Gå til innhold

Akutt høy luftforurensning i Oslo!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

FBI hadde en undersøkelse om det lønte seg med el-bil eller var det hybrid kontra bensinbil. Joda, det gjorde det, men det lå til grunn at man måtte kjøre 51.000 km i byen pr. år. Hvem gjør det lissom?

 

Man får så drivstoffgjerrige småbiler i dag at det ikke finnes noe godt alternativ. Mange bruker ikke mer enn 0,4 liter på miljø og innkjøpsprisen på bilene er lav.

 

Kjøper man el-bil så må man lade og da kreves ofte ombygging av el-anlegget hjemme, om man har enebolig. I sameier må man ofte koste sin egen ladestasjon med eget strømabonnement. Dessuten er det endel kriminelle som kommer til å stjele laderen din så forsikringspremien går nok i taket etterhvert. De som tror at serviceprisen er lavere på en el-bil tar også feil - det er omtrent samme pris.

 

Livet er for kort til å kjøre dårlige biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FBI hadde en undersøkelse om det lønte seg med el-bil eller var det hybrid kontra bensinbil. Joda, det gjorde det, men det lå til grunn at man måtte kjøre 51.000 km i byen pr. år. Hvem gjør det lissom?

 

Man får så drivstoffgjerrige småbiler i dag at det ikke finnes noe godt alternativ. Mange bruker ikke mer enn 0,4 liter på miljø og innkjøpsprisen på bilene er lav.

 

Kjøper man el-bil så må man lade og da kreves ofte ombygging av el-anlegget hjemme, om man har enebolig. I sameier må man ofte koste sin egen ladestasjon med eget strømabonnement. Dessuten er det endel kriminelle som kommer til å stjele laderen din så forsikringspremien går nok i taket etterhvert. De som tror at serviceprisen er lavere på en el-bil tar også feil - det er omtrent samme pris.

 

Livet er for kort til å kjøre dårlige biler.

 

For noe vås, tesla 5 år service plan inkludert slitedeler 17500, sist service på bmw 520d F10 inkludert bytte av skiver og bremser bak 15000. Det er klart service på elbil er billigere på sikt, det er langt mindre ting som trenger å byttes og langt mindre slitedeler. 

 

Drivstoff koster ca 5-6 ganger så lite, ja en går fort i pluss. Men alt handler jo om sitt behov, skal en spare mest mulig penger kjøper en ett vrak av en bil og kjører til den stopper, så repeterer man. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kom ikke her å fortell at innkjøpsprisen forsvarer kjøpet av en Tesla for folk flest. Når det gjelder serviceprisen på en Leaf så er den helt på høyde med en med fossilt brennstoff. Hvor mange motordeler bytter man/slitedeler på en vanlig bil? Vanligvis så er det bremser og hjuloppheng som må fikses, og el-biler har begge deler.

 

At det kan lønne seg med en el-bil er det ikke tvil om dersom kjøremønsteret er innafor. Har man hytte eller vil dra henger, ta en sverigetur så kan man glemme det. Selv Oslo-Drammen er ett problem for mange el-biler, så..... om man må ha enda en hyttebil, eller leie bil for enkelte anledninger så blir det jo fort dyrt igjen.

 

Brukte ett lokalt verksted på min bil - og hovedservice kom på kr. 3500. Naboen kjører Leaf og han tror jeg faktisk betalte noe mer... Du vet vel at bremseskiver også må byttes på en el-bil?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal kompromissløshet og straff være svaret på alt hver gang? Hvorfor kan man ikke f.eks tilby gratis offentlig transport på de verste dagene? Dette vil kanskje også i lengden få ned bilbruken hvis folk finner ut at det faktisk ikke er så galt og var ganske praktisk. Kompromissløshet og ekstremisme avler bare mer forakt.

 

Jeg tror dessverre at slike ordninger hvor man innfører partalls og oddetallsordninger vil få noen uante konsekvenser i et rikt land som Norge, man skal ikke se bort i fra at folk faktisk kjøper seg en bil nummer to basert på reg. nummer. Se for deg Finn annonser "har to oddetallsbiler, selges til fordel for partallsbil....".

