Gå til innhold

Akutt høy luftforurensning i Oslo!


Anbefalte innlegg

Staten burde lovet oss elbilfordeler frem til feks år 2030. (minus kollektivfelt og parkering da det ikke er mulig hvis vi blir mange nok).

 

Tapte penger bør hentes inn på bensin/dieselprisene.

 

Innen 2030 hadde alle kjørt elbil. Sånn de holder på nå vil ikke nok folk velge elbil, alt er for usikkert. Mva? bomring? årsavgift? nye modeller? hydrogen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten burde lovet oss elbilfordeler frem til feks år 2030. (minus kollektivfelt og parkering da det ikke er mulig hvis vi blir mange nok). Tapte penger bør hentes inn på bensin/dieselprisene.

Hvis snyltebilene blir vesentlig flere enn de er nå, taper Staten store penger, så snylterne må nødvendigvis om kort tid begynne å dra sin del av lasset. 

Lenke til kommentar

 

Staten burde lovet oss elbilfordeler frem til feks år 2030. (minus kollektivfelt og parkering da det ikke er mulig hvis vi blir mange nok). Tapte penger bør hentes inn på bensin/dieselprisene.

Hvis snyltebilene blir vesentlig flere enn de er nå, taper Staten store penger, så snylterne må nødvendigvis om kort tid begynne å dra sin del av lasset. 

 

 

Hehe spørsmålet blir om man da ønsker at det snyltes av miljøet eller av staten, og om det står om det holder jeg en knapp på sistnevnte :)

Lenke til kommentar

Og hva er hensikten bak når marxister slik som deg Thoto79 bevisst blander sammen forskjellige områder som lokal luftforurensning og klima?

 

Takk igjen Mr. StormØrn for dine spennende og skrudde tilbakemeldinger. Enkleste måten å vise verden at man har latt seg selv gli helt ut på ytterste høyre ving med sekken fullpakket av usolidarisk dumskap, er å ha ett så skjevt verdensbilde at man definerer sosialdemokrater som marxister...

 

Ettersom jeg har skrevet klart og tydelig flerte ganger her om NOx utslipp og forskjellene mellom klima og miljøtiltak, så avskriver jeg dette som bare enda en propagandapost ifra en sjelden klimafornekter. Ikke så mange igjen av dere nå lenger heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og hva er hensikten bak når marxister slik som deg Thoto79 bevisst blander sammen forskjellige områder som lokal luftforurensning og klima?

 

Takk igjen Mr. StormØrn for dine spennende og skrudde tilbakemeldinger. Enkleste måten å vise verden at man har latt seg selv gli helt ut på ytterste høyre ving med sekken fullpakket av usolidarisk dumskap, er å ha ett så skjevt verdensbilde at man definerer sosialdemokrater som marxister...

 

Og de som plasserer folk de ikke er enig med på "ytterste høyre ving"....

 

Ettersom jeg har skrevet klart og tydelig flerte ganger her om NOx utslipp og forskjellene mellom klima og miljøtiltak, så avskriver jeg dette som bare enda en propagandapost ifra en sjelden klimafornekter. Ikke så mange igjen av dere nå lenger heldigvis.

 

Du har i denne tråden, og i åpningsinnlegget bevisst blandet de to sammen.

 

Og en "klimafornekter"... Er dette fra samme person som i dette innlegget klagde på at jeg plasserte han i en boks og gav han en merkelapp? Det er ganske utrolig at du i et og samme innlegg klarer å komme med denne klagen, også begå den samme synden selv TO ganger i samme innlegget...

 

 

Det er en god grunn til at jeg kalte deg marxist  Thoto, og det er fordi det er slik som dere gjør HELE TIDEN. Men å få deres egen medisin er visst ille...

Endret av StormEagle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

<crazy shit>

 

En butthurt fascist, charming :)

 

Håper det var det siste vi alle måtte overvære ifra den bitre vestlending, har du egentlig noengang formet en produktiv eller positiv post av noe slag? Det er nemlig ett godt tips og virkemiddel mot alt hatet du har der.

 

 

Var det alt du klarte å komme opp med lille gutt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår ikke hvordan dette kan være greit for noen. Kanskje med unntak av en og annen ignorant FRP`er, så må det jo være innlysende at man snart tar klima og miljøproblematikken på ramme alvor?
 
