Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk i går delene til nye Ryzen 7 bygget, snekret raskt sammen og opp og gå. Droppet ekstra cpu-kjøler etter å sett en del tester om at medfølgende var grei nok. 

Kanskje den er grei nok på temp, men den spinner jo opp hvert 15 sek eller noe slikt. Hva faen?!

Her må det noe annet til, jeg bygget ikke i stille kabinett for å høre en vifte som må spinne opp ved 1% cpu-ytelse. Det er jo bare latterlig. Har satt til Silent i bios, det hadde ingen effekt.

Noen som har et godt forslag til en erstatning som ikke koster skjorta og gjerne kan monteres uten å måtte ha ny bakramme og dermed ut med hele hk igjen?

Lenke til kommentar
Pop skrev (4 minutter siden):

Fikk i går delene til nye Ryzen 7 bygget, snekret raskt sammen og opp og gå. Droppet ekstra cpu-kjøler etter å sett en del tester om at medfølgende var grei nok. 

Kanskje den er grei nok på temp, men den spinner jo opp hvert 15 sek eller noe slikt. Hva faen?!

Her må det noe annet til, jeg bygget ikke i stille kabinett for å høre en vifte som må spinne opp ved 1% cpu-ytelse. Det er jo bare latterlig. Har satt til Silent i bios, det hadde ingen effekt.

Noen som har et godt forslag til en erstatning som ikke koster skjorta og gjerne kan monteres uten å måtte ha ny bakramme og dermed ut med hele hk igjen?

Den spinner opp fordi CPU blir veldig varm av små oppgaver. Installer nyste chipsetdriver fra AMD sine sider, samt nyeste bios til ditt hovedkort, og bruk Ryzen Balanced strømstyringsplan.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, RRhoads said:

Den spinner opp fordi CPU blir veldig varm av små oppgaver. Installer nyste chipsetdriver fra AMD sine sider, samt nyeste bios til ditt hovedkort, og bruk Ryzen Balanced strømstyringsplan.

Ah, kom akkurat på at jeg hentet ned siste bios men faktisk ikke har flashet ennå.

Skal ta med chipset også. Takk, prøver med det samme. Blir vifta bedre altså?

Lenke til kommentar
Pop skrev (8 minutter siden):

Ah, kom akkurat på at jeg hentet ned siste bios men faktisk ikke har flashet ennå.

Skal ta med chipset også. Takk, prøver med det samme. Blir vifta bedre altså?

CPUen bruker mindre strøm under idle, så da blir ikke CPUen like varm. Det var det som ofte gjør at viftene spinner opp.

Lenke til kommentar
Pop skrev (26 minutter siden):

Det ble litt bedre, men fortsatt et stykke unna Noctuaen jeg brukte før. 

Kan ihvertfall holde ut til et bra tilbud på en god luftkjøler. :)

Har du mulighet til å sette viften manuelt i bios, så kan du sette viftene enda lavere. Jeg opplevde også en forbedring både med ytelse og temperatur ved å undervolte CPUen litt. Ikke sikkert det virker for deg, men kanskje verdt å prøve? :)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Splitter said:

Har du mulighet til å sette viften manuelt i bios, så kan du sette viftene enda lavere. Jeg opplevde også en forbedring både med ytelse og temperatur ved å undervolte CPUen litt. Ikke sikkert det virker for deg, men kanskje verdt å prøve? :)

Får jeg redusert spenningen uten å påvirke ytelsen?

Skal kikke litt nærmere i bios. Har ikke hatt Gigabyte på en del år, så jeg må lete litt igjen nå. Gir det virkning å gå ned f.eks 0,1V eller må det mer til?

Takk for tips. :)

Lenke til kommentar
Pop skrev (6 minutter siden):

Får jeg redusert spenningen uten å påvirke ytelsen?

Skal kikke litt nærmere i bios. Har ikke hatt Gigabyte på en del år, så jeg må lete litt igjen nå. Gir det virkning å gå ned f.eks 0,1V eller må det mer til?

Takk for tips. :)

0,1V kan bli litt mye. Jeg prøvde meg fram med 0,05 til 0,1, og fant et sweet spot på 0,0875V, men dette kan selvfølgelig variere fra CPU til CPU. Ytelsen i Cinebench gikk opp ca. 150 poeng, og temperaturen gikk ned ca. 7 grader under max load.

