Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

6.2 beta 23 er ute nå.. Kun to dager etter b22 ble utgitt  :tease:

 

https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=49705

 

Går rimelig fort nå :p må ha vært noen alvorlige bugs i 22, siden denne kom så fort ;)

 

Kan forøvrig medele at jeg fikk opp lisens sida igjen etter oppgradering til b23.. og array ville ikke autostarte.. men det var kun på første oppstart.

Neste reboot så fungerte det som normalt igjen :)

Endret av J@9
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg byttet skjermkort i unraid boksen min, kjøpte meg et GT 710 2gb kort.

Så nå kan jeg restarte vm's uten å restarte unraid :D

Venter forøvrig på en 3tb parity disk og 16gb ram.. fant ut at 8gb var litt snaut gitt.. så da går jeg for 24 :p

 

RC2 kom da fort  :p

Fikk varsel om at den var tilgjengelig idag :)

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg hadde litt problemer i helgen med at når vi fikk sett på plex i 2-3 timer i strekk så frøs pluteselig plex serveren seg, men ikke selve unraid serveren.

Måtte restarte plex så fungerte det igjen men samme skjedde etter 2-3 timer igjen.....

 

Klarer ikke helt å finne ut hvorfor, men har nå låst Plex serveren til 1/1 CPU/HT og låst de andre docker appene til å ikke bruke den kjernen som plex bruker.

Har også slått av at plex skal encode i RAM, så får vi se om det samme skjer over tid.

Lenke til kommentar

Jeg hadde litt problemer i helgen med at når vi fikk sett på plex i 2-3 timer i strekk så frøs pluteselig plex serveren seg, men ikke selve unraid serveren.

Måtte restarte plex så fungerte det igjen men samme skjedde etter 2-3 timer igjen.....

 

Klarer ikke helt å finne ut hvorfor, men har nå låst Plex serveren til 1/1 CPU/HT og låst de andre docker appene til å ikke bruke den kjernen som plex bruker.

Har også slått av at plex skal encode i RAM, så får vi se om det samme skjer over tid.

Plex støtter ikke lenger trancscode i ram, så det kan godt være problemet. 

Lenke til kommentar

Slo det av men samme skjedde.

Men har nå satt transcode mappen til å være ett eget share på cache disken, som har god nok med plass, så skal vi se hva som skjer.

Tipper på at det har krashet pga at cache området har gått fult, flere som har hatt lignende problemer der det var årsaken.

 

Hvor står det foresten at plex ikke lengere støtter det?

 

 

Edit: Da har jeg testet litt til og forstår bare mindre.

Det henger ikke lengere, men det hakker etter ca 1.5time, transcode filen er på 3.8GB så disken er ikke fylt opp, ikke går cpu på 100% heller.

Stopper jeg filmen og venter til transcode mappen har tømt seg og starter opp igjen fra der den var går alt smooth igjen.

Eneste logiske forklaringen jeg har på det er at plex på unraid/linux får problemer når cache filen nærmer seg 4GB

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Slo det av men samme skjedde.

Men har nå satt transcode mappen til å være ett eget share på cache disken, som har god nok med plass, så skal vi se hva som skjer.

Tipper på at det har krashet pga at cache området har gått fult, flere som har hatt lignende problemer der det var årsaken.

 

Hvor står det foresten at plex ikke lengere støtter det?

 

 

Edit: Da har jeg testet litt til og forstår bare mindre.

Det henger ikke lengere, men det hakker etter ca 1.5time, transcode filen er på 3.8GB så disken er ikke fylt opp, ikke går cpu på 100% heller.

Stopper jeg filmen og venter til transcode mappen har tømt seg og starter opp igjen fra der den var går alt smooth igjen.

Eneste logiske forklaringen jeg har på det er at plex på unraid/linux får problemer når cache filen nærmer seg 4GB

Se her:

https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=42148.msg470210#msg470210

 

Skjønner ikke hvorfor du har problemer med dette, er ikke noe med unraid heller, siden da hadde du hørt mange som hadde sagt det samme. 

Du kjører vel plex som docker? Kan jo evt prøve å reinstallere, eller bruke en annen sin versjon. Vet egentlig ikke hva mer jeg skal foreslå.

Lenke til kommentar

Har endret litt på innstillingene nå så får vi se hva som skjer.

har spurt om det samme på unraid forumet.



Og da ser det ut som det er løst :D

Måtte sette Plex sine appdata til å peke til /mnt/cache/appdata isteden for /mnt/user/appdata

 

Og det lønner seg å ha en cache disk når man bruker plex og ikke ha appdataene på raided.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Og da ser det ut som det er løst :D

Måtte sette Plex sine appdata til å peke til /mnt/cache/appdata isteden for /mnt/user/appdata

 

Og det lønner seg å ha en cache disk når man bruker plex og ikke ha appdataene på raided.

Godt det ble ordnet, har lagt inn dette på tips i først post også nå. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjøpte nettopp en brukt pc på finn som jeg tenkte å teste unraid på, men vet ikke helt hvordan eller hva jeg trenger å sette opp.

