Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Uhell med bil - reparere eller kjøpe annen bil?


Hekate81

Anbefalte innlegg

I dag hadde jeg dessverre er uhell med bilen, som resulterte i skade som det vil koste meg ca. 20 000 å utbedre. Bilen er en 1999-modell.

Jeg har ansvarsforsikring, så skade dekkes ikke av forsikring.

 

Det jeg lurer på er jo hva dere som har peiling på bil ville ha gjort i denne situasjonen? Burde jeg betale for å få skaden fikset, eller kjøpe meg en annen bil?

 

Dette kom litt brått på, så har ikke mulighet til å kjøpe en dyr, ny bil.

 

Hva er alternativene da? En annen gammel bruktbil(som det kan skje uforutsette ting med), eller en leasingbil?

 

Dette er kritisk, håper noen har kloke råd. :)

 

PS: Om jeg endrer forsikringen fra ansvar til kasko i dag, vil det vel være "for sent" og ikke godtas av forsikringsselskapet?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis bilen du har skadet er lite verd i utgangspunktet ville jeg heller ha skrotet den og brukt 20 000 på en bruktbil. Har bilen affeksjonsverdi og/eller du trives godt med den kan det jo være verd å få den reparert, men det er vanskelig for oss utenforstående å si noe om.

 

Hvis du vurderer å reparere den ville jeg spurt et par andre verksteder om prisanslag også, det hender at det varierer en del fra verksted til verksted. Et verksted med oppegående folk vil som oftest også gi beskjed hvis reparasjonskostnaden ikke står i stil med bilens verdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis bilen du har skadet er lite verd i utgangspunktet ville jeg heller ha skrotet den og brukt 20 000 på en bruktbil. Har bilen affeksjonsverdi og/eller du trives godt med den kan det jo være verd å få den reparert, men det er vanskelig for oss utenforstående å si noe om.

 

Hvis du vurderer å reparere den ville jeg spurt et par andre verksteder om prisanslag også, det hender at det varierer en del fra verksted til verksted. Et verksted med oppegående folk vil som oftest også gi beskjed hvis reparasjonskostnaden ikke står i stil med bilens verdi.

 

Er det trygt å kjøpte bruktbil fra private? Sist gang jeg kjøpte brukt, var fra et bruktbilsalg(med en slags garanti etc.), men har nå funnet en såkalt Chevrolet nubira 2005. Er dette en grei nok bil?

Lenke til kommentar

"Grei nok" er vel en dekkende beskrivelse. Chevrolet/Daewoo Nubira/Lacetti er vel ikke en bil som utmerker seg på noen områder. Jeg hadde heller sett etter en japsebil, og da helst Toyota eller Honda. Ikke se deg blind på årsmodell, fabrikkgaranti har du uansett ikke lenger...'

 

 

Men det er bare denne som er tilgjengelig i prisklassen jeg kan betale, og er i nærheten. Den kan vel holde i noen år?

Lenke til kommentar

Du sier jo ikke noe om skaden. Jeg har laget skade for 25k forrige vinter. Det var en liten bulk i bagasjeluka og et par riper i bakfangeren.

 

Hvis det har hovedsakelig gått utover det kosmetiske med lykter/skjerm/fanger/dører og du har en bilmodell som det er mange av så kan du sikkert finne delene brukt til en billig penge og sette over. Verkstedet vil i slike tilfeller helt sikkert foreslå nye deler og lakkering.

Lenke til kommentar

Du sier jo ikke noe om skaden. Jeg har laget skade for 25k forrige vinter. Det var en liten bulk i bagasjeluka og et par riper i bakfangeren.

 

Hvis det har hovedsakelig gått utover det kosmetiske med lykter/skjerm/fanger/dører og du har en bilmodell som det er mange av så kan du sikkert finne delene brukt til en billig penge og sette over. Verkstedet vil i slike tilfeller helt sikkert foreslå nye deler og lakkering.

 

Poenget er at skaden ville kostet ca. 20 000 å reparere (ca. samme sum jeg kjøpte bilen for for tre år siden), og en 2005-modell koster 20 000. Den som er skadet er 1999-modell.

 

Hva ville du ha gjort?

Lenke til kommentar

Jeg kan nå skru litt, så saken for min del hadde vært avhengig av hva slags skader det er på bilen.

 

Om du ikke kan skru eller hente inn bedre verkstedstilbud så er det åpenbart best å vrake din nåværende bil og kjøpe en fra 2005. Slipper du årsavgiften for den bulka bilen også.

Lenke til kommentar

Jeg kan nå skru litt, så saken for min del hadde vært avhengig av hva slags skader det er på bilen.

 

Om du ikke kan skru eller hente inn bedre verkstedstilbud så er det åpenbart best å vrake din nåværende bil og kjøpe en fra 2005. Slipper du årsavgiften for den bulka bilen også.

 

Hvordan slipper jeg unna årsavgiften? Er det ikke kun ved å få en bil vraket at man slipper unna?

Lenke til kommentar

 

Jeg kan nå skru litt, så saken for min del hadde vært avhengig av hva slags skader det er på bilen.

