Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer å kjøpe inn noen flere disker, men har ikke nokk sata porter. Har sett litt på diverse raid kort, men blir ikke helt klok på dette :hm:

 

Noen som har noe å anbefale? Eventuelt noen tips til hva jeg må se etter når jeg leter selv.

Du skal ikke se etter ett typisk raid kort.

Unraid må kunne se diskene 1 og 1, ikke som ett raid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vurderer å kjøpe inn noen flere disker, men har ikke nokk sata porter. Har sett litt på diverse raid kort, men blir ikke helt klok på dette :hm:

 

Noen som har noe å anbefale? Eventuelt noen tips til hva jeg må se etter når jeg leter selv.

Du skal ikke se etter ett typisk raid kort.

Unraid må kunne se diskene 1 og 1, ikke som ett raid :)

 

Hva bør jeg se etter da?

Lenke til kommentar

Et HBA kort er det du er ute etter (Host Bus Adapter). Mange HBA kort har også raid funksjonalitet og det står derfor ofte både raid og hba i beskrivelsen av kortet. LSI er et merke som er relativt populært, hvertfall på unraid forumet (har jeg bare sett ved å browse div tråder,her ikke ett selv). F.eks LSI 9211-8i flashet til IT mode: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p4712.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XLSI+9211-8i.TRS0&_nkw=LSI+9211-8i&_sacat=0
 
Dette er ett 8 port kort som vil si at du kan koble til 8 disker (evt fler med en sas expander). Andre har supermicro kort, men det er stort sett LSI og supermicro som går igjen hos de fleste.

 

Selv har jeg et 16 porters adaptec kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dell H310 er det samme kortet som LSI 9211-8i og kan flashes til HBA/ IT-mode på et par minutter.

 

https://backupbay.no/shortcut/blog/how-to-flash-dell-h310-to-hba-it-mode

 

Og ikkje kjøp frå Kina, det er ofte piratkopi med elendige kondensatorar og lodding.

 

 

Et HBA kort er det du er ute etter (Host Bus Adapter). Mange HBA kort har også raid funksjonalitet og det står derfor ofte både raid og hba i beskrivelsen av kortet. LSI er et merke som er relativt populært, hvertfall på unraid forumet (har jeg bare sett ved å browse div tråder,her ikke ett selv). F.eks LSI 9211-8i flashet til IT mode: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p4712.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XLSI+9211-8i.TRS0&_nkw=LSI+9211-8i&_sacat=0

 

Dette er ett 8 port kort som vil si at du kan koble til 8 disker (evt fler med en sas expander). Andre har supermicro kort, men det er stort sett LSI og supermicro som går igjen hos de fleste.

 

Selv har jeg et 16 porters adaptec kort.

 

Takk for tips! Blir nokk et Dell H310 kort :) Stoler ikke helt på ebay/kinavarer når det kommer til datalagring.

 

PS: Er BackupBay en grei side å handle på? Har aldri hørt om de før...

 

Jeg har støtt på et problem her nå...

 

Skulle installere en plugin, som feilet. Og etter dette kommer jeg meg ikke inn på GUIen.

Jeg har tilgang via ftp, så helt kjørt er den ikke. Har prøvd restart av server.

 

Noen som har erfaring med noe lignende? Eller vet om noe som kan løse problemet?

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Echuz: Windows10 klient? Prøv å skru av SMB3 klienten å se om det hjelper noe.

 

Har ikke fått rotet meg til å prøve det enda, har heller ikke funnet noe setting for det i farta. Får inn nye disker om ikke så fryktelig lenge, så venter til da. Og håper det løser problemt :)

Jeg har støtt på et problem her nå...

 

Skulle installere en plugin, som feilet. Og etter dette kommer jeg meg ikke inn på GUIen.

Jeg har tilgang via ftp, så helt kjørt er den ikke. Har prøvd restart av server.

 

Noen som har erfaring med noe lignende? Eller vet om noe som kan løse problemet?

 

Hvilken plugin var dette? Har hatt det samme problemet før, da tok jeg å reformaterte minnepennen og la inn relevante filer igjen. (lisensnøkken, config, appdata etc)

Lenke til kommentar

Jeg har støtt på et problem her nå...

 

Skulle installere en plugin, som feilet. Og etter dette kommer jeg meg ikke inn på GUIen.

