Gå til innhold

[Løst] Mottar pakke fra utlandet under momsgrense - må likevel betale?


samaron

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en venn i japan som hjelper meg å skaffe filmer på døde videoformater som jeg samler på. Det som kanskje er litt spesielt er at selve filmene er "verdiløse", altså koster ikke mye. Pakkene blir raskt litt tunge, så blir relativt høye fraktkostnader. Siden dette er forsendelser mellom privatpersoner, så merker han pakkene som gave. Verdien av innholder er stort sett alltid under 1000kr.

 

Har i det siste opplevd at til tross for at pakken er under momsgrensen, så må jeg likevel betale for å få utlevert pakken. Hvorfor må jeg det? Står klart og tydelig at frakt og forsikring ikke blir regnet med i momsbeløpet på forsendelser merket som gave.

 

Har forsøkt å kreve penger tilbake fra tollvesenet. Ofte utgjør momsen under 100kr, noe dem nekter å betale tilbake. Gebyret dem slenger på kunne jeg bare glemme å få igjen penger for.

 

Dette er enormt frustrerende at jeg skal belastes for post fra utlandet som ikke er momsbelagt! Er det noen som helst måte jeg kan få tilbake beløpene på? Hvilke regler/rutiner er det på dette?

 

Er jo situasjoner som dette at man faktisk får lyst å begynne jukse med tollpapirene på momsbelagte varer for å "tjene inn" tapene...

Endret av samaron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posten vil ikke ha noe med det å gjøre. Dem henviser meg bare til tollen. Går egentlig i en ond sirkel dette. Ingen vil ha ansvar. Minner veldig om en parkeringsbot dette opplegget. Altså, betal først, klag etterpå, få beskjed at det ikke er grunnlag for refundering.

Endret av samaron
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Skriver vennen din pent? Pene pakker som ser bedriftsaktige ut blir tatt av tullvesenet. Om han finner gråpaper, sprittusj og skriver som en 4-åring så kommer det nok gjennom. 

 

Nei, tuller ikke. Basert på erfaring. 

Lenke til kommentar

For og si det slik, Om de som står og behandler pakken din mistenker at varen er på over 1000 kroner eller mistenker at pakken er fra en bedrift som bruker "gave" for at du skal slippe avgifter så slenger tollen på et gebyr, for de som står og setter på gebyr er ikke de samme som du må krangle med når du ikke vil betale, så de som gir gebyret har litt lett for og nettop gi gebyr, siden dem ikke sitter og hører på folk som klager.

 

Om pakken du motar ser "profesjonelt" pakket ut kan du få gebyr siden de trur du prøver og lure dem med "gave" krysset av, de trur da at du har kjøpt et produkt av en forhandler og ikke fått gave fra en privatperson. 

De setter gebyr på pakken om de trur at verdien er over 1000 kroner, noe de egentlig burde bevise men en mistanke fra dem sin side er nok til og få gebyr. 

 

Gjør som jeg gjorde, jeg fikk en gave til en verdi på 4-500 kroner fra utlandet en gang og fikk gebyr, jeg nektet og betale denne og krevde at de skulle gi meg bevis for at pakken hadde en verdi på over 1000 kroner, noe de ikke kunne/gadd så da slapp jeg det gebyret, som var på 274 kroner.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Er ikke akuratt "proff" innpakning. Er det han har for hånd av esker, gjerne modifisert litt for å tilpasse den til innholdet. Han fyller ut det papiret man får på postkontoret, så er bare vanlig håndskrift. Ikke alltid navnet hans er riktig stavet når den dukker opp på norsk sporing heller. Dem klarer ikke tyde skriften helt, med andre ord.

 

Kan jo hende dem tror innholdet er over 1000kr, siden pakkene ofte veier noen kilo. Er import av film på dødt videoformat, spesielt laserdisc. Får tak i dette for null niks der borte, så totalverdien er faktisk under tusen kroner. Innholdet er jo deklarert "used laserdiscs", trodde nå tollerene skjønner at dette er såpass gammelt at det ikke er noe reell verdi lenger?

