Gå til innhold

[Løst] Sette PC som router?


LMH1

Anbefalte innlegg

La meg se om jeg klarer å forstå dette. Du er ikke så god i engelsk, så du ønsker ikke å lese engelsk fagstoff som forklarer deg de punktene du ikke forstår noe av. Men du har ingenting i mot å sende epost på engelsk for å spørre de som utvikler pfSense om hvorfor noe ikke fungerer, når du 99,99% sikkert har satt det opp feil, pga. kunnskapsmangel?

 

Dette er jo hysterisk morsomt :D

Bare le du jeg velger å kommentere dette siden det går nesten som personangrep.

 

Vil anbefale deg enten å hjelpe eller holde deg unna.

Ditt innlegg er væste så langt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er altså slik at dere ikke har brukt ipv6? Eller har lite kunnskaper sammenlignet Asus router mot pfsense for privat bruk?

Eg bruker pfsense privat og er veldig godt fornøyd.

 

Rent generelt så er det ingen forskjell på det "tekniske" oppsettet mellom en pfsense boks og en Asus router. Kan du begrepene og den faktiske måten ting fungerer på så bør pfsense fungere helt uten problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen ting Asus J1900I-C bruker realtek nic chip.

 

Intel nettverkkortet vet jeg klarer 940 mbit siden jeg har testet det på house of nerds.

Så det jeg lurer på kan det være kortet i Asus J1900I-C som ikke er bra nok som gjør jeg får dårlig hastighet?

 

For mener tilsvarende kort i LGA 1155 klarer værtfall 700 mbit.

Men jeg har ikke testet det.

 

Ipv6 kan være feil satt opp et sted. Da jeg finner på det forumet altibox f.eks bruker (IPv6 kalt 6rd (Rapid Deployment).

Så kan være derfor det f.eks funger fint ut av boksen med altibox som levrandør kanskje ikke canaldigital?

 

Tips til dere andre, velg heller å la være så svar hvis dere fortsetter å svare som J--.

Lenke til kommentar

 

La meg se om jeg klarer å forstå dette. Du er ikke så god i engelsk, så du ønsker ikke å lese engelsk fagstoff som forklarer deg de punktene du ikke forstår noe av. Men du har ingenting i mot å sende epost på engelsk for å spørre de som utvikler pfSense om hvorfor noe ikke fungerer, når du 99,99% sikkert har satt det opp feil, pga. kunnskapsmangel?

 

Dette er jo hysterisk morsomt :D

Bare le du jeg velger å kommentere dette siden det går nesten som personangrep.

 

Vil anbefale deg enten å hjelpe eller holde deg unna.

Ditt innlegg er væste så langt.

Jeg påpeker en grov logikkbrist hos deg. Du må gjerne tolke det som angrep.

 

Jeg har prøvd å hjelpe deg i titalls av innlegg. Du leser kun det du ønsker å lese, og ignorerer resten. Ut av det du ønsker å lese plukker du ut noen enkeltord, og putter de ukritisk inn igjen i nye innlegg, helt utenfor kontekst og forståelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

LMH1: 

Hvorfor er du så oppsatt på å få 1000Mbit i stedet for 940Mbit når(hvis) CD eventuelt gir oss muligheten til dette?

Og hvorfor har du så hastverk med det? Sannsynligvis vil ikke CD lansere dette før de også kan tilby utstyr som støtter det også...

 

Siden du tydeligvis er villig til å bruke ganske store summer på 10Gb utstyr(fra andre tråder), så har du sikkert råd til å kjøpe ny ruter osv når det lanseres produkter som er ment for vanlige forbrukere.

 

Du burde også forstå at folk som bruker mye tid på dette forumet for å hjelpe folk etter hvert blir litt irritert når du helt tydelig ikke leser hva de skriver godt nok, og ikke tar til deg rådene deres. Hvis ikke du har forstått det enda, så finnes det ingen perfekt løsning på dine ønsker i dag. Du må enten vente på at Asus eller andre lanserer de produktene du trenger eller investere større penger i bedrifts utstyr(og noen til å montere/sette det opp for deg, da det ikke akkurat er Plug&Play).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er du så oppsatt på å få 1000Mbit i stedet for 940Mbit når(hvis) CD eventuelt gir oss muligheten til dette?

