Gå til innhold

Akutt høy luftforurensning i Oslo!


Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være greit for noen. Kanskje med unntak av en og annen ignorant FRP`er, så må det jo være innlysende at man snart tar klima og miljøproblematikken på ramme alvor?
 
 
Hvorfor i alle dager blir det ikke gjort kortsiktige grep slik som i Bergen? Om man helt tydelig har ignorert dette politisk og ikke har klart å stable på plass noenting for å forhindre at det nå går over stokk og stein, ja så blir nødløsninger dessverre en nødvendighet og omfattende hastetiltak må være klare for å settes inn. En handlingsplan hvor vi ikke vil komme under EU`s heller romslige grenseverdier før i 2025, må da være helt uakseptabelt for oss alle.
 
post-241330-0-68038100-1453149541_thumb.png
 
En mer kompromissløs miljøpolitikk blir helt uunngåelig, profitt og komfort må komme i annen rekke og lover må på plass umiddelbart for å forhindre videre degenerering av byene våre.

 

Vi er voldsomt så helsebevisste, personlige trenere på stappfulle treningssentre og slurper ned eksklusiv supermat koste hva det koste vil. Vi tillater ikke hverandre å røyke på bussholdeplassen, kjøpe øl på en søndag eller handle vin i butikken. Da blir det absurd lite konsekvent å godta en utvikling som tilsier at maske utendørs snart blir normen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En mer kompromissløs miljøpolitikk blir helt uunngåelig, profitt og komfort må komme i annen rekke og lover må på plass umiddelbart for å forhindre videre degenerering av byene våre.

 

Hvorfor skal kompromissløshet og straff være svaret på alt hver gang? Hvorfor kan man ikke f.eks tilby gratis offentlig transport på de verste dagene? Dette vil kanskje også i lengden få ned bilbruken hvis folk finner ut at det faktisk ikke er så galt og var ganske praktisk. Kompromissløshet og ekstremisme avler bare mer forakt.

 

Jeg tror dessverre at slike ordninger hvor man innfører partalls og oddetallsordninger vil få noen uante konsekvenser i et rikt land som Norge, man skal ikke se bort i fra at folk faktisk kjøper seg en bil nummer to basert på reg. nummer. Se for deg Finn annonser "har to oddetallsbiler, selges til fordel for partallsbil....".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En mer kompromissløs miljøpolitikk blir helt uunngåelig, profitt og komfort må komme i annen rekke og lover må på plass umiddelbart for å forhindre videre degenerering av byene våre.

 

Hvorfor skal kompromissløshet og straff være svaret på alt hver gang? Hvorfor kan man ikke f.eks tilby gratis offentlig transport på de verste dagene? Dette vil kanskje også i lengden få ned bilbruken hvis folk finner ut at det faktisk ikke er så galt og var ganske praktisk. Kompromissløshet og ekstremisme avler bare mer forakt.

 

Jeg tror dessverre at slike ordninger hvor man innfører partalls og oddetallsordninger vil få noen uante konsekvenser i et rikt land som Norge, man skal ikke se bort i fra at folk faktisk kjøper seg en bil nummer to basert på reg. nummer. Se for deg Finn annonser "har to oddetallsbiler, selges til fordel for partallsbil....".

 

 

Tøys, en må betale folk for å ta bussen om det skal gi særlig virkning. Vi har nå 10kr som prøveprosjekt her i byen, dette er tilnærmet gratis. Allikevel har ingen jeg kjenner verken vurdert eller diskutert å slutte å kjøre på jobb, dette skjer ikke før det svir på pungen. Altså det blir dyrt. 

 

Klart, det vill hjelpe litt, men vill også koste mye penger. Tror det er bedre måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

 

 

Tror det er bedre måter å gjøre dette på.

 

 

Som hva da? Du avfeier et konkret forslag som tøys og får det til å fremstå som om økte skatter og avgifter (som ser ut til å være svaret på alt i dette landet) er den eneste løsningen. I stedenfor å avgiftsbelegge så kunne man premiert personer som samkjører (så det monner litt) på de verste dagene f.eks. Det går ann å prøve insentivmodeller før alt på død og liv skal avgiftsbelegges.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tror det er bedre måter å gjøre dette på.

 

 

Som hva da? Du avfeier et konkret forslag som tøys og får det til å fremstå som om økte skatter og avgifter (som ser ut til å være svaret på alt i dette landet) er den eneste løsningen. I stedenfor å avgiftsbelegge så kunne man premiert personer som samkjører (så det monner litt) på de verste dagene f.eks. Det går ann å prøve insentivmodeller før alt på død og liv skal avgiftsbelegges.

 

 

Det er mange løsninger, men effektivt er nok beskatning ja. Og gullerøtter som vi ser i elbilnbransjen i dag. Dette er egentlig ett dårlig forkus, langt flere skulle fått gullerøtter, de som er "bedre" for miljøet. 