Hvorfor ikke gratis transport kan være alternativet de verste dagene? Ehh, for når folk hører at det er gratis transport så tenker de "jess, idag kan jeg kjøre uten kø til jobb" og vipps så var det forslaget ubrukelig.

 

Her må det drastiske forbud til, få ned antall biler, antall kjørbare veier. Folk tenker bare på seg selv og driter i miljø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men for svare på TS sitt innlegg så må man altså begynne med kollektivtrafikken. Det må etableres kollektiv der det i dag ikke går noe. Husstander som bor for langt unna holdeplassen må altså få ett tilbud.

 

Videre må man sørge for sitteplasser og bekvemmeligheter nok slik at folk ikke synes det blir ett ork å ta kollektivt. 

 

Det å forby diesel eller bruke skiltnummer gjør jo bare at folk kjøper en bil til siden de ikke har noe annet alternativ. 

 

Om jeg selv skulle pendlet til Oslo måtte jeg kjøre min egen bil av flere grunner. Parkeringen er for dyr og dårlig på jernbanestasjonen. Togene er ustabile. Det er for langt til bussholdeplassen. Kostnadene for å kjøre kollektiv kommer i tillegg til det å ha bil, for den er det umulig å kvitte seg med. Det går også altfor lite kollektiv på helligdager og ofte har de sluttet å gå når jeg skal hjem. Mange jobber til sent på kveld og begynner tidlig en søndag morgen eller helligdag. Det er klart at ikke alle rutene vil være lønnsomme men dette må jo staten dekke, noe de ikke gjør i dag. Alt skal være lønnsomt og tilbudet blir da elendig.

 

Jeg vet at mange vil ta en "sykedag" om det kommer restriksjoner på bilbruk, så samfunnet må ta høyde for dette og endel knekte lårhalser og forkjølelse om vi skal foreta en reise tilbake i tid (les uten bil) som en direkte konsekvens.

 

 

Lenke til kommentar

Det ironiske er jo at vi bare blir eldre og eldre - slutt og syt om at man dør av dårlig luft. Noe skal man jo dø av uansett og man forbyr jo ikke rødt kjøtt heller.... Det er både farlig mtp. kreft og kuene fiser mye iflg. myndighetene.

 

Så når alle kjører elbil så er gnålet igang igjen om feks. veistøv. Og når alle kjører elektrisk trikk og ingen kjører bil mer så gnåler man om kullkraftverk og nordsjøolje - og slik bare fortsetter det.

 

Hele miljøpolitikken handler om skatt og avgift og er ett globalt sysselsettingstiltak.

 

Men det er ingen tvil om at el-biler blir populært om batteriene blir litt mer som Tesla sine. Nå er de fleste andre el-biler ubrukelige for folk flest, og dessuten for dyre til at man skrote den nåværende bilen - ikke er det miljøvennlig heller det å skrote alle dieselbiler i morgen.

 

Forøvrig ringer jeg snart barnevernet om folk med barn ikke flytter på landet. Vil de virkelig drepe ungene sine med farlig byluft?

 

Siden vi blir eldre og eldre så mener du at vi ikke trenger å gjøre noe med klima og miljø? Jeg linker til en artikkel som viser dødeligheten i dette og du svarer med "gnålet igang igjen"? Du mener at løsningen er at alle folk flytter ut av Oslo?

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Idiotenes tog fletter seg sammen med de ignorante og der går du i tet som fanebærer. Det hele blir pinlig for alle fornuftige mennesker som ønsker en bærekraftig utvikling for byene våre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ja, jeg mener faktisk det. Om man ikke er villig til å ta risikoen det er ved å bo i byen så får man bare flytte.

 

Jeg har ikke sagt man ikke skal gjøre noe med miljøet men det er måten det blir gjort på som er gal. Du får lese tråden.

 

Så istedet for å forby biler i byen så kan man jo forby barnefamilier i byen. De skader jo sine egne barn, og iflg. deg så høres det ut som om småbarn og andre blir drept i morgen pga. høy forurensning.

 

Sånn for å sette det på spissen.