 
Hvorfor i alle dager blir det ikke gjort kortsiktige grep slik som i Bergen? Om man helt tydelig har ignorert dette politisk og ikke har klart å stable på plass noenting for å forhindre at det nå går over stokk og stein, ja så blir nødløsninger dessverre en nødvendighet og omfattende hastetiltak må være klare for å settes inn. En handlingsplan hvor vi ikke vil komme under EU`s heller romslige grenseverdier før i 2025, må da være helt uakseptabelt for oss alle.
 
 
En mer kompromissløs miljøpolitikk blir helt uunngåelig, profitt og komfort må komme i annen rekke og lover må på plass umiddelbart for å forhindre videre degenerering av byene våre.

 

Vi er voldsomt så helsebevisste, personlige trenere på stappfulle treningssentre og slurper ned eksklusiv supermat koste hva det koste vil. Vi tillater ikke hverandre å røyke på bussholdeplassen, kjøpe øl på en søndag eller handle vin i butikken. Da blir det absurd lite konsekvent å godta en utvikling som tilsier at maske utendørs snart blir normen.

 

 

 

Jeg leste at luftkvaliteten i Norge ble dårlig på dager med høy vedfyring. Lastebiler, busser og fartøyer i havna forurenser også svært mye.

Bilene spiller en liten rolle. Om du tenker på datokjøring og rushtidsavgift så har ikke det bedret luftkvaliteten i Bergen av betydning.

 

For å bedre luftkvaliteten kan Bergen for eksempel:

- Forby vedovner

- Dele ut elektriske ovner

- Ta gamle ovner i pant og dele ut moderne og mer effektive ovner

Istedenfor har de gått løs på bilister. Hva blir det neste, skal sigarettrøking forbys for å "bedre luftkvaliteten"? Jeg kjører forresten elektrisk bil men pendler på sykkel om jeg ikke skal frakte store ting. Jeg merker godt at luften rundt Danmarkskrysset er dårlig, luften i umiddelbar nærhet rundt høyt trafikkerte veier er dårlig. Jeg sykler heller Kanalveien enn Fjøsangerveien pga eksoslukt.

Men jeg er skeptisk til hvor mye datokjøring og rushtidavgift egentlig hjelper.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Luften er for de fleste! 

 

"I et overordnet perspektiv må fremtidens Oslo-borgere, for ikke å si by-boere generelt, forberede seg på en hverdag som ikke avhenger av bil."

 

 

Er vel bare å venne seg til tanken om at privatbil utgår i sentrum og evnt krokodilletårer får man heller spare til noen som bryr seg...

Hvordan skal Oslo klare seg uten skip i havnen, lastebiler og trailere i sentrum og vedfyring? For det er her mesteparten av den dårlige luften kommer fra.

 

Når luften blir dårlig så er det ikke på grunn av bilistene som ble nektet å kjøre dieselbil tidligere denne uken.

 

 

Noe Oslo kunne gjort for å faktisk bedre byluften ville være å bedre kollektivtilbud med elektriske busser. De kunne forbydd vedfyring og kun tillatt elektrisk oppvarming, og de kunne bygget en godsterminal utenfor sentrum hvor alle varer ble levert til og fra. Kjøretøy drevet av hydrogen eller elektrisitet kunne stått for transport mellom sentrum og terminal.

I tillegg kunne de satset enda mer på elektrifisering av bilparken.

 

Men disse tiltakene ville vært virkningsfulle og derfor vil ikke politikerene klare å komme frem til de. Gud forby at en ingeniør eller tilsvarende skulle foreslå løsninger :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Luften er for de fleste! 

 

"I et overordnet perspektiv må fremtidens Oslo-borgere, for ikke å si by-boere generelt, forberede seg på en hverdag som ikke avhenger av bil."

 

 

Er vel bare å venne seg til tanken om at privatbil utgår i sentrum og evnt krokodilletårer får man heller spare til noen som bryr seg...

Hvordan skal Oslo klare seg uten skip i havnen, lastebiler og trailere i sentrum og vedfyring? For det er her mesteparten av den dårlige luften kommer fra.

 

Når luften blir dårlig så er det ikke på grunn av bilistene som ble nektet å kjøre dieselbil tidligere denne uken.