 

Er litt usikker på hvilke komponenter som står i pcn (har ikke tilgang på den akkurat nå) Men det er en Dell t3500 med 24gb ram og en xeon w3670.

 

Målet er å sette opp plex, slik at jeg kan streame filmer fra hjemme til der jeg bor nå. Men hvordan skal jeg få lagt inn nye filmer på serveren, når jeg ikke har fysisk tilgang til den?

 

Finnes det en måte å automatisk laste ned torrents som man abbonerer på? Eventuelt fra en ftp server der det legges ut nytt materiell kontinuelig?

 

Kunne også ha tenkt meg å satt opp en vm med win10 eller Ubuntu, hvis er et mulig (med GUI)

Lenke til kommentar

Finnes dockere som kan laste ned torrents for deg, og dem støtter til og med VPN :)
VM er fullt mulig å sette opp.

Selv kjører jeg en Windows 2012R2 VM, med RDP aktivert, samt en Windows 10 Pro VM med RDP aktivert.. begge kan jeg nå rett fra mobilen :)

Så det er et hav av muligheter.
Kjører selv med 24GB ram, og 5x 3TB disker, samt en 320GB cache disk.

Eneste jeg har å slite med, er at Windows 2012R2 er noe ustabilt.. krasjer som regel ved oppstart.. men funker på andre oppstart.
Windows 10 kjører helt fint.
Kjører Windows 10 med egen GPU så den kjører rett mot TV med eget tastatur og mus.
Bruker den som en helt vanlig stasjonær pc :)

Lenke til kommentar

Logg deg inn på WebGUI'et, og sett opp shares. Slik at du kan koble deg opp til de og legge inn filmer der.

Så setter du opp det sharet til plex, anbefaler linuxserver sin plex docker. 
Ville prøvd å satt meg inn i hvordan man "mapper" shares til docker, dør du starter. Hjelper veldig.

 

Si ifra hvis du trenger noe hjelp :) (send meg gjerne en pm om jeg er treig på å svare, er ikke så mye innom her nå ;) )

 

Ligger link i førstepost om hvilke dockers som finnes. Installer CA for å installere dockers enklest mulig. 

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Finnes dockere som kan laste ned torrents for deg, og dem støtter til og med VPN :)

VM er fullt mulig å sette opp.

Selv kjører jeg en Windows 2012R2 VM, med RDP aktivert, samt en Windows 10 Pro VM med RDP aktivert.. begge kan jeg nå rett fra mobilen :)

 

Så det er et hav av muligheter.

Kjører selv med 24GB ram, og 5x 3TB disker, samt en 320GB cache disk.

 

Eneste jeg har å slite med, er at Windows 2012R2 er noe ustabilt.. krasjer som regel ved oppstart.. men funker på andre oppstart.

Windows 10 kjører helt fint.

Kjører Windows 10 med egen GPU så den kjører rett mot TV med eget tastatur og mus.

Bruker den som en helt vanlig stasjonær pc :)

 

 

Logg deg inn på WebGUI'et, og sett opp shares. Slik at du kan koble deg opp til de og legge inn filmer der.

Så setter du opp det sharet til plex, anbefaler linuxserver sin plex docker. 

Ville prøvd å satt meg inn i hvordan man "mapper" shares til docker, dør du starter. Hjelper veldig.

 

Si ifra hvis du trenger noe hjelp :) (send meg gjerne en pm om jeg er treig på å svare, er ikke så mye innom her nå ;) )

 

Ligger link i førstepost om hvilke dockers som finnes. Installer CA for å installere dockers enklest mulig. 

 

 

Takk for tips folkens :) Nå har jeg funnet en metode som hvertfall fungerer localt, gjenstår å teste om jeg får tilgang "from the outside" :)

 

Etter mye prøving og feiling har jeg rotet litt i mappestrukturen, og kunne tenkt meg å rydde litt. Er det mulig å "resette" unraid til fabrikkinstillinger? Eventuelt er det mulig å slette shares? Finner ingen deleteknapp, og får ikke slettet alt via ftp.

Lenke til kommentar

 

Finnes dockere som kan laste ned torrents for deg, og dem støtter til og med VPN :)

VM er fullt mulig å sette opp.

Selv kjører jeg en Windows 2012R2 VM, med RDP aktivert, samt en Windows 10 Pro VM med RDP aktivert.. begge kan jeg nå rett fra mobilen :)

 

Så det er et hav av muligheter.

Kjører selv med 24GB ram, og 5x 3TB disker, samt en 320GB cache disk.

 

Eneste jeg har å slite med, er at Windows 2012R2 er noe ustabilt.. krasjer som regel ved oppstart.. men funker på andre oppstart.

Windows 10 kjører helt fint.

Kjører Windows 10 med egen GPU så den kjører rett mot TV med eget tastatur og mus.

Bruker den som en helt vanlig stasjonær pc :)

 

 

Logg deg inn på WebGUI'et, og sett opp shares. Slik at du kan koble deg opp til de og legge inn filmer der.

Så setter du opp det sharet til plex, anbefaler linuxserver sin plex docker. 

