Gå til innhold

Hvordan få formell kompetanse innen programmering? (R, C, C++, Python, VBA, Matlab)


Nimrad

Anbefalte innlegg

Jeg studerer finans og merker at i karriereveien jeg ønsker å gå kunne jeg hatt behov for å lære meg noe programmering. Jeg er så og si helt blank når det kommer til programmering, men har googlet litt etter hva jeg burde lære meg som finansmann. Det som går igjen er jo at hvilket språk jeg lærer har mindre å si enn at jeg bare lærer meg et språk og så er det basically samme tankegangen bak, bare forskjellig syntax.

 

Spørsmålet mitt er derfor. Hvordan kan jeg få noen formell kompetanse innen dette? Jeg har ikke realfagskompetanse til å komme inn på noe studie på høyere nivå(som jeg mener kreves?), men ønsker å kunne sette noe på CV-en som viser at jeg kan dette og ikke bare påstå selv at jeg kan det. Det er en fordel at dette er billigst mulig og at det kan gjøres fra nett.

 

Takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MOOC er nok veien å gå her ja. Greit å alliere seg med noen fysisk eller på nettet og ha kollokvie. Sånn lese for seg selv er ikke for alle - programmering er vanskelig og man kan lett bli demotivert.

 

edit: så at det var formell kompetanse. Jeg ville ikke ansatt en programmerer med bare MOOC og onlinekurs. En akademisk grad er en must i mine øyne.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har R1 bør du ta det. Du vil få bruk for å være såpass god i matte når du programmerer innen finans.

 

Så er spørsmålet om du trenger formell kompetanse (altså noe å ha på CVen) eller om du trenger faktiske ferdigheter. For jeg har egentlig liten tro på å gå et kurs og si seg fornøyd med det, annet enn at det ser pent ut på CVen.

 

Det beste tipset mitt er at du har et praktisk problem du vil løse med programmering. Da har du et indre driv for å lære deg det som trengs.

 

Om du har kollegaer, lær deg det samme som de bruker, så kan du spørre dem om hjelp (ikke hele tiden, da :p).

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har R1 bør du ta det. Du vil få bruk for å være såpass god i matte når du programmerer innen finans.

Matten er ikke noe problem. VGS er så mange år siden at det har liten verdi, problemet er bare at jeg offisielt sett ikke har realfagskompetanse til å komme inn på ingeniørfag på høyskole/universitetsnivå. Jeg har kun basic matte fra VGS-nivå(1MX som det het da), men forholdsvis avansert matte på høyskolenivå(sammenlignet med VGS).

 

Så er spørsmålet om du trenger formell kompetanse (altså noe å ha på CVen) eller om du trenger faktiske ferdigheter. For jeg har egentlig liten tro på å gå et kurs og si seg fornøyd med det, annet enn at det ser pent ut på CVen.

Ja, jeg trenger formell kompetanse i jobbsøking. Har erfaring(fra bekjente) om at det nytter lite å si hva man kan uten å ha noe formelt å vise til.

Dessuten, formell kompetanse og faktiske ferdigheter er ingen motsetning. Man kan ha faktiske ferdigheter uten formell kompetanse, men det er vanskelig å ha formell kompetanse uten å ha faktiske ferdigheter, hvertfall med en noenlunde seriøs formell kompetanse.

 

Det beste tipset mitt er at du har et praktisk problem du vil løse med programmering. Da har du et indre driv for å lære deg det som trengs.

 

Om du har kollegaer, lær deg det samme som de bruker, så kan du spørre dem om hjelp (ikke hele tiden, da :p).

Jeg er fortsatt student og har ikke kolleger rundt meg det er naturlig å spørre i jobbsammenheng. Da blir det mer på privat initiativ og da er det veldig begrenset hvor mye man kan spørre.
Lenke til kommentar

 

 

Matten er ikke noe problem.
Da er det jo bare å melde seg opp som privatist.

 

 

 

Ja, jeg trenger formell kompetanse i jobbsøking.
Da har du vel ikke noe annet valg enn fag på universitet eller høyskole. Det må være det som gjør seg på en CV.

 

 

 

Har erfaring(fra bekjente) om at det nytter lite å si hva man kan uten å ha noe formelt å vise til.
I motsetning til andre fagområder så står det ofte eksplisitt i jobbannonser innen IT at praktisk erfaring kan erstatte formell kompetanse, MEN da må man kunne vise til ting man har gjort/lagd, som faktisk er imponerende og fungerer. Å si at man kan det, uten å ha bevis, er selvsagt nytteløst.

 

 

 

men det er vanskelig å ha formell kompetanse uten å ha faktiske ferdigheter, hvertfall med en noenlunde seriøs formell kompetanse.
Uenig. Jeg har selv begynt (og sluttet) på bachelor i informatikk, og jeg ville ikke ansatt (til en programmeringsjobb) noen som bare har den graden, uten å ha programmering som hobby eller arbeidserfaring.

