Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

slåsskamp nach - burde jeg anmelde?


Sangesland

Anbefalte innlegg

vil på forhånd beklage om innlegget er litt rotete.

etter byen stengte kl 02:30 gikk 6 stk hjem på et nach. (jeg, kompis og 4 unkjente)
jeg ble sittende i en stol å drikke litt vin mens jeg prata lett med dem andre.
han som holdt nachet tok da frem en gitar som han ville vise frem til én person på nachet. spille litt etc. når dem var ferdig med gitaren satt eieren av gitaren den lenende inntil bordet. (glatt ikea bord).

en kort periode senere reiste jeg meg fra stolen og gikk i MOTSATT retning av gitaren. berørte aldri gitaren (lå rundt hjørnet av bordet fra hvor jeg satt) eller bordet. 2-3 sek senere falt gitaren i bakken og halsen på gitaren knakk. 
dette var tydeligvis min feil siden jeg hadde reist meg fra stolen og han skulle da ha 20.000 kroner av meg. dette var ikke jeg eller de andre gjestene enig i. eieren var R A S E N D E.
han ble stående å skrike mens jeg satt rolig i en stolen og prøvde å forklare meg.

han plukka så opp den knekte gitarhalsen, som er full av metall, og slo meg i ansiktet, som resulterte i at jeg begynte å blø. i ren refleks løfta jeg karen opp og kasta han bakover i veggen, noe som resulterte i at tvn knakk. deretter forlot vi alle leiligheten.

på veien ut av bygget kom han etter oss å sparka ei jente ned trappa. på utsiden av bygget ringte jeg til politiet som kom kort etter. da politiet ankom kom også han som holdt nachet ned for å prate med politiet.

han kunne da informere politiet at vi i tilegg til å ødelegge gitaren og tvn også hadde stjålet telefonen hans og husnøklene. politiet gikk så opp i leiligheten hans for å inspisere hva som hadde skjedd + kikke etter nøkler og tlf.
politiet kom ned igjen ~10 min senere og kunne bekrefte at de hadde funnet telefonen og nøklene, altså vi hadde ikke stjålet dem. falske beskyldninger av han.
vi ble så sendt hjem.

han som holdt nachet er fortsatt sint og vil ha pengene sine. sier han skal politianmelde, sende forsikringsselskapet på meg etc.
burde jeg gå å politianmelde dette? hjelper det meg noe om han prøver å ta saken videre mot meg?
grunnen til at jeg evt anmelder er at jeg vil være best mulig stilt om han anmelder meg for vold eller fremmer noen form for erstatningsansvar mot meg.

på forhånd takk

edit: skriveleif

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anmeld saken til politiet. Hvis han anmelder deg først så har han et overtak mot deg. Anmeld han først så har du overtaket. Fordi politiet kommer til å avhøre den som blir anmeldt først. Du må huske at hvis du taper rettsaken. Så er du som må betale regning i rettsaken. Du må betale din egen og hans rettsak regning hvis du taper.

 

Du ønsker jo selvfølgelig at ham blir anmeldt først. Så blir han avhørt først av politiet.

Hvis han anmelder deg først så mister du overtaket. Fordi du blir først avhørt av politiet. 

Hvis du blir først avhørt av politiet. Så vil politiet ikke ta din anmeldelse noe seriøs. 

Den som anmelder først vinner. 

Endret av Finland
Lenke til kommentar

han som holdt nachet er fortsatt sint og vil ha pengene sine. sier han skal politianmelde, sende forsikringsselskapet på meg etc.

burde jeg gå å politianmelde dette? hjelper det meg noe om han prøver å ta saken videre mot meg?

 

Men hva og hvorfor vil du egentlig anmelde?

Lenke til kommentar

 

han som holdt nachet er fortsatt sint og vil ha pengene sine. sier han skal politianmelde, sende forsikringsselskapet på meg etc.

burde jeg gå å politianmelde dette? hjelper det meg noe om han prøver å ta saken videre mot meg?

 

Men hva og hvorfor vil du egentlig anmelde?

 

jeg har aldri vært innvolvert med slikt før, så spør heller på forumet 1 gang for mye enn 1 gang for lite.

hovedgrunnen til at jeg evt anmelder er for å unngå at han blir sittende med et overtak av et slag om han skulle anmelde meg først.

edit: jeg brukte jo fysisk makt mot han da jeg løftet han og kastet han i veggen, slik at tvn knuste.

selv om dette var i selvforsvar da han slo meg med en trekloss dekket i metall først.

vil unngå at jeg kan bli anmeldt for det.

 

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

jeg har aldri vært innvolvert med slikt før, så spør heller på forumet 1 gang for mye enn 1 gang for lite.

hovedgrunnen til at jeg evt anmelder er for å unngå at han blir sittende med et overtak av et slag om han skulle anmelde meg først.

Men først og fremst må du ha en grunn, og den må du selvsagt gi opp i en anmeldelse.

Lenke til kommentar

 

jeg har aldri vært innvolvert med slikt før, så spør heller på forumet 1 gang for mye enn 1 gang for lite.

hovedgrunnen til at jeg evt anmelder er for å unngå at han blir sittende med et overtak av et slag om han skulle anmelde meg først.

Men først og fremst må du ha en grunn, og den må du selvsagt gi opp i en anmeldelse.

