Gå til innhold

Den store tilbudstråden - TV


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne vært overbevist å tatt sjansen selv da TVen faktisk fristet veldig, men jeg ble veldig usikker av å lest litt grundigere både av tester fra ulike land og så klart brukeranmeldelser.

 

En ting som går igjen er jo: ikke top nivå sort og middelmådig HDR.

 

Er jo en pen tv og Samsung kommer seg jo, men at både brukere og generelt info nevner edge belyst som et problem er nok ikke tilfeldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du linke til noen av disse testene og brukeranmeldelsene? For jeg finner de ikke. Alle testene jeg finner omtaler KS7000 (KS8000 i USA) som den som gir klart mest for pengene av årets modeller og at du må langt opp i prisklasse for å finne tilsvarende bildekvalitet. Noen som samsvarer med mine egne tester før jeg kjøpte.

 

En annen test som også er fra en av de mer seriøse:

https://www.avforums.com/review/samsung-ks7000-ue55ks7000-uhd-4k-tv-review.12659

Endret av nilsch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En finner ikke så stort på å søke etter det norske modell navnet nei.

Satt noen timer å gravde på utenlandske forum og what not for noen dager siden da jeg seriøst vurderte tv`en.

 

Men så lenge den som kjøper den er fornøyd så er jo det, det viktigste. Jeg fant nå bare ut at det ikke fristet med selv i så høy grad som jeg skulle ønske i slutten.

 

Men det virker jo jevnt over som om det er en skjerm som gir mye bang for the buck og en grei midtsjikt tv :).

Syntes jo at 18 tusen er mye for en tv som setter jeg i toppen av midten, men 65" er vell kanskje bare høyt priset jevnt over fjøla.

 

EDIT: En skal jo forsovet punge ut om man vil ha en god vinner i 65". Panasonic DX900E ligger vell på 50 tusen, Samsung 9505 - 45 tusen, OLED - 35-60 tusen.  Så sånt sett får en jo skikkelig mye for pengene i 7005.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

En finner ikke så stort på å søke etter det norske modell navnet nei.

Satt noen timer å gravde på utenlandske forum og what not for noen dager siden da jeg seriøst vurderte tv`en.

 

Men så lenge den som kjøper den er fornøyd så er jo det, det viktigste. Jeg fant nå bare ut at det ikke fristet med selv i så høy grad som jeg skulle ønske i slutten.

 

Men det virker jo jevnt over som om det er en skjerm som gir mye bang for the buck og en grei midtsjikt tv :).

Syntes jo at 18 tusen er mye for en tv som setter jeg i toppen av midten, men 65" er vell kanskje bare høyt priset jevnt over fjøla.

 

EDIT: En skal jo forsovet punge ut om man vil ha en god vinner i 65". Panasonic DX900E ligger vell på 50 tusen, Samsung 9505 - 45 tusen, OLED - 35-60 tusen.  Så sånt sett får en jo skikkelig mye for pengene i 7005.

 

Det er bestandig så lett å strø om seg med påstander, men når man forlanger kilder, da er man svar skyldig. Typisk...

Lenke til kommentar

^Jeg jobber så klart skjult for et konkurerende firma til Samsung, så jeg er egentlig her for spre falske påstander.

 

Har undersøkt saken ferdig selv, satt som sakt i flere timer på en rolig arbeidsdag, så kan ikke akkurat bare poste alle cookiesene på hjemme pcen heller.

 

Leste igjennom noen større tråder, om du forventer jeg skal skumlese igjennom hele røkla og alt jeg så av interesse igjen så spørs det om jeg tar meg bryet.

 

Liker selv å bruke research en blanding mellom "proffe" tester og brukererfaringer. Men det beste er vell å kjøpe tv`en hjem å teste den personlig om man er kjempe interessert. Så merker man fort om det er noe en selv kan trives med eller evt vil returene for et annet produkt.

 

avforums testen nevner vell forsovet litt om HDR:

The KS7000 wasn't quite as impressive with HDR content but given the brightness levels require an edge-lit display is never going to be ideal. However the KS7000 generally handled most HDR content very well and it was only in certain circumstances that the location of the LEDs and the edge-lit nature of the TV became apparent. In these circumstances the brightness of the edges and the location of the LEDs were more obvious and with letter-boxed movies in particular, the black borders could appear dark grey, depending on the content on the screen. Although we weren't in a position to do a direct comparison, we did feel that the KS7000 handled HDR content better than its curved sibling the KS7500 and this might be due to the flat screen.

