Gå til innhold

[Løst] Sette PC som router?


LMH1

Anbefalte innlegg

En dual/quad core Pentium på minimum 2ghz kan vel umulig koste allverden?

 

 

Går vel ut i fra atom er nok, men så sant man har det så er det vel brukbart, Så ECC ram er ikke noe man kan hente på der?

 

Hva er det du skal hente på ECC ram? ECC RAM gir ikke bedre ytelse uansett.

 

VPN server hadde vært noe, så sant sikkerheten er god nok.

Litt i tvil om jeg skal vurdere det.

 

Sikkerheten er god nok om du bruker rett protokoll. PPTP kan du drite i, OpenVPN derimot er regnet som relativt trygt.

 

Blir nok ikke annet en SSD disker da harddisker kan gå i stykker ved mye bruk og trekker mye strøm.

 

Jaha? Og dette har du fra? Klart disse WD Green osv. som ikke er beregnet for å kjøre 24/7 nok kan ryke, men bruker du enterprise disker e.l. er det ikke noe stort problem. Men ja, akkurat til caching er nok SSD å foretrekke.

Men hva vil du få utav denne cachingen? Altså 1TB med caching hjemme er MER ENN NOK. Dette er CACHE, ikke lagringssted for hele filmsamlingen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbake til fornuftighet i denne tråden.

 

Har prøvd å installere:

https://www.pfsense.org/download/mirror.php?section=downloads

 

X64

Live installer on memory stick

Console VGA

 

Brukt:

Universal-USB-Installer-1.9.6.3

osfmount_x64 (Convert IMG til iso)

 

Samme fremgangsmåte funger på Android X86 64 bits.

 

Slik forstår jeg Pfsense er basert på FreeBSD.

Så hva kan være grunnen til jeg ikke får startet den? Slått av UEFI\Secority boot men fremdeles vil den ikke starte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå får jeg verfall det å fungere, men funger pfsense som VPN server?

 

Da jeg har fått endret WAN ipadressen til 31.44.41.2/24

 

Betyr ../24 at den er tagget som VLAN?

Skulle tro jeg kjører på vpn får ikke http://test-ipv6.com/ å fungere da det ikke virker det er satt opp?

 

Får ca halvparten på speedtest 250 mbit eller noe slik kan noen forklare meg hvorfor? QOS er satt på?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

/24 er CIDR notasjon for netmask 255.255.255.0, så nei det har ingenting med VLAN tag å gjøre.

 

pfSense _kan_ fungere som VPN server, men gjør det ikke rett utav boksen.

 

Hvorfor skal test-ipv6.com fungere? Jeg har jo allerede forklart at IPv6 ikke blir satt opp utav boksen (ihvertfall ikke sist gang jeg innstallerte pfSense). Du har heller ikke gitt noe informasjon som skulle kunne indikere at IPv6 er satt opp.

 

Du har så store mangler innen grunnleggende nettverkskforståelse, så å begynne å debugge hvorfor du får 250Mbit blir helt fånyttes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

@TheHaughom mulig jeg missforstår. Men mener du at noe av det jeg har skrevet er feil?

 

CIDR betyr heller ikke at du har alle IPene, det betyr bare at du har blitt tildelt én IP i ett subnet. Mange ISPer som definerer større netmasker enn /31.

 

EDIT: presiseringen ble om mulig enda værre...

Endret av kpolberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@TheHaugOrm mulig jeg missforstår. Men mener du at noe av det jeg har skrevet er feil?

Det er nok heller han som tar feil. Man kan fint (og får normalt sett som privatkunde) en IP i ett større nett. Ved noen løsninger (subscriber management i visse former) får man en flytende adresse som ikke er reel (som i en del av ett definert subnet), men normalen er en host-adresse i ett større subnett.

 

Det jeg er mer skeptisk til er hvor han har fått adressen fra. Jeg tipper en eller annen VPN-tilbyder.

Lenke til kommentar

Men tilbake til tema:

 

pfSense_1.jpg

Er dette noe man får hvis man går på 192.168.1.1 eller ipadressen satt opp som WAN?

Prøvde ikke det, kanskje noe jeg skal prøve mere på, men vil gjerne høre erfaringer.

 

Da jeg syns DOS\terminal oppsettet er irriterende i dag, ganske vanskelig.

 

Ellers tror jeg beholder Asus routeren da den gjør en bedre jobb hvis jeg vertfall ikke kommer videre en dette.

Fikk installert den men syns ytelsen er treg når det gjelder boot tar mye lengere en å starte router syns jeg selv om routerne ikke er superraske.

Lenke til kommentar

DOS oppsett? Har du tenkt å bytte LAN ip ofte?

 

Reboot tid lang? Tar mindre enn ett minutt hos meg, tipper det som tar lengst tid hos deg er å komme seg gjennom BIOS. Ikke at jeg forstår hvorfor reboot tid skulle ha noe særlig å si.

 

Forøvrig, problemet ditt er at du virrer rundt uten å sette deg inn i ting. Dermed ender du opp med å ikke lære noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Prøver lære noe men det virker ikke ut som pfsense er like brukervennlig som Asus (Merlin build).

Har klart å komme inn, å vertfall har jeg funnet ut Ipv6 oppsettet er noe knotete.

 

Det som skjer om jeg forsøker å endre DHCP6 er jeg mister tilkoblingen til laptop.

Prøvd også endre til 6in4 eller 6to4. Slik den generier falske ipv6 adresser heller ikke det virker.

 

midco-wan1.png

Eller er rådet å sette fast ipadresse på begge 2?

Lenke til kommentar

Hva er det du prøver å oppnå?

 

Hva med å begynne med IPv4, sett IPv6 til none, se om du får til det først? Er pfSense WAN interfacet koblet inn i det ultimate docsis modemet ditt?

Ipv4 virker fint, ja jeg får internett, litt bedre nå men problemet er når jeg prøver ipv6 å endre instillingene der mister jeg tilkoblingen.

Omtrent som man skriver ikke gyldig adresse, eller setter opp VLAN eller noe annet.

 

 

 

Du har nok ikke WAN adresse 31.44.41.2. Denne tilhører noe Ketchupnet-greier i Sveits.

Du har heller ikke CIDR /24, som kpolberg har skrevet betyr det samme som netmask 255.255.255.0 (at du har alle IP-adressene i det subnettet).

Kan noen av dette være årsaken til ipv6 ikke funger?

Må bytte WAN adresse til den jeg normalsett får fra ISP? Noe ligdene jeg får hvis jeg kobler Asus routeren?

 

post-14624-0-48648000-1370218287.png

Lenke til kommentar

Det jeg ikke gjør når jeg setter den til DHCP ipv4 (DHCP6 for ipv6).

 

Får Noe ligdene som 31.44.41.2 på wan.

Men normalsett starter canaldigital ipv4 på 62.xx.xx.xx.

 

På ipv6 begynner det vel på 2001: og slutter på :48 mener jeg.

 

Så må jeg skrive ned adressene jeg får fra asus routern og kopiere det over på pfsense, eller skal det være mulig å hente det på annen måte?
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...