Gå til innhold

Apple presses til å gjøre det enklere å bytte til Android-plattformen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror dette hadde vært lurt av Apple. Det ville tatt livet av argumentet om "lock in" en gang for alle, og gjort Android-brukere som var nervøse for å prøve iOs mer trygge på at det var enkelt å komme seg tilbake. Alle Apples programmer støtter allerede eksport i standardformater, så å lage noe sånt ville vært trivielt. Sist jeg bytta fra iOs til Android hadde jeg alle data eksportert på en enkel måte etter minutter.

Lenke til kommentar

Vel, at Apple elsker å stikke kjepper i hjulene for konkurrentene sine er jo neppe noe nyhet. For eksempel er jo Windows-støtten på Apple maskiner (bootcamp) ganske så tragisk, og "drivere" de leverer er ytelsesmessig i aller beste fall noe default-tull som får eksempelvis pekeplaten til å virke "just enough".

Men ja, om EU vil og om de hadde fremmet slike krav, måtte Apple bare bite i det sure eplet... pun intended.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, at Apple elsker å stikke kjepper i hjulene for konkurrentene sine er jo neppe noe nyhet. For eksempel er jo Windows-støtten på Apple maskiner (bootcamp) ganske så tragisk, og "drivere" de leverer er ytelsesmessig i aller beste fall noe default-tull som får eksempelvis pekeplaten til å virke "just enough".

Men ja, om EU vil og om de hadde fremmet slike krav, måtte Apple bare bite i det sure eplet... pun intended.

 

What? Min opplevelse med Windows har aldri vært så bra på noen hardware som på samtlige Mac-er jeg har hatt i Bootcamp. At Windows-støtten er tragisk kjenner jeg meg rett og slett ikke igjen i, det eneste jeg savner i Bootcamp er gester på pekeplaten men det har mer med OS-funksjonalitet å gjøre.

 

Og, som Audun skriver, alle Apples programmer støtter allerede eksport av data i standardformater så det er ikke en gang i dag noe problem å flytte fra iOS til Android - det det her er snakk om er å ta det fra "veldig enkelt" til "med-ett-klikk".

Lenke til kommentar

What? Min opplevelse med Windows har aldri vært så bra på noen hardware som på samtlige Mac-er jeg har hatt i Bootcamp. At Windows-støtten er tragisk kjenner jeg meg rett og slett ikke igjen i, det eneste jeg savner i Bootcamp er gester på pekeplaten men det har mer med OS-funksjonalitet å gjøre.

 

Og, som Audun skriver, alle Apples programmer støtter allerede eksport av data i standardformater så det er ikke en gang i dag noe problem å flytte fra iOS til Android - det det her er snakk om er å ta det fra "veldig enkelt" til "med-ett-klikk".

Aldri vært så bra? He he, da har du enten ikke prøvd mye eller du snakker usant. Som du selv sier så savner du gester på pekeplaten... ja, det er litt av det jeg snakket om, men det går mye dyprere: Apple har helt bevisst laget drivere som gjør pekeplaten ganske dårlig, enten for lite sensitiv, eller for sensitiv eller generelt upresist.

Samtidig som jeg skrev er deres drivere meget generiske, batteritiden blir elendig og alle andre små finessene blir enten borte eller får dårlig støtte.

Dette er som jeg ser det en helt beviss handling for å "forsiktig tvinge" brukeren tilbake til OSX.

 

Angående støtte av migrering fra/til enheter så skal jeg ikke si mye annet enn å gjenta at om EU skal si at Apple bør gjøre det - så vil det skje. En ting er hva Apple selv finner på i Statene, en helt annen ting er hva EU byråkratiet velsigner. Egentlig med tanke på at tiden går og folk har mer og mer hightech duppeditter, og takket være ekstrem (i forhold til hvordan det var tidligere) brukervennlighet blir de rett og slett dummet ned - med tanke på teknologisk know-how. Og da burde egentlig både Apple, Android og Windows tvinges til å lage en løsning for enkel migrasjon. Ang "eksport av data i standardformat" blir det lett å snakke om, helt til man kommer til sære ting som ikke alle vet hvordan de skal få tak i eller konvertere. Så nei, der er jeg uenig. Alt er "flunkende fint" helt til man har en stor mengde av mye rart og skal flytte det. Greit nok for meg og deg kanskje, men ikke greit  for andre teknisk "tilbakestående", der burde det vært en felles løsning på plass. At noen produsenter vil da synes det er "tungvint" eller "unødvendig" å la kunden flytte enkelt til en konkurrerende system/enhet, kan de stappe en viss plass, for kunden som burde settes i fokus her, og de burde heller holdt seg til retterdig praksis i et fritt market i stedet for slike (ikke ulovlige!) skitne triks.

