Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men herregud da. Jeg er skuffet av resultatene ut fra det AMD lovet oss i presentasjonen. Nå må du slutte å kverulere og anta ting ut av luften. Som at jeg er megaskuffet over AMD. Jeg er faktisk generelt sett henrykt, og kommer til å gå til innkjøp av en 1800X, da Intel kan drite og dra med 10K for en åttekjerner. Men gudskjelov om jeg kan uttrykke den minste skuffelse...da må en eller annen ferdigrunka AMD-fanboy komme inn og sette meg på plass for et problem som aldri egentlig var et problem!

 

Hva forventet du da? Det er nok mange fanboys her men jeg må si at jeg er fornøyd. At ikke noen svakheter ble oppdaget etter den hypen som har vert er litt naturlig. AMD tar et massivt vafs inn i martkedet her, dog de feiet ikke all motstand av banen

 

De færreste har vel forventet at Ryzen skulle feie Intel av banen. Det som er morsomt nå er jo at man faktisk får litt konkurranse i markedet igjen og det er absolutt noe som vi forbrukere vil tjene på.

Lenke til kommentar

 

Ser ut til å gjøre det ganske greit likevel.

 

Tror jeg bestiller CH6 + 1700 non-X. Ser ut til at alle klokker like bra.. Men venter litt til. 

Ja tror vi får se bra med forbedring fremover, ganske rart det er så stor forskjell på testene. Må ha vert noen forskjeller på hovedkortene, bios? Likte cpu loaden på 1700 i BF1:D 

Max OC Ryzen R7-1700 @ 3.9GHz vs Max OC i7-7700K @ 5.0GHz

 

Future_zpsdvkjzq9f.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Denne karen synes jeg har det mest omfattende og lettfattige anmeldelsen av de tre chipene. Jeg har sett Linus, Gamersnexus og et par til.

 

Hva som overaskte meg mest var at 1700 også har XFR, og kan gi 50 MHz over default boost speed, mens 1700X og 1800X stepper opp med 100MHz i "auto-overclock" dersom kjølingen er god nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

Ja tror vi får se bra med forbedring fremover, ganske rart det er så stor forskjell på testene. Må ha vert noen forskjeller på hovedkortene, bios? Likte cpu loaden på 1700 i BF1:D 

Max OC Ryzen R7-1700 @ 3.9GHz vs Max OC i7-7700K @ 5.0GHz

 

Future_zpsdvkjzq9f.png

 

Dette er ikke riktig? Han testet begge på 3,9 GHz?

Lenke til kommentar

 

Ja tror vi får se bra med forbedring fremover, ganske rart det er så stor forskjell på testene. Må ha vert noen forskjeller på hovedkortene, bios? Likte cpu loaden på 1700 i BF1:D 

Max OC Ryzen R7-1700 @ 3.9GHz vs Max OC i7-7700K @ 5.0GHz

 

 

Dette er ikke riktig? Han testet begge på 3,9 GHz?

 

Står nå 5Ghz der så.. 

 

G4iFIfz.jpg

Lenke til kommentar

Er jo ganske normalt det. Battlefield 1 er vel kanskje det spillet på markedet i dag som faktisk klarer å skalere effektivt over "uendelig" antall kjerner. Men det at det skalerer over flere kjerner betyr jo slettes ikke at du ender opp med full effekt fra alle.

 

Og du er jo gjerne GPU-begrenset i 99% av tilfellene så fort du beveger deg opp til 1440P+ oppløsning, og hvis det er en gitt mengde last som CPU-en skal ta seg av og den kan fordeles utover 8-kjerner så vil den jo ikke trekke 100% fra alle åtte osv osv...

 

 

Problemet og utfordringen til Ryzen og prosessorer med mange kjerner er jo at det så ufattelig få spill som skalerer bra over flere kjerner. Når en i7-7700K som de fleste klarer å overklokke til 5.0GHz drar større nytte av sine færre, men raskere kjerner og koster "bare" 3700kr, mens en Ryzen 1800X med sine mange, men tregere kjerner koster 5400kr så blir det jo vanskelig.

 

 

 

Men hovedproblemet til Ryzen er jo de skuffende resultatene i spillene som ikke skalerer spesielt bra over flere kjerner. Her er jo ytelsen dårligere enn hva IPC-en og enkelttrådytelsen burde tilsi. Disse tallene er såpass skuffende at prosessorene blir et veldig tøft salg når de som bruker maskinen sin til 90% spilling kan plukke opp en i5-7600k til 2700kr og få bedre ytelse til alt som er relevant for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hovedproblemet til Ryzen er jo de skuffende resultatene i spillene som ikke skalerer spesielt bra over flere kjerner. Her er jo ytelsen dårligere enn hva IPC-en og enkelttrådytelsen burde tilsi.

Egentlig ikke.

Hva AMD har gjort i Ryzen er å forenkle flere steg i CPU pipeline sammenlignet med Intel, spesielt når det er snakk om prefetching og x86 dekodere (spesielt kompleks dekoder). Fordelen til AMD er at CPU-kjernen blir mindre i areal og kompleksitet, det vil si lavere strømforbruk og høyere klokke. Men når workloaden blir litt "unormal" så vil Intel sin nåværende arkitektur ha en fordel, selv om det koster areal og transistorer.

Lenke til kommentar

 

kan plukke opp en i5-7600k til 2700kr og få bedre ytelse til alt som er relevant for dem.

 

 

Bare vent til R5 kommer ;)

 

 

Ryzen R5 forandrer jo ikke på så fryktelig mye? Vil jo ha de samme utfordringene i henhold til IPC og enkelttrådytelse i spill. Vil jo naturligvis koste mindre men ryktes jo å ca samme pris som i5-7600K og du sitter jo i nøyaktig den samme situasjonen. Du har en prosessor med langt større overklokkingspotensiale, høyere ytelse per kjerne / høyere IPC og vil dermed yte bedre i mer eller mindre samtlige spill som ikke skalerer effektivt over mange kjerner som stortsett bare er Battlefield 1 per dags dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...