Jeg har tilgang via ftp, så helt kjørt er den ikke. Har prøvd restart av server.

 

Noen som har erfaring med noe lignende? Eller vet om noe som kan løse problemet?

Vet ikke hvordan du kan løse det, men ville lagret en diagnostic hvis du fortsatt har mulighet. Så postet den på unraid forumet.

Lenke til kommentar

Noen som forresten har prøvd å få til IPTV på Unraid? Har fått oss det fra Get nå, hadde vært fint å slippe å punge ut for enda en dekoder.

 

Så langt har jeg funnet ut at TVHeadend (eller lignende) og Pipeworks må til, noe annet som må tenkes på? (Har også 2stk NICs som fungerer på serveren, mtp. IPTV går på ett annet VLAN enn internettet.)

Lenke til kommentar

Noen som forresten har prøvd å få til IPTV på Unraid? Har fått oss det fra Get nå, hadde vært fint å slippe å punge ut for enda en dekoder.

 

Så langt har jeg funnet ut at TVHeadend (eller lignende) og Pipeworks må til, noe annet som må tenkes på? (Har også 2stk NICs som fungerer på serveren, mtp. IPTV går på ett annet VLAN enn internettet.)

Har desverre ikke prøvd på noe slikt, men hvis du får det til må du gjerne dele det! For det hørtes interessant ut :D
Lenke til kommentar

Jeg har støtt på et problem her nå...

 

Skulle installere en plugin, som feilet. Og etter dette kommer jeg meg ikke inn på GUIen.

Jeg har tilgang via ftp, så helt kjørt er den ikke. Har prøvd restart av server.

 

Noen som har erfaring med noe lignende? Eller vet om noe som kan løse problemet?

 

Hvilken plugin var dette? Har hatt det samme problemet før, da tok jeg å reformaterte minnepennen og la inn relevante filer igjen. (lisensnøkken, config, appdata etc)

 

 

Nå husker jeg ikke helt hvilken plugin dette var. Jeg formaterte minnepinnen uten noe hell. Lot serveren stå over natten, og plutselig fungerte alt som før.

 

 

Jeg har støtt på et problem her nå...

 

Skulle installere en plugin, som feilet. Og etter dette kommer jeg meg ikke inn på GUIen.

Jeg har tilgang via ftp, så helt kjørt er den ikke. Har prøvd restart av server.

 

Noen som har erfaring med noe lignende? Eller vet om noe som kan løse problemet?

Vet ikke hvordan du kan løse det, men ville lagret en diagnostic hvis du fortsatt har mulighet. Så postet den på unraid forumet.

 

Problemet løste seg selv med en natt søvn. Aner ikke hva som var galt.

 

Har dog hatt litt problemer med å nå GUIen til dockers innimellom. Prøvde å installere OwnCloud, men får timeout hver gang jeg går inn på ip:port.

 

Har prøvd å sette opp Couchpotato og sickbeard uten hell med diverse downloadere. Fikk til slutt sickbeard til å fungere, men ikke optimalt. Har en anelse om at noen av problemene har med usenet/torrent kilde å gjøre.

 

Akkurat nå bruker jeg transmission til å laste ned torrenst (lovlige selvfølgelig :ph34r:) som laster torrents automatisk fra en mappe (som jeg planlegger å linke til dropbox dockeren) Da må jeg manuelt legge inn filer og flytte de til riktig mappe etter de er lastet ned (til TVshow og Movies) Noen som har tips til en enklere løsning? Eventuelt en guide på CP/SB?

 

Må skryte litt av meg selv med det samme: Har rippet nesten 200 DVD/BluRay i løpet av de siste ukene :) Snart ferdig nå!

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Har prøvd å sette opp Couchpotato og sickbeard uten hell med diverse downloadere. Fikk til slutt sickbeard til å fungere, men ikke optimalt. Har en anelse om at noen av problemene har med usenet/torrent kilde å gjøre.

 

Akkurat nå bruker jeg transmission til å laste ned torrenst (lovlige selvfølgelig :ph34r:) som laster torrents automatisk fra en mappe (som jeg planlegger å linke til dropbox dockeren) Da må jeg manuelt legge inn filer og flytte de til riktig mappe etter de er lastet ned (til TVshow og Movies) Noen som har tips til en enklere løsning? Eventuelt en guide på CP/SB?