Og da vi først er i gang med å nevne velsignelser, så synes jeg Apple burde blitt tvunget i sin tid til å akseptere mikro-usb som ladekontakt, eller evt gi ut sin forbindelsesstandard ut gratis. Slik særbehandling er jeg meget kritisk til.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Aldri vært så bra? He he, da har du enten ikke prøvd mye eller du snakker usant. Som du selv sier så savner du gester på pekeplaten... ja, det er litt av det jeg snakket om, men det går mye dyprere: Apple har helt bevisst laget drivere som gjør pekeplaten ganske dårlig, enten for lite sensitiv, eller for sensitiv eller generelt upresist.

Samtidig som jeg skrev er deres drivere meget generiske, batteritiden blir elendig og alle andre små finessene blir enten borte eller får dårlig støtte.

Dette er som jeg ser det en helt beviss handling for å "forsiktig tvinge" brukeren tilbake til OSX.

Nei, jeg mener det. Jeg har brukt maskiner fra de fleste store produsenter opp igjennom årene, og det har gjennomgående vært en laber opplevelse. Stappfulle av crapware, og jeg tror ikke jeg har vært borti én eneste som ikke på ett eller annet tidspunkt har gått i den berømte blåskjermen på grunn av ett eller annet drivertull. Ikke én gang har jeg sett blåskjerm i Bootcamp på Mac, etter snart 8 år.

 

"Alle de små finessene" er jo nettopp funksjonalitet i OS X som Windows ikke har (exposé, spaces, launchpad, mission control) - med forbehold om at jeg ikke har prøvd Windows 10 skikkelig, jeg har fått med meg at de har gjort interessante ting med flere skrivebord, f.eks.

 

Angående støtte av migrering fra/til enheter så skal jeg ikke si mye annet enn å gjenta at om EU skal si at Apple bør gjøre det - så vil det skje. En ting er hva Apple selv finner på i Statene, en helt annen ting er hva EU byråkratiet velsigner. Egentlig med tanke på at tiden går og folk har mer og mer hightech duppeditter, og takket være ekstrem (i forhold til hvordan det var tidligere) brukervennlighet blir de rett og slett dummet ned - med tanke på teknologisk know-how. Og da burde egentlig både Apple, Android og Windows tvinges til å lage en løsning for enkel migrasjon. Ang "eksport av data i standardformat" blir det lett å snakke om, helt til man kommer til sære ting som ikke alle vet hvordan de skal få tak i eller konvertere. Så nei, der er jeg uenig. Alt er "flunkende fint" helt til man har en stor mengde av mye rart og skal flytte det. Greit nok for meg og deg kanskje, men ikke greit  for andre teknisk "tilbakestående", der burde det vært en felles løsning på plass. At noen produsenter vil da synes det er "tungvint" eller "unødvendig" å la kunden flytte enkelt til en konkurrerende system/enhet, kan de stappe en viss plass, for kunden som burde settes i fokus her, og de burde heller holdt seg til retterdig praksis i et fritt market i stedet for slike (ikke ulovlige!) skitne triks.

Og da vi først er i gang med å nevne velsignelser, så synes jeg Apple burde blitt tvunget i sin tid til å akseptere mikro-usb som ladekontakt, eller evt gi ut sin forbindelsesstandard ut gratis. Slik særbehandling er jeg meget kritisk til.

Poenget er at det er allerede lett å flytte data mellom enheter fra diverse produsenter. Det dette forslaget handler om er å også gjøre det lett for bestemor, ikke "å bryte Apples jerngrep om brukerne" - siden Apple ikke har noe jerngrep i utgangspunktet.

 

Diskusjonen om micro-USB er off topic, men jeg er uenig. Micro-USB er objektivt sett dårligere enn Lightning, så at Apple har sluppet unna det svineriet ser jeg på som utelukkende positivt.

Lenke til kommentar

Å skulle tvinge Apple (eller noen andre) til å bruke Micro-usb er omtrent like smart som å tvinge alle mobilfabrikanter til å bruke 5"-skjermer (vi kan ha standard skjermbeskytter!) eller til å bare lage telefoner med én bestemt CPU (da kan alt kjøre like fort!). Eller alle programmer til å kun lagre data i XML (da kan alt leses overalt!)