Lenke til kommentar

Endelig 3900X i hus. Fikk satt opp ny PC nå. 470X Taichi HK, 32GB b-die, 2TB NVME disk, Define S2 kabinett og Kraken X52 kjøling. Ser bra ut så langt!

Men noen som vet om det er greit å få tak i spillkoder fra Power?

Ser AMD fortsatt har Outer Worlds og Borderlands 3 som giveaway, men da må vel selger skaffe en "coupon code" først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg velger å bytte ut wraith prism kjøleren, er Noctua NH-U12S et godt valg med tanke på pris/ytelse? Den koster jo ikke mer enn 549,- men virker å være totalt stille i forhold til medfølgende amd-kjøler. Ser ingen grunn til å velge f.eks NH-15, Dark rock pro 4 og tilsvarende kjølere til 900kr. Noen erfaringer?

Bør jeg helst se på CFM eller TDP for å bedømme hvor god jobb kjøleren egentlig gjør?

Lenke til kommentar
On 1/25/2020 at 12:30 AM, siDDis said:

Om det finnes noen hovedkort med open ended pcie slot? Eg trenger mulighet for å putte noen 4x kort inn i 1x pcie

Gjør det på et Asrock X570 Taichi, må demontere den digre kjøleplaten da den hindrer 4/8/16x i 1x. Kjører et 4x NIC som 1x nå, jørte tom. en GPU for å teste. Det gikk, men hakket i desktoppen :)

MSI sin X570 Creation har f.eks. lukkede 1x-slotter...men liker det noe himla mye bedre enn Taichikortet.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
11 hours ago, Sarasin said:

Jeg bruker den - synes den er meget stille. Mitt Ryzenbuild bråker mer enn Intelbuildet jeg hadde med denne vifta, men likevel - jeg er kjempefornøyd :D

Merker du stor forskjell på den vifta vs Prism? Eller det er kanskje ikke cpu-vifta som bråker i din maskin nå?

Jeg gikk selv fra Intel nå og forventet ikke helt forskjell i støy, men tenker at det uansett er noe jeg bør kunne justere.

Lenke til kommentar
Pop skrev (18 timer siden):

Om jeg velger å bytte ut wraith prism kjøleren, er Noctua NH-U12S et godt valg med tanke på pris/ytelse? Den koster jo ikke mer enn 549,- men virker å være totalt stille i forhold til medfølgende amd-kjøler. Ser ingen grunn til å velge f.eks NH-15, Dark rock pro 4 og tilsvarende kjølere til 900kr. Noen erfaringer?

Bør jeg helst se på CFM eller TDP for å bedømme hvor god jobb kjøleren egentlig gjør?

Tror det är mellan 7-10 grader skillnad mot en NH-15 eller 2x120mm aio med en modern cpu. Med tanke på det tycker jag den är dyr.

 

Arctic Freezer 34 esports duo däremot ät en väldigt prisvärd kylare. Ligger oftast under 400kr, och ibland nede i 320'ish.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Pop said:

Merker du stor forskjell på den vifta vs Prism? Eller det er kanskje ikke cpu-vifta som bråker i din maskin nå?

Jeg gikk selv fra Intel nå og forventet ikke helt forskjell i støy, men tenker at det uansett er noe jeg bør kunne justere.

Brukte aldri den kjøleren som fulgte med min 3600X - den gjør seg best i esken når jeg først hadde Noctua klar :pMen jeg merker at det er høyere og mer varierende temperaturer på CPU nå enn før. Med mindre jeg har driti meg ut på kjølepastaen, så vil du nok ha høyere temps, men vifteprofilen styrer du jo i BIOS (i hvertfall gjør jeg det), og med Noctuas PWM-vifter er det lite stress.

Det skal riktignok nevnes at jeg har kjøpt en ekstra vifte til min U12S, så det blir en Push/Pull løsning over CPU.

Alt i alt er jeg egentlig ganske støy-.allergisk, og det er skjermkortet jeg "plages" med til normalen. Innviftene (2x140mm) er den jevne summingen jeg hører til daglig - ikke CPU ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...