Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Fakturagebyr når de ikke tilbyr efaktura/avtalegiro


atwater

Anbefalte innlegg

Jeg finner bare tråder som er noen år gamle, så tenkte å spørre om det er blitt noen endringer her.

 

Jeg har en leasingavtale på bil med et selskap som sender faktura i posten. Der har de et fakturagebyr på 86,- + 25 % moms. De tilbyr ikke efaktura eller Avtalegiro.

 

Kan de fortsatt ta fakturagebyr da?

Endret av -lemoncake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge NAF er ikke privatleasing regulert ved lov(https://www.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bil/privatleasing/) Det vil derfor være avtalen mellom dere som regulerer dette spørsmålet. Sjekk avtalen, hvis det er regulert der har du en dårlig sak. 

 

At de ikke tilbyr e-faktura eller avtalegiro sier jo sitt, jeg antar de bruker dette som en ekstra inntektskilde. Spesielt med tanke på at de drar inn over 1000kr i året på deg alene, da blir det litt penger om de driver stort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Avtalen er gjennom Bertel O Steen finans, som igjen er Santander, så regner med at de har en god del kunder.

 

Ser også at i avtalen står det 86,- + 25% moms, da jeg skrev under kontrakten, så tenkte jeg dessverre ikke på det. Og visste ikke at de ikke hadde eFaktura.

Lenke til kommentar

Prøver du å fortelle meg at Bertel O Steen finans sammen med Santander, IKKE tilbyr annet enn papirfaktura? 

Isåfall tror jeg du burde ta en telefon og spørre om dette virkelig kan være tilfelle... 

 

86,- for en tjeneste som er helautomatisert hos dem og som MAX koster dem 4-5 kroner i brevfrakt.... forkastelig. 

 

Grunnen til at høy fakturaavgift rettferdiggjøres er jo nettopp som et incentiv til å tvinge folk over på efaktura/avtalegiro... 

Endret av Henrik2k
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prøver du å fortelle meg at Bertel O Steen finans sammen med Santander, IKKE tilbyr annet enn papirfaktura? 

Isåfall tror jeg du burde ta en telefon og spørre om dette virkelig kan være tilfelle... 

 

86,- for en tjeneste som er helautomatisert hos dem og som MAX koster dem 4-5 kroner i brevfrakt.... forkastelig. 

 

Grunnen til at høy fakturaavgift rettferdiggjøres er jo nettopp som et incentiv til å tvinge folk over på efaktura/avtalegiro... 

Business gutt, business.

Tror du BOS har tjent alle sine penger på hardt arbeid?

Mye lureri, og for ikke å snakke om alle smøreturene med forsvaret for et par tiår tilbake.

Penger kommer ikke av ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Prøver du å fortelle meg at Bertel O Steen finans sammen med Santander, IKKE tilbyr annet enn papirfaktura? 

Isåfall tror jeg du burde ta en telefon og spørre om dette virkelig kan være tilfelle... 

 

86,- for en tjeneste som er helautomatisert hos dem og som MAX koster dem 4-5 kroner i brevfrakt.... forkastelig. 

 

Grunnen til at høy fakturaavgift rettferdiggjøres er jo nettopp som et incentiv til å tvinge folk over på efaktura/avtalegiro... 

Business gutt, business.

Tror du BOS har tjent alle sine penger på hardt arbeid?

Mye lureri, og for ikke å snakke om alle smøreturene med forsvaret for et par tiår tilbake.

Penger kommer ikke av ingenting.

 

Nei, det der er ikke business, det er søppel. 

BOS som en av norges største bilforhandlere burde definitivt ikke opptre slik. Jeg nekter å tro at det er tilfelle. Her må det være noe rusk med santander i såfall, det er en kjeltringbedrift. Hvorfor har du ikke billån i banken du har huslånet ditt i TS? få flytta billånet ditt til en ordentlig bank, ikke vær en person som blir lurt sånn i livet. Gå inn på nærmeste danske bank eller sparebank 1 eller hva enn du foretrekker og sier du har et billån i santander du er misfornøyd med fordi dem tar 1000,- i året i fakturaavgift. jeg lover deg du har bedre betingelser og avtalegiro i løpet av 30 min. 

Endret av Henrik2k
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøver du å fortelle meg at Bertel O Steen finans sammen med Santander, IKKE tilbyr annet enn papirfaktura? 

Isåfall tror jeg du burde ta en telefon og spørre om dette virkelig kan være tilfelle... 

 

86,- for en tjeneste som er helautomatisert hos dem og som MAX koster dem 4-5 kroner i brevfrakt.... forkastelig. 