Og hvorfor har du så hastverk med det? Sannsynligvis vil ikke CD lansere dette før de også kan tilby utstyr som støtter det også...

 

Har ikke hastverk mener jeg har nevnt det i tidligere tråd neppe før sommeren 2016 kommer docsis 3.1

Men du vet jo det er slik hvis produsentene sier (10 gigabit er waste of time).

 

For de som er interisert kjøp bedriftutstyr er rådet dems.

Men vil ikke vente i 6-12 måneder utstyret er ikke klart, og da skjer det lite.

 

Er vel kanskje noen som jobber i Asus\komplett\Multicom\ Linksys etc.

Som leser trådene her på diskusjon.no som kanskje ser dette er marked.

 

Råd har jeg ja, men du ser jo også det å kjøpe switch\router 10 gigabit\s koster kanskje 15000 for en med vifte til 30 kr?

Det er problemet jeg finner i mange tråder flere her på diskusjon bekrefter det er slik. Produsentene gidder ikke å bry seg med PWM vifte eller tempraturbasert kjøling slik som f.eks laptop.

 

Sjekk med Altibox de gir bare usle 940 mbit til gigabit kunder?

https://www.altibox.no/nyheter?p_p_id=62_INSTANCE_fK9b&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_62_INSTANCE_fK9b_struts_action=%2Fjournal_articles%2Fview&_62_INSTANCE_fK9b_groupId=10327&_62_INSTANCE_fK9b_articleId=8020141&_62_INSTANCE_fK9b_version=1.2

 

 

Hjelmeland kommune i Ryfylke blir Altibox sin første forsøkskommune for neste generasjons høyhastighetsbredbånd. Kommuneadministrasjonen, offentlige virksomheter, bedrifter, husstander og hytteeiere får tilbud om fibernett med en hastighet på 1 gigabit/s (1000 megabit/s).

Men synd det gir 940 ikke 1000 mbit\s.

 

Derfor tror jeg canaldigital\Telenor vil følge etter, skyte de har 1 gigabit\s hastighet til 2000 kr måneden, synd man bare får 940 mbit på grunn det er Cat5e kabel og RJ45.

 

For dere som ikke bryr dere, må dere gjerne betale 24 000 kr å måneden å få dårligere produkt en dere betaler for da er deres skyld at dere godtar så mye.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tvilsomt at noen i Linksys eller Asus sitter og tråler forumet her etter nye markedsmuligheter.

 

Dette er du forklart utrolig mange ganger før - men den type utstyr du ser etter er laget for ett helt annet marked og bruksområde enn det du faller inn under. Og de kravene du har til utstyret er ikke sammenfallende med kravene til dette markedet.

 

Derfor vil du ikke finne utstyr som DU vil ha. Og små må du begynne å innse at du ikke er ett stort nok marked for Asus, Cisco, HP eller andre leverandører. At du vil ha 10GB utstyr som ikke lager lyd og er på størrelse med en switch til 499 fra Komplett er faktisk ikke en prioritet til produsentene. Face it.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er du så oppsatt på å få 1000Mbit i stedet for 940Mbit når(hvis) CD eventuelt gir oss muligheten til dette?

Og hvorfor har du så hastverk med det? Sannsynligvis vil ikke CD lansere dette før de også kan tilby utstyr som støtter det også...

 

Har ikke hastverk mener jeg har nevnt det i tidligere tråd neppe før sommeren 2016 kommer docsis 3.1

Men du vet jo det er slik hvis produsentene sier (10 gigabit er waste of time).

 

For de som er interisert kjøp bedriftutstyr er rådet dems.

Men vil ikke vente i 6-12 måneder utstyret er ikke klart, og da skjer det lite.

 

Er vel kanskje noen som jobber i Asus\komplett\Multicom\ Linksys etc.

Som leser trådene her på diskusjon.no som kanskje ser dette er marked.

 

Råd har jeg ja, men du ser jo også det å kjøpe switch\router 10 gigabit\s koster kanskje 15000 for en med vifte til 30 kr?

Det er problemet jeg finner i mange tråder flere her på diskusjon bekrefter det er slik. Produsentene gidder ikke å bry seg med PWM vifte eller tempraturbasert kjøling slik som f.eks laptop.