 

The edge-lighting of the KS7000 would occasional struggle with darker scenes where there were individual light sources but overall we found it handled the increased brightness of HDR very well. We did, on occasion, see the black bars in widescreen films become lighter as the the content on screen changed but overall we thoroughly enjoyed watching HDR content on the Samsung. The level of detail was often astonishing and that wasn't just because these two films used 4K digital intermediates. There was also more detail in both darker and brighter parts of the image, whilst the specular highlights gave everything a greater sense of realism. Although we weren't in a position to make a direct comparison, we would actually say that the flat KS7000 handled HDR better than the curved KS7500 but that is only based on remembering how the same scenes appeared on both sets. Whilst we would agree that edge-lighting isn't ideal for HDR, there's no denying that KS7000 delivers a great performance for the money.

 

Forhåpentligvis får vi litt bruker tester her også etterhvert, håper uansett alle som slår til blir fornøyd da det tross er en stor investering og tv jungelen er nesten vanskeligere en noen gang å finne ut av.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar
Bendorama, du kunne da tatt med at konklusjonen til AVForum var at KS7000 har "Excellent black levels and contrast ratios" og gir den 9/10 på bildekvalitet og "Best buy" stempel.

 

"The excellent blacks, contrast performance and dynamic range also played their part, delivering deep blacks that retained shadow detail but also producing a bright and punchy image. The local dimming revealed its effectiveness at night and, coupled with our settings, was able to produce images that retained their deep blacks whilst also delivering an even backlight."

 

Det er kun i enkelte scener man ser noen svakheter med HDR, og da skal man virkelig se etter for å legge merke til det.

 

Samsungs "Precision Black local dimming" gjør at kantbelysningen ikke har så stor ulempe i forhold til bakbelyste paneler som tidligere.

 

Men vi er nok egentlig ikke så uenig. OLED og bakbelyste paneler har helt klart en fordel, men for meg er forskjellen så liten i forhold til Samsungs 2016 SUHD TVer at å betale 20 000 eller mer for de små forbedringene er ikke verdt det.

 

Jeg har forøvrig full respekt for at entusiaster som deg legger vekt på disse små forskjellene og vil ha "the best of the best" når man har penger til det. 

 

Jeg vil bare få frem at UE65KS7000 til 17 900,- er et knallbra tilbud i dagens marked. Du får bildekvalitet som er tilnærmet like bra som fjorårets OLED og bakbelyste TVer til 60 000,- og gode tilbud er tross alt det denne tråden handler om.  :)

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å betale 1000 kr til butikk for kalibrering? Eller er det like greit å stille inn selv? Hva sljer forresten med kalibreringen hvis man får problemer med tven og må resette eller er det lett å slette kalibreringen fra butikk?

Anbefaler deg lese denne : https://www.hifiklubben.no/kampanje/2016/06/bildekalibrering-paa-tv-er/

 

Her får du faktisk verdiene til å plotte inn helt gratis for KS7005. Perfekt blir det kanskje ikke, dette kreves det dyrt utstyr eller dyr profesjonell kalibrering til, men et godt gratis forsøk er det jo.

Endret av Bendorama
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så han i elkjøp butikken løy meg opp i trynet at de hadde en fyr med utstyr til 1,5 mill som kalibrerte hver enkelt tv hvis man betalte 1000 kr for det?

Såpass, kult om det er sant. Jeg vet at tidligere for noen år siden var det praksisen som HiFi klubben nevner som ble brukt. Men det kan muligens variere fra butikk til butikk?

 

HiFi klubben sin side er jo oppdatert for 2016 modellene, men er ikke sikkert de snakker om elkjøp spesifikt.

 

Edit: du kan jo spørre hvilken teknikk de bruker for også lese deg opp på metoden.

Endret av Bendorama
Lenke til kommentar

Kan man bruke skjermkalibrator som er ment for dataskjermer, mon tro? Jeg har en slik hardwarekalibrator siden jeg driver med foto, da får jeg skjermen til å matche printerutskriften (profesjonell fotoprinter) så og si 100%.

 

Hvis så, ville jeg heller kjøpt en slik for 1500 kr og gjort det selv: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3083693

 

Da før du med i beregningen lyset i stuen (forskjell om det er halogen, sparepærer, etc). Har tidligere hørt skrekkeksempler på Elkjøp kalibreringer som er gjort på øyemål i en butikk opplyst av lysrør. De er forhåpentligvis bedre nå.

 

Jeg skal teste med min kalibrator i morgen hvis jeg får tid og si ifra.

Lenke til kommentar

Kanskje verdt en forsøk å prøve Hifiklubben sine settings og fin justere deretter da :) Er i det minste helt gratis.

 

Dere som handler 65" bestiller dere frakt helt hjem da eller? Mener å huske at min 50" i sin tid gikk så vidt inn i en "normal" bil.

Jeg har en Toyoya Corolla stasjonsvogn og den gikk såvidt inn i den med baksetene nede, det er en ganske liten bil til stasjonsvogn å være. Mål bilåpningen og sjekk mot størrelse med emballasje på nettet.

 

Takk for Hifiklubben linken, skal testes!

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...