 

Grunnen til at høy fakturaavgift rettferdiggjøres er jo nettopp som et incentiv til å tvinge folk over på efaktura/avtalegiro... 

 

Akkurat det jeg prøver å fortelle deg! Har spurt de tidligere og har spurt igjen nå. Tidligere så har jeg fått tilbake at de har et gammelt system som ikke støtter efaktura.

 

Hvor får de "momsen" fra??

 

Siden det er leasing, så kan de legge på moms på alt av utgifter.

 

 

 

Prøver du å fortelle meg at Bertel O Steen finans sammen med Santander, IKKE tilbyr annet enn papirfaktura? 

Isåfall tror jeg du burde ta en telefon og spørre om dette virkelig kan være tilfelle... 

 

86,- for en tjeneste som er helautomatisert hos dem og som MAX koster dem 4-5 kroner i brevfrakt.... forkastelig. 

 

Grunnen til at høy fakturaavgift rettferdiggjøres er jo nettopp som et incentiv til å tvinge folk over på efaktura/avtalegiro... 

Business gutt, business.

Tror du BOS har tjent alle sine penger på hardt arbeid?

Mye lureri, og for ikke å snakke om alle smøreturene med forsvaret for et par tiår tilbake.

Penger kommer ikke av ingenting.

 

Nei, det der er ikke business, det er søppel. 

BOS som en av norges største bilforhandlere burde definitivt ikke opptre slik. Jeg nekter å tro at det er tilfelle. Her må det være noe rusk med santander i såfall, det er en kjeltringbedrift. Hvorfor har du ikke billån i banken du har huslånet ditt i TS? få flytta billånet ditt til en ordentlig bank, ikke vær en person som blir lurt sånn i livet. Gå inn på nærmeste danske bank eller sparebank 1 eller hva enn du foretrekker og sier du har et billån i santander du er misfornøyd med fordi dem tar 1000,- i året i fakturaavgift. jeg lover deg du har bedre betingelser og avtalegiro i løpet av 30 min. 

 

 

Skulle gjerne ha flyttet leasingen over til et annet selskap som støtter efaktura, men er vel ikke mulig å flytte slike ting.

Lenke til kommentar

Dette fikk jeg til svar i mai i fjor når jeg spurte om det samme:

 

Hei

 

Pr idag er det kun mulig med faktura pr post på privat, og pr post og EHF for næring. Gebyret er en del av signert avtale på kostnader tilknyttet drift av avtalen. Det jobbes med avtalgiro testing om dagen, men et gammelt system gjør testingen litt kompliseret. Beklager.

Lenke til kommentar

Dette fikk jeg til svar i mai i fjor når jeg spurte om det samme:

 

Hei

 

Pr idag er det kun mulig med faktura pr post på privat, og pr post og EHF for næring. Gebyret er en del av signert avtale på kostnader tilknyttet drift av avtalen. Det jobbes med avtalgiro testing om dagen, men et gammelt system gjør testingen litt kompliseret. Beklager.

Tynn suppe dette her, uansett kommer man ingen vei på en underskrevet avtale.

Lenke til kommentar

 

Dette fikk jeg til svar i mai i fjor når jeg spurte om det samme:

 

Hei

 

Pr idag er det kun mulig med faktura pr post på privat, og pr post og EHF for næring. Gebyret er en del av signert avtale på kostnader tilknyttet drift av avtalen. Det jobbes med avtalgiro testing om dagen, men et gammelt system gjør testingen litt kompliseret. Beklager.

Tynn suppe dette her, uansett kommer man ingen vei på en underskrevet avtale.

 

 

Angrer veldig på at jeg ikke tok opp dette med selger når jeg skrev under på avtalen, men man lærer så lenge man lever.

 

Hadde dem tilbudt efaktura eller avtalefaktura hadde dem nok ikke gitt fra seg termingebyret heller.

 

 

Betaler ikke termingebyr, bare fakturagebyr. Selvom de ikke klarer å tilby noe annet.

Lenke til kommentar

Dette fikk jeg til svar i mai i fjor når jeg spurte om det samme:

 

Hei

 

Pr idag er det kun mulig med faktura pr post på privat, og pr post og EHF for næring. Gebyret er en del av signert avtale på kostnader tilknyttet drift av avtalen. Det jobbes med avtalgiro testing om dagen, men et gammelt system gjør testingen litt kompliseret. Beklager.

Her sier dem direkte at avgiften er en REN inntekt ved å påvise at du har signert på gebyret. Gjør deg selv en tjeneste, ikke bli lurt neste gang du inngår noen slik avtale. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...