 

Men hva hjelper det at docsis 3.1 kommer til sommeren, om ikke Canal Digital uansett velger å tilby raskere nett? Det er ingenting som tilsier at de vil tilby 1000Mbit umiddelbart, selv om de har muligheten. Bla fordi de vet at ingen av kundene vil ha mulighet til å utnytte det.

 

Ingen produsenter sier at 10 gigabit er "waste of time", såvidt jeg vet. Jeg har selv jobbet for en større produsent i mange år, og har solgt 10 gigabit utsyr i noen år allerede. Vet også at det jobbes med dette for forbrukermarkedet, men(og dette er et stort men) det er ikke i nærheten av å ha blitt nok etterspørsel til at det kan masseproduseres på en kostnadseffektiv måte. At det kommer noen poster på forumet her rundt dette, vil ikke på noen måte påvirke produsentene dessverre.

 

Og når det gjelder kjøling i switcher/routere som finnes til bedriftsmarkedet, så er det som mange har fortalt deg før meg: Det er ikke ment for hjemmebruk! Det skal stå i et rackskap, i et rom med A/C og jevn temperatur. Det er langt viktigere at viftene fungerer over lang tid, enn hvor mye de støyer.(Prisen på 30,- for vifta er selvsagt helt uvesentlig)

 

Jeg forstår at du ønsker raskest mulig internet og nettverk, men du må prøve å forstå at dine ønsker er litt sære og veldig uvanlige i dag.

 

Og dessuten, du har fortsatt ikke svart på hvorfor du henger deg sånn opp i 1000Mbit vs 940Mbit?Ifølge andre tråder så sliter du jo uansett med å finne noe sted der du får utnyttet 500Mbit som du har i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, da må jeg ordne maskinvaredelen selv, men hvis vi tenker på programvaremessig.

 

Er det kun Cisco som har laget utstyret med tanke på fjernadministrasjon?

For vet f.eks det finnes bedrifter f.eks EDB Business Partner ASA eller tilsvarende som drifter router for firmaer, så vet ikke om det er mulig å installere slik i pfsense slik at firma kan ordne alt av innstillinger som må til?

 

Eller må man regne med veldig dårlig vilkår hvis jeg skulle vurdert en slik løsning, må fort ut med 500-1000 kr timen og det blir langt dyrere en mye annet? Så det ville vært bedre å bygge router på eget rom i så fall?

 

Da PCI-e baserte SFP+ er kort er lett å få tak i brukt, men usikker på maskinvare delen.

 

 

Og dessuten, du har fortsatt ikke svart på hvorfor du henger deg sånn opp i 1000Mbit vs 940Mbit?Ifølge andre tråder så sliter du jo uansett med å finne noe sted der du får utnyttet 500Mbit som du har i dag.

Ftp:uninett.no synd man ikke får kjøpt lagringsplass der.

 

2Gbit/s connection to UNINETT

Men har fysisk ikke testet over 940 mbit så vet ikke om man må være svært heldig å klare 250 MB\S nedlasting mot der, jeg syns teknologi på kabel er svært spennnende. Noe jeg mener er verdt å invistere i.

Særlig fiber og SFP+ Når prisene er såpass billige.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er ingen 1000Mbps kort som vil gi deg noe særlig mere enn 940 Mbps, dette har med overhead i tcp protokollen å gjøre. Det er slik det bare er, ikke noe du kan gjøre noe med.

 

Dette er forøvrig nevnt flere ganger, uten at du tydeligvis klarer å lese hva som blir skrevet.

Endret av kpolberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men hvis vi snur hele problemstilling: Windows 10 som router?

 

Da den ikke har DHCP\DNS eller windows 2012 server?

 

Hvor sikkert\usikker er det?

Problemet der er man må ha ipv6 for det skulle gå med tanke på man kun får 4 enheter av gangen på ipv4 mot internetlevrandøren.

 

Vil anta windows 10 på filkopiering må bruke andre teknologier. Teoretisk sett er det kanskje mulig, men man bør vel kryptere alt av innholdet.

 

Det var det jeg egentlig tenkte først hvis jeg skulle ha fått så rask hastighet mot internett.

Og bruke Asus Ac66u til mobiler\laptoper og nettbrett.

 

Det finnes mediaconverter Perle\TP link så det hadde vel sikkert gått an å bruke? Så sant det er 10 gigabit.

Det tror jeg det er marked for tror dere det blir beste løsningen så langt er mulig å oppdrive?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Man betaler ikke 40 kr hvis man betaler med kredittkort det er fordi det er digital valuta.