 

Nå kjører jo selv barnefamilier som har barn med astma bil, så..... dødligheten kan man gjerne snakke om.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være greit for noen. Kanskje med unntak av en og annen ignorant FRP`er, så må det jo være innlysende at man snart tar klima og miljøproblematikken på ramme alvor?

Jeg velger her å kun henge meg opp i biten som angår biltrafikk.

 

Bare for å påpeke det, det var SV, SP og Arbeiderpartiet som valgte gjennom sin flertallsregjering å gjøre det gunstigere å kjøpe dieselbiler med høyt NOx-utslipp.

 

Det vi ser nå er altså resultat av handlinger som ble gjort for noen år siden, man burde for mange år siden innført restriksjoner mot dieselbiler og man visste allerede for 20+ år siden hvor ille NOx-utslippene er..

 

Klimaproblemene er ikke relevant når vi snakker om dårlig luft lokalt, da er det helt andre ting som er viktige, altså lokale utslipp av skadelige stoffer.

 

CO2 er en klimagass, NOx er dødelige utslipp som rammer lokalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være greit for noen. Kanskje med unntak av en og annen ignorant FRP`er, så må det jo være innlysende at man snart tar klima og miljøproblematikken på ramme alvor?

Jeg velger her å kun henge meg opp i biten som angår biltrafikk.

 

Bare for å påpeke det, det var SV, SP og Arbeiderpartiet som valgte gjennom sin flertallsregjering å gjøre det gunstigere å kjøpe dieselbiler med høyt NOx-utslipp.

 

Det vi ser nå er altså resultat av handlinger som ble gjort for noen år siden, man burde for mange år siden innført restriksjoner mot dieselbiler og man visste allerede for 20+ år siden hvor ille NOx-utslippene er..

 

Klimaproblemene er ikke relevant når vi snakker om dårlig luft lokalt, da er det helt andre ting som er viktige, altså lokale utslipp av skadelige stoffer.

 

CO2 er en klimagass, NOx er dødelige utslipp som rammer lokalt.

 

Så hva er best/verst? Skal vi bare tenke på oss selv, eller skal vi tenke på kloden som helhet?

 

Grunnen for valget den gang var ekstremt mye fokus på CO2 - nå handler det mest om NOx her i Norge. Men CO2 utslipp er fortsatt veldig aktuelt og absolutt forhandlingsbart på internasjonalt plan - det er klart dette er viktig. Dieselbiler slipper ut mindre CO2.

 

Personlig synes jeg folk skal velge kjøretøy selv - utfra hva som passer dem og hva de har lyst til å kjøre. Vi lever i en vestlig verden hvor kjøretøy er mer enn et fremkomstmiddel - det er en livsstil på hvordan man ønsker å fremstå.

 

Jeg tror nok de fleste skulle valgt en Tesla, men dessverre så har folk mye lån på både bil og hus, og prioriterer derfor klokt. Det er ikke lønnsomt å bytte ut bil før den må skiftes ut/skrotes, og ikke er det miljøvennlig heller. Snart kommer hydrogen for fullt og jeg tipper dette blir det store fremfor el-bil.

 

Når det gjelder transportplanen for Oslo så kan ikke noen reduksjon skje før kollektivtransport er bedre - det er veldig enkelt og jeg skulle ønske hylekoret begynner å hyle om nettopp kollektivtransport for uten dette kommer vi ingen vei. Man har i årevis forsøkt å få orden på jernbanen, men her i landet klarer man ikke engang å få orden på togene i en radius av 5 mil. Så hvordan skal man klare å løse trafikkproblemene lurer jeg virkelig på.

 

Nå har man tross alt visst om NoX trøbbelet i flere tiår uten at man klarer å ta tak i problemet. Det eneste man har klart å hoste opp av forslag er forbud og bompenger - det hele fremstår som latterlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være greit for noen.....

 

 

Problemet er at miljøkampen har avsporet til kun å handle om co2, mens alle andre miljøproblemer blir glemt eller ignorert.

