Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gentlemen, douchebags and Nice Guys


Anbefalte innlegg

Det dukket opp en artig artikkel i Aftenposten sine debattsider. Denne artikkelen er skrevet av en 16 år gammel gutt, som beskriver seg selv som en gentleman. Dette blir min rant rundt emnet.

 

Jeg tror artikkelen har noen gode poeng; Det er motbydelig hvis noen bevisst går etter noen som er overstadig beruset, med det formålet å utnytte tilstanden for å gjøre noe man ikke ville gått med på i edru tilstand. Det er urovekkende hvis det er veldig utbredt at det er regnes noe å etterstrebe å være en drittsekk. Det stemmer nok at mange jenter - og gutter! - ikke vet hva man egentlig er tiltrukket av hos sitt/sine prefererte kjønn.

 

Men samtidig så føler jeg at artikkelforfatteren bommer på et par ting, samtidig som jeg frykter han er godt på vei til å bli en Nice Guy.

 

Hovedproblemet blir for meg koblingen mellom at det å oppføre seg egoistisk, og som en "douchebag", er det som fører til at man blir ansett som attraktiv. Det er heller andre årsaker, som det å være bevisst på sine egne behov og ønsker, som gjør at man fremstår som attraktiv. Det at man fremstår som en dominerende person er også noe som generelt sett anses som attraktivt. At 16 år gamle unger bruker det å være en drittsekk for å forsøke å få frem dette er kanskje ikke så rart, da de har begrenset med andre måter å vise det på.

 

Et annet punkt er implikasjonen at det å være snill nødvendigvis er attraktivt. Det kan like gjerne være kjedelig. Ei heller kjøper jeg at det å være snill er det samme som å vise overdrevent hensyn til folk. Jeg er meget skeptisk til at når artikkelforfatteren skriver at 9 av 10 ikke vil være med han fordi de ikke vil "ødelegge vennskapet" så er det bare en unnskyldning.

 

Et annet punkt er bruken hvor man rangerer personers attraktivitet fra 1-10, basert på (antar jeg) utseende. Dette ignorerer fullstendig at det er store personlige variasjoner når det gjelder hva man liker, samt at det ikke utelukket er utseende som gjør en person attraktiv (selv om det veldig ofte spiller en stor rolle). Men mest så er det det at å rangere folk på en slik skala bare irriterer meg (med mindre det er gjort av Whatever).

 

Det nevnes ikke eksplisitt, men jeg får inntrykket av at det ligger et gammeldags syn på kjønnsroller til grunn. At gutta er de som jakter, og ønsker one-night stands, mens det ikke er noe jentene er interessert i. Dette tviler jeg på at faktisk er tilfellet, og at det fort er vel så mange jenter som er gira på et ligg som det er gutter.

 

Noen tanker? Er jeg på bærtur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du er 16 år så har du faktisk ikke nok erfaring på egenhånd til å vite hva som gjør at jenter vil være vennen din eller om de vil ha noe mer. Man ser ofte hva andre personer gjør og tenker at det er de egenskapene man selv mangler som gjør at man ikke får dame, kjæreste, ons etc. Dette blir jo feil i lengden, og man lærer det etterhvert som tiden går og man lærer seg selv bedre å kjenne.

Selv anser jeg meg selv som en good guy, men det er langt i fra det å være dørmatte (som jeg føler at mange ofte er). Det er også en balansegang der du må kunne "tune" inn de forskjellige karaktertrekkene hos alle figurene for å oppnå suksess. Det er ikke nok å være enten eller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

En skal være veldig forsiktig som mann i dag for å ikke gjøre noe som er blitt definert som å begå overgrep. Derfor ser vi at stadig felre hankjønn spiller seg ut på sidelinjen fordi de ønkser være politisk korrekte, i stede for gjøre det naaturen sier er riktig. Nemlig å være tydelige på at de har lyst å feie over dama. Tydelige, uten å være desperate.

Lenke til kommentar

En skal være veldig forsiktig som mann i dag for å ikke gjøre noe som er blitt definert som å begå overgrep. Derfor ser vi at stadig felre hankjønn spiller seg ut på sidelinjen fordi de ønkser være politisk korrekte, i stede for gjøre det naaturen sier er riktig. Nemlig å være tydelige på at de har lyst å feie over dama. Tydelige, uten å være desperate.

Bra for min del. Mer damer på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

En skal være veldig forsiktig som mann i dag for å ikke gjøre noe som er blitt definert som å begå overgrep. Derfor ser vi at stadig felre hankjønn spiller seg ut på sidelinjen fordi de ønkser være politisk korrekte, i stede for gjøre det naaturen sier er riktig. Nemlig å være tydelige på at de har lyst å feie over dama. Tydelige, uten å være desperate.

