Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Noen folk på Overclock.net har oppdaget en bug i Precision Boost Overdrive (PBO): setter man EDC ned til 10 og skrur av C-states vil algoritmen ignorere verdien og booste opp flerkjerne-ytelsen til omtrent maksimalt nivå: https://www.overclock.net/forum/13-amd-general/1741052-edc-1-pbo-turbo-boost.html

Folk med 3800X ser 4.55 til 4.6 GHz all core i Cinebench R15, for tyngre AVX-belastninger klokker prosessorene seg fortsatt ned et par hundre MHz for å ta hensyn til maksimal temperatur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, meg0709 said:

Har en tube med Noctua NT-H1 liggende men den er blitt fryktelig hard men er mulig å gni utover med fingrene på ett papir(testa før jeg har på cpu), hvor gammel kan den være/hvor hard skal den være?

 

Øhhhh....var jeg deg ville jeg har kjøpt meg en ny Noctua NT-H2 tube.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

News flash! Det ER faktisk mulig å få Ryzen 7 til å være stille, med stock kjøler. Må bare fintune i bios, og 4 140mm kabinettvifter på stillegående rpm hjelper vel også på. 

Merkelig nok var viftestyringa på Aorus x570 satt til å gi masse fart selv på lav temp, mens den er av en stykke oppover før dette. Når jeg satte den til å kjøre fra 0, men da kun 30% holder den mye lenger før den må skru opp. Og 100% ikke før på 75 grader. 

Nå kan jeg til og med spille musikk uten å irritere meg. Kun spill gir bråkete kjøler, men da er det mye lyd uansett.

Lenke til kommentar

Fader jeg er rimelig fornøyd med 5600 XT grafikkortet til normal desktopbruk. Beste opplevelse så langt på 7 mnd. Har vel prøvd hva er det blitt, kanskje et kort før det, men ihvertfall GTX 1660, 5700 XT, 1660 Super og nå 5600 XT. Eneste minus med 5600 XT er muligens dårlige nyheter til enkelte spill vil jeg anta. Har allerede sett krasj i minst DirectX 12. Men det kan jo være dårlig directx 12 eller noe annet. Er ikke mitt problem at dette muligens ikke er det mest optimale gamingkortet. Kan hende tiden bedrer på akkurat det. Skal vel uansett ha noe sterkere etterhvert. Muligens det blir å beholde 5600 XT som ekstrakort.

Nå har jeg lyddempet kabinett som jeg har tatt foto av tidligere i tråden. Men, det er jammen kjølig og stille nok fra det. UPS overdøver det meste annet av viftestøy. Tror skjermkortet har vifter som står i ro nå og da. 3700x CPU er det et veldig lavt strømtrekk fra, så den er enkel å kjøle til stillegående også.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Fader jeg er rimelig fornøyd med 5600 XT grafikkortet til normal desktopbruk. Beste opplevelse så langt på 7 mnd. Har vel prøvd hva er det blitt, kanskje et kort før det, men ihvertfall GTX 1660, 5700 XT, 1660 Super og nå 5600 XT.

Hva er normal desktopbruk for deg, og hva er 5600 XT klarer som ikke de andre kortene klarer når det kommer til desktopbruk?

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (4 timer siden):

Gå for x570 og 3700x nå

Da skal det gjøras, tenker 3700x er den som gir mest for pengene mens jeg selger det gamle prosessoren og hovedkortet billig til noen som trenger en oppgradering.

 

Betroz skrev (3 timer siden):

Eller gå for X570 + en Ryzen 3600X nå - for så å bytte ut CPU med en raskere 4000 serie senere en gang (da med flere kjerner så klart).

Skulle egentlig skrive hvorfor en 3600x, men gikk kjapt inne på komplett og så minimale forskjeller utenom -2 kjerner og -4 tråder/threads som egentlig aldri brukes.. Med en prisforskjell på 900 kroner, der 3600x er billigere en god del.. *mumre mumre*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...