 

Hadde porten bare vært en ladeplugg hadde det vært greit nok med en tvungen standard, men den er jo også lydutgang, hdmi-utgang, vga-port og masse annet, ting ikke MicroUSB er i stand til å støtte.

 

Det er allerede mulig å lade alle telefoner fra samme lader, man må bare bruke litt forskjellige ledninger. Det er godt nok.

 

På samme måte er det allerede mulig å overføre alle (relevante) data fra iOs til Android og tilbake.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det er allerede mulig å lade alle telefoner fra samme lader, man må bare bruke litt forskjellige ledninger. Det er godt nok.

 

Det er strengt tatt en sannhet med modifikasjoner. Joda, du kan nok få "ladet" - med 500mA ladestrøm, men for å få utnyttet laderen fullt ut må den gjerne støtte en eller annen (proprietær) standard for signalet på datapinnene, enten det nå er Apples, Samsungs eller noe annet
Lenke til kommentar

Å skulle tvinge Apple (eller noen andre) til å bruke Micro-usb er omtrent like smart som å tvinge alle mobilfabrikanter til å bruke 5"-skjermer (vi kan ha standard skjermbeskytter!) eller til å bare lage telefoner med én bestemt CPU (da kan alt kjøre like fort!). Eller alle programmer til å kun lagre data i XML (da kan alt leses overalt!)

 

 

 

...eller kanskje de skal tvinge alle land i verden til å bruke samme type stikkontakt i veggen i sammen slengen. 

 

Dette "problemet" som den tråden tar opp, er vel ett av ganske mange ikke-problemer etter hvert. 

Lenke til kommentar

 

Hadde porten bare vært en ladeplugg hadde det vært greit nok med en tvungen standard, men den er jo også lydutgang, hdmi-utgang, vga-port og masse annet, ting ikke MicroUSB er i stand til å støtte.

 

Hva mener du MicroUSB ikke er i stand til å støtte?

 

Total fleksibilitet på pinnene sånn at man etterhvert kan legge på nye protokoller akkurat om man vil. Jeg er klar over at USB-standarden er utvidet med MHL etc., sånn at man får det til, men jeg mener fortsatt Lightning er en mer elegant løsning. Det er ikke bare snakk om å være istand til å få til, men å få det til å funke bra og til å fungere bra over tid uten endringer.

 

I tillegg er jo Micro-usb en fysisk elendig løsning, mens Lightning er ekstremt godt egnet til å brukes som ladeplugg. USB-C pluggen er bedre, men fortsatt klart underlegen Lightning rent fysisk.

 

Tror faktisk jeg heller mot at enhver industristandard på den ene porten man har på en telefon er et onde - det være seg Lightning eller Musb. La produsentene og markedet gjøre det de synes er best. Jeg er ikke mot regulering som sådan, men å pålegge bruk av spesielle teknologier skal gjøres svært sjelden og skånsomt og bare der interoperatibilitet er et viktig poeng. At folk skal slippe å ha med ladekabel på tur er ikke svært viktig.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

Nei, jeg mener det. Jeg har brukt maskiner fra de fleste store produsenter opp igjennom årene, og det har gjennomgående vært en laber opplevelse. Stappfulle av crapware, og jeg tror ikke jeg har vært borti én eneste som ikke på ett eller annet tidspunkt har gått i den berømte blåskjermen på grunn av ett eller annet drivertull. Ikke én gang har jeg sett blåskjerm i Bootcamp på Mac, etter snart 8 år.

Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet: hvis man sammenligner Bootcamp og bruk av Windows på Mac maskiner, så foutsetter dette en ren nyinstallering av operativsystemet. Ditt opprinnelige argument var at Mac var "så mye bedre" som maskinvare for windows, ikke at du foretrakk en eller annen produsentinstallert og "bundlet" vesjon av det ene eller det andre. Så enten så sammenligner vi praktisk bruk av helt stock windows på Mac contra PC, eller så går vi over til en helt annen diskusjons-dimensjon som heter bundling og alle andre "innbakte" funksjoner i programvare fra foskjellige produsenter. Så vær grei å bestem deg, eller hold deg til tema.

