Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av kamera: A7serien, Canon 5d mark ii eller iii


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg trenger hjelp til valg av kamera. Jeg skal bruke kameraet primært til video, og lurer på om jeg skal gå opp i pris fra 5d mark ii og enkelte a7 modeller til A7s/5d mark iii? Jeg ønsker et kamera som kan ta video som ser bra ut for eksempel på kinolerret, og som er verdt penga jeg investerer i det. Jeg skal bruke det til både doku og fiksjon, og kommer til å bruke det mye, men er ikke på profesjonelt nivå ennå.

 

Så, noen tips for hva jeg bør legge til grunn for avgjørelsen? Eller noen klare anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Video har jeg ingen erfaring med, men jeg har hatt både Canon 5D ll og lll over en lengre periode. Så for min del var det kun fotodelen som opptok meg, det jeg derimot sitter igjen med erfaringer er at en også bør legge ganske mange kroner i skikkelig optikk. For svake optiske egenskaper blir fort synlige på bilder når en benytter kameraer med denne str. på bildebrikken, og da blir det fort et meget kostbart oppsett. 5D lll er merkbart bedre enn 5D ll på flere punkter, først og fremst på AF (autofokus), men også betydelig bedre på iso-egenskapene (da spes. med tanke på høyere iso-nivåer). For om en måtte lysne skyggepartiene ved bruk av 5D ll (på høyere iso-nivå), så kom det fort en stygg fargestøy som ble meget synlig.

Men hvor mye dette har å si for video vet jeg ikke.

 

For min del så var det definitivt verdt prisforskjellen å oppgradere til 5D lll for de nevnte kvaliteter, men det kommer jo selvfølgelig an på hvilke egenskaper en har mest behov for.......

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt A7s, A7s II eller A7r II som alle er fenomenale på video. Den korte registeravstanden gjør at du også kan bruke et hav av optikk for en billig penge. A7s II og A7r II har også innebygd bildestabilisator i huset som resulterer i mye bedre håndholdt filming samt 4K lagring internt. Sony bruker også S-log2 og S-log3 profiler som gir utvidede muligheter i postproduksjon med "colour grading".

 

Dersom du søker etter S-log på f eks. youtube så finner du fort ut hvordan du kan jobbe med disse profilene og bruk av looks og luts.

 

Elektronisk søker har også sine fordeler når det kommer til filming og Sony`s lysfølsomhet og dynamikk er helt i egen klasse!

De andre A7 modellene er ikke like godt egnet til Pro video da de har endel utfordringer med "moire" på overflater med mye detaljer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for grundige svar alle sammen. Jeg ble veldig interessert i panasonic gh4, men det jeg lurer på er om det er stress med å finne god optikk til dette kameraet? Jeg er fortsatt veldig i tvil om hvor mye jeg skal bruke på kameraet, om det er verdt det å gå opp i pris totalt til f.eks. sony a7s med optikk..

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei.

 

Alle kameraene som så langt er nevnt i denne tråden holder svært god standard. Det sagt, noen av forslagene, mer spesifikt a7s2, er langt høyere i pris, sammenlignet med f.eks 5d mk2.

 

Det som er viktig å huske på, er at kameraet kun er en liten del av utstyret når det kommer til å skyte film. I tillegg til kamerahuset, trenger man god optikk, en kvalitetstripod, gjerne en monitor og lyd, samt minnekort, batterier og filtre. Da begynner fort pengene å rulle.

 

Det som gir mest bilde for pengene på markedet nå, er Canon sine speilkamera. Det finnes mye utstyr til dem, det er enkelt å få tak i god optikk og rigger, samtidig som det er en del av dem på bruktmarkedet. I tillegg tåler de en del juling. 

 

Det kommer selvsagt an på budsjett, men Canon sin gamle traver 5d mk2 gir fortsatt fantastiske bilder som holder opp på store lerrett hvis bildene er behandlet rett(eksponering og gradering). Skal man bruke dette kameraet trenger man definitivt en monitor, da skjermen på kameraet ikke kan vinkles, samtidig som den er for liten for å dra fokus. 

 

5d mk2 får man for 6000-8000 på brukten om dagen, og det er et solid kamera som generelt sett er trygt å kjøpe. Videokvaliteten kontra mk3 er ikke verdt prisforskjellen. Kameraet har både fordeler og ulemper, men for prisen holder det godt. 

 

Jeg har skutt denne filmen på 5d mk2; https://vimeo.com/150660825

 

Kameraer man skal se på i dette segmentet er Canon 7d, Blackmagic Pocket Cinema Camera og GH4. Sammenlignet med disse er det kun 5d mk2 som har fullformat sensor, med de fordeler som det har med seg. Mest fleksibelt er nok GH4, men sensoren er vesentlig mindre, og det er dårligere i lavlys. BMPCC har vesentlig bedre kodek, og kan skyte RAW, mens Canon 7d er enda mer økonomisk, men har cropsensor. Cropsensor gjør at optikken gir deg lengre brennvidde, og gir større dybdeskarphet(mer av bildet er i fokus).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har selv et Sony A7s II og er veldig fornøyd. Har god erfaring med 5D og, men etter min menig så er Sony kameraet vassere uansett hvordan man ser på det. Magic Latern kan skyte raw, men de 4K 100mbps filene fra Sony, pluss bruken av s-log2 gir deg ekstremt mye å jobbe med.

 

Det som er det negative når det kommer til bruken av s-log er begrensingen av lavere ISO. I sollys er det nemlig ikke så fett med laveste grense på 1600, om det ikke var 3200. Har det ikke foran meg for øyeblikket.

 

4K krever igjen 64GB sdxc kort, men 250-300 kroner for et kort er ikke så ille. Batteritiden på Sonykameraet er ca 40 minutter. Med 64 GB kort for man litt over 1 time med materiale.

 

Det at det er fullframe og i tillegg over the top lysfølsomt er også noe som gjør at dette er et kamera som er verdt prisen. Enn så lenge har jeg ikke opplevd noe nevneverdig svakheter, utenom prisen og at 4K h264 filene krever en ganske moderne pc for å kunne jobbes med.

 

Når det er sagt ser jeg at det er mye mer en god kvalitet som gir oss filmfølelse. Lyssetting, kamerakjøring, fortellerevne og skuespill er ting som er viktigere. 28 days later var skutt på et minidv om keg ikke tar helt feil og den filmen ser og føles film ut.

 

Regner med at du allerede har valgt kamera, men om noen andre lurer ^_^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...