Gå til innhold

På 40 år har en Golf blitt 20 centimeter bredere. Men parkeringsplassene er like små


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla er vel 214 cm fra speil til speil, så parkeringsplasser på 250 cm er veldig utdatert. Noen er ikke den bredden en gang - for eksempel de skråstilte parkeringsplassene på Bygarasjen i Bergen - de kan umulig være mer enn 220 cm, og det er trangt som fy - ikke rart de har 1800+ plasser i det bygget - de kunne fint redusert det til 15-1600 plasser med en bredde på 280-300 cm.

Lenke til kommentar

Endelig noen som setter fokus på det!

 

Tenk dere hvor trangt det blir når man kommer med en Sharan eller noen skal parkere en Tesla på en parkeringsplass.

 

Nå er det ikke bare der det er problemer. Kommunale veistandarder er heller ikke oppdatert for å bli tilpasset nye biler. Dermed er det mange veier også de som blir utbedret med fortau eller nylaget at det ikke er plass for to normale biler kan møtes uten å bruke innkjøringer eller gresskant/grøft for å klare å møtes.

Lenke til kommentar

Problemet blir hva en skal gjøre med alle eksisterende parkeringsplasser, spesielt de inne i parkeringshus. Her er det ikke mulig å gjøre plassene bredere uten å kraftig redusere antall plasser, grunnet alle stolpene. Ønsker en å redusere antallet parkeringsplasser? Dette vil også føre til økte priser da tilbyderne vil ønske like stor inntekt.

Hvis en ikke krever at normen får tilbakevirkende kraft vil dette favorisere gamle parkeringshus som da vil få flere parkeringsplasser pr kvadrat.

Lenke til kommentar

Standard bredde i USA er 2.75 meter, men det varierer fra sted til sted, noen ganger er det sikkert nærmere 2.3m og da merker man det godt når man må åpne bakdøren og få ut minstemann i barnestolen. Andre ganger er det nærmere 3m vil jeg tro. Når jeg kommer hjem til Norge ser jeg med nye øyne hvor trangt det er over alt i trafikken generelt. Smal veibane, ingen skulder, trange innkjørsler, og ikke minst trange parkeringsplasser. Kan man ikke gjøre ting slik at det blir litt mer behagelig å kjøre?

Lenke til kommentar

Speilene er vel sjelden i veien når man skal åpne dørene, så bredden inkludert speil er ikke spesielt relevant. Rygg inn på parkeringsplassen, det er mye tryggere (kjør forbi, visuell sjekk, rygg inn), og gir mye bedre plass til manøvrering. Det er farlig å rygge ut fra en travel parkeringsplass, så unngå det.

Lenke til kommentar

Kan man ikke gjøre ting slik at det blir litt mer behagelig å kjøre?

Jeg skal ikke beskylde deg for å være helt hjernedød, men de siste årene har samferdselspolitikken faktisk handlet om å dreie persontransporten bort fra privatbilisme. Og virkemidlene er å gjøre det mindre attraktivt/behagelig å kjøre, for å få flere til å bruke annen transport (sykkel, buss, tog, bane). Norge har innsett at vi ikke vil være som USA i dette henseende, vi har en bedre plan :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som handverkar er eg avhengig av å bruke varebil. I Bergen vart det einaste parkeringshuset som var høgt nok (2,1 m) rive ned. Dei fleste parkeringsplassane elles i sentrum var ubrukelege, så eg budsjetterte med 2000,- kroner kvar månad i parkeringsbøter, for å sleppe å bruke timesvis på å finne lovleg parkering. Som bilist og handverkar var eg dømt til å bli lovbrytar, og det er ikkje kjekt. Når det gjeld breidda, køyrer eg ein Renault Trafic som er nesten 2,3 meter brei. Dette er ein vanleg bil for handverkarar, og den fyller heile det oppmerka feltet. I tillegg veit ikkje "vanlege" bilistar om dette, og brukar dei plassane som burde vore reserverte for oss. No har eg flytta ut av byen og anbefalar alle å gjere det samme. Der er det lov å arbeide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

Kan man ikke gjøre ting slik at det blir litt mer behagelig å kjøre?

Jeg skal ikke beskylde deg for å være helt hjernedød, men de siste årene har samferdselspolitikken faktisk handlet om å dreie persontransporten bort fra privatbilisme. Og virkemidlene er å gjøre det mindre attraktivt/behagelig å kjøre, for å få flere til å bruke annen transport (sykkel, buss, tog, bane). Norge har innsett at vi ikke vil være som USA i dette henseende, vi har en bedre plan :)

 

 

Problemet som ofte oppstår er vel at man ikke burde gjøre det helt jævlig for privatbilister før man har et fullverdig og attraktivt kollektivtilbud. For ikke å snakke om som vedkommende et par poster ovenfor, det er mange som kjører vanlig personbil i forbindelse med jobb som ikke har noen andre alternativer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...