Ville prøvd å satt meg inn i hvordan man "mapper" shares til docker, dør du starter. Hjelper veldig.

 

Si ifra hvis du trenger noe hjelp :) (send meg gjerne en pm om jeg er treig på å svare, er ikke så mye innom her nå ;) )

 

Ligger link i førstepost om hvilke dockers som finnes. Installer CA for å installere dockers enklest mulig. 

 

 

Takk for tips folkens :) Nå har jeg funnet en metode som hvertfall fungerer localt, gjenstår å teste om jeg får tilgang "from the outside" :)

 

Etter mye prøving og feiling har jeg rotet litt i mappestrukturen, og kunne tenkt meg å rydde litt. Er det mulig å "resette" unraid til fabrikkinstillinger? Eventuelt er det mulig å slette shares? Finner ingen deleteknapp, og får ikke slettet alt via ftp.

 

Ville brukt OpenVPN for å koble til unraid fra utsiden, og ikke portforward unraid sin port 80. 

Bedre å bruker OpenVPN i en docker for å koble til da, siden unraid ikke er beregnet for å være åpen mot internettet. 

 

Gå inn på en share, og trykk på slett knappen. For å slette må sharen være tom. 

Lenke til kommentar

 

 

Finnes dockere som kan laste ned torrents for deg, og dem støtter til og med VPN :)

VM er fullt mulig å sette opp.

Selv kjører jeg en Windows 2012R2 VM, med RDP aktivert, samt en Windows 10 Pro VM med RDP aktivert.. begge kan jeg nå rett fra mobilen :)

 

Så det er et hav av muligheter.

Kjører selv med 24GB ram, og 5x 3TB disker, samt en 320GB cache disk.

 

Eneste jeg har å slite med, er at Windows 2012R2 er noe ustabilt.. krasjer som regel ved oppstart.. men funker på andre oppstart.

Windows 10 kjører helt fint.

Kjører Windows 10 med egen GPU så den kjører rett mot TV med eget tastatur og mus.

Bruker den som en helt vanlig stasjonær pc :)

 

 

Logg deg inn på WebGUI'et, og sett opp shares. Slik at du kan koble deg opp til de og legge inn filmer der.

Så setter du opp det sharet til plex, anbefaler linuxserver sin plex docker. 

Ville prøvd å satt meg inn i hvordan man "mapper" shares til docker, dør du starter. Hjelper veldig.

 

Si ifra hvis du trenger noe hjelp :) (send meg gjerne en pm om jeg er treig på å svare, er ikke så mye innom her nå ;) )

 

Ligger link i førstepost om hvilke dockers som finnes. Installer CA for å installere dockers enklest mulig. 

 

 

Takk for tips folkens :) Nå har jeg funnet en metode som hvertfall fungerer localt, gjenstår å teste om jeg får tilgang "from the outside" :)

 

Etter mye prøving og feiling har jeg rotet litt i mappestrukturen, og kunne tenkt meg å rydde litt. Er det mulig å "resette" unraid til fabrikkinstillinger? Eventuelt er det mulig å slette shares? Finner ingen deleteknapp, og får ikke slettet alt via ftp.

 

Ville brukt OpenVPN for å koble til unraid fra utsiden, og ikke portforward unraid sin port 80. 

Bedre å bruker OpenVPN i en docker for å koble til da, siden unraid ikke er beregnet for å være åpen mot internettet. 

 

Gå inn på en share, og trykk på slett knappen. For å slette må sharen være tom. 

 

 

Skal ta en titt på OpenVPN :)

 

Når det gjelder sletting av shares så er det noen som ikke vil forsvinne! Er ganske sikker på at mappene er tømt for filer.

Lenke til kommentar

Ligger helt sikkert enten en skjult fil/mappe der, eller en soft/hardlink. Logg deg inn via ssh/telnet og bruk f,eks midnight commander til å sjekke sharen og slette evt filer. Er virkelig sharen helt tom og du fortsatt ikke får slettet den, kan en restart hjelpe (har opplevd det før).

Lenke til kommentar

Share forsvinner ikke av seg selv når den er tom.

Når den er tømt kan du gå inn på settings for share, altså der du velger om den skal være public osv.. og da skal det være en boks du kan krysse av for å slette share.. Hvis den ikke er tom, så er dette valget skjult :)

Lenke til kommentar

Heisann, har brukt UnRaid en stund nå og ting fungerer som det skal, untatt SMB.

 

65632.jpg

Som dere ser, er jo ikke dette akkurat imponerende. Noen her som vet hva det kan komme av?

 

DLNA av mye større filer fungerer helt fint, har enda ikke prøvd med NFS. 

 

Disker:

 

65633.jpg

 

Shares: 

 

65634.jpg

 

Specs:

 

65635.jpg

 

 

Alt dette kjører lokalt på nettverket, har prøvd med både server og motakker direkte i rutern med kablet nett, så flaskehalsen er ikke der, og maskinvaren holder i bøttevis. Nylig konvertert til full btrfs fra XFS, uten at det ga noen endring. 

 

Alle svar som kan peke meg i riktig retning settes stor pris på!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...