 

Er dessverre ikke postkontor her i området lenger. Er bare sån "post i butikk" med noen stakkar jenter som antagelig har opplæring i å sitte i kassen på dagligvaredelen. Dem vet ikke hva jeg skal gjøre og sier bare jeg må ta kontakt med tollen. Hvis jeg ikke betaler så blir pakken sendt i retur.

 

Får snart en ny pakke, får se hva det blir med den.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Er ikke akuratt "proff" innpakning. Er det han har for hånd av esker, gjerne modifisert litt for å tilpasse den til innholdet. Han fyller ut det papiret man får på postkontoret, så er bare vanlig håndskrift. Ikke alltid navnet hans er riktig stavet når den dukker opp på norsk sporing heller. Dem klarer ikke tyde skriften helt, med andre ord.

 

Kan jo hende dem tror innholdet er over 1000kr, siden pakkene ofte veier noen kilo. Er import av film på dødt videoformat, spesielt laserdisc. Får tak i dette for null niks der borte, så totalverdien er faktisk under tusen kroner. Innholdet er jo deklarert "used laserdiscs", trodde nå tollerene skjønner at dette er såpass gammelt at det ikke er noe reell verdi lenger?

 

Er dessverre ikke postkontor her i området lenger. Er bare sån "post i butikk" med noen stakkar jenter som antagelig har opplæring i å sitte i kassen på dagligvaredelen. Dem vet ikke hva jeg skal gjøre og sier bare jeg må ta kontakt med tollen. Hvis jeg ikke betaler så blir pakken sendt i retur.

 

Får snart en ny pakke, får se hva det blir med den.

 

Om det er en Meny butikk så skal de ha kurs og bestå de kursene for og få lov til og jobbe i post i butikk, jeg jobbet i meny post i butikk selv og var i full stand til og løse slike situasjoner, jeg kontaktet ofte toll/posten for og få informasjon om slike saker, hvis ikke så har de en intern hjelpeside som skal fortelle dem alt om dette. Så jeg vet ved erfaring at varer på under 1000 kroner i verdi skal du absolutt ikke betale gebyr/avgifter på, Men igjen så er det utrolig strengt for de som er ansatt i post i butikk at pakken skal ikke på noen som helst måte leveres ut eller åpnes under noen omstendighet om ikke den blir betalt og signert for først. Som sagt burde du kreve at tollen dokumenterer hvorfor du får gebyr så lenge du vet at verdien er under 1000 kroner. Hvis ikke burde du kontakte forbrukerrådet, for dette er rett og slett ikke riktig om det er slik du sier det, og jeg hadde mange slike situasjoner på jobben som jeg hjalp kunden og løse de gangene jeg hadde tid til og stå i telefonen med toll/posten på jobb.

Lenke til kommentar

Når jeg ba om hjelp, så ble jeg bare fortalt at dem var usikre. Fikk en lapp med telefonnummer til tollen og "lykke til". Siden jeg bare blir slengt frem og tilbake, så har jeg bare betalt for å slippe maset og at tingene blir sendt i retur. Nå som dette gjentar seg nesten hver gang, så begynner jeg å bli veldig frustrert. Har betalt langt over 1000kr sammenlagt nå på pakker som egentlig er under momsgrensen. Jeg har ikke noe i mot å betale avgifter. Pakker over grensen har alltid blitt deklarert med riktig verdi.

 

Opplevde en gang at jeg fikk brev fra tollen hvor jeg måtte dokumentere verdien på innholdet i en pakke. Siden det ikke akuratt er kvittering å få på brukte ting, så sendte jeg bare svar tilbake at jeg ikke har noen kvittering. Det er brukte filmer på et dødt videoformat. Bare å åpne og se. I løpet av kort tid så ble pakken videresendt fra tollen etter dem sjekket at innholdet faktisk bare var laserdiscer.

