Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor "hater" folk elbiler?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om jeg skulle legge til at man måtte finne ut en slags matrise for hvordan el-bileiere og andre biler med ukonvensjonelle motorer skulle prises, men gjorde det ikke. Jeg tok bare utgangspunkt i utsagnet ditt om avgiften som i dag ligger på bensin/diesel.

Det er klart en matrise er nødvendig, men det er nå en gang slik at det er en faktor som mer enn noe annet medfører slitasje på veien, det er kjøretøyets vekt.

Vekten av en batteribil er uforholdsmessig høy, og de må derfor betale mer for bruken av veien enn andre tilsvarende biler, så enkelt er det faktisk.

 

 

 

Se her, om du er medlem i elbilforeningen kjøper de klimakvoter slik at den strømmen du bruker på din bil den blir kjøpt av en fornybar kilde. Slik at de skitne kildene ikke trenger å produsere så mye strøm. Så kull og annet skitten forbruk går ned pga en kjøper kvoter. 

 

Og om vi trenger mindre olje, går produksjonen ned og da går utslippene ned. Så det at det kommer flere elbiler betyr ikke at vi bare må øke energi behovet, det går ned i andre områder. 

 

Den siste setningen der er jo helt banal, virker som om du prøver å si at elbilfolket kjører to biler på samme tid. Altså at elbil forbruket legges på toppen av den bilen de kjørte før eller noe slikt. 

 

Men, forklar hva som er feil i livsløpsanalysen, det er jo hele poenget. Den viser at det er mye mer miljøvennlig å kjøre elbil i de aller fleste stater i USA og nettet der borte er ikke noe særlig bedre enn vårt selv om vi går på EU mix..

Så du tror helt ærlig at når du kjøper "grønn" elektrisitet vil dette føre til nedgang i elektrisitetsbruken?

Faktum er at annet forbruk ikke vil synke som følge av dette, du kjøper deg god samvittighet og lar noen andre bruke den skitne strømmen.

I realiteten medfører altså din bruk økt bruk av skitten strøm.

 

 

Herregud, de går nå i samme prisklasse selv om byggkvaliteten ikke er lik. Det er hele poenget. Jeg har 700 000 å bruke på bil, velger jeg tesla eller en bil i "premium" segmentet fra tyskland.

Prisklasse er ikke en viktig faktor i avjgørelsen av hvilket segment en bil tilhører.

Premiumsegmentet er så mye mer enn dyre biler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Se her, om du er medlem i elbilforeningen kjøper de klimakvoter slik at den strømmen du bruker på din bil den blir kjøpt av en fornybar kilde. Slik at de skitne kildene ikke trenger å produsere så mye strøm. Så kull og annet skitten forbruk går ned pga en kjøper kvoter. 

 

Og om vi trenger mindre olje, går produksjonen ned og da går utslippene ned. Så det at det kommer flere elbiler betyr ikke at vi bare må øke energi behovet, det går ned i andre områder. 

 

Den siste setningen der er jo helt banal, virker som om du prøver å si at elbilfolket kjører to biler på samme tid. Altså at elbil forbruket legges på toppen av den bilen de kjørte før eller noe slikt. 

 

Men, forklar hva som er feil i livsløpsanalysen, det er jo hele poenget. Den viser at det er mye mer miljøvennlig å kjøre elbil i de aller fleste stater i USA og nettet der borte er ikke noe særlig bedre enn vårt selv om vi går på EU mix..

Så du tror helt ærlig at når du kjøper "grønn" elektrisitet vil dette føre til nedgang i elektrisitetsbruken?

Faktum er at annet forbruk ikke vil synke som følge av dette, du kjøper deg god samvittighet og lar noen andre bruke den skitne strømmen.

I realiteten medfører altså din bruk økt bruk av skitten strøm.

 

 

Herregud, de går nå i samme prisklasse selv om byggkvaliteten ikke er lik. Det er hele poenget. Jeg har 700 000 å bruke på bil, velger jeg tesla eller en bil i "premium" segmentet fra tyskland.

Prisklasse er ikke en viktig faktor i avjgørelsen av hvilket segment en bil tilhører.