 

http://imranontech.com/2007/01/24/using-fizzbuzz-to-find-developers-who-grok-coding/

 

http://www.kegel.com/academy/getting-hired.html

 

A surprisingly large fraction of applicants, even those with masters' degrees and PhDs in computer science, fail during interviews when asked to carry out basic programming tasks. For example, I've personally interviewed graduates who can't answer "Write a loop that counts from 1 to 10" or "What's the number after F in hexadecimal?" Less trivially, I've interviewed many candidates who can't use recursion to solve a real problem. These are basic skills; anyone who lacks them probably hasn't done much programming.

Lenke til kommentar

Da er det jo bare å melde seg opp som privatist.

Nei, det er dessverre ikke bare å melde seg opp som privatist da det innebærer konvertering av vitnemålet til ny læreplan(kunnskapsløftet) og medfører mye administrativt arbeid og at jeg må ta enda flere fag for å dekke fagkravene. Og den ekstra matten hjelper meg lite da jeg også må ha fysikk for å kunne ta IT-fag på mitt universitet.

 

Da har du vel ikke noe annet valg enn fag på universitet eller høyskole. Det må være det som gjør seg på en CV.

Er jo det jeg spør om her. Så du sier det ikke finnes kurs innen programmering som gir meg et bevis på programmeringskompetanse?

 

 

I motsetning til andre fagområder så står det ofte eksplisitt i jobbannonser innen IT at praktisk erfaring kan erstatte formell kompetanse, MEN da må man kunne vise til ting man har gjort/lagd, som faktisk er imponerende og fungerer. Å si at man kan det, uten å ha bevis, er selvsagt nytteløst.

Jeg skal ikke jobbe innen IT.

 

Uenig. Jeg har selv begynt (og sluttet) på bachelor i informatikk, og jeg ville ikke ansatt (til en programmeringsjobb) noen som bare har den graden, uten å ha programmering som hobby eller arbeidserfaring.

Det er nok irrelevant hva du ville gjort da vi ikke snakker om samme bransje. Rådene jeg har fått fra folk i bransjen er å skaffe meg noe formelt bevis på at jeg kan noe programmering. For å komme gjennom uten noe formelt kreves det visst ganske mye mer erfaring enn jeg har mulighet til å skaffe meg.
Lenke til kommentar

 

Da har du vel ikke noe annet valg enn fag på universitet eller høyskole. Det må være det som gjør seg på en CV.

Er jo det jeg spør om her. Så du sier det ikke finnes kurs innen programmering som gir meg et bevis på programmeringskompetanse?

Ikke utenom universitet og høyskole, nei. Du får sjekke hvert enkelt universitet om de har nettbaserte kurs, men det er usannsynlig, og de vil jo uansett ha opptakskrav.

 

Det er mulig det finnes passende fjernkurs på utenlandske universiteter (noen linket det kanskje over), men det er relativt nytt, og en arbeidsgiver vil ikke vite hva et sånt kurs egentlig innebærer, selv om det skulle vise seg å være veldig bra.

 

Lenke til kommentar

Ikke utenom universitet og høyskole, nei. Du får sjekke hvert enkelt universitet om de har nettbaserte kurs, men det er usannsynlig, og de vil jo uansett ha opptakskrav.

 

Det er mulig det finnes passende fjernkurs på utenlandske universiteter (noen linket det kanskje over), men det er relativt nytt, og en arbeidsgiver vil ikke vite hva et sånt kurs egentlig innebærer, selv om det skulle vise seg å være veldig bra.

Vel, da er det vel bare å gi opp :/

Tusen takk for svar og god hjelp hvertfall!

Lenke til kommentar

Vel, da er det vel bare å gi opp :/

Tusen takk for svar og god hjelp hvertfall!

Gjett hva? Hist har faktisk nettbaserte kurs! Det er bare umulig å finne (for meg :p) fra forsiden på hist.no. Og du trenger kun generell studiekompetanse.

 

http://itfag.hist.no/public/index.jsp

 

Det mangler litt videregående emner, men det er sikkert bra kurs å starte med, og så ser det bra ut på CV.

 

Du kan f.eks. først ta:

IT-introduksjon, (om du trenger det - les beskrivelsen)

Programmering i Java IFUD1025

Webutvikling 1   IINI1002 (nødvendig for python-kurset, og det er nyttig å være introdusert for python)

Databaser, (nyttig å kunne)

 

Og deretter:

Videregående programmering i Java   IFUD1033

Programmering med Python   IFUD1050

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det finnes en rekke kommersielle løsninger på nett som tar sikte på å lære opp it og programmering fra bunnen av. Hva man får tilbake som passer på en cv vet jeg ikke, men det er oppegående folk som står bak de suksessfulle alternativene.

 

Ellers er det en lang vei å lære seg it og programmering. Men det kan gjøres i små steg.

 

Det burde ikke ta deg lang tid for eksempel å se noen java-videoer på youtube med objektorientert fokus.

 

Men det er dumt å sitte alene med det, det dukker ofte opp problemer som kan være svært vanskelig å løse om man er fersk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...