Bra for min del. Mer damer på meg.

For all del, men resultatet er at stadig flere lever ufrivillig single liv. Det er tap for både menn og kvinner.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

En 16 år gammel seksuelt frustrert gutt som er frustrert fordi han aldri får pult og fordi han ikke får noe tilbake for all sin 'respekt' og 'omtanke'. Han har rett og verden tar feil. Gjeeeesp.

 

Faktum er at såkalte 'nice guys' er minst like manipulative som de de kritiserer. Sannsynligvis mer. De er snille og kurtiserer i et håp om å få noe tilbake og at hun en dag skal se hvor fantastisk han er. 

 

Bottom line er at dette handler om tiltrekning. En 'nice guy' full av respekt, snillhet, sjenanse, kyskhet og godhet vil aldri gjøre en kvinne våt eller interessert. Hadde nevnte 'nice guy' blitt et seksuelt vesen med ryggrad og baller hadde han fort fått helt andre reaksjoner og det uten å bli asshole.

 

Nå er han kun 16 år, så jeg er ikke spesielt bekymret, men det er jo mange godt voksne menn som enda ikke har lært dette. :)

Lenke til kommentar

Og der kom svaret, gitt, fra en feminist.

For å forsvare han som skrev den første artikkelen (både fra artikkelen du lenker til, og andre her i tråden), så tror jeg at han mener at han fortjener sex for å oppføre seg som han gjør. Det er i beste fall en tolkning av det han skriver, og ikke nødvendigvis sant.

 

Jeg leser det mer som at han er frustrert over at hans tilnærming ikke fører frem. Det kan jeg godt skjønne at han opplever som frustrerende. Det kan godt hende at han ender opp som en Nice Guy etter hvert. Men jeg tror ikke at han er det nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Og der kom svaret, gitt, fra en feminist.

Og som vanlig så kan ikke feminister annet enn hat og latterliggjøring, og har null løsningsforslag. Løsningen er veldig enkel, kvinner liker menn med ryggrad og en passe mengde albuer. Det er det han trenger å lære, for ikek på noe tidspunkt mener han seg berettiget til fitte. Han er bare frustrert over at han ikke får fitte når han oppfører seg slik feminister sier at menn skal oppføre seg.

Lenke til kommentar

En annen ting er at kvinner sier de vil ha en mann som er sånn og sånn. Problemet er bare det at realiteten kan være en annen. Det er noe som heter at man ikke skal spørre damene hva de liker og ikke liker. Selvfølgelig vil damer si at de vil ha en som er snill, behandler en med respekt osv osv. Men det er nok en dårlig idé å basere sin tilnærming på hva jenter selv sier. For mange jenter sier en ting og gjør noe annet.

Lenke til kommentar

Og som vanlig så kan ikke feminister annet enn hat og latterliggjøring, og har null løsningsforslag. Løsningen er veldig enkel, kvinner liker menn med ryggrad og en passe mengde albuer. Det er det han trenger å lære, for ikek på noe tidspunkt mener han seg berettiget til fitte. Han er bare frustrert over at han ikke får fitte når han oppfører seg slik feminister sier at menn skal oppføre seg.

 

 

 

Igjen, denne oppfatningen om at sex er noe menn har krav på, så lenge de følger et ullent sett med regler.

 

Feminister sier bare at menn skal oppføre seg som folk, og behandle kvinner som folk. Frustrasjon over å ikke få sex som belønning fordi man oppfører seg som et voksent menneske med folkeskikk høster ingen sympati hos meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Og som vanlig så kan ikke feminister annet enn hat og latterliggjøring, og har null løsningsforslag. Løsningen er veldig enkel, kvinner liker menn med ryggrad og en passe mengde albuer. Det er det han trenger å lære, for ikek på noe tidspunkt mener han seg berettiget til fitte. Han er bare frustrert over at han ikke får fitte når han oppfører seg slik feminister sier at menn skal oppføre seg.

 

 

Igjen, denne oppfatningen om at sex er noe menn har krav på, så lenge de følger et ullent sett med regler.

 

Feminister sier bare at menn skal oppføre seg som folk, og behandle kvinner som folk. Frustrasjon over å ikke få sex som belønning fordi man oppfører seg som et voksent menneske med folkeskikk høster ingen sympati hos meg.

Så din tilnærming er å være feminist i stede for å være en problemløser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...