Gå til innhold

KOMMENTAR: – Jeg får dårlig samvittighet når jeg ikke spiller dataspill


Anbefalte innlegg

Tror det er mange som kjenner seg igjen i beskrivelsen din, enten det er spill, film, musikk eller andre hobbyer.

For meg er det viktig å få en bekreftelse i ny og ne på hvorfor jeg driver på med lidenskapelsene mine slik at det ikke føles ut som noe jeg bare må gjøre, eller at det er blitt en vanesak.

Da er det godt å ha noen referanse-spill i katalogen som gir deg en påminnelse om hvorfor du elsker det du driver med.

For meg er det spill som Chrono Trigger, Wipeout, ICO & Shadow of the Colossus, Journey, Mass Effect og Alan Wake.

Andre ganger kan en lengre pause gjøre underverker, få distansiere seg litt og sette ting i perspektiv.

Håper du kommer over knekken og finner tilbake til lidenskapen din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+241541

Har opplevd det samme selv. Drev med HiFi på hobbybasis. Fikk etter hvert jobb som skribent og fotograf for et magasin som nå er kjøpt opp av Lyd&Bilde. Etter å ha holdt på I omtrent ett år, var jeg lei av både jobben og hobbyen. Selv om dette var i 2008 har jeg fortsatt ikke klart å finne tilbake til den samme gleden ved HiFi igjen.

 

Jeg tror at de fleste vil miste gleden ved hobbyen sin når du jobber med å være kritisk og analytisk til det som tidligere bare var morsom avkobling i hverdagen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Botsett fra witcher 3, har jeg ikke hatt noen spill i det siste som jeg absolutt har sykt lyst å bare spille mere av. men jeg har et tonn jeg har lyst å spille. så noen ganger sløser jeg tid på å finne ut hva jeg skal spille og surfer rundt på nettet i steden... når jeg var mindre (5 år siden og mer) var det mange spill jeg hadde sykt lyst til å spille, eks. halo, NFS, Gitar Hero og mere. nå liker jeg ikke de seriene i det hele tatt, men elsker spill som jeg aldri hadde spilt før, som Witcer 3.

 

kort sagt

*færre spill jeg har sykt lyst å spille og jeg elsker

*flere som jeg har lyst til å spille, men ikke super gira over

*mere sløsing av tiden jeg sitter på pcen

Lenke til kommentar

Kjenner på følelsen jeg og. Tid har jeg masse av, men lysten og gleden jeg fikk av spill før, er ikke like stor lengre. Føler vel også at jeg vil gjøre noe annent enn å spille, men vet ikke helt hva. På sommeren er det greiere, da kan man finne på mye å gjøre ute, men i vinterhalvåret så er det ikke like mye å ta seg til.

 

Gaming PCen har kanskje vært i bruk 10 timer de siste 2 årene. Går bare i konsoll og der er det enda vanskeligere å finne gode spill.

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg alltid sier til folk at de ikke må jobbe med noe de liker.

Liker du film, ikke jobb med film.. da blir du kun sittende å se etter nerdete feil ingen andre legger merke til og ødelegger 'magien' for deg selv og bytter den ut med kjedelige fakta.

Man bør jobbe med noe man liker. Du blir dyktigere og kommer lengre dersom du liker det du driver med. At man kan bli litt utbrent har ingenting med hvorvidt du jobber med det samme du slapper av med hjemme. Det handler om at man ikke klarer å legge fra seg jobben når man kommer hjem. På meg virker det som artikkelforfatteren spiller spill han føler han må spille og ikke spillene han har lyst til å spille. Da blir man lei til slutt.

Lenke til kommentar

Liker at du deler dette. Mtp at det tross alt er jobben din, er det tøft å gå ut å skrive at det kan være vanskelig å gjøre jobben, selv om det engang var drømmen og hobbyen din.

 

Med alle de spilla som kommer ut, kan det være lurt å endre fokus. Ta en titt ut, se på helhetsbildet, skriv kanskje om bransjen. Kanskje er det features som ikke krever at alle spillene er fullført? Eller kanskje du skal bli ekspert på en type spill, og slippe de andre.

 

Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar

 

Det er derfor jeg alltid sier til folk at de ikke må jobbe med noe de liker.

Liker du film, ikke jobb med film.. da blir du kun sittende å se etter nerdete feil ingen andre legger merke til og ødelegger 'magien' for deg selv og bytter den ut med kjedelige fakta.

Man bør jobbe med noe man liker. Du blir dyktigere og kommer lengre dersom du liker det du driver med. At man kan bli litt utbrent har ingenting med hvorvidt du jobber med det samme du slapper av med hjemme. Det handler om at man ikke klarer å legge fra seg jobben når man kommer hjem. På meg virker det som artikkelforfatteren spiller spill han føler han må spille og ikke spillene han har lyst til å spille. Da blir man lei til slutt.

 

 

Som spillanmelder har man jo endel spill man må spille, sånn er det bare. Sier ikke at man ikke skal like jobben sin, men den store majoriteten har ikke mulighten til å kun ta arbeidsoppgavene man har mest lyst til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Føyer meg inn i rekken av folk her som kan bekrefte at det ikke er rart. Jeg forstår deg godt! Jeg er en mennesketype som jobber for å tjene penger og gjør alt jeg liker på fritiden min. Hadde jobben min vært å spille spill hadde interessen for dette avtatt noe voldsomt. I tillegg får man et annet forhold til dette når du må levere et produkt i ettertid. Tror ikke jeg hadde fått den tiden med spillene som jeg vil.