 

Om du ikke kan skru eller hente inn bedre verkstedstilbud så er det åpenbart best å vrake din nåværende bil og kjøpe en fra 2005. Slipper du årsavgiften for den bulka bilen også.

Hvordan slipper jeg unna årsavgiften? Er det ikke kun ved å få en bil vraket at man slipper unna?

Så lenge den vrakes før en viss dato, så ja. Husker ikke datoen i farta, men det googler du fort.

Lenke til kommentar

Du har ikke gitt noen indikasjon til markedsverdi på bilen. Jeg regner med at 1999-modell påpeker at verdien er mindre enn hva det koster å utbedre skaden. Alternativene du har da er enten å vrake bilen for pant, selge bilen for deler, selge bilen som delebil, fikse bilen selv, eller betale verkstedet til å fikse bilen for deg.

 

Gå på finn.no og få en oversikt over hva bilen din er verdt, og hvilke andre biler du kan få for tilsvarende sum. Deretter skal du kunne gjøre et bevisst valg på om det er verdt å hive 20 tusenlapper på bilen.

Lenke til kommentar

Du har ikke gitt noen indikasjon til markedsverdi på bilen. Jeg regner med at 1999-modell påpeker at verdien er mindre enn hva det koster å utbedre skaden. Alternativene du har da er enten å vrake bilen for pant, selge bilen for deler, selge bilen som delebil, fikse bilen selv, eller betale verkstedet til å fikse bilen for deg.

 

Gå på finn.no og få en oversikt over hva bilen din er verdt, og hvilke andre biler du kan få for tilsvarende sum. Deretter skal du kunne gjøre et bevisst valg på om det er verdt å hive 20 tusenlapper på bilen.

 

Om jeg selger den som delebil, slipper jeg da å betale årsavgiften på den?

Lenke til kommentar

Bare hvis den blir vraket før utgangen av mars. Tror ikke du tjener mye på å selge som hel delebil om den skal omregistreres.

 

Omreg + årsavgift + annonse på finn er fort 5k.

 

Hvis du leverer inn skilt nå og selger den i deler slipper du unna med halv årsavgift.

Lenke til kommentar

Du har ikke gitt noen indikasjon til markedsverdi på bilen. Jeg regner med at 1999-modell påpeker at verdien er mindre enn hva det koster å utbedre skaden. Alternativene du har da er enten å vrake bilen for pant, selge bilen for deler, selge bilen som delebil, fikse bilen selv, eller betale verkstedet til å fikse bilen for deg.

 

Gå på finn.no og få en oversikt over hva bilen din er verdt, og hvilke andre biler du kan få for tilsvarende sum. Deretter skal du kunne gjøre et bevisst valg på om det er verdt å hive 20 tusenlapper på bilen.

 

Kjøpte den for 20 000 for tre år siden. Fikk et slags overslag om at det ville koste 20 000 å få fikset den. Den andre bilen, som er 2005-modell, har noen små kosmetiske "feil" som at tidligere eier har prøvd å spakle og lakke noen steinsprut skader, og bittelitt rust på en dør. Hva koster det å fjerne rust?

Er det kanskje bedre likevel å fikse den gamle, som ser veldig fin ut selv om den er en 99-modell?

Lenke til kommentar

Rusten må du nok leve med om skal holde prisnivået flatt. Med mindre du vil betale dyrt for karosseriarbeid så er det egentlig bare bytte av døren fra en annen bil som er et alternativ. 

 

Det kan være bedre å fikse den gamle. Det er ikke lett å si når jeg ikke kjenner til noen av bilene. Enkelte ganger kan f.eks et kløtsjbytte til 7000kr være gull verdt på en bil til vrakpant-pris, fordi du vet at resten av bilen er bunnsolid, og andre biler til 7000kr + vrakpant vil være i tvilsom tilstand.

 

Jeg ville fått noen til å se over bilen, og anslå om det er verdt å beholde den. Om det er en standard økonomi-bil fra 1999 med vanlig bruksslitasje så ville jeg vraket den og kjøpt en 2005-modell, og gjerne ventet på et eksemplar uten rust, om du er tålmodig.

Lenke til kommentar

Rusten må du nok leve med om skal holde prisnivået flatt. Med mindre du vil betale dyrt for karosseriarbeid så er det egentlig bare bytte av døren fra en annen bil som er et alternativ. 

 

Det kan være bedre å fikse den gamle. Det er ikke lett å si når jeg ikke kjenner til noen av bilene. Enkelte ganger kan f.eks et kløtsjbytte til 7000kr være gull verdt på en bil til vrakpant-pris, fordi du vet at resten av bilen er bunnsolid, og andre biler til 7000kr + vrakpant vil være i tvilsom tilstand.

 

Jeg ville fått noen til å se over bilen, og anslå om det er verdt å beholde den. Om det er en standard økonomi-bil fra 1999 med vanlig bruksslitasje så ville jeg vraket den og kjøpt en 2005-modell, og gjerne ventet på et eksemplar uten rust, om du er tålmodig.

 

1999-modellen er vel i grei stand, men altså 6 år eldre enn den andre.

 

Å vente på en annen uten noe rust, har jeg ikke mulighet til dessverre.

 

Men er det så dyrt å fjerne litt rust på en dør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...