 

Hvis jeg må betale på neste pakke jeg mottar, så får jeg prøve å presse dem litt på posten da. Liker egentlig ikke å plage stakkars butikkarbeidere for ting som ikke er deres feil. Begynner å bli noe frustrert nå og hverken posten eller tollen er til hjelp. Noen må kunne ta tak i saken å gjøre noe med det...

Endret av samaron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke få vennen din til å markere pakken som "gift" ?

 

Jeg får regelmessig pakker fra min kjæreste i Korea og har aldri opplevd at noe skal momses på, selv om verdien ofte når 700-1000,-

Evt få han til å markere verdien som noe lavere enn 500,- så burde det også være tollfritt.

Heisann!

 

Har en venn i japan som hjelper meg å skaffe filmer på døde videoformater som jeg samler på. Det som kanskje er litt spesielt er at selve filmene er "verdiløse", altså koster ikke mye. Pakkene blir raskt litt tunge, så blir relativt høye fraktkostnader. Siden dette er forsendelser mellom privatpersoner, så merker han pakkene som gave. Verdien av innholder er stort sett alltid under 1000kr.

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Mottok en ny pakke i dag. Selvsagt et beløp å betale på den også. Damen som betjente disken ble noe overrasket og irritert når jeg freste litt og nektet å betale. Dem kunne ikke gjøre noe med det der. Fjerne beløpet har dem ikke mulighet eller lov til. Fikk på ny en lapp med telefonnummer jeg måtte ringe. Ringte opp nummeret, forklarte situasjonen og fikk beskjed dem ikke kunne gjøre noe der heller. Nå fikk jeg en e-post hvor jeg på ny må forklare situasjonen. Får vel bare smøre meg med tålmodighet å vente på svar...

 

Damen i telefonen sa at det kom ikke opp noe om at den var merket som gave. Ble også forklart at dem har ikke lov å legge på straffegebyr om dem mistenker verdien egentlig er høyere. Litt rart, for var ikke akuratt utydelig merket. Kunne enkelt se beskrivelse av innhold, verdi og at "gift" var krysset av...

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Mottok en ny pakke i dag. Selvsagt et beløp å betale på den også. Damen som betjente disken ble noe overrasket og irritert når jeg freste litt og nektet å betale. Dem kunne ikke gjøre noe med det der. Fjerne beløpet har dem ikke mulighet eller lov til. Fikk på ny en lapp med telefonnummer jeg måtte ringe. Ringte opp nummeret, forklarte situasjonen og fikk beskjed dem ikke kunne gjøre noe der heller. Nå fikk jeg en e-post hvor jeg på ny må forklare situasjonen. Får vel bare smøre meg med tålmodighet å vente på svar...

 

Damen i telefonen sa at det kom ikke opp noe om at den var merket som gave. Ble også forklart at dem har ikke lov å legge på straffegebyr om dem mistenker verdien egentlig er høyere. Litt rart, for var ikke akuratt utydelig merket. Kunne enkelt se beskrivelse av innhold, verdi og at "gift" var krysset av...

 

Det er jo riktig det de sier - de i butikken kan ikke gjøre noe, like lite som de på postkontoret kan. Men slik jeg beskrev til deg tar du kontakt med posten, dvs kundeservice, og har du dokumentasjonen på at det er en gave, så skal de kunne hjelpe deg. Det er rimelig enkelt.

Som regel det du trenger å si er hvilken pakke det gjelder, dette er en gave - de vil da be om dokumentasjon, dette er da en bekreftelse fra vennen din. Den sender du på epost med sporingsnummeret og normalt vil de fjerne gebyrene.

 

Jeg har gjort dette på gaver før, og ellers på pakker de legger moms på mens om er momsfritatt. Det er veldig enkelt, men det krever at du ringer kundeservice ved ankomst og _før_ du skal hente pakken, så tar det en dag eller noe og du får svar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betaler du for de filmene han sender eller er det faktisk gaver? Hvis du får mye pakker av samme person hele tiden så er det ganske tydelig for tollen at det ikke er gaver og du skal da betale moms.