Premiumsegmentet er så mye mer enn dyre biler.

 

 

Hvorfor tror du vi selger så mye av vår strøm til utlandet? Det er pga de betaler for det. Jeg tror iallefall ikke på dine bunnløse påstander. Vis til noe eller hold det for deg selv, du gir meg virkelig ingenting når du ikke enser å vise til noe som helst. 

 

Poenget er at tesla konkurrerer med premiumsegmentet i pris, altså når jeg velger bil i den prisklassen er det enten den, en bmw, mercedes osv. Det er hele poenget, de ligger prismessig i det segmentet. 

 

Om du synes de ikke er "gode" nok for premium markedet betyr ikke at de ikke konkurerer i det markedet. 

Lenke til kommentar

Folk snakker om at subsidiene av elbiler, i form av avgifts- og momsfritak var greit, inntil man begynte å subsidiere Tesla. Da snakker man plutselig om at Tesla er en millionbil som ikke skulle ha behov for subsidier. Dette blir for meg absurd da man glemmer hvorfor man i utgangspunktet subsidierer en elbil, nemlig at siden dette er ny teknologi er produksjonskostnaden høyere enn for andre biler. For å stimulere til mer salg, og følgelig også lavere produksjonskostnader håper man at subsidiering vil bidra til at industrien tør satse på teknologien.

 

Ettersom produksjonskostnadene går ned vil man nok naturlig innføre MVA også på elbiler, målet må vel være at de til enhver tid er konkurransedyktige med tilsvarende forbrenningsbiler.

 

Selv om en Tesla ville kostet 1.3 mill med MVA og avgifter så blir det uansett ikke rettferdig å sammeligne den med en fossilbil til 1.3mill.

 

Tilsvarende er det ikke riktig å sammeligne en e-golf med noe annet enn en golf, og putter man avgiftene til en vanlig golf på prisen til e-golf havner man på ca 375000, det betyr jo ikke at vi skal putte e-golf i samme klasse som passat.

 

Angående at økt strømforbruk fører til mer forbruk av kull og andre fossile brennstoff for å produsere kull så tror jeg også dette er feil. Jeg mener å huske at den mest skitne strømmen er også den billigste. Dersom vi bruker mindre strøm er det da kullkraftverkene som blir skrudd av til slutt slik det fungerer nå.

Lenke til kommentar

Folk som kjører el-biler for å være "miljø vennlige" lurer vel til syvende og sist seg selv litt. Har de tenkt på hvor strømmen de lader inn i kassebilene sine kommer fra? Neppe fra noe miljø vennlig kilde.

 

Men når det er sagt er det ikke noe utslipp fra dem så det er jo ett pluss

 

Når det gjelder alle fordelene el bil eiere har burde mange av disse fjernes, lade stasjoner burde finansieres av el bil eierene selv det er ikke rett at alle sndre skal måtte betale den regningen, spesielt når man ikke kan bruke dem selv fordi man har bensin bil.

 

Kollektiv feltet er for kollektivtrafikk, el biler burde ikke få ferdes her.

Lenke til kommentar

 

 

Sikker på at ikke du lurer deg selv ved å tro på det sludderet? Selv om det lades fra en god mix av energikilder er det lagt mer miljøvennlig enn å farte rundt med diesel/bensin, både lokalt og globalt. 

 

Men om du er uenig må du gjerne vise til vitenskaplige kilder på det. Det finnes kilder på det motsatte i denne tråden som jeg har postet flere ganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt var vel at strømmen de hiver på bilene sine antakeligvis kommer fra en ikke grønn kilde, Norge er ikke akkurat kjent for å bruke fornybare kilder

 

 

Er ikke uenig i at el bil er litt renere enn bensin/diesel

 

Men ikke kom på din høye hest å si at du er en del av løsningen på problemet, så lenge du lader fra fossile kilder er dette simpelthen feil

Lenke til kommentar

Poenget mitt var vel at strømmen de hiver på bilene sine antakeligvis kommer fra en ikke grønn kilde, Norge er ikke akkurat kjent for å bruke fornybare kilder

 

 

Er ikke uenig i at el bil er litt renere enn bensin/diesel

 

Men ikke kom på din høye hest å si at du er en del av løsningen på problemet, så lenge du lader fra fossile kilder er dette simpelthen feil

 

Norge er veldig kjent for å bruke fornybare kilder, men pga EU selger vi den ut av landet.. Men som nevnt tidligere kan vi også kjøpe slike kilder om vi bare betaler litt mer. Er man med i elbilforeningen feks betaler de det for deg.. 

 

Poenget er at en elbil totaltsett igjennom "livet" er mye mer miljøvennlig enn tilsvarende bil som går på bensin/diesel, uavhengig av hvordan påfyllingen av strøm skjer. 

 

Men vist det er mer miljøvennlig, så er det jo en del av "løsningen"? Du argumenterer jo mot deg selv? 

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du vi selger så mye av vår strøm til utlandet? Det er pga de betaler for det. Jeg tror iallefall ikke på dine bunnløse påstander. Vis til noe eller hold det for deg selv, du gir meg virkelig ingenting når du ikke enser å vise til noe som helst. 

 

Poenget er at tesla konkurrerer med premiumsegmentet i pris, altså når jeg velger bil i den prisklassen er det enten den, en bmw, mercedes osv. Det er hele poenget, de ligger prismessig i det segmentet. 

 

Om du synes de ikke er "gode" nok for premium markedet betyr ikke at de ikke konkurerer i det markedet.

Det er tydelig at dette ikke går inn, så jeg velger å omformulere meg:

Tror du vi ville solgt MER strøm til utlandet om vi hadde mer strøm tilgjengelig for slik handel?

Eller tror du vi hadde stoppet vannkraftverkene våre? 

Tror du økt eksport av strøm fra Norge vil føre til mindre behov for kullkraft? Eller vil nivået holde seg stabilt?

 

Siden det er felles europeisk marked må man også tenke i europeisk målestokk.

 

Tesla konkurrerer ikke i premiumklassen, de er faktisk i en klasse uten konkurrenter i dag.

 

 

Norge er veldig kjent for å bruke fornybare kilder, men pga EU selger vi den ut av landet.. Men som nevnt tidligere kan vi også kjøpe slike kilder om vi bare betaler litt mer. Er man med i elbilforeningen feks betaler de det for deg..

Og når vi selger den ut av landet reduserer vi altså behovet for kullkraft i landene som importerer strøm fra oss.

 

Hvor strømmen til din bil kommer fra spiller ingen rolle, all den tid det fortsatt er strøm fra det samme markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Gidder ikke svare på de bunnløse påstandene dine en gang. Du får lese selv, også får du si hva som er feil, og begrunne det med fakta fra skikkelige kilder. 

 

http://www.elbil.no/elbilfakta/elbilmyter/65-om-elbilforeningen/medlemsfordelene/879-utslippsfri-lading

 

Si meg, er du ikke i stand til å tenke gjennom dette selv?

Hele poenget er at det ikke blir produsert mer grønn/ren strøm som følge av dette, det er bare at noen vil betale for akkurat den strømmen (som om det er mulig å skille det i utgangspunktet..)

 

Dersom man derimot REDUSERER strømforbruket vil man oppleve at man har mindre behov for kullkraft. (Det er relativt lett, og allment akseptert at kullfraft er kilden man reduserer først ved overkapasitet)

 

Dette er rett og slett lureri, og du går fem på.

 

Jeg orker ikke debattere dette med noen som viser så total mangel på forståelse for enkel logikk.

Endret av Snylter
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Poenget mitt var vel at strømmen de hiver på bilene sine antakeligvis kommer fra en ikke grønn kilde, Norge er ikke akkurat kjent for å bruke fornybare kilder

 

 

Er ikke uenig i at el bil er litt renere enn bensin/diesel

 

Men ikke kom på din høye hest å si at du er en del av løsningen på problemet, så lenge du lader fra fossile kilder er dette simpelthen feil

Norge er veldig kjent for å bruke fornybare kilder, men pga EU selger vi den ut av landet.. Men som nevnt tidligere kan vi også kjøpe slike kilder om vi bare betaler litt mer. Er man med i elbilforeningen feks betaler de det for deg..

 

Poenget er at en elbil totaltsett igjennom "livet" er mye mer miljøvennlig enn tilsvarende bil som går på bensin/diesel, uavhengig av hvordan påfyllingen av strøm skjer.

 

Men vist det er mer miljøvennlig, så er det jo en del av "løsningen"? Du argumenterer jo mot deg selv?

Ser at jeg ikke fikk med siste del av settingen i siste del av posten min. Det jeg skulle si var ikke kom på din høye hest å si at du er en del av løsningen og ikke problemet.

 

Dette er feil da for det første ikke er gitt at strømmen du bruker kommer fra en rein og fornybar kilde. Det er heller ikke gitt at fabrikken som skrudde sammen bilen gjorde det på en natur vennlig måte, samme kan vel også sies om de der lade boksene mellom strøm uttaket og bilen. Så ja du er en del av løsningen, MEN du er fortsatt også delaktig i problemet.

 

 

Men for å gå litt tilbake til resten av posten min; hvorfor skal det på liv og død gis særfordeler til de som har elbil? Hvorfor kan ikke de ferdes på norske veier på akkurat de samme premissene som alle andre?

Endret av crii
Lenke til kommentar

Si meg, er du ikke i stand til å tenke gjennom dette selv?

Hele poenget er at det ikke blir produsert mer grønn/ren strøm som følge av dette, det er bare at noen vil betale for akkurat den strømmen (som om det er mulig å skille det i utgangspunktet..)

 

Dersom man derimot REDUSERER strømforbruket vil man oppleve at man har mindre behov for kullkraft. (Det er relativt lett, og allment akseptert at kullfraft er kilden man reduserer først ved overkapasitet)

 

Dette er rett og slett lureri, og du går fem på.

 

Jeg orker ikke debattere dette med noen som viser så total mangel på forståelse for enkel logikk.

 

 

Hvorfor viser du ikke til kilder på dine påstander? Er det så vanskelig? Hva er det som er feil med elbilforeningen's påstand om at de garanterer for ren strøm? 

 

Men men, får du det ikke til så får du det ikke til.. 

Lenke til kommentar

 

Igjen en som kommer med påstand uten reell forskning å backe det opp med. En kan si mye rart, men uten empiri er det ikke mye verdt IMO. Ser heller på livsløpsanalyser med skikkelig data enn påstander fra "eksperter" osv. Sikkert en smart fyr, men uten noen reell forskning ser jeg ikke poenget. 

Lenke til kommentar

 

Si meg, er du ikke i stand til å tenke gjennom dette selv?

Hele poenget er at det ikke blir produsert mer grønn/ren strøm som følge av dette, det er bare at noen vil betale for akkurat den strømmen (som om det er mulig å skille det i utgangspunktet..)

 

Dersom man derimot REDUSERER strømforbruket vil man oppleve at man har mindre behov for kullkraft. (Det er relativt lett, og allment akseptert at kullfraft er kilden man reduserer først ved overkapasitet)

 

Dette er rett og slett lureri, og du går fem på.

 

Jeg orker ikke debattere dette med noen som viser så total mangel på forståelse for enkel logikk.

 

Hvorfor viser du ikke til kilder på dine påstander? Er det så vanskelig? Hva er det som er feil med elbilforeningen's påstand om at de garanterer for ren strøm? 

 

Men men, får du det ikke til så får du det ikke til..

 

Mener du helt alvorlig at du trenger kilder som viser at økt forbruk av strøm vil føre til høyere produksjon?

Eller at redusert forbruk av strøm vil føre til redusert produksjon?

 

Problemet her er at du sammen resten av menigheten ikke makter å forstå at strømmen dere bruker faktisk er strøm man ikke hadde hatt behov for uten batteribilene deres.

Det vil igjen si at dere altså bidrar til bruk av kullkraft, enten dere vil innse det eller ei.

 

Dette er ikke logikk som krever noen doktorgrad akkurat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Mener du helt alvorlig at du trenger kilder som viser at økt forbruk av strøm vil føre til høyere produksjon?

Eller at redusert forbruk av strøm vil føre til redusert produksjon?

 

Problemet her er at du sammen resten av menigheten ikke makter å forstå at strømmen dere bruker faktisk er strøm man ikke hadde hatt behov for uten batteribilene deres.

Det vil igjen si at dere altså bidrar til bruk av kullkraft, enten dere vil innse det eller ei.

 

Dette er ikke logikk som krever noen doktorgrad akkurat.

 

 

Poenget er at det ikke trenger å komme fra kullkraft... Det er jo det eneste jeg sier, og noe du benekter.

Lenke til kommentar

Jeg er generelt tilhenger av effektivisering, og uansett hva man mener om elbilfordeler, oppførselen til enkelte elbilsjåfører eller kvaliteten på Teslaer, så er elektromotorer i en annen liga enn forbrenningsmotorer når det gjelder effektivitet. Dette er uavhengig av hvordan elektrisiteten er produsert, den er uansett høyverdig og har potensiale til 100 % omdanning til arbeid. Altså perfekt til motordrift. Hva er mest sannsynlig - at metodene for elektrisitetsproduksjon bedrer seg i Europa/verden, eller at man klarer å endre mengden utslipp fra forbrenning av bensin/diesel?

 

Det gjelder også å ha litt langsiktig perspektiv. Ingenting blir perfekt på fem år, man trenger tid til utvikling av teknologi. Dette vil gå raskere når det blir større salgsvolumer, og jeg ser det ikke som et problem med statlig hjelp for å få fortgang på dette. Jeg er riktignok mot alle elbilfordeler utenom de rent økonomiske - en elbil sliter like mye på veier, tar opp like mye plass på ferjer, osv. som en fossilbil. Synes godt at hybrider kunne fått en bit av denne kaka heller - en slik kombinasjon av teknologier passer nok godt for folk flest frem til rene elbiler blir godt utviklet.

 

Biler med forbrenningsmotor vil nok være nokså vanlig i mange år fremover, men jeg tipper det vil bli mer og mer et produkt for entusiaster og nostalgikere. Jeg liker godt at det er litt lyd når jeg tråkker på gasspedalen i bensinbilen jeg har i dag, men om f.eks. 10 år tipper jeg at en slik bil er nr. 2 eller 3, som en hobby-/kose-/søndagsbil fordi det er klart lurere økonomisk å kjøre el/hybrid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbilfordelene var i sin tid ment som et tiltak rettet mot norsk industri. Ikke momsfritak for importerte biler.

 

Hva jeg hater med elbiler? Ingenting. Hva jeg hater med elbilsjåfører? Mye. Som for eksempel;

- Moralisme. Elbileieren hører til blant lønsadelen, som drar nytte av subsidier, men som likevel proklamerer seg selv som bedre enn deg-meg når det kommer til miljø. Selv om man trolig kjøper elbil grunnet et hyggelig regnestykke.

- Tunnelsyn. Alle har ikke lademulighet. I borettslaget mitt har vi fire ladeplasser. Pakket som lader bilene her bruker disse plassene som egne parkeringsplasser.

- Selvsentrisk. Drivstoffet deres er ikke gratis. Dere tar like mye plass på fergen. Nedbetalingstid på veiprosjekter (bomfinansiert) blir lengre ved høyere andel elbiler, selv om elbiler sliter vel så mye på veien som fossilbiler. Dere fortrenger kollektivtrafikken, men argumenterer for miljø...

 

Også har du politikerne da, med sine idiotiske vedtak knyttet til batteribilfordeler.

- Dersom man var opptatt av miljø, ville bilavgifter sluses mot kollektivtrafikk og ikke avgiftsfrihet som bidrar til å stimulere til flere - og ikke færre - biler på veiene.

- Dersom man var opptatt av miljø, ville man ikke subsidiere lønsadelen. Det er rimelig å anta at bilparken (fossil) blant lønsadelen er mindre forurensende enn bilparken for menigmann. Sett ned nybilavgift og øk vrakpant sier jeg.

Endret av CYA
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...