Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De temperaturene på x modellen ser ut til å være en bios sak. I en video på youtube var det lave temperaturer på asus med 0502 bios med 1700x men ville øke betraktelig med 0504. Så det er nok ingen forskjell på dem med tanke på temp. Bare bios sak.

 

Ville jo egentlig være veldig rart siden de nok er produsert likt.

 

 
Se hva som står her om bios og temp: https://youtu.be/Lmugqg4cAuM?t=717
Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

 

Ikke installer Asus software. Den oppdaterer plutselig bios av seg selv.

Har generelt hatt mye rare opplevelser med softwaren til Asus kortene, så installere den ville jeg nok uansett ikke gjort...

 

Drivere derimot anbefaler jeg alle å installere :)

 

Klart men last det fra amd sin side :) Nettverkskort fra intel sin side og lydkort fra realtek sin side. Asus har sneket software inn i alle driver pakkene de har. I alle fall min erfaring fra ASus z170 rog kortet jeg hadde og asus z170 itx kortet jeg har i stue pcen.

Lenke til kommentar

 

Så CH6 problemene er grunnet software, og ikke hardware?

Noen vil kanskje si PEBCAK. :)

Har man vært med en stund installer man ikke alt av software fra produsent.

Som f.eks. Asus Update (som nå tydeligvis skal leke MS og tvangsoppdatere Bios=svært lite gjennomtenkt).

 

Seriøst:

Det har vært ulik erfaring for min del vedrørende diverse utilities som kan installeres fra hk-produsent.

Vil ikke si at Asus har vært de verste i så måte, og mye har endret seg over tid.

Nå til dags oppdateres Bios problemfritt mens OS(Windows) kjører.

I "gamle dager" måte det gjøres via diskett ved boot - "only" :)

For CH6 må det være noe fundamentalt galt.

Dagens hk skal da ha en "failsafe" BIOS funksjon selv på "billige" hk?

 

 

Har alltid kjørt bios oppdateringer manuelt fra bios. Syns det er tryggest. Tar så load optimized defaults etterpå og konfigurerer instillingene igjen. Av erfaring fra asus så får du fort en ekstra service med navn asus com hvis du installerer en driver for realtek lydkort eller andre drivere lastet fra demmes side. ASus com er kjent for å kunne ha memory leak. Legge inn masse asus software som er cpu hog er jeg ikke helt fan av :)

 

Asus sin bios sikkerhet ligger på rog korta. Der kan du flashe bios selv uten å ha cpu og minne installert. Veldig fin sak. Brukte den selv engang på mitt gamle z170 rog kort rett etter kaby lake kom. Da la de ut en en buggy bios for oss som kjørte skylake som skapte endel problemer.

 

Asus lager fantastisk hardware men ikke så god på software fronten.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Enda flere bekreftelser på at det er noe galt med de fleste Asus hks.

 

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5xn51g/my_asus_crosshair_vi_hero_got_bricked/

 

det ser ut som gutta har gjort en bad bios flash slik at hk "døde", ii mange tilfeller så er det kun bios chippen som er død mens hk fortsatt er ok. dette kan gjelde alle hk og ikke bare asus. uansett så er bios chippen ganske billig og koster ca 10kr til innkjøps pris og kan byttes ut på de fleste asus hk fordi bios chippen er ikke loddet fast til hk, om man Google badflash så finner man helt sikkert leverandører som leverer nye bios chipper om man er uheldig med bios oppdateringen

Endret av Anonimofied
Lenke til kommentar

Aorus 5 har t.o.m dette..

Om jeg ikke husker feil så er det Gigabyte som enten startet det eller implementerte det raskest, visste dog ikke at de fortsatt hadde det, men husker at det var relativt vanlig kort før, og har sett at det har forsvunnet mer og mer  :hmm:

 

 

 

Men i teorien kan man vel flashe Crosshair kortet med en USB pinne, har virkelig ingen av dem prøvd det?

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om Ryzen, jo mer lurer jeg på om jeg kanskje skal bytte ut maskinvaren allerede nå istedenfor å vente på Skylake-X. Det "fornuftige" er vel kanskje å vente å se hvordan Skylake-X faktisk blir, samtidig så er det noe med pris/performance som er utrolig attraktivt med Ryzen.

 

Akkurat nå sitter jeg på Intel Xeon E3-1275v3, 16GB 1600MHz DDR3 ECC, Asus P8C WS. Har normalt brukt Intel Core [email protected], 16GB 2133MHz DDR3, Asus Rampage IV Extreme.

 

Her burde vel Ryzen R7-1700X/R7-1800X være bedre på mer eller mindre samtlige områder? Eneste sammenlignet med i7-3960X er færre PCI-Express lanes som ikke er så relevant da jeg ikke kommer til å kjøre Mulit-GPU også er det mangelen på quad-channel memory så jeg vil miste endel minnebåndbredde noe jeg mistenker ikke vil være så fryktelig relevant for meg som bare sitter i Windows å bedrive causial multi-tasking, 3440x1440 gaming og streaming.

 

 

Men syntes hovedkortene fremstår temmelig kjedelige. Hvor er Asus Crosshair Formula og Extreme? Også er det jo tilsynelatende mange barnesykdommer med optimalisering, drivere, UEFI osv.. Og de ser ikke ut til å overklokke for fem flate øre, men alternativet til Intel som sikkert vil klokke bedre med Skylake-X vil vel trolig kun gi meg en 6-kjerner i samme prisleie som Ryzen R7-1800X og Broadwell-E til Skylake-X skal jo i utgangspunktet ikke gi så fryktelig mye bedre IPC men hovedkortene vil vel være ditto mer interessante.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...