Gå til innhold

[Løst] Sette PC som router?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får du noe liknende eller får du 31.44.41.2 ?

 

Du er klar over at IPv6 er sinnsykt stort? Og si at det starter på 2001 er like dumt som å si at CD addressen din starter på 62....

 

Og nei, du skal ikke kopiere addressene fra asus routeren. Men når du bytter om fra Asus til pfSense, så kan du prøve å ta strømmen på det uber fantastiske docsis modemet ditt...

Lenke til kommentar

Kan jo prøve men ser ikke hvorfor å ta strømmen skulle gi annet resultat, kanskje det løser ipv6 problemet. Men vet av erfaring i de fleste tilfeller så når det er over 4 enheter tilkoblet så pleier man å ikke få adresse på flere før man tar strømmen.

 

Vet noen forresten om det er vits å tukle med porter\brannmur på pfsense? Eller er det bare for å blokkere enkelte programmer?

Så det er ikke slik alle ha full tilgang til Pfsense hvis de kan brukernavn+ passord og har ip adressen + mac adressen?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Samme problem desverre, ser at problemet er ipv4 og ipv6 forsvinner så dermed må jeg restarte.

Prøvde et forsøk på å lage manuelle ipv6 adresser bare for å sjekke om det er konfig heller ikke der kommer jeg videre.

 

Så må være DNS\DHCP serveren som er feil satt opp dermed får jeg ikke dette å virke slik jeg vil.

 

Om noen har forslag ellers beholder jeg asus routeren da det tar for mye tid å sette opp dette.

Hadde håpet ipv6\ipv4 kunne settes opp automatisk.

Lenke til kommentar

Telenor/CD gir ut en /24 adresse, på min ubiquti router ser da WAN interfacet ut som dette: 88.88.xxx.60/24

 

jeg har også ikke veldig god "dyp" nettverks erfaring, jeg brukte 3uker på å få ipv6 til å fungere som det skulle, viste seg til slutt at de delte ut en stateless /48 adresse på ipv6

 

eneste jeg ikke fikk til var å dele ut en ipv6 adresse til SELVE routeren, da sluttet ipv6 å oppdatere seg hver halvtime (er da dhcp serveren sender ut en ny forespørsel) så jeg måtte sette at den skulle dele de ip adressene VIDERE, men ikke gi selve WAN interfacet egen adresse

 

på ubiquti heter da dhcp serveren du må bruke dhcpv6-pd (ikke vanlig dhcpv6), pd står for "prefix delegation"

 

vet det ikke er helt likt som pfsense, men det grunnleggende er veldig likt

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar

Asus router:

Ipv4 62.xx.xx.xx.xx

ivp6 2001:xxx.xxx.0.a449:1675

 

Pfsense:

WAN

v4 31.45.31.4/24

v6 DHCP6: 2001:466e:444f:f00:98ef etc

 

Lan:

192.168.1.10/2

8/128

 

Kan være at siden jeg prøvde å sette opp fast adresse har jeg rota det til helt.

Vet ikke om det er lettere å installere på nytt, fordi da blir jeg kvitt forrige oppsett.

Har ikke satt opp brannmuren ennå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det gjorde vertfall at jeg fikk internett å virke igjen.

 

Men er litt i tvil siden når jeg resatte funger ipv6 på klienten, selv om http://test-ipv6.com/

fremdeles ikke virker.

 

Husker ikke om det var Gateway jeg så ipadressen 31.45.31.4/24

https://doc.pfsense.org/index.php/Gateway_Settings

 

Så kan det være der det som gjør jeg ikke får ip adresse slik jeg får fra canaldigital med asus routern?

Kan være der som gjør at ipv6 ikke virker på nett.

 

Alternativ kan jeg prøve å høre med pfsense om de har forum\epost eller noe tips, da jeg ikke gidder å prøve meg frem.

Tror også der det ligger jeg ikke får optimalt bredbånd hastighet slik jeg gjør mot asus routeren.

For det er ikke meningen Pfsense skal fungere som flaskehals.

 

Men vil gjerne ha svar på hva dere tror det fysisk er mulig med hastighet siden bruker ca 30% av cpu på speedtest når jeg får rundt 430 mbit nedlasting eller noe slikt eller lavere.

 

Håper det vil være mulig med 940 mbit gjennom Pfsense med hovedkortet jeg har nå, har gigabit utstyr, men tviler på Asus J1900I-C har like god hastighet som Intel Gigabit CT PCI-E Network Adapter EXPI9301CTBLK.

Lenke til kommentar

Men... Du har jo sagt tidligere at du har 500/50 mbit linje fra Canal Digital?

Har du gigabit nå?

 

Om du ikke "gidder å prøve deg frem" tror jeg ikke pfSense er noe for deg. Trenger du et ferdig oppsett, som funker optimalt rett ut av boksen er nok Asusen din å foretrekke.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Ja jeg har 500/50 mbit.

Men regner med docsis 3.1 vil gjøre det mulig å få 1 gigabit ned\ kanskje 100-200 mbit opp.

Da blir Asus AC66u en flaskehals.

 

Men nå blir dette neppe før sommeren. så har fremdeles god tid å finne løsning.

Prøvde å sende epost til [email protected] for å høre med de om de har greie på det med hvorfor pfsense ikke gir ipv6 eller gateway innstillingene muligens linker til en server i nederland.

 

https://www.pfsense.org/our-services/gold-membership.html

 

Vet ikke om dette egentlig er mere rettet mot bedriftmarkedet og folk som skal drifte større nett.

 

Det er altså slik at dere ikke har brukt ipv6? Eller har lite kunnskaper sammenlignet Asus router mot pfsense for privat bruk?

 

For tror ikke jeg er den rette å gå på https://forum.pfsense.org/index.php

Om det er rette plass å få hjelp,https://forum.pfsense.org/index.php?board=29.0

 

Men tror nok diskusjon.no har flere brukere en der, så skulle tro noen har litt greie på pfsense.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

La meg se om jeg klarer å forstå dette. Du er ikke så god i engelsk, så du ønsker ikke å lese engelsk fagstoff som forklarer deg de punktene du ikke forstår noe av. Men du har ingenting i mot å sende epost på engelsk for å spørre de som utvikler pfSense om hvorfor noe ikke fungerer, når du 99,99% sikkert har satt det opp feil, pga. kunnskapsmangel?

 

Dette er jo hysterisk morsomt :D

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...