 

Folk snakker om elbiler og co2, global oppvarming, co2, global oppvarming co2. Snakk nå for faen om elbiler og hvordan det får bort den satans ekle luften i byene de fleste mennesker i Europa og USA bor i. Miljø er overalt og omfatter haugevis av ting, ikke bare co2 og global oppvarming.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

En mer kompromissløs miljøpolitikk blir helt uunngåelig, profitt og komfort må komme i annen rekke og lover må på plass umiddelbart for å forhindre videre degenerering av byene våre.

 

Hvorfor skal kompromissløshet og straff være svaret på alt hver gang? Hvorfor kan man ikke f.eks tilby gratis offentlig transport på de verste dagene? Dette vil kanskje også i lengden få ned bilbruken hvis folk finner ut at det faktisk ikke er så galt og var ganske praktisk. Kompromissløshet og ekstremisme avler bare mer forakt.

 

Det er en større straff for kommende generasjoner å fortsette i samme spor uten noen tiltak. Det har desverre vist seg at "enkle grep" ikke fungerer. Husker røykeloven, for et rabalder. Husker et par måneder etterpå, selv røykerne likte at det ble bedre luft på utestedene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

[...]Det er en større straff for kommende generasjoner å fortsette i samme spor uten noen tiltak. Det har desverre vist seg at "enkle grep" ikke fungerer. Husker røykeloven, for et rabalder. Husker et par måneder etterpå, selv røykerne likte at det ble bedre luft på utestedene

Nei, det er større straff om vi gjør plagsomme og/eller dyre tiltak som ikke virker. Tviler på at røykeloven hadde blitt like populær om den kun gjaldt på dager med dårlig inneklima og da kun hadde forbud mot rulletobakk og piperøyking... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

[...]Det er en større straff for kommende generasjoner å fortsette i samme spor uten noen tiltak. Det har desverre vist seg at "enkle grep" ikke fungerer. Husker røykeloven, for et rabalder. Husker et par måneder etterpå, selv røykerne likte at det ble bedre luft på utestedene

Nei, det er større straff om vi gjør plagsomme og/eller dyre tiltak som ikke virker. Tviler på at røykeloven hadde blitt like populær om den kun gjaldt på dager med dårlig inneklima og da kun hadde forbud mot rulletobakk og piperøyking... 

 

 

Så du mener vi skal kutte all trafikk sånn uten videre? Det er jo klart at en må gjøre det vi kan uten å forstyrre samfunnet helt. Men jeg er enig, det må mange flere tiltak til og langt i fra bare i trafikken selv om det er en åpenbar ting vi må gjøre noe med.

Bensin/diesel bør ilegges hardere avgifter fremover, vi må gjøre noe med den latterlige tradisjonen med peis i Norske hjem og industrien må gjøre sin del av jobben.

 

Ellers bør vi sette mye krefter og penger inn i forskning av fornybare kilder, både for fremtiden av dette landets økonomi og for miljøperspektivet. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Finnes det noe interaktivt kart man kan se forurensningen på?

Jeg har tenkt å slippe en fjært kl. 1700 etter å ha spist langreist indrefilet på kullgrill fra New Zealand.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Finnes det noe interaktivt kart man kan se forurensningen på?

Jeg har tenkt å slippe en fjært kl. 1700 etter å ha spist langreist indrefilet på kullgrill fra New Zealand.

 

Kjør på med rødt kjøtt til du sprekker og ta gjerne noen dype trekk av kullgrillen til dessert du, håp kaller jeg det....

 

Uansett, debatten igår var dedikert klima og miljø. Legg merke til hvilket "miljøparti" som løper ifra alt sitt ansvaret for å pleie deres etterhvert så besteborgelige image, redusert til nyttige idioter for de blå-blå ignorantene:

 

https://tv.nrk.no/serie/debatten/NNFA51100616/06-10-2016

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ganske meningsløst å legge på diesel og bensinprisene når det ikke fører til lavere utslipp. Det blir bare dyrere for folk flest, og særlig de med dårlig råd som ikke har råd til å bo i byen ved siden av T-banen. Nå legger jo Ruter på billettprisene i tillegg så dette henger ikke på greip.

Ingen vet hvor lenge el-bil fordelene vil vare, så det er usikkert å kjøpe en slik bil. Hadde man kunne lovt el-bilfordeler i 15 år til så ville nok utskiftningen skjedd raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...