magiga Skrevet 15. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2016 - Helt klart en utfordring, sier NAF. På 40 år har en Golf blitt 20 centimeter bredere. Men parkeringsplassene er like små Lenke til kommentar
runerask Skrevet 15. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2016 Det er genialt flere steder som f.eks Sørlandssenteret som merker opp med dødfelt imellom parkeringslommene. Da får du somleplass og mulighet å åpne døren uten å ripe bilen på siden... 2 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 15. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2016 Du får plass til færre biler totalt når plassene er for smale, på grunn av folk som krysser både 2 og 3 plasser. 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 15. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2016 Og disse smale parkeringsplassene som voktes av hauker fra Qpark og andre haier, medfører ofte skader på bilene nå folk slenger døren inn i siden på bilen som står tett inntil. Lenke til kommentar
6ZLL2NP5 Skrevet 15. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2016 Hvor ikke Statens vegvesens bestemmelser gjelder er det Byggforskserien 312.130 Parkeringsplasser og garasjeanlegg som gjelder. 1 Lenke til kommentar
Ting Skrevet 15. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 15. februar 2016 Tesla er vel 214 cm fra speil til speil, så parkeringsplasser på 250 cm er veldig utdatert. Noen er ikke den bredden en gang - for eksempel de skråstilte parkeringsplassene på Bygarasjen i Bergen - de kan umulig være mer enn 220 cm, og det er trangt som fy - ikke rart de har 1800+ plasser i det bygget - de kunne fint redusert det til 15-1600 plasser med en bredde på 280-300 cm. Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 16. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2016 Endelig noen som setter fokus på det! Tenk dere hvor trangt det blir når man kommer med en Sharan eller noen skal parkere en Tesla på en parkeringsplass. Nå er det ikke bare der det er problemer. Kommunale veistandarder er heller ikke oppdatert for å bli tilpasset nye biler. Dermed er det mange veier også de som blir utbedret med fortau eller nylaget at det ikke er plass for to normale biler kan møtes uten å bruke innkjøringer eller gresskant/grøft for å klare å møtes. Lenke til kommentar
Lars_123 Skrevet 16. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 16. februar 2016 Problemet blir hva en skal gjøre med alle eksisterende parkeringsplasser, spesielt de inne i parkeringshus. Her er det ikke mulig å gjøre plassene bredere uten å kraftig redusere antall plasser, grunnet alle stolpene. Ønsker en å redusere antallet parkeringsplasser? Dette vil også føre til økte priser da tilbyderne vil ønske like stor inntekt. Hvis en ikke krever at normen får tilbakevirkende kraft vil dette favorisere gamle parkeringshus som da vil få flere parkeringsplasser pr kvadrat. Lenke til kommentar
Pratesyk Skrevet 17. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2016 Standard bredde i USA er 2.75 meter, men det varierer fra sted til sted, noen ganger er det sikkert nærmere 2.3m og da merker man det godt når man må åpne bakdøren og få ut minstemann i barnestolen. Andre ganger er det nærmere 3m vil jeg tro. Når jeg kommer hjem til Norge ser jeg med nye øyne hvor trangt det er over alt i trafikken generelt. Smal veibane, ingen skulder, trange innkjørsler, og ikke minst trange parkeringsplasser. Kan man ikke gjøre ting slik at det blir litt mer behagelig å kjøre? Lenke til kommentar
Magnetmannen Skrevet 17. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2016 Dette er et samfunnsproblem på mange andre områder enn parkering. Jernbanen. som alle vil beholde, kunne vært to spor hele veien til bodø, men det koster for mye å lage i en fei, så derfor lages det ikke dobbeltspor. Fordi neste års budsjett teller mer en hva samfunnet får de neste 100 åra. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2016 Speilene er vel sjelden i veien når man skal åpne dørene, så bredden inkludert speil er ikke spesielt relevant. Rygg inn på parkeringsplassen, det er mye tryggere (kjør forbi, visuell sjekk, rygg inn), og gir mye bedre plass til manøvrering. Det er farlig å rygge ut fra en travel parkeringsplass, så unngå det. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 17. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 17. februar 2016 Kan man ikke gjøre ting slik at det blir litt mer behagelig å kjøre? Jeg skal ikke beskylde deg for å være helt hjernedød, men de siste årene har samferdselspolitikken faktisk handlet om å dreie persontransporten bort fra privatbilisme. Og virkemidlene er å gjøre det mindre attraktivt/behagelig å kjøre, for å få flere til å bruke annen transport (sykkel, buss, tog, bane). Norge har innsett at vi ikke vil være som USA i dette henseende, vi har en bedre plan 1 Lenke til kommentar
André Sæter Skrevet 18. februar 2016 Rapporter Del Skrevet 18. februar 2016 Som handverkar er eg avhengig av å bruke varebil. I Bergen vart det einaste parkeringshuset som var høgt nok (2,1 m) rive ned. Dei fleste parkeringsplassane elles i sentrum var ubrukelege, så eg budsjetterte med 2000,- kroner kvar månad i parkeringsbøter, for å sleppe å bruke timesvis på å finne lovleg parkering. Som bilist og handverkar var eg dømt til å bli lovbrytar, og det er ikkje kjekt. Når det gjeld breidda, køyrer eg ein Renault Trafic som er nesten 2,3 meter brei. Dette er ein vanleg bil for handverkarar, og den fyller heile det oppmerka feltet. I tillegg veit ikkje "vanlege" bilistar om dette, og brukar dei plassane som burde vore reserverte for oss. No har eg flytta ut av byen og anbefalar alle å gjere det samme. Der er det lov å arbeide. 2 Lenke til kommentar
Anna Lipniacka Skrevet 6. august 2016 Rapporter Del Skrevet 6. august 2016 Velger du luksus, bor du betale for det. Tar du mer plass, bor du betale mer. That's it. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. august 2016 Rapporter Del Skrevet 6. august 2016 Kan man ikke gjøre ting slik at det blir litt mer behagelig å kjøre? Jeg skal ikke beskylde deg for å være helt hjernedød, men de siste årene har samferdselspolitikken faktisk handlet om å dreie persontransporten bort fra privatbilisme. Og virkemidlene er å gjøre det mindre attraktivt/behagelig å kjøre, for å få flere til å bruke annen transport (sykkel, buss, tog, bane). Norge har innsett at vi ikke vil være som USA i dette henseende, vi har en bedre plan Problemet som ofte oppstår er vel at man ikke burde gjøre det helt jævlig for privatbilister før man har et fullverdig og attraktivt kollektivtilbud. For ikke å snakke om som vedkommende et par poster ovenfor, det er mange som kjører vanlig personbil i forbindelse med jobb som ikke har noen andre alternativer. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. august 2016 Rapporter Del Skrevet 6. august 2016 Velger du luksus, bor du betale for det. Tar du mer plass, bor du betale mer. That's it. Hyrer du håndverker, bør du betale for det. Tar de mer plass, må du betale mer. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. september 2016 Rapporter Del Skrevet 7. september 2016 Like utdatert er vektavgiften på bil, men den forsvinner vel snart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå