Gå til innhold

Hjelp til reklamasjon på mobil


Skrapelodd

Anbefalte innlegg

Verkstedet må forklare er hvordan en sotfware-reset løser et hardware-problem. Om en komponent er defekt skal det mye til for at en soft-reset alltid fungerer. Jeg vil gå så langt at jeg påstår at det er overveiende sannsynlig at dette ikke er en ren hardware-feil forårsaket av fukt.

Det du seier gir meining for min del. Ser ikkje heilt kvifor omstarten skal løyse problemet med ingen SIM-kontakt. No er det du seier veldig i mot det andre tenker då, så det er jo interessant!  :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Væskeskade trenger ikke føre til permanent funksjonssvikt nei. Mange periodiske feil kan dukke opp. Det er en av de festlige effektene av væskeskade. 

Dette med software er også en festlig greie. Produsent krever at det alltid skal forsøkes en software oppgradering først. Så en liten rens av batterikontakt og simkortleser samt software oppgradering kan resultere i ok test. Da har faktisk tekniker gjort jobben sin. Kunde mottar produktet. Tester. Fungerer ok en stund. Så svikter den igjen. Telefon inn på benken igjen. Da blir det en mer grundig sjekk. Væskeskade avdekkes. Det betyr ikke at væskeskaden ikke nødvendigvis var der i første omgang. Det betyr bare at væskeskaden ikke nødvendigvis ble oppdaget første gang. Det som for mange kan oppleves som hardware-feil er også i mange tilfeller en software feil. Så uansett hvor mye vi trur at det er en hardware-feil så kan det faktisk hende at det er en software-fix på problemet. F.eks displayfeil, avslag, simkortfeil, kamerafeil, lydfeil osv osv. Helt naturlig at vi trur det er en hardware-feil når vi opplever feil på nevnte eksempler, men det kunne altså like godt være software som var årsak. En annen ting er at de softwareoppgraderingene vi kan ta hjemmefra vår egen PC ikke er den samme som verkstedene har tilgang til. Når jeg var i bransjen så satte vi med helt egne software og hardware som vi brukte for å få mulighet til å oppgradere. Ikke en helt vanlig microusb altså. 

Lenke til kommentar

Skjønner. Er vel mulig at eg kan slite med å argumentere for mi sak då. Men du seier det jo sjølv at det som kan sjå ut til å vere ein åpenbar hardware-feil faktisk kan vise seg å skyldast software-feil. Og då er vel ikkje eg skyldig i feilen lenger. 

Forstår samtidig muligheten for at en væskeskade som ikkje var synlig dei to andre gangane kan ligge bak feilen. 

 

Prøvar uansett på ei lita krampetrekning hos verkstedet, og har bedt om forklaring/dokumentasjon på samanheng mellom skade og feil. Så får vi sjå korleis det går!

Lenke til kommentar

Då fekk eg følgande svar på min henvendelse:

"Vi kan kun konstatere skaden,
Det er påvist irr/korrosjon på enhetens hovedkort. Dette forårsakes av at enheten har vært utsatt for væske.
Væske danner kortslutninger og/eller brudd på komponenter, som fører til funksjonssvikt.
Da dette er resultat av ytre påvirkning bortfaller produsentens garanti på enheten.

Bilder som dokumenterer skaden er allerede oversendt til deg"

 

Mulig eg er litt sta, men eg føler at dette ikkje er godt nok. Når verkstedet svarar med "Vi kan kun konstantere skaden" på eit spørsmål om korleis væskeskaden kan linkast til feilen får eg litt følelsen av at heller ikkje verkstedet klarar å forklare samanhengen. Og gitt historikken vil eg gjerne ha forklart korleis dette heng saman, noko anna synst eg blir litt i minste laget. Skal på ingen mate beskylde verkstedet for å "framprovosere" skaden eller lignande, men vil som sagt ha svar på korleis denne skaden er skyld i feilen.

Som Forbrukerrådet sa må skaden settast i samanheng med feilen. Sånn som eg ser det no har dei berre konstantert ein skade. Dette er til og med verkstedet sine eigne ord.

Lenke til kommentar

Verkstedet kan bruke masse tid på å gi deg masse målingstall for å vise deg at tallene gir avvik i forhold til hva tilsvarende hovedkort uten samme feil gir. Tall som for deg ikke gir noe mening så framt du ikke har ekstremt god teknisk innsikt på akkurat dette kortet. Men her er skaden så massiv at å bruke noe mer tid på dette er totalt meningsløst. 

 

edit: Skadene her er av en slik grad at skadene mest trolig i tillegg ligger under bga-kretser slik som blant annet cpu.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

 

Som Forbrukerrådet sa må skaden settast i samanheng med feilen. Sånn som eg ser det no har dei berre konstantert ein skade. Dette er til og med verkstedet sine eigne ord.

De skriver:

 

"Væske danner kortslutninger og/eller brudd på komponenter, som fører til funksjonssvikt."

 

Det kan ikke bli mye klarere enn det.

 

Bortsett fra at denne årsaksforklaringen ikke henger i hop med symptomene?

Lenke til kommentar

 

 

Som Forbrukerrådet sa må skaden settast i samanheng med feilen. Sånn som eg ser det no har dei berre konstantert ein skade. Dette er til og med verkstedet sine eigne ord.

De skriver:

 

"Væske danner kortslutninger og/eller brudd på komponenter, som fører til funksjonssvikt."

 

Det kan ikke bli mye klarere enn det.

 

Bortsett fra at denne årsaksforklaringen ikke henger i hop med symptomene?

 

Væskskade kan ikke forklares på en mer inngående måte. Er det kommet væske, som skaper irr og korrosjon (og brudd og kortslutninger) på hovedkortet, så vil det føre til symptomer. Disse symptomene kan for eksempel være av den typen som trådstarter opplever på sin telefon, men det er umulig å spore akkurat hvordan væskeskaden forsårsaker disse feilene annet enn at det er nettopp dette væskeskader gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...