 

For meg høres det ut som dette er tilfelle, hvis det ikke er tilfelle så kan du bevise det med kontoutskrifter, bevise at du ikke betaler vennen din. Vet ikke helt om de vil tro deg alikevel siden du selvfølgelig kan ha kontoer i fler banker eller sende kontanter. For meg virker det som om det er meget usannsynlig at du vil få medhold, vrient å få "godkjent" dokumentasjon.

 

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet

Litt klipp/ lim fra de menyene på høyre side. Står akkurat det du trenger å vite :)

 

 

 

Toll/moms må være feil utregnet. Hva gjør jeg?

Kontroller alltid hentemeldingen før du henter sendingen din!

Om du mener at utregningen av importavgifter er feil, er det meget viktig at du tar kontakt med kundeservice utland før du henter sendingen din. Vare- og verdiangivelse påført/medsendt sendingen danner grunnlaget for avgiftsberegningen.

Kan du dokumentere at verdiangivelsen er feil og derav krever ny beregning, kontakt oss straks du får hentemeldingen eller senest 2 dager før hentefrist. Du kan ta kontakt med Kundeservice utland på telefon 04004 mandag-fredag kl. 08:00 - 18:00. Kontakt oss på e-post

Dersom avgiftsberegningen er feil, men Posten ikke kan lastes for dette, har du følgende muligheter:

    Send søknad til ditt lokale tollsted og be om omberegning av avgiftene. Du må sende med tollpapirene som du har fått fra Posten. I tillegg må du forklare hva du mener er riktig avgiftsberegning og vedlegge dokumentasjon på dette.
     Du kan også be Posten om å søke omberegning av avgiftene for deg. Kontakt Kundeservice

 

 

 

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Sender han penger i ny og ne for å dekke frakten og filmene. Filmene koster ofte under 10kr stk. Kan få en del i pakken uten at det bikker over 1000kr. Får vel en forsendelse i måneden eller noe. Har hvertfall blitt fortalt på postkontoret før at det er helt kurant å gjøre slik mellom venner. Ikke vært et problem tidligere, er nå den siste tiden det plutselig har komt betalingsbeløp på pakkene.

 

Dokumentere dette blir jo vanskelig. Er jo ikke akuratt spesifisert hva pengeoverføringene er. Blir jo litt som det samme som å be om kvittering på brukte ting en kjøper eller får fra privatpersoner på finn. Er jo helt latterlig å måtte inkludere kvittering på slikt.

 

Har ved tidligere anledning bare forklart hva innholdet er. Aldri trengt å sende inn kvitteringer på noe.

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Nei, er en person jeg kjenner som er fast bosatt i japan.

 

Noe er jo åpenbart feil siden det ikke var slik før. Har som sagt sendt en e-post til en adresse jeg fikk oppgitt over telefon når jeg snakket med tollen. Får se hva dem sier. Håper jeg får svar raskt... Hørtes ut som at problemet her er at forsendelsen er ikke registrert som gave. Damen i telefonen kunne ikke finne noe i systemet om at den var haket av på det. Var et ganske tydelig kryss i "gift" feltet på tollpapiret klistret på esken, så vet ikke jeg. Spurte om jeg skulle reise tilbake og ta bilde av lappen som dokumentasjon på at den faktisk er deklarert som gave, men ble fortalt det ikke var nødvendig.

 

Virker jo som at tollen ikke alltid vet hva dem holder på med. Blir noe off-topic, men litt morsomt. Importerte en videospiller fra tyskland en gang. Den ble beslaglagt for å være en forbudt vare. Brukte vel 2 eller 3 timer på telefonen hvor jeg prøvde å forklare det er en helt vanlig videospiller. Kunne umulig være forbudt. Etter mye venting fikk jeg svar "åpnet pakken nå, du har helt rett. Blir sendt videre med en gang."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...