Det finnes ikke 50\10 øre i dag derfor er det slik. Men syns egentlig prisen burde vært opplyst til 40 kr.

Og det burde forbys å gi lavere pris en det den selges for f.eks 39,5 kr hvis butikken\steder nekter å ta i mot 50 øringer. Det er butikkens feil.

 

Med gigabit kort burde det vært spesifisert at praksis ytelse er noe lavere.

 

Angående 940 vs 1 gigabit så har nok de fleste internetlevrandører 10 gigabit utstyr.

Særlig telenor siden hadde de hatt 1 gigabit delt på flere 500 mbit hastighet blir det for tynt.

 

siDDis: har du bedre fiberconverter si ifra, det er bare som eksempel 1 gigabit\s til 400 kr.

Selv syns jeg det er røverkjøp om man trenger det, hadde det vært 2 porter og konverter til SFP+ så ville jeg heller kjøpt det. Da jeg vil helst ha 10 gigabit\s eller minst 2 gigabit\s for fremtiden konvert til SFP+.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor får du 800 Mbit fra? Og nei, 1000Mbps link er 1000Mbps, at du ikke får mer enn 940 Mbps har med at den mest brukte protokollen er TCP.

 

Windows 10 har meg bekjent fremdeles ICS "Internet Connection Sharing" innebygget, som vil si at den fungerer som NAT ruter, DHCP og DNS. Sikkertheten vil da være akkurat så sterk som brannmuren du setter opp.

 

Alt det andre du lirer av deg kan jeg ikke svare på, da det virker som noe én bot kunne raska sammen av diverse ord i denne tråden...

Endret av kpolberg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvor får du 800 Mbit fra? Og nei, 1000Mbps link er 1000Mbps, at du ikke får mer enn 940 Mbps har med at den mest brukte protokollen er TCP.

800 mbit er bare som eksempel.

 

Du har hørt om 10G-PON, 10G-EPON?

Er ikke 100% sikkert\oppdatert i dag men vil tro telenor\Homenet har dette per dags dato inkludert canaldigital på fiber.

 

Det som har med siste delen til kunden har nok heller med fiberkonverteren er 1000 mbit.

Hadde du hatt 10 gigabit utstyr (Usikker på hvilken)

 

10Gb/s Bidirectional 10km SFP+ Optical Transceiver FTLX2071D3xx

 

Ville dette vært brukt istedenfor ville ikke begrepet eksisert.

Så lite det ville kostet for de som har 500 mbit\1 gigabit burde man nesten krevet det?

Tror den adapteren kanskje koster maks 4000 kr

Lenke til kommentar

siDDis: har du bedre fiberconverter si ifra, det er bare som eksempel 1 gigabit\s til 400 kr.

Selv syns jeg det er røverkjøp om man trenger det, hadde det vært 2 porter og konverter til SFP+ så ville jeg heller kjøpt det. Da jeg vil helst ha 10 gigabit\s eller minst 2 gigabit\s for fremtiden konvert til SFP+.

 

Fiberstore selger 10G Tranceivere for 16 USD + frakt. Leveringstid er så som så, eller du kan kjøpe fra meg og få det levert på 1-2 dager.

Lenke til kommentar

Er interisert jeg, men ser ut som de jeg ser bruker 850 nm LC fiber? ikke BI-DIRECTIONAL 1310/1550

For ønsker ikke å ha 2 fiberkabel per RX\TX. Når man fint klarer seg med 1 uten det blir dyrere.

 

Skulle du ha mediaconverter også er jeg også interisert i det, vet ikke om internetlevrandørene noen gang vil gå for SFP+ så tror 10 gigabit rj45 eller noe er mere veien å gå for en internetlevrandør.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En av LMH1 sine vanlige misoppfatninger er at all caching er bra, og kan man cache 1gagabyte med internett så vil all internettsurfing gå mye raskere. Også nedlastning av alt. Anbefaler å hoppe til neste punktum hver gang man leser følgende ord i innleggene hans: SFP+, cache, LACP, Steam, DOCSIS. Dette for å unngå hodepine.

ROLIG nå sailor boii!.. du er et troll!, hjelp en som tydeligvis vil få til noe da. ikke vær så high and mighty på din egen kunnskap om feltet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...