seg. Bare hjemmemarkedet er jo stort nok til å forsette i en evighet. Og de er ikke veldig interessert i å kjøpe noe som ikke er fra Japan i Japan uansett, så det endrer seg nok ikke.

Lenke til kommentar

Bare å få det inn i skallen først som sist, nepehjerner.

Dagens konsoller var allerede utdaterte da de ble sluppet på markedet og det skulle ikke overaske meg om de blir frakjørt av mobiler innen kort tid.

 

Kva legg du i "utdatert"? Dersom ein konsoll blir lansert og framleis er populær fleire år seinare, så er den ikkje utdatert. Maskinvaren er nødvendigvis ikkje den nyaste. Sidan ein konsoll har lang utviklings- og produksjonstid, betyr det at maskinvaren gjerne er blitt litt eldre allereie ved lansering. Å samanlikne med ein PC blir litt snodig, sidan ein PC har heilt andre føresetnader. Du kan kjøpe ein PC og oppgradere den, det kan du ikkje med ein konsoll. I tillegg er ein konsoll til 4000 kroner ganske lite i forhold til kva mange investerer i ein PC. Og der ser ein styrken med ein konsoll; du kjøper ein Xbox 360 i 2005 og kan framleis kjøpe spel til den i 2016, utan å måtte tenke på om konsollen er kraftig nok.

 

Det at konsollane gjer det godt, kan tyde at ein stor prosentandel av dei som speler ikkje har behov for den nyaste maskinvaren eller å køyre spel i 60 FPS med alt på Ultra.

 

Som nemnd, det at mobiltelefonen blir "kraftigare" er ei sanning med modifikasjonar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regner med at en mobilprosessor helt sikkert klarer individuelle funksjoner bedre enn en konsoll, men tvilsomt alle funksjonene som trengs i et spill samtidig bedre enn en konsoll. Med andre ord, PR-babbel.

 

Deretter bør man huske på de ekstremt begrensede kjølemulighetene i en mobil. En konsoll eller laptop kan slippe unna med å bruke 100+ watt, men en telefon vil nærmest smelte om cpu+gpu overskrider 20 watt over lengre tid. Vil regne med at man vil få thermal throttling i løpet av minutter dersom brikken mot formodning teoretisk kan yte bedre enn PS4, og man setter den til å gjøre akkurat det.

 

I så fall bør man gå for en vanntett mobil slik at man kan vannkjøle de :p

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...