 

 

Noe Oslo kunne gjort for å faktisk bedre byluften ville være å bedre kollektivtilbud med elektriske busser. De kunne forbydd vedfyring og kun tillatt elektrisk oppvarming, og de kunne bygget en godsterminal utenfor sentrum hvor alle varer ble levert til og fra. Kjøretøy drevet av hydrogen eller elektrisitet kunne stått for transport mellom sentrum og terminal.

I tillegg kunne de satset enda mer på elektrifisering av bilparken.

 

Men disse tiltakene ville vært virkningsfulle og derfor vil ikke politikerene klare å komme frem til de. Gud forby at en ingeniør eller tilsvarende skulle foreslå løsninger :)

 

 

Vi snakker ikke om tankskip eller vedfyring, vi prater om NOx utslipp som gjør at man blir frarådet å gå utendørs da vi har latt det gå alt for langt. Svevestøv er også ett problem for mennesker og derfor piggdekk forbud på sommeren. Elektriske busser er i full gang, og det blir satt inn 50 førerløse(!) minibusser i Oslo iløpet av året. El-bil ladestasjoner og by-sykler settes opp.

 

Det offentlige gjør altså sitt, også ved å satse på bane, tog og trikk. Nå er det din og min tur, la oss bare enes om det og gjøre noe med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Luften er for de fleste! 

 

"I et overordnet perspektiv må fremtidens Oslo-borgere, for ikke å si by-boere generelt, forberede seg på en hverdag som ikke avhenger av bil."

 

 

Er vel bare å venne seg til tanken om at privatbil utgår i sentrum og evnt krokodilletårer får man heller spare til noen som bryr seg...

Hvordan skal Oslo klare seg uten skip i havnen, lastebiler og trailere i sentrum og vedfyring? For det er her mesteparten av den dårlige luften kommer fra.

 

Når luften blir dårlig så er det ikke på grunn av bilistene som ble nektet å kjøre dieselbil tidligere denne uken.

 

 

Noe Oslo kunne gjort for å faktisk bedre byluften ville være å bedre kollektivtilbud med elektriske busser. De kunne forbydd vedfyring og kun tillatt elektrisk oppvarming, og de kunne bygget en godsterminal utenfor sentrum hvor alle varer ble levert til og fra. Kjøretøy drevet av hydrogen eller elektrisitet kunne stått for transport mellom sentrum og terminal.

I tillegg kunne de satset enda mer på elektrifisering av bilparken.

 

Men disse tiltakene ville vært virkningsfulle og derfor vil ikke politikerene klare å komme frem til de. Gud forby at en ingeniør eller tilsvarende skulle foreslå løsninger :)

 

 

Vi snakker ikke om tankskip eller vedfyring, vi prater om NOx utslipp som gjør at man blir frarådet å gå utendørs da vi har latt det gå alt for langt. Svevestøv er også ett problem for mennesker og derfor piggdekk forbud på sommeren. Elektriske busser er i full gang, og det blir satt inn 50 førerløse(!) minibusser i Oslo iløpet av året. El-bil ladestasjoner og by-sykler settes opp.

 

Det offentlige gjør altså sitt, også ved å satse på bane, tog og trikk. Nå er det din og min tur, la oss bare enes om det og gjøre noe med dette.

 

Mesteparten av forurensingen kommer fra tungtransport, skip og vedfyring.

Av NOx-utslipp står dieselbiler bare for ca 30%, men mange av disse er unntatt kjøreforbudet av ulike årsaker.

 

 

Tungtransporten står for mye av utslippene, når norsk tungtransport fornyes og får mer miljøvennlige motorer selges de gamle trailerene til Polen og de kommer tilbake og kjører på norske veier i norske byer på grunn av regelverk som tillatter kabotasjekjøring i stor stil.

 

Når myndighetene ikke engang vet hvor forurensingen kommer fra da vet du at de ikke kommer til å klare å løse problemet på lang tid. Tiltakene du nevner koster mye penger men hjelper lite, hvis det er planen til Oslo får de som bor der bare forberede seg på dårlig luftkvalitet i lang tid fremover.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/tungtransport-spyr-ut-70-prosent-av-farlige-utslipp/61349263

 

Kilde til andel NOx-utslipp

http://www.bilnytt.no/files/10017.pdf

Lenke til kommentar

 

Vi snakker ikke om tankskip eller vedfyring, vi prater om NOx utslipp som gjør at man blir frarådet å gå utendørs da vi har latt det gå alt for langt. Svevestøv er også ett problem for mennesker og derfor piggdekk forbud på sommeren. Elektriske busser er i full gang, og det blir satt inn 50 førerløse(!) minibusser i Oslo iløpet av året. El-bil ladestasjoner og by-sykler settes opp.

