Gå til innhold

The European Civil War?


Anbefalte innlegg

Tror dere det kan bli borgerkrig i hele Europa nå? 

 

Noen mener den allerede er i gang..

 

Det var vel ikke slik at det plutselig en dag på Nyhetene i 1939 ble sagt; "Nå er andre verdenskrig i gang!" Det var en opptakt..

 

Jeg tror også mange får i fellen og ser på historien for bokstavlig. Bare fordi det var Hitler og naziene som var de slemme forrige gang, så er det selvsagt naturlig, dog ikke riktig, å tenke at ondskapen vil se lik ut neste gang. Men slik fungerer det ikke. Ondskapen kan være en ulv i fåreklær. 

Endret av Capitalist/Minimalist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, befolkningen er for dårlig bevæpnet. Norge er et av verdens bedre bevæpnede land, men staten har nokså god oversikt og vil inndra regjeringsmotstandernes våpen om nødvendig. Noen har uregistrerte våpen, anskaffet for nettopp en slik situasjon, men de er alt for få til at det spiller særlig rolle. Noe annet blir det om et land tar på seg oppgaven å renske Europa, da vil sjansen for borgerkrig øke. (Ingen premie for å gjette hvilket land det kan bli!)

Lenke til kommentar

En absurd tanke. Folk flest i Europa er fullstendig arevolusjonære.

Minner meg om de utallige halleluja-artiklene som venstreorienterte eksperter i sin tid skrev om Titos Jugoslavia. Ikke et pip om faren for at paradiset som gikk "den tredje vei" kunne eksplodere i en orgie av blod. Nei, de var fullstendig arevolusjonære. 

Lenke til kommentar

 

En absurd tanke. Folk flest i Europa er fullstendig arevolusjonære.

Minner meg om de utallige halleluja-artiklene som venstreorienterte eksperter i sin tid skrev om Titos Jugoslavia. Ikke et pip om faren for at paradiset som gikk "den tredje vei" kunne eksplodere i en orgie av blod. Nei, de var fullstendig arevolusjonære. 

 

Det er merkelig, det minnet meg ikke det MINSTE om Tito... Det minnet meg om en veldig kort setning som oppsummerte temaet ganske bra. 

 

Kan du kanskje gå dypere inn i hva som tok deg fra arevolusjonære europeere til "eksperter" som pratet om Tito? 

Kanskje du har noen eksempler? 

Eller prøver du bare å føre guilt by association-debatt uten å være flink nok til å gjøre det riktig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror dere det kan bli borgerkrig i hele Europa nå? 

Nei, men det er selvsagt mulig at det bryter ut i enkeltland som Hellas o.l.

 

(Den arabiske våren kan bre seg nordover, dog da vil den neppe bli gitt spesielt positiv omtale i pressen.)

 

 

Hva med UK da..ganske kaotiske politiske tilstander der og ganske mange lavpanna hooligans uten jobb nå...

Lenke til kommentar

Nei, befolkningen er for dårlig bevæpnet. Norge er et av verdens bedre bevæpnede land, men staten har nokså god oversikt og vil inndra regjeringsmotstandernes våpen om nødvendig. Noen har uregistrerte våpen, anskaffet for nettopp en slik situasjon, men de er alt for få til at det spiller særlig rolle. Noe annet blir det om et land tar på seg oppgaven å renske Europa, da vil sjansen for borgerkrig øke. (Ingen premie for å gjette hvilket land det kan bli!)

 

Dra inn våpen i forkant?

Precrime altså?

 

Så du mener at myndighetene overvåker oss, hva vi skriver, hvor vi skriver, hva vi snakker om osv,slik at de kan komme og hente haglene våre før vi plutselig skulle joine noen slags "resistance"? 

 

...

Lenke til kommentar

Jeg tror det er mer realistisk med stadig større motsetninger, konflikt og et lavere velstandsnivå. Konsekvensen av det kan fort bli at mange de som har innvandret hit, eller hvis foreldre gjorde det, ikke føler seg hjemme her, og heller ikke finner særlig mange incentiver til å bli værende her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er mer realistisk med stadig større motsetninger, konflikt og et lavere velstandsnivå. Konsekvensen av det kan fort bli at mange de som har innvandret hit, eller hvis foreldre gjorde det, ikke føler seg hjemme her, og heller ikke finner særlig mange incentiver til å bli værende her. 

 

 

Det tror jeg er svært sannsynlig også. Kanskje rundt 50% sannsynlig ;P 

 

Men jeg har også tenkt på det. Det er kaldt og jævlig her store deler av året. Og når det ikke lenger er stor rikdom og massiv velferdssystem så vil det jo bli mindre attraktivt å være her for menensker fra disse områdene i verden, som tross alt i stor grad er ute etter å få gratis penger, eller være kriminelle,eller ha sin egen svarte økonomi. For disse er nok europa mye mer attraktivt. 

Lenke til kommentar

Hva med UK da..ganske kaotiske politiske tilstander der og ganske mange lavpanna hooligans uten jobb nå...

Høyst tvilsomt, det krever ganske spesielle situasjoner for at revolusjoner blir startet, og de fleste revolusjoner kommer ikke lengre enn til isolerte opptøyer/opprør som blir knust av statens sikkerhetsstyrker (Politiet, og om de ikke klarer det blir militære satt inn).

 

Faktorer som kan føre til slikt er: Finansielle kriser med høy arbeidsløshet, statlig konkurs, regime som er spesielt autoritært over lengre tid, utilfredshet innen militære enheter, etc kombinert med store ideologiske endringer innen befolkningen (som deslegitimerer regimet).

 

Man ser noen tendenser i sør-Europa, mens man i NordEuropa relativt sett har liten eller ingen tegn til slikt.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe forskjell på "denne" sivile krigen vs. da norske ny-nazister på 80-tallet bla. planla å montere maskingevær bak på lasteplanet på bil, og kjøre opp/ned Karl-Johans Gate å fyre løs.

 

Det er ikke det vi trenger. Det er en bare en overfladisk "skylle på noen" sak, men som ikke har noen visjoner ut over det.

 

Vi må heller begynne ta tak i våre egne utviklingsproblemer som svekker befolkningen sakte men sikkert.

Lenke til kommentar

 

Hva med UK da..ganske kaotiske politiske tilstander der og ganske mange lavpanna hooligans uten jobb nå...

Høyst tvilsomt, det krever ganske spesielle situasjoner for at revolusjoner blir startet, og de fleste revolusjoner kommer ikke lengre enn til isolerte opptøyer/opprør som blir knust av statens sikkerhetsstyrker (Politiet, og om de ikke klarer det blir militære satt inn).

 

Faktorer som kan føre til slikt er: Finansielle kriser med høy arbeidsløshet, statlig konkurs, regime som er spesielt autoritært over lengre tid, utilfredshet innen militære enheter, etc kombinert med store ideologiske endringer innen befolkningen (som deslegitimerer regimet).

 

Man ser noen tendenser i sør-Europa, mens man i NordEuropa relativt sett har liten eller ingen tegn til slikt.

 

 

 

Høy arbeidsløshet; Check

Finansiell krise; Check

Stalig konkurs; check

autoritære regimer; check

ideologiske endringer; check

 

Så alt ligger jo i følge deg til rette for en borgerkrig/revolusjon?

 

Jeg forstår at økonomien og arbeidsløshet foreløpig er noenlune tatt hånd om..men det er bare "kickin the can down the road" ..å pumpe lånte penger inn i markedene er ingen varig løsning, og jo lenger vi gjør det jo større bang blir det når boblen eksploderer. Men jeg forventer ikke at folk flest forstår hva de enorme statsgjeldene til nasjonene i dag betyr i praksis i framtiden. Det betyr i praksis at framtiden er frarøvet framtidelige generasjoner. 

Lenke til kommentar

Høy arbeidsløshet; Check

Finansiell krise; Check

Stalig konkurs; check

autoritære regimer; check

ideologiske endringer; check

 

Så alt ligger jo i følge deg til rette for en borgerkrig/revolusjon?

 

Jeg forstår at økonomien og arbeidsløshet foreløpig er noenlune tatt hånd om..men det er bare "kickin the can down the road" ..å pumpe lånte penger inn i markedene er ingen varig løsning, og jo lenger vi gjør det jo større bang blir det når boblen eksploderer. Men jeg forventer ikke at folk flest forstår hva de enorme statsgjeldene til nasjonene i dag betyr i praksis i framtiden. Det betyr i praksis at framtiden er frarøvet framtidelige generasjoner. 

Arbeidsledighet er høy i søreuropa, ikke så mye i resten

Den finansielle krisen ulmer, men har ikke blusset opp igjen

Ingen stater er konkurs enda, men Hellas ser det stygt ut for

Autoritære regimer er der, men blir ikke oppfattet som sådann generelt blandt befolkningen

Ideologiske endringer som forkaster det demokratiske regimet ser man ikke noe sted. Det man ser er ideologiske strøminger som forkaster visse politiske partier innen det demokratiske regimet og som ønsker å erstatte disse politiske formasjonene med sine egne (Syriza, Golden Dawn, Podemos, Ciudadanos, UKIP, Piratpartiet(Island), etc)

 

Jeg tror hva som har skjedd på Island er ett tegn på hvordan ting kan endres (litt) uten noen borgerkrig eller revolusjon.

Lenke til kommentar

 

Høy arbeidsløshet; Check

Finansiell krise; Check

Stalig konkurs; check

autoritære regimer; check

ideologiske endringer; check

 

Så alt ligger jo i følge deg til rette for en borgerkrig/revolusjon?

 

Jeg forstår at økonomien og arbeidsløshet foreløpig er noenlune tatt hånd om..men det er bare "kickin the can down the road" ..å pumpe lånte penger inn i markedene er ingen varig løsning, og jo lenger vi gjør det jo større bang blir det når boblen eksploderer. Men jeg forventer ikke at folk flest forstår hva de enorme statsgjeldene til nasjonene i dag betyr i praksis i framtiden. Det betyr i praksis at framtiden er frarøvet framtidelige generasjoner. 

Arbeidsledighet er høy i søreuropa, ikke så mye i resten

Den finansielle krisen ulmer, men har ikke blusset opp igjen

Ingen stater er konkurs enda, men Hellas ser det stygt ut for

Autoritære regimer er der, men blir ikke oppfattet som sådann generelt blandt befolkningen

Ideologiske endringer som forkaster det demokratiske regimet ser man ikke noe sted. Det man ser er ideologiske strøminger som forkaster visse politiske partier innen det demokratiske regimet og som ønsker å erstatte disse politiske formasjonene med sine egne (Syriza, Golden Dawn, Podemos, Ciudadanos, UKIP, Piratpartiet(Island), etc)

 

Jeg tror hva som har skjedd på Island er ett tegn på hvordan ting kan endres (litt) uten noen borgerkrig eller revolusjon.

 

 

 

Arbeidsløsheten er høy her også, bare at vi skjuler de reelle tallene ved å kalle det arbeidsvklaringspenger, sykemelding osv. I endel andre land går alt under det samme. Dessuten er man ikke regnet som arbeidsledig om man har en 10% stilling. I dag er det svært mange flere enn før som ufrivillig jobber i deltidstillinger i lavtlønnet arbeid, og kanskje har 2-3 forskjellige arbeidsgivere de pendler mellom for å fådet til og gå rundt.

 

Vi er alle vestlige stater konkurs, realiteten har bare ikke kommet enda fordi vi stadig pumper mer lånte penger (av framtiden) inn i en håpløst stagnert økonomi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...