Et annet dilemma for meg er orket med å begynne på nye (og store) spill.

Uansett hva man ønsker så er det aldri for seint å finne på noe annet. :)

Lenke til kommentar

 

 

Det er derfor jeg alltid sier til folk at de ikke må jobbe med noe de liker.

Liker du film, ikke jobb med film.. da blir du kun sittende å se etter nerdete feil ingen andre legger merke til og ødelegger 'magien' for deg selv og bytter den ut med kjedelige fakta.

Man bør jobbe med noe man liker. Du blir dyktigere og kommer lengre dersom du liker det du driver med. At man kan bli litt utbrent har ingenting med hvorvidt du jobber med det samme du slapper av med hjemme. Det handler om at man ikke klarer å legge fra seg jobben når man kommer hjem. På meg virker det som artikkelforfatteren spiller spill han føler han må spille og ikke spillene han har lyst til å spille. Da blir man lei til slutt.

 

 

Som spillanmelder har man jo endel spill man må spille, sånn er det bare. Sier ikke at man ikke skal like jobben sin, men den store majoriteten har ikke mulighten til å kun ta arbeidsoppgavene man har mest lyst til.

 

AtW

 

Men når man kommer hjem bør man ikke sette seg ned å spille fordi man føler man må. Viktig å skille jobb og fritid

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke hvor mange av dere her har barn og er gift men prøv å få skvisa inn gaming i en slik livssituasjon. Det er ikke enkelt. Først står du opp 0600 for å lage matpakke og gjøre kidsa klare for skolen. Så skal du komme deg på jobb gjennom rushen. Når du kommer hjem, skal kidsa på fritidsaktivteter. Etter det skal man lage middag og legge dem. Den lille tiden du har på kvelden, skal deles med kona. Så er det på'n igen.

Så, for dere uten barn og samboer/kone; nyt tiden til gaming. Til andre fedre; ønsk dere klippekort med 10 x 1 times fritid til jul som meg.

Endret av Goliath
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Aner ikke hvor mange av dere her har barn og er gift men prøv å få skvisa inn gaming i en slik livssituasjon. Det er ikke enkelt. Først står du opp 0600 for å lage matpakke og gjøre kidsa klare for skolen. Så skal du komme deg på jobb gjennom rushen. Når du kommer hjem, skal kidsa på fritidsaktivteter. Etter det skal man lage middag og legge dem. Den lille tiden du har på kvelden, skal deles med kona. Så er det på'n igen.

 

Så, for dere uten barn og samboer/kone; nyt tiden til gaming. Til andre fedre; ønsk dere klippekort med 10 x 1 times fritid til jul som meg.

Må ikke tilbringe for mye tid med kona. Du kan bli lei :)

Lenke til kommentar

Alt som gjøres under press blir et ork, samtidig er alternativet å jobbe med noe man ikke er interessert i. Jobb per definisjon ikke kan være lystbetont eller bidra til livskvaliteten, men er mer som et slags kompromiss man inngår der man er villig til å holde ut med å gjøre noe man ikke liker fordi man trenger penger. Hvis den jobben er relativt komfortabel og interessant og man trives godt i arbeidsmiljøet, så har man lykkes i den grad det er mulig. Dynamikken endrer seg litt hvis man er egen sjef og føler et større eierskap til det man driver med, men da veier ansvaret desto tyngre på psyken. Jeg har for lengst konkludert med at den eneste måten å fri seg helt fra denne problematikken er å ha nok penger til å leve av resten av livet uten å være tvunget til å bytte inn sin tid og energi.

Lenke til kommentar

Alt som gjøres under press blir et ork, samtidig er alternativet å jobbe med noe man ikke er interessert i. Jobb per definisjon ikke kan være lystbetont eller bidra til livskvaliteten, men er mer som et slags kompromiss man inngår der man er villig til å holde ut med å gjøre noe man ikke liker fordi man trenger penger. Hvis den jobben er relativt komfortabel og interessant og man trives godt i arbeidsmiljøet, så har man lykkes i den grad det er mulig. Dynamikken endrer seg litt hvis man er egen sjef og føler et større eierskap til det man driver med, men da veier ansvaret desto tyngre på psyken. Jeg har for lengst konkludert med at den eneste måten å fri seg helt fra denne problematikken er å ha nok penger til å leve av resten av livet uten å være tvunget til å bytte inn sin tid og energi.

Du tilbringer sånn ca 50-60.000 timer på jobb i løpet av livet. Lykke til med en jobb du kun holder ut fordi du får lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er derfor jeg alltid sier til folk at de ikke må jobbe med noe de liker.

 

nei, nei, ein bør jobbe med det ein likar. Då blir ein sannsynlegvis dyktig på jobben og trivast mykje betre på jobb. Ein endar til slutt opp med å vere ein uerstatteleg nøkkelperson for bedrifta fordi dei fleste andre rett og slett ikkje greier å lære seg dei same oppgåvene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik er arbeidslivet, det normaliserer seg nok gradvis. Eg er sikker på at du må endre ditt mentale forhold til spel og arbeidslivet, samt omstrukrurere ting bittelitt så greier du nok å kose deg med jobben din igjen.

 

For eksempel så treng du ikkje å bruke meir tid å spele eit spel enn du føler er nødvendig for å sitte igjen med nok inntrykk for å vurdere eit spel. Og bruk helst aldri mykje tid på dei spela du synst er kjedelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...