 

Angående blåskjerm... tja, "Gode gamle tide" før Win XP var et helvete, men siden vi skal helst diskutere noe som skjedde i det tredje årtusen kan vi kanskje sammenligne moderne maskiner. Jeg har, og har hatt, flere. Og det er YTTERST sjelden jeg får eksempelvis blæskjerm (fått totalt 2-3 ganger) på min PC, som er et spillrigg, i løpet av HELE brukstiden på ca 6 år, som inkluderte jevnlig bytte av komponenter fra gammelt til ny. At det finnes elendige Win maskiner fra forkjellige produsenter skal jeg ikke beklage for, for det er sant, men man får det man betaler for med PC, akkurat som med Mac.

Samtig fra ca 2007 til idag så har jeg hatt 4 Mac maskiner, både stasjonære men flest laptoper. I løpet av denne tiden har jeg fått både rett og slett "henging", den andre Mac skjermen som jeg gidder ikke finne navnet på (der UEFI tar over, gir beskjed om reboot og rebooter om ca 10 sek) en del ganger, originale mac deler (batteri) som blåste seg opp ved vanlig bruk og holdt nesten på å ta fyr etc, den mye omtalte produksjonsfeilen der Apple ikke klarte å få sine grovt underbetalte og overarbeidede produsenter i Kina til å lodde GPUen skikkelig, noen har fått totalvraket laptop pga dette, eller esktreme feil på skjermen, jeg har "heldigvis" fått to gule 1-piksel brede vertikale streker på min maskin.

Så ikke kom og fortell den gamle, utslitne Mac-fanboy mantraen at Mac er problemfri. Det er INGEN av Apple sine produkter.

 

Poenget er at det er allerede lett å flytte data mellom enheter fra diverse produsenter. Det dette forslaget handler om er å også gjøre det lett for bestemor, ikke "å bryte Apples jerngrep om brukerne" - siden Apple ikke har noe jerngrep i utgangspunktet.

 

Diskusjonen om micro-USB er off topic, men jeg er uenig. Micro-USB er objektivt sett dårligere enn Lightning, så at Apple har sluppet unna det svineriet ser jeg på som utelukkende positivt.

"jerngrep" er ikke ordet jeg brukte, så det er unædvenig å avspore diskusjone. Jeg sa Apple stikker kjepper i hjulene.

Angående Lightening ja, den er god, men den eneste argumenten til hvorfor den er god er at den er reverserbar, men det er forsåvidt nok til å slå micro USB. Det som er derimot ren idioti er at tross standardisering så har ikke Apple gjort det samme som de gjorde med USB-C: altså vært med på utviklingen, slik at alle kunne få dele en felle standard. Men dette har direkte med det å gjøre at USB-C skal brukes til skjermer, eksterne enheter av alle slag, og ikke bare til lading.

Her var Apple ikke "snille", men pragmatiske.

 

 

... like smart som å tvinge alle mobilfabrikanter til å bruke 5"-skjermer...

 

For en totalt urelevant og usakelig sammenligning.

 

 

Det er allerede mulig å lade alle telefoner fra samme lader, man må bare bruke litt forskjellige ledninger. Det er godt nok.

 

Dette kan jeg bekrefte er direkte usant, siden den gangen jeg prøvde å lade en Samsung Galaxy S5 med Aplle sitt iPad lader (tror den er 2014-ish utgave). Den ga korte "pulser", slik at telefonen ga lyd om at den er tilkoblet til USB-lader, så forsvant spenningen igjen. Da telefonen var på, ble den ikke ladet opp slik. Da den var helt av, ladet den seg 10% eller noe fra denne Apple laderen over natten. Altså går Apple selv stikk i strid med standarder som skulle alrede være god som gull (USB skal ha 5V , helst uavbrutt. Hvordan er det mulig å f****** dette opp?), dette er helt sikkert pga noe jukselurium som chipen som addresserer pinnene i Lightening-kontakten har noe form for kommunikasjon andre veien også (mot laderen).

 

Summa summarum i hele denne diskusjonen er standarder og standardisering. Apple (og ikke bare de) tror i visse tilfeller de er verdens navle, og blir iherdig forsvart av sine tilhengere (eller i visse tilfeller religiøse fundamentalistiske tilhengere-fanatikere).

 

Det skader ikke kundene, for å si det veldig midlt, å kunne bruke sine ting på den måten de vil: eksempelvis enkel migrering av all data, og der burde ikke produsentene være så stå at de ikke kan snakke sammen og få dette til.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...