 

evt blir det for vold.

Lenke til kommentar

Du treng ikkje å levere anmeldelse for å sette deg i motposisjon for ein eventuell framtidig rettstvist.

Men det kan være lurt at du setter deg ned og skriver ned kva som skjedde og kven som var til stades no medan du fortsatt husker det godt. I ein evntuell rettsak så vil du stille langt sterkare når du kan vise til slike detaljar medan motparten ikkje klarer å redegjere i detalj kva som hente.

 

Uavhengig av dette så burde du nok vurdere å anmelde berre på grunn av voldsbruken. Det å slå nokon i ansiktet med ein gitarhals er langt over grensa for kva som er akseptabelt.

 

Når det gjeld sjølve erstattningssaka så kan eg ikkje sjå at huseigaren skal kunne vinne fram. Verken med ein anmeldelse for skadeverk eller i eit privatrettslig erstatningskrav.

Det at gitaren blei øydelagt må nesten eigaren sjølv ta ansvar for, han må i alle fall ta delar av ansvaret. Det er nok ikkje umogleg at når du reiste deg frå stolen var i kontakt med golvteppet som igjen var i kontakt med bordet som igjen gjorde at den perfekt balanserte gitaren falt. Men samtidig kan det ikkje utelukkast at det var ein av dei andre som satt rundt bordet som har forårsaka at bordet bevegde seg. Ansvaret for uhellet må derfor ligge på den som satte fra seg gitaren på ein slik måte at den lett kunne falle.

 

 

Dersom du blir politianmeldt så kan eg ikkje sjå at dette skulle være noke problem for deg. Ei enkel forklaring og henvisning til at dei andre festdeltakarane kan bekrefte din versjon burde være rikelig nok for å få saka henlagt.

 

Kva forsikringsselskapet gjer kan vil ikkje ha påvirkning for din sak.

 

Største faren er nok eit sivilrettslig søksmål, men heller ikkje der kan eg sjå at gitareigaren kan vinne fram. Og sjølv om du av ein eller anna grunn skulle tape saka så skal du berre dekke gitareigarens tap, noke som i dei fleste tilfeller tilsvarer eigenandelen av innboforsikringa. Gitareigaren har ei ulovfesta plikt til å begrense dine tap, så han kan ikkje kreve erstattning for verdien av heile gitaren dersom denne er forsikra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hvis han anmelder først og du får brev til innkaling så nekter du straffeskyld og sier akkurat det som skjedde, at det ikke var din feil at gitaren falt. 

 

Saken vil da bli henlagt på grunnlag av bevisets stilling. Politiet har ikke ressurser til å få dette opp i retten. Kanskje på grunn av at du ble utsatt for vold, men ikke på grunn av en gitar og en tv.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om anmeldelse her, men som en som har erfaring med gitar så reagerer jeg på at gitarhalsen skal ha knekt bare fordi den veltet. Gitarhalsen er en *veldig* sterk del, den er også forsterket med en jernstang som går gjennom hele halsen. Mao. skal det svært stor kraft til å "knekke" en gitar hals. Du skriver også at gitarhalsen var "dekket med metall". Mener du strengene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gitarhalsen er en *veldig* sterk del, den er også forsterket med en jernstang som går gjennom hele halsen. Mao. skal det svært stor kraft til å "knekke" en gitar hals. 

Hvis dette var en gitar til 20.000(tolker det slik utfra førstepost), har den garantert en justerskrue gjennom hele halsen. Da skal det være umulig å knekke den i to.

 

Jeg har(og har hatt flere) gitarer i den prisklassen og alle har en såkalt "truss rod"(justerskrue) gjennom halsen. Justerskruen har vanligvis en diameter på 3/16", ca. 5 mm. Det skal en del til å knekke den...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne saken bør du utvilsomt anmelde. At du kanskje har ødelagt en eiendel han er glad i kan forklare at han angriper deg, men ikke unnskylde det. Angrepet hans er voldsomt, og hadde et svært stort skadepotensiale. Bare på bakgrunn av det syns jeg du bør anmelde.

 

Om du må erstatte gitaren eller ikke er en annen diskusjon. Men om vitnene fikk med seg hva som skjedde på en klar og tydelig måte, og det skjedde slik du forklarer, da har du i mine øyne blitt angrepet på en ganske alvorlig måte - helt uforskyldt.

 

At du brukte fysisk makt er, om det du skriver er sant, helt innenfor rammene for lovlig nødverge, etter min oppfatning.

Endret av Simon Aldra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gitarhalsen er en *veldig* sterk del, den er også forsterket med en jernstang som går gjennom hele halsen. Mao. skal det svært stor kraft til å "knekke" en gitar hals. 

Hvis dette var en gitar til 20.000(tolker det slik utfra førstepost), har den garantert en justerskrue gjennom hele halsen. Da skal det være umulig å knekke den i to.

 

Jeg har(og har hatt flere) gitarer i den prisklassen og alle har en såkalt "truss rod"(justerskrue) gjennom halsen. Justerskruen har vanligvis en diameter på 3/16", ca. 5 mm. Det skal en del til å knekke den...

 

Den var trolig allerede ødelagt og han lente den mot et glatt bord (latterlig behandling av en gjenstand til 20k forresten)? Høres nesten ut som at han inviterte på nach for å lure noen til å erstatte gitaren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...