 

Carpooling er også ett alternativ, men bare ett alternativ. I tillegg må en gjøre noe med måten vi varmer opp hjemmene våre, det er ett stort problem. 

Lenke til kommentar

Kan knapt gå til jobb uten å hoste på veien pga. eksosoverdose. Luftkvaliteten er helt forferdelig på mange steder. Anser å gå til jobb som helsefarlig uten maske.

 

Du må ikke forveksle dette med kulde. Når det er rundt -10 grader så er det ikke unormalt at det river litt i nesen og du får noen pusteproblemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det blir ikke gjort kortsiktige "forbedringer" da disse viste seg å være nesten uten effekt? I Bergen så stod jo båtene på havnen og forurenset mye mer enn bilene i byen, for ikke å glemme alle som fyrer med ved; så da blir det litt tåpelig å skulle ta bilistene. Man må også begynne med å iverksette tiltak der det hjelper mest på luftkvaliteten, ikke der det gir mest penger i kassen.

 

Ellers er jeg enig med TS: Det er fullstendig idiotiske å ergre seg over folk som røyker når bilene forurenser mye mer.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke f.eks tilby gratis offentlig transport på de verste dagene? Dette vil kanskje også i lengden få ned bilbruken hvis folk finner ut at det faktisk ikke er så galt og var ganske praktisk.

 

 

Det er testet. Det fungerer ikke. Det fører bare til at de som går og sykler setter seg på bussen, og bussen blir mer forsinket enn før, som igjen gir et dårligere tilbud til de som velger kollektivtrafikk. 

 

Samtidig vil mange at elbiler skal betale bompenger, og miste diverse andre fordeler  :hmm:

 

Elbiler bruker like mye plass og gir like mye slitasje på veiene som alle andre biler. Fordelen er at de lavere luft-utslippskostnader, men de er ikke null. I stedet for å argumentere for gratis, bør man se på hva det burde koste og heve bompengene tilsvarende for fossilbilene.

 

 

Kan knapt gå til jobb uten å hoste på veien pga. eksosoverdose. Luftkvaliteten er helt forferdelig på mange steder. Anser å gå til jobb som helsefarlig uten maske.

 

Du må ikke forveksle dette med kulde. Når det er rundt -10 grader så er det ikke unormalt at det river litt i nesen og du får noen pusteproblemer.

 

 

Om det å ha astma er blitt normalt så er det noe alvorlig galt med samfunnet. En normal person skal ikke gå rundt å hoste i -10 grader. Greit nok at du hoster en gang når du tar et dypt innpust med munnen, men ikke ellers.

 

 

Oslos luftforurensning er dårlig på grunn av mer enn veitrafikk. Vedfyring i gamle ovner innenfor Ring 3 har en stor skyld i forurensningen. Løsningen på det problemet er langsiktig da man ikke kan bestemme at folk skal sitte inne å fryse (det håper jeg alle forstår). På samme måte er det vanskelig å kaste ut fergene fordi de gir byen tusenvis av arbeidsplasser til byen. Løsningen her er også langsiktig, men å tilby landstrøm. Reduksjon i antall bilparkeringsplasser (også elbiler) for å gi plass til gående og syklende (også kalt "bilfritt oslo" av enkelte) er en del av den langsiktige løsningen.

 

Biltrafikk bidrar til luftforurensningen. Løsningen her kan være kortsiktig ved å redusere biltrafikkken, forby dieselbiler etc. Det er derfor man peker på biltrafikken i akutt-situasjonen. Det er der det er mulig å gjøre noe nå, og da burde man også gjøre det! 

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
 

Om det å ha astma er blitt normalt så er det noe alvorlig galt med samfunnet. En normal person skal ikke gå rundt å hoste i -10 grader. Greit nok at du hoster en gang når du tar et dypt innpust med munnen, men ikke ellers.

 

 

Oslos luftforurensning er dårlig på grunn av mer enn veitrafikk. Vedfyring i gamle ovner innenfor Ring 3 har en stor skyld i forurensningen. Løsningen på det problemet er langsiktig da man ikke kan bestemme at folk skal sitte inne å fryse (det håper jeg alle forstår). På samme måte er det vanskelig å kaste ut fergene fordi de gir byen tusenvis av arbeidsplasser til byen. Løsningen her er også langsiktig, men å tilby landstrøm. Reduksjon i antall bilparkeringsplasser (også elbiler) for å gi plass til gående og syklende (også kalt "bilfritt oslo" av enkelte) er en del av den langsiktige løsningen.

 

Biltrafikk bidrar til luftforurensningen. Løsningen her kan være kortsiktig ved å redusere biltrafikkken, forby dieselbiler etc. Det er derfor man peker på biltrafikken i akutt-situasjonen. Det er der det er mulig å gjøre noe nå, og da burde man også gjøre det!