 

Det offentlige gjør altså sitt, også ved å satse på bane, tog og trikk. Nå er det din og min tur, la oss bare enes om det og gjøre noe med dette.

 

Mesteparten av forurensingen kommer fra tungtransport, skip og vedfyring.

Av NOx-utslipp står dieselbiler bare for ca 30%, men mange av disse er unntatt kjøreforbudet av ulike årsaker.

 

 

Tungtransporten står for mye av utslippene, når norsk tungtransport fornyes og får mer miljøvennlige motorer selges de gamle trailerene til Polen og de kommer tilbake og kjører på norske veier i norske byer på grunn av regelverk som tillatter kabotasjekjøring i stor stil.

 

Når myndighetene ikke engang vet hvor forurensingen kommer fra da vet du at de ikke kommer til å klare å løse problemet på lang tid. Tiltakene du nevner koster mye penger men hjelper lite, hvis det er planen til Oslo får de som bor der bare forberede seg på dårlig luftkvalitet i lang tid fremover.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/tungtransport-spyr-ut-70-prosent-av-farlige-utslipp/61349263

 

Kilde til andel NOx-utslipp

http://www.bilnytt.no/files/10017.pdf

 

 

Det er både fokus på og prosjekter igang for å begrense vedfyring og å få byttet ut gamle vedovner. Tungtransport må man løse på en annen måte enn med dagens trailere og miljøvennlige motorer er i fullt inntog både på veiene og på havet.

 

Det sees på alle aspekter hele veien for å nå klimamål og få normalisert byluften og med det hadde det da vært rart om vi ikke da også skulle ta tak i privatbilismen i by-sentrum som jo må sies at er den mest unødige utslippsposten av alle de overstående?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Angående dette med elbiler og hvor miljøvennlig de er:

 

http://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

 

 

Ift de som nevner hydrogenbiler så har Elon Musk noen gode poenger selv om han er elbilforkjemper:

 

Hydrogen virker ikke veldig effektivt å satse på. 

 

Selv bor jeg innenfor ring 2 i Oslo og er derfor helt enig i at sterke midler må tas for å få ned lokal luftforurensing. 

Primært er det motstandere av bompris osv de som bor utenfor sentrum i byene. Å satse mest på kollektivt i byene er smart og hvis man kunne tatt inn kostnaden for påvirkning av helsa inn i beregningen er jeg sikker på at bomprisene skulle vært enda høyere, også for elbilister. 

 

Når det gjelder vedfyring så har i hvert fall oslo kommune en tilskuddsordning for utskiftning av gamle vedovner til rentbrennende.

Er vel 6000 kr man kan få i støtte.  

Ref: https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/tilskudd-legater-og-stipend/enok-og-miljo/tilskuddsordning-for-utskifting-av-ikke-rentbrennende-ildsted/

 

Jeg har dermed personlig slått til på dette selv nå da jeg nå er blitt mer obs på utfordringen her om vedovner enn en før. 

 

Likevel vil trolig ikke de mest omfattende tiltak vil være nok:'https://www.tu.no/artikler/kraftige-fartsgrense-kutt-dieselutfasing-elbilsatsing-og-rentbrennende-ovner-er-ikke-nok/348829

 

Jeg er helt enig med Thoto79 her og synes ikke fokuset på lokal forurensing har vært godt nok i mange år fra våre politiske partier. 

Når lokal luftforurensing blir drastisk trengs det drastiske tiltak. 

 

Edit:

Elbil produserer likevel svevestøv som andre biler og de farligste finpartiklene blir liggende igjen selv med vasking av vei da vann binder støvet dårlig. Da burde man funnet en måte å støvsuge det opp på, det hadde vært bedre. 

Selv liker jeg tanken på alternative transportsystemer selv om det kan virke noe utopisk i dag som gjør at transportmidlene vi bruker forhåpentligvis en gang i fremtiden ikke produserer slik svevestøv, men det er langt langt inn i fremtiden.

http://newatlas.com/future-transport/22959/

Endret av Hobbygitar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...