 

Må skryte litt av meg selv med det samme: Har rippet nesten 200 DVD/BluRay i løpet av de siste ukene :) Snart ferdig nå!

Bruker sonarr selv, siden jeg fant det mye lettere å sette opp.

Slik jeg har det er at sonarr finner torrent - > sender den til delugevpn som laster ned - > når den er lastet ned så tar sonarr og bytter navn på filen, før den flytter den til en annen mappe (tv serier mappe).

 

Husk å set samme path mapping på alle de dockerne som skal snakke sammen.

Altså ikke bruk: /mnt/user/downloads - > /downloads på sonarr, og /mnt/user/downloads - > /media på torrent klient feks. Hold istedenfor de like, da er det mye lettere å dette opp de riktig.

Altså /mnt/user/downloads - > /downloads på både sonarr/SB og torrent klient.

Lenke til kommentar

Oppdatet nå at docker imaget hadde fylt seg opp, noe som krashet hele docker, men usikker på hvorfor det har fylt seg opp.

 

Edit: Fant det ut, det var crashplan som etter oppdateringen satt incoming backup til insiden av docker imaget, selv om jeg satt riktig mappe i mappingen av dockeren.

Endret dette i Crashplan GUI og nå ser ting bedre ut :D



Noen som vet om PowerWalker UPS fungerer med unraid?



Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, de funker ikke. Prøvde en selv, men den gikk i retur dagen etter. APC er nok safest, men de er dyrere da. Evt CyberPower har jeg sett en del som har. Er vel i grunn bare de 2 merkene jeg har sett folk sier fungerer med APCUPSD som er den innebygde UPS programvaren unraid bruker. Evt kan du google etter merker som fungerer med NUT (Network UPS Tools) og bruke NUT pluginen, ett av merkene som funker med NUT er Eaton (tror hvertfall det var det en hadde lenger bak i tråden her), cyberpower mener jeg å huske også fungerer med NUT i tilegg til APCUPSD.

Lenke til kommentar

Kan lønne seg å snuse på andre enn komplett ja. :p Duger nok fint den der! Min er på 600w/1000VA tror jeg det var, funker fint til mine 2 servere + en switch. Husk at hvis du skal koble til 2 servere så må den ene være satt som slave og være tilkoblet router/switch (som selvsagt også må må være plugget i UPS'en), da du bare kan koble til 1 server med usb (som snakker med programvaren).

 

Edit: Hvis ikke det var opplagt så sender master serveren ut signal over nettverket om å slå av slaven. Husk også og konfiguere slave serveren til å slå seg av før master serveren, hvis ikke ender du opp med at bare masteren slår seg av, mens slaven får en unclean shutdown når ups'en slår seg av.

Endret av strike_
Lenke til kommentar

Er jeg som har Eaton UPS, og den kommuniserer fint med unRAID via NUT.

Men ikke sett det i aksjon ved et strømbrudd.. så jeg aner ikke helt hva som skjer da :p

 

Men over til en annen ting..

Jeg har en Windows 10 VM kjørende på unRAID.. Kjører på eget skjermkort, et GeForce GT 710 kort, og lyd kjøres via HDMI.

Kjører med k-lite mega codec pack, og bruker Media Player Classic til avspilling.

Men.. Ofte sliter jeg med at lyden kommer ut av sync.. Noen her som har tips?
Kan ikke huske å ha merket dette når jeg kjørte en laptop som media avspilings pc.. Så tipper det er noe med virtualiseringen.

 

Problemet er bildet blir hengende etter lyden, det går som regel fint i noen minutter, før det begynner å bygge seg opp.

Har merket det på nedlastede serier, og på youtube.. Og lar jeg det gå lenge nok, så henger lyden seg helt opp.

Men felles for alt, er at det funker fint om jeg lukker avpspilleren/nettleseren, og starter det igjen.. trengs ikke noe restart av VM.

Men har også prøvd å se et par episoder av Garasjen på viafree.no, og der er det ikke tegn til problemet.

 

 

*edit*

Noen ganger hjelper det å bare sette på pause ei stund.. f.eks et minutt eller 2, og alt er fint igjen.

 

Mulig jeg spør på helt feil sted.. men tenker kanskje at noen andre her kjører lignende setup :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...