 

Poenget mitt gikk rett forbi deg. Jeg er klar over hva dårlig luftkvalitet innebærer, da jeg bor i Oslo selv. Jeg vet også at jeg kan begynne å hoste og få ubehag ved pusting når det er svært kald og tørr luft, selv midt oppe i gokk der det ikke er en bil innenfor en mils omkrets.

 

Det jeg sier er at det er fort gjort å bli hysterisk når det er så mye snakk om dårlig luftkvalitet, så selv om den dårlige luftkvaliteten er svært lokalisert så begynner hele Oslo å få en slags nocebo-effekt. Det skal mye til for at folk begynner å hoste av dårlig luftkvalitet, så jeg tror heller det vender mot at man ikke er vandt med -13 grader.

 

Men jeg er enig i mye av det du sier. Det er på tide at Oslo begrenser tungtransport og totalforbyr dieselbiler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dersom man skal tenke litt langsiktig: høy grad av sentralisering fører vel til flere mennesker og flere biler i byene. Bør det ikke derfor følge at dersom man ønsker å få mindre konsentrasjon av forurensning at man heller forsøker å desentralisere?

Lenke til kommentar

Dersom man skal tenke litt langsiktig: høy grad av sentralisering fører vel til flere mennesker og flere biler i byene. Bør det ikke derfor følge at dersom man ønsker å få mindre konsentrasjon av forurensning at man heller forsøker å desentralisere?

 

Sentralisering er, tro det eller ei, veldig miljøvennlig. Problemet er som sagt konsentrasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

På kort sikt bør man ikke gjøre noe som helst av den grunn at man har visst om problemet i flere år uten å gjøre noe som helst. Derfor bør man sørge for en naturlig utskiftning ettersom folk kjøper ny bil ved regulere nybilpris. 

 

Man kan snu problemet på hodet og astmatikere har visst om problemet i flere år og trenger absolutt ikke å bosette seg i storbyer.

 

Bompenger fører ikke til mindre forurensing men gjør folk fattigere slik at de ikke får kjøpt ny bil. 

Typer av kjøreforbud er også helt håpløst da folk ikke kommer seg til jobb og lege osv. - ikke alle har lett tilgjengelig kollektiv, selv i sentrale byer. Ett annet argument er prisen - fordi man da må kjøpe kollektivt i tillegg til å ha bilen hjemme. Eller taxiutgifter fordi det ofte ikke går/passer med kollektiv. Det er ikke alle som orker å stå i 45 minutter pga. helseplager, samt å gå den lange og glatte veien til nærmeste holdeplass.

Lenke til kommentar

På kort sikt bør man ikke gjøre noe som helst av den grunn at man har visst om problemet i flere år uten å gjøre noe som helst. Derfor bør man sørge for en naturlig utskiftning ettersom folk kjøper ny bil ved regulere nybilpris. 

 

Man kan snu problemet på hodet og astmatikere har visst om problemet i flere år og trenger absolutt ikke å bosette seg i storbyer.

 

Bompenger fører ikke til mindre forurensing men gjør folk fattigere slik at de ikke får kjøpt ny bil. 

Typer av kjøreforbud er også helt håpløst da folk ikke kommer seg til jobb og lege osv. - ikke alle har lett tilgjengelig kollektiv, selv i sentrale byer. Ett annet argument er prisen - fordi man da må kjøpe kollektivt i tillegg til å ha bilen hjemme. Eller taxiutgifter fordi det ofte ikke går/passer med kollektiv. Det er ikke alle som orker å stå i 45 minutter pga. helseplager, samt å gå den lange og glatte veien til nærmeste holdeplass.

 

Det er jo ikke bare farlig for astmatikere, en kan jo selv bli det av å ferdes i disse områdene og verre ting kan man også få av det der. Og det fører jo med seg ekstremt mange andre problemer som surt nedbør, surstøt osv osv, det er ett veldig stort problem. Avgiftene på diesel bør iallefall økes ekstremt for å forhindre folk å kjøpe disse bilene, men det er nok tungt for regjeringen da det ikke er lenge siden de anbefalte kjøp av bilene.  

 

I tillegg må en jo fokusere på andre ting som oppvarming av hus osv. Ikke bare bilene som er problemet, men absolutt noe å ta tak i. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Sentralisering er, tro det eller ei, veldig miljøvennlig. Problemet er som sagt konsentrasjonen.

Hm ja, kan se den. Men er det virkelig sånn at sentralisering er mer miljøvennlig? Hvordan vet man at det er tilfelle? Jeg mener: når titusenvis av bilister står i kø og stamper, da kan vel ikke det være mer miljøvennlig enn om disse bodde på landet hvor det ikke var noen som helst kø? :)

 

Et annet tiltak som kan hjelpe, det er å senke avgiftene på biler med lite utslipp? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...