Gå til innhold

Den store tilbudstråden - TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.expert.no/tv/tv/sony-kd65xd7505baep-65-led-tv/p-413231/

 

13 999,-

 

Sparer 6k.

 

Usikker på om TV'en er noe bra. Har KD-55x8505C, og er i grunn veldig fornøyd med dette. Dessverre har panelet fått en skade, og jeg fikk beskjed fra et firma som driver med service av blant annet TV'er fra Sony, at bare panelet kostet 24 000!... Sonys servicesenter orker tydeligvis ikke ta seg bryet med å svare meg en gang, da de sannsynligvis vet at det vil svare seg å kjøpe nytt TV, i stedet for å fikse det jeg har. Kjøpte TV'en for under 8 000,-. 

 

Ville egentlig bare tipse dere om tilbudet.... endte opp med å skrive en liten rant også... 

Lenke til kommentar

https://www.expert.no/tv/tv/sony-kd65xd7505baep-65-led-tv/p-413231/

 

Noen som har formening/erfaring med Sony kd65xd7505?

 

Expert har den nedsatt fra 20.000 til 14.000 frem til i morgen kveld...

Finner lite og ingenting av tester/erfaringer på nettet

Står litt her om serien kd65xd flatpanels.dk 

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1469016137

Endret av Taita
Lenke til kommentar

Denne er på tilbud i dag og i morgen på komplett. Syns det ser ut som er meget bra tilbud, men for godt til å være sant? Noen innspill?

 

Sony 55" UHD LED Smart TV KD55XD7004

 

Ultra-HD(4K), HDR, 200Hz Motionflow XR, Android, GoogleCast, 4xHDMI, 3xUSB

 

https://www.komplett.no/product/882259/tv-lyd-bilde/tv/tv-er/sony-55-uhd-led-smart-tv-kd55xd7004

 

Frister litt for meg også, siden prisen ser god ut, men spørs om det er verdt det i forhold til min Panasonic 50" Plasma TX-P50ST50Y. Litt større, 4K og HDR. Men mest sannsynlig dårligere svartnivå m.m

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kalibrering - Panelet, og dermed bildet på TV-en vil kunne endre seg noe over tid. Så selv om man får et tilnærmet 100% 'perfekt' bilde etter kalibrering i butikk er det ikke sikkert at bildet er like godt etter noen måneder eller år. Den normale belysningen og fargene i rommet som din TV står i vil også påvirke din opplevelse av bildet på TV-en.

 

Utstyr som er ment for å kalibrere PC-skjermer fungerer (forenklet forklaring) ved at man blir bedt om å nullstille farge, lysstyrke etc. i skjermens egen meny og så 'leses det av' en/flere deler av skjermen, samt lysstyrken i rommet. Når kalibreringen er fullført, lagres verdiene i en fil på PC-en. Denne filen kan så brukes av operativsystemet, skjermdriver for å gi et best mulig bilde. Etter ~en måned vil kalibreringssoftwaren så si fra om at det er på tide med en ny sjekk og evt. kalibrering sv skjermen.. Kalibreringsutstyr ment for PC-skjermer vil med andre ord egne seg dårlig for TV-en da all justering skjer i SW og ikke i skjermens meny. Utstyr ment for kalibrering av TV er mer interaktiv og man blir da guidet gjennom prosessen med å manuelt justere skjermen mens utstyret leser av skjermen.

 

Oppsummert: Om det er verdt pengene å få kalibrert TV-skjermen i butikk? Det kan være et godt utgangspunkt for å få et godt bilde men siden panelet vil endre seg noe over tid er det ingen permanent løsning. Optimale' innstillinger som noen har postet på nettet kan være like greit. Det vil alltid være (mikro-) forskjeller på panelet selv mellom to TV-er av nøyaktig samme modell så en ferdig kalibreringsmal for en modell vil ikke være 100% optimal for alle TV-er av samme modell. Men ha i bakhodet at hvor din TV er plassert, at panelet kan (vil!) komme til å endre seg over tid og dine personlige preferanser spiller alltid inn.

 

 

(Det jeg har beskrevet over er basert på info fra div. info på nettet som jeg har innhentet over tid samt egen erfaring med kalibrerings-SW for PC og kalibrering av TV. Ingen dag uten å lære noe nytt så om du har innvendinger eller tillegg tar jeg imot :-) Om det nå blir en diskusjon i tråden om kalibrering, kan kanskje en moderator flytte det ut i en egen tråd?)

 

Edit: Mindre justering av tekst.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Oppsummert: Om det er verdt pengene å få kalibrert TV-skjermen i butikk? Det kan være et godt utgangspunkt for å få et godt bilde men siden panelet vil endre seg noe over tid er det ingen permanent løsning. Optimale' innstillinger som noen har postet på nettet kan være like greit. Det vil alltid være (mikro-) forskjeller på panelet selv mellom to TV-er av nøyaktig samme modell så en ferdig kalibreringsmal for en modell vil ikke være 100% optimal for alle TV-er av samme modell. Men ha i bakhodet at hvor din TV er plassert, at panelet kan (vil!) komme til å endre seg over tid og dine personlige preferanser spiller alltid inn.

Noe annet som er viktig å tenke på er at Samsung er en såpass stor produsent av TV-er at de ikke alltid bruker samme panel i f.eks. flat 65" 7-serie. Har personlig vært med på å kalibrere tre UE55KS7005 nylig, og av dem hadde én av dem gul-skjær, én rød-skjær, og én blå-skjær i hvitbalansen, forøvrig hadde to av dem ca 4500:1 i statisk kontrast mens den med blå-skjær hadde bare ca 3500:1 ut fra det jeg husker.

 

Så det å kopiere hvitbalanse fra testsider er helt ubrukelig, og det er tydeligvis ingen garanti for at man får samme bildekvalitet som testerne gjør om man